Fiksut pyöräilijät pyöräkaistalla

Liikennesäännöt

Tältä päivältä on Helsingistä muutama hyvä esimerkki fiksuista pyöräilijöistä pyöräkaistalla.

Olin itse jalankulkijana jalkakäytävällä ja ensimmäisessä tapauksessa bussipysäkillä "aitiopaikalla".

Ensimmäinen tapaus sattui puolenpäivän maissa Lauttasaaren kauppakeskuksen edessä. Kaksi pyöräilijää (nainen ja mies) ajoivat Lauttasaarentien eteläreunan pyöräkaistaa Ruoholahden suunnasta eli ajoivat väärään suuntaan, koska ajoivat ajoradan vasemmassa reunassa. Heille tuli kiperä paikka, koska kauppakeskuksen edessä on bussipysäkki. Kaksi bussia oli tulossa lännen suunnasta Ruoholahden suuntaan ja olivat pysähtymässä pysäkille. Pysäkin kohdalle ei ole merkitty pyöräkaistaa vaan se on pysäkki. Nainen, joka ajoi ehkä n. 7-8 m miestä edellä ehti siirtymään jalkakäytävälle korkean kivetyksen yli. Miehelle tuli vielä kiperämpi paikka, sillä ensimmäinen bussi oli jo ajamassa jalkakäytävän vieressä, mutta siirtyi hieman keskemmälle ajorataa. Miehen ehtiessä ensimmäisen bussin viereen (jalkakäytävän ja bussin väliin) sen perässä tuli toinen ja sitten tuli miespyöräilijälle jo kiire siirtyä ajoradalta pois. Bussien mentyä hän jatkoi ajamista väärään suuntaan! Itse näin, että kaksi bussia tuli peräkkäinen ja mielenkiinnolla seurasin miten käy eli tuleeko kolari vai ei. Jos onnettomuus olisi tapahtunut niin kumpi olisi todettu syylliseksi?

Toinen tapaus iltapäivän ruuhkan aikaan, tosin kaksi erillistä tapausta, sattui Mannerheimintien itäisen reunan pyöräkaistalla Aleksin ja Kaivokadun välisellä osuudella vajaa minuutin sisällä toisistaan. Ensiksi nuori nainen ajoi pyöräkaistalla Kaivokadun suunnasta Aleksin suuntaan pyöräkaistan vasenta reunaa. Tiukka paikka tuli, kun eräs pyöräilijä joka ajoi liikennesääntöjen mukaisesti eli Aleksin suunnasta Kaivokadun suuntaan. Nainen, joka ajoi väärään suuntaan väisti ihan jalkakäytävän reunaan.
Toinen tapaus heti perään samalla osuudella. Mies ja naispyöräilijä (pyöräilyasut, kengät ja pyörä sen mukainen ja vauhti melko reipas) ajoivat myös väärään suuntaan pyöräkaistalla.

Pyöräkaistat eivät ole kovin leveitä, joten nämä minäminä pyöräilijät, jotka ajavat väärään suuntaan aiheuttavat todella vaaratilanteita. Autothan kulkevat siinä valkoisen viivan vieressä, joten ei ole paljon mahdollisuutta väistää. Mikäli olen pyörällä liikeellä niin itse olen aina "laittanut" väärään suuntaan ajavat väistämään sinne minne pääsevät jos pääsevät kunhan siirtyvät minun edestä pois. Itse en siirry ajamaan viereiselle jalkakäyätävälle.

Suomessa on ajoneuvoilla (polkupyörä on ajoneuvo) oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräkaistalla ajetaan samaan suuntaan kuin siinä vieressä ne moottoroidut ajoneuvot. Mikäli ei uskalla ajaa liikennesääntöjen mukaan niin pyörä tulee jättää kotiin.

6

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parannusta_luvassa

      Helsingissä on tehty paljon suunnitelmia jotta pyöräilystä saataisiin entistä sujuvampaa.

      • Sakkoja_perään

        Jos kadulla on yksisuuntaiset pyöräkaistat, niin miten siitä pyöräilystä saataisiin entistä sujuvampaa? Koska olosuhteet ovat parhaat mahdolliset, eli niitä ei voi enää parantaa, niin ainoa keino on , että pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä. Sitä päivää emme näe ennen kuin pyöräilijät pannaan liikennekokeeseen ja pyöriin kilvet.
        Kannatan ehdottomasti pyöräilykieltoa kantakaupunkiin. Tämä sekoilu on nyt nähty.


      • Jalkaisin_ja_pyörällä

        Tämän kirjoittaja on kirjoittanut tämän saman lauseen moneen keskusteluun eli ei paljon kannatta reagoida.
        Helsingissä on pyöräily pääosin sujuvaa, kun vain noudattaa liikennesääntöjä eli jos pyörätie päättyy niin sitten ajetaan ajoradalla.
        Helsingissä, ainakin kantakaupungissa, olisi jo aika tehdä jotakin, jotta jalankulkijoilla olisi turvallista kävellä jalkakäytävillä. Pyöräilykielto kantakaupunkiin! Tai poliisit voisivat kunnostautua ja alkaa sakottamaan pyöräilijöitä rikkeistä Keski-Euroopan summilla, jossa saattaa saada jopa 50-200 euron sakon esim. jalkakäytävillä ajamisesta. Paitsi, että Suomen laki ei anna mahdollisuutta sakottaa tuollaisilla summilla .Olen myös pyöräilijä, mutta joka ei aja koskaan jalkakäytävillä edes Helsingin keskustassa.


      • porkkanaa-ei-keppiä

        Minulle poliisi antoi hienon ajovalaisimen pyörääni viime syksynä.


      • parempaan_päin_menee

        "Kannatan ehdottomasti pyöräilykieltoa kantakaupunkiin. "

        Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn suosion lisäämiseksi. Autojen käyttämiä kaistoja ja pysäköintipaikkoja muutetaan pyöräilijöiden käyttöön pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Pyöräilyn suosio on nyt jo suurimmillaan ja pyöräilijöiden määrä haluataan yhä nousevan entisestään.


    • Mikä_vaikeaa

      Pyöräilyn olosuhteita on Helsingissä systemaattisesti kehitetty ja kehitetään tällä hetkellä ennennäkemättömän hyvin. Osoituksena siitä Pyöräilykuntien verkosto palkitsi Helsingin vuoden pyöräilykuntana 2018.

      Nyt pitäisi saada vielä poliisi hereille ja valvomaan tämän ympäristön käyttöä. Pyöräilijät ajamaan pyöräkaistoja oikeaan suuntaan. Myös pyöräteistä tulee entistä enemmän yksisuuntaisia, joten rahastettava opastus oikeaan liikkumiseen niille, joilta ei onnistu.

      Sitten autot pois pyöräteiltä ja -kaistoilta. Saman rahallinen muistutus sinnekin. Alkaa liikenne sujua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe