Käytetyn tavaran myynti, rikkoiko myyjä sopimusta?

Harmistunut

Tori.fissä oli myynnissä keräävä ruohonleikkuri, josta laitoin whatsappilla kysymyksen että onko se vielä vapaana. Leikkuri oli vapaana. Keskustelu jatkui näin:

Minä: Milloin pääsisin sitä katsomaan, käykö huomenna klo 16 jälkeen?
Myyjä: Klo 16 käy, *osoite*
Minä: Okei, tulen siinä neljän maissa! Jos tehdään kaupat, niin miten haluaisit maksun?

Sovittiin muutaman viestin jälkeen käteinen.

Illalla tulee myyjältä viesti: Leikkuri meni tänään kaupaksi, joten huominen peruuntuu.

Onko myyjä tehnyt sopimusrikkomusta? Itse pidin asiaa sovittuna ja tarkoituksena oli, että tarkistan tavaran ja otan sen kyytiin jos/kun se lähtee käyntiin. Sanoin kyllä, että menen (vain) katsomaan ja käytin sanaa "jos", mutta voiko tuota katsoa hyvällä tahdollakaan miksikään muuksi kuin kusipäiseksi käytökseksi, josta ei ikävä kyllä suomen laissa ole rangaistusta?

Laitoin myyjälle pettyneen viestin ja sanoin että se oli vittumaisesti tehty ja nyt "hän ei ole lukenut" viestiä enää.

7

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajantuhlausta

      Unohda ja katsele uutta leikkuria.

      Olen itse myynyt tavaraa ja sovimme että lähetän postiennakolla sen jälkeen kun hän maksaa postikulut ensin tilille. Kun se päivä koetti että olisi pitänyt maksaa niin ostaja alkoikin tinkimään. Ei tullut kyllä mieleenikään soittaa poliisille vaan totesin että jaa tämä meni tähän ja laitoin uuden ilmoituksen jonka myötä laite meni kaupaksi ja pyytämääni hintaan.

      Aivan samoin jos on sovittu noutoa niin on jätetty saapumatta paikalle eikä silloinkaan ole tullut mieleen soittaa poliisille.

    • Harmistunut

      Joo, en mä nyt mitään rikosilmoitusta ajatellutkaan tehdä, ajattelin lähinnä että voisin vielä vähän näpäyttää sitä myyjää, että vois viiä eteenpäin jos viittis. Harmittaa oikeesti niin paljon että.

      Mutta, elämä jatkuu, kyllä mä tästä yli pääsen :D

      • Herneet_nenuun

        Voi hellanduudelis. Myyjä on saamassa myymänsä tavaran kaupaksi haluamaansa hintaan, ja sitten muka pitäisi odottaa renkaanpotkijaa seuraavana päivänä. Ainoa "sopimusrikkomus" on se, ettet päässyt katsomaan sitä leikkuria. Sekin olisi varmaan järjestynyt uuden omistajan kanssa, jos olisit sitä vaatinut.

        Miten itse olisit toiminut, jos olisit ollut myymässä tuota? Myynyt heti varmalle ostajalle vai odottanut seúraavaan päivään epävarmaa ostajaa? Oma vika, kun et tehnyt ostotarjousta.


    • 854939

      Lähtökohtaisesti sopimus sitoo osapuolia, ja tässä juridisesti pidettävä esisopimuksena ja siltä kannalta tarkasteltuna myyjän tulee korvata aiheuttamansa vahinko, eikä ole poissuljettua, että myyjä joutuisi korvausvastuuseen myös nk. positiivisen sopimusedun mukaisesti, siis hankkimaan vastaavanlaisen tuotteen lupaamallaan hinnalla.

      • Nopeampi_voittaa

        Tuossa on tehty esisopimus siitä, että mahdollinen ostaja tulee katsomaan tuotetta. Itse kaupanteosta ei ole sovittu. Myyjä saa tuotteen kaupaksi toiselle ja peruuttaa tapaamisen hyvissä ajoin, joten mitään vahinkoa ei ole syntynyt. Korvausvaatimuksesta voisi puhua sitten, jos seuraavana päivänä ostaja ajaisi sovittuun tapaamiseen sadan kilometrin päähän ja siellä myyjä sanoisi ettei tavaraa ole enää tarjolla.

        Tällaista tämä verkkokauppa on. Ei ole aina pelkkää puhetta, että myyjällä olisi tiedossaan toinenkin ostaja.


      • 854939
        Nopeampi_voittaa kirjoitti:

        Tuossa on tehty esisopimus siitä, että mahdollinen ostaja tulee katsomaan tuotetta. Itse kaupanteosta ei ole sovittu. Myyjä saa tuotteen kaupaksi toiselle ja peruuttaa tapaamisen hyvissä ajoin, joten mitään vahinkoa ei ole syntynyt. Korvausvaatimuksesta voisi puhua sitten, jos seuraavana päivänä ostaja ajaisi sovittuun tapaamiseen sadan kilometrin päähän ja siellä myyjä sanoisi ettei tavaraa ole enää tarjolla.

        Tällaista tämä verkkokauppa on. Ei ole aina pelkkää puhetta, että myyjällä olisi tiedossaan toinenkin ostaja.

        Siinä tapauksessa että verkkokauppafoorumin ehdoissa olisi rajattu osapuolten sopimusehtoja toisin, vahingonkorvausvelvollisuutta ei olisi, mutta todennäköisesti siellä ei ole mitään sellaista klausuulia, jolloin myyjän olisi pitänyt tehdä varauma toisellemyymisestä tai kysyä lupa esisopimuksen kanssa tehneeltä. Ja tosiaan sopimuksen sisällöstä riippuen myyjä voi joutua korvaamaan esineen hakinnan ennallistamisen sovittuun hintaan, jos kaupantekopäätösvalta sovittu jäävän yksinomaan ostajalle.


      • Herneet_nenuun
        854939 kirjoitti:

        Siinä tapauksessa että verkkokauppafoorumin ehdoissa olisi rajattu osapuolten sopimusehtoja toisin, vahingonkorvausvelvollisuutta ei olisi, mutta todennäköisesti siellä ei ole mitään sellaista klausuulia, jolloin myyjän olisi pitänyt tehdä varauma toisellemyymisestä tai kysyä lupa esisopimuksen kanssa tehneeltä. Ja tosiaan sopimuksen sisällöstä riippuen myyjä voi joutua korvaamaan esineen hakinnan ennallistamisen sovittuun hintaan, jos kaupantekopäätösvalta sovittu jäävän yksinomaan ostajalle.

        Aloittaja sopi ainoastaan tulevansa katsomaan myynnissä ollutta tavaraa. Hän ei ollut tehnyt myyjälle itseään sitovaa ostotarjousta. Ei myyjällä ole mitään keinoa lukea ostajaehdokkaan ajatuksia.

        "ja tarkoituksena oli, että tarkistan tavaran ja otan sen kyytiin jos/kun se lähtee käyntiin" - tuo olisi tietysti pitänyt sopia myyjän kanssa, eikä pitää asiaa omana tietonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe