Pankin tiskillä

makriina.ek

Avasin pankin oven ja astuin sisään ihan pelkäämättä. Tiskin takana minua n. 60 v. nuorempi mieshenkilö kysyi mitä asiani koskee. Sanoin, että halusin tehdä tilisiirron täällä olevalta tililtäni toiseen pankkiin. Olin joutunut säästötilini lisäksi avaamaan käyttötilin, jolta voin nostaa käteistä. Tili oli uusi.
"Se tehdään verkkopankissa. Meillä ei ole kassapalvelua".
Sanoin, että epäonnistuin verkkopankin käytössä. En osannut käyttää ohjelmaa, tilini on tuore, enkä ollut käyttänyt sitä vielä kertaakaan. Siksi tulin pyytämään neuvoa.
Huomasin, että hänen toimenkuvaansa ei kuulu asiakkaan opastaminen: "No mikä siis on ongelma?"
Sitten hän kaikki voimansa kooten alkoi selittää minulle verkkopankin käyttöä. Pyysin, että hän näyttäisi sen koneella, koska en pelkästä selostuksesta mitään opi. Hän antoi minulle tabletin ja käski yrittää. Vakituisen pankkini verkossa osaan toimia ihan hyvin, mutta tämä oli tietysti erilainen ja vaati siirtymistä näytöltä toiselle. Virkailija huokaili. "Koettakaa näillä ohjeilla, kyllä se onnistuu" ja poistui koko paikalta ja jätti minut yksin.

Kuten ikäryhmästäkin näkee, en ole aivan nuori, mutta en myöskään dementoitunut enkä pöllämystynyt. Mutta en osaa yhdellä selittämisellä toimia pankkiasioissa, en ole siihen saanut koulutusta.
Mitä virkaa on pankilla, jos sieltä ei saa edes neuvoja, kassapalvelusta puhumattakaan, ei korkoa talletuksille, ja pankkitoimihenkilön työt pitää tehdä itse? Mietin uutta pankkia, jonne varani voin siirtää, jos se nyt onnistuu, kun pitää itse hoitaa koko homma ja tyhjentää tilit omin avuin!

Se vielä, että pankit sulkevat toimipisteitään joka puolella, niin että jos ei asiaansa voi verkossa hoitaa, joutuu menemään matkojen päähän pankkikonttoriin. Sama muissakin palvelulaitoksissa. Mitä enemmän vuosia kuluu, sitä vaivalloisemmalta alkaa kaikkinainen asioiden hoito tuntua. Esimerkiksi Vantaalla ei enää ole verotoimistoa. On matkustettava Helsingin Kluuviin hoitamaan verojuttujaan. Toistaiseksi vastassa sentään on ihmisiä tiskin takana, mutta varmasti tulee aika, jolloin siellä on vain robotit vilkkuvin silmin.

7

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi sinua Makriina hyvä, ei se ole niin vaikeaa kuin miltä etukäteen ajattelee. Puhelimitse tai verkkopankin kautta hoituu lähes kaikki asiat nykyään.
      Rehellisesti sanoen, se on helpompaa kuin virkailijan kanssa toimien, koska ei kukaan omia tehtäviään rutinoidusti hoitava, tajua enää datan alkuhankaluuksia toisella 😊
      Verkkopankkihan ohjaa itsekin , neuvoo ehdottaa, kysyy asiaasi, mutta puhelimitsekin voi kysyä neuvoa korkojen suhteen, jos tuntuu vaikealta itse hoitaa siirtoja säästötileille, tai sijoitukseen.

Mandatum'illa on neuvovia asiantuntijoita, hyvin pärjäsin myytyäni kesäpaikan, tutustuin ihan puhelimitse sen toimintaan ja tyytyväinen olin. Voittoa sain varovaisena pitkäaikaissijoittajana sijoitussummilleni.

Kun saat tiliasiasi kuntoon, on helppoa siirtää säästötililtä käyttötilille lisärahaa tarvittaessa. Teet itsellesi maksun, --- itse maksajana siirrät katsomasi summan käyttötilillesi. Omassa rauhassa onkin paras tapa tutustua uusiin systeemeihin.
      Eikö jälkipolvi voisi neuvoa joitakin käytännön kikkoja, jos ei löydy muuten,...

• pitääköjoSipiläMaltaan

Mitenkä jos haluat tallentaa johonkin ulkomaan tietylle tilinumerolle jonkun käteissumman rahaa?

• mahtavaa

kyä myö papit naurettiii

• makriina, et ole ainoa, joka on alkanut pettyä palveluun pankeissa.

Tosin olen onniustunut (toistaiseksi) hoitamaan netissä kaikki pankkiasiani, vaikka parivuotta sitten olikin hieman ongelmia, kun halusin lopettaa tilini, johon eläkekin tuli. Onnistuneesti osasin mokata, kun menin siirtelemään myös laskujen maksun eräpäiviä, niin vuokrakin alkoi hurista parikertaa kuukaudessa!
      Olisi muka täytynyt käydä pankin konttorissa, joka oli 100 km päässä.

Nykyisin käytän vain S-pankkia ja sillä on pankkikonttori Prismassa, mutta 200,-€ saakka saa nostettua käteistä kauppojen kassalta.

Osaan minä mokailla muutenkin, vaikka nyt on vain yksi pankki, sillä kerran täytyi laittaa tyttärelle rahaa ja heti lähetin, mutta "väärälle" tyttärelle, joka kiitteli kovasti. Tietenkin pitäisi olla tarkempi, miltä riviltä maksun laittaa, mutta kun molemmilla on sama sukunimi, niin hups! sinne meni.

Viimeisin mokani ei ole pankista, vaan tietsikastani, joka pimahti rikki. Olin liian kauan ilman konetta ja kun uuden hankin ja kaikki johdot oli kiinni mielestäni ja kuvaa ei tullut, niin kului monta tupakkaa ja mietin, kun oli yksi johto, joka ei sopinut mihinkään.

Aikani mietin ja avasin aina uudestaan konetta ja onneksi muisti (rutiini) palautui, että koneen sivussa on myös näppäin, josta kuva tulee näytölle. Voi että ihminen voi olla näin typerä. Nyt on vain vaikeus tämän uuden koneen kanssa, koska jo Spider-pasianssi on muuttanut muotoaan.

• paskansiirto

Niinpä, uudet koneet ja uudet haasteet. On ne kyllä stimuloiviakin, yleensä on minusta hauskaa vaihtaa huvikseen selaimiakin, Opera Google Chrom'iaa ja Firefoxia, niillä kun on hieman eri paikoissa suosikit, ylärivin valintajutut, ym.

Mutta pitäydyn kyllä tuliketussa mieluimmin. Nyt kiusaa vaan tuo jatkuva Aller Median mainos,.".Moi! Mahtavvaa, että olet löytänyt tänne"
      voi v***u, sanon jo.
      Yhtä päätä sais kirjautuakin, paan nimimerkiksi nyt

• sini.sirkku.ek

Anteeksi, tämä sivistymätön kielenkäyttöni,
      mutta kun ottaa päähän, kun Facebook'kiin ei pääse! Valokuvia ei voi ilman salasanaa lähettää enään, nyt ei salasanallakaan pääse koko putiikkiin! Onkohan tuo jupakka heidän vuodostaan Usa:n pressanvaaleissa saanut niin ankarat suojauslaitteet, ettei niitä tav.tallaaja osaa ohittaa ? No, olkoon,..heippa taas!

• Makriina.ei.kirj

Toivottavasti koneeseesi ei ole iskenyt virusta, joka haittaa FB:iin menoa, sillä ainakin minun FB:ni toimii ihan kuten ennenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11408
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3964
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      134
      2454
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      96
      2171
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      200
      1814
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      865
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe