Ilmalämpöpumppu pakolla

Osakas

Voiko taloyhtiö PAKOTTAA hankkimaan ilmalämpöpumpun? Asunnoissa nyt sähkölämmitys ja laskun maksaa tietysti jokainen osakas itse.

16

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä-kestää

      Eipä taida, mutta itse olisin sen pumpun tai pari hankkinut jo sinuna vuosia sitten...
      Toki sellainen mikä toimii myös talvikeleissä.

    • yhdenvertaisuus

      Olet ymmärtänyt väärin, jos yhdellekin osakkaalle on annettu lupa asentaa ilmalämpöpumppu, on se muillekin sallittava.

    • aloituksenpakko

      Oikein ymmärretty eli noin ymmärrettynä tuosta on ollut PAKKO tehdä aloitus!

    • Osakas

      En ole ymmärtänyt väärin vaan niin hullulta kun se kuulostaakin niin taloyhtiö on nyt pakkohankkimassa jokaiseen asuntoon ilmalämpöpumpun! Viime kokouksessa meni enemmistöllä nurin mutta nyt puheenjohtaja ilmeisesti keksinyt porsaanreiän millä yhteishankintana kaikille ja kulut vastikkeeseen! Eli vastike nousee reilusti.
      Miten laki saattaa sallia tälläisen menettelyn, en voi käsittää!

      • yhtiökokous_päättää

        Viimestään tuosta höpöttelystä voi päätellä ettet ole ihan kartalla.


      • kateus
        yhtiökokous_päättää kirjoitti:

        Viimestään tuosta höpöttelystä voi päätellä ettet ole ihan kartalla.

        Vuokralurkin turha osallistua tämmöiseen keskusteluun.


      • Ah, aloitukseen oli eksynyt virhe.

        Taloyhtiö voi toki hankkia kaikkiin asuntoihin ilmalämpöpumpun. Ihan taloyhtiön sääntöjen mukaan tehdyllä päätöksellä, eli vaatinee vähintään enemmistön yhtiökokouksessa, mahdollisesti jopa yksimielisen päätöksen...

        Sen sijaan taloyhtiö ei taida voida velvoittaa asukkaita hankkimaan ilppiä. Kulut tulevat toki vastikkeeseen, mutta kyse on siis rahoitusvastikkeesta, ei hoitovastikkeesta.

        Paras ratkaisu olisi, jos asukkaat hankkisivat ilmalämpöpumput itse (mutta yhdessä koordinoidusti), jolloin saisivat hyvät alennukset ja kotitalousvähennykset. Sen jälkeen sitten yhtiö voisi hankkia kaikkiin, paitsi jos on asennettu viime aikoina hyväksyttävä laite, jolloin voitaisiin jättää rahoitusvastike keräämättä näiltä muutamalta.

        Toki tuosta seuraisi, että jokainen laskutaitoinen hankkisi sen itse. Aloittaja ei välttämättä kuulu tähän porukkaan.


      • kyykkyyn-ylös
        kateus kirjoitti:

        Vuokralurkin turha osallistua tämmöiseen keskusteluun.

        Saatan olla sinukin vuokraisäntä :D


    • holhouksen_alainen

      Onneksi teillä on viisaita ihmisiä ajamassa yhtiön etua. Ilmiselvästi yhtiön lämmityskulut ovat tolkuttomat ja niitä on tarkoitus alentaa lämpöpumppujen avulla. Tästä on tehty yhtiökokouksessa päätös, viisaampien toimesta (sinä et ilmeisesti ollut paikalla, koska ei kiinnostanut ja/tai et ymmärtänyt tällöin ottaa asiaan kantaa ). Kiitä onneasi, että viisaammat ihmiset auttavat sinuakin säästämään rahojasi pitemmällä tähtäyksellä.

      • viisasta

        Totta. Lisäksi monessa ilmalämpöpumpussa on ilmansuodattimet joiden säännöllisellä vaihtamisella sisäilmanlaatukin on laadukkaampaa, koska suodattimet keräävät epäpuhtauksia pois ilmasta.


    • Osakas

      Nyt puhut puuta heinää, tietämättömyyttäsi.
      Yhtiön lämmityskulut tolkuttomat.? Taloyhtiössä ei ole neliön vertaa yhteisiä tiloja vaan vain 6 asuntoa joissa sähkölämmitys ja laskun maksaa jokainen asukas itse!
      Ai en ollut yhtiökokouksessa paikalla.? Tämä on ensimmäinen yhtiökokoukseni koska ostin asuntoni vasta viime syksynä! Tuosta kokouksesta minulle kertoi asuntonsa minulle myynyt nainen.

      • hyvä_haltija

        Aaa, siis sinä et itse maksa lämmityskulujasi, vaan sinulla on kelan maksusitoumus. Se selittääkin kaiken.


      • ymmärrettävää
        hyvä_haltija kirjoitti:

        Aaa, siis sinä et itse maksa lämmityskulujasi, vaan sinulla on kelan maksusitoumus. Se selittääkin kaiken.

        Sossu maksaa vain asumisvastikkeet, ei ylimääräisiä korjausvastikkeita.


      • huutava_vääryys
        ymmärrettävää kirjoitti:

        Sossu maksaa vain asumisvastikkeet, ei ylimääräisiä korjausvastikkeita.

        Niin, siksi pitääkin ottaa pultit, kun ei ihan kaikkea saa ilmaiseksi.


      • osakas
        huutava_vääryys kirjoitti:

        Niin, siksi pitääkin ottaa pultit, kun ei ihan kaikkea saa ilmaiseksi.

        Maksusitoumus, sossu??
        Olen kyllä ihan työssäkäyvä ihminen ja maksan kaikki laskuni ihan itse, ongelmitta :D


    • osakas

      Yhtiökokous nyt pidetty eivätkä menneet paskapumput läpi vaikka johtajisto kovasti yritti!! Oikeus voitti!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe