Pystyakseli jumiutunut kampiakselin istukkaan

Milläaukeaa

Millä olette saaneet erotettua alavaihteen ylärikistä? 600 kg vinssillä koetettu jo, kiilalla, irrotusöljyllä, roikotettu jännitteessä muutama päivä ylösalaisin, nuijittukin on moskalla pattinki välissä. Mikään ei auta. Rakoa onneton 2 mm. Kaikki pultit pitäisi olla irti. 40 hv omc evinrude 84 ja pitäis vesipumpun siipi vaihtaa. Ilmeisesti ensimmäistä ja viimeistä kertaa tässä moottorissa.
Pillillä jos kuumentaisi istukkaa niin menisi sen takana sisällä oleva o-rengas pilalle, se taas tarkoittOsi koko lohkon purkua auki.

Muilla kokemuksia? Mitä hermettiä tuolle tekee vai viedäkö metalliromukeräykseen?

42

2411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uutta_suoleen_vaan

      Koita valuttaa jotain irroitusöljyä akselia pitkin tai sit keräysastiaan.

    • öäjhiolukgkfyl

      onko vaihteensiirtäjä irrotettu?

      • Milläaukeaa

        On. Ja sinkin alla olevat pultit ja ne uloimmat ilmeiset ruuvit, puoli pulloa rust offia suihkittu eri ajankohtina moottorin ollessa ylösalaisin.


    • Maniback

      Hmm, yleensä omsikat saa helposti purettua. Ei siinä varmaan muu auta kuin vetoa/kiilaa väliin ja terävää iskua samalla. Saattaa kyllä jotain hajota mut ilmeisesti siihen on varauduttu.

      • milläaukeaa

        lisätään vielä, että moottori itse toimii erinomaisesti, vetäisin venereissun just 2 viikkoa sitten. Sairasta huumoria tämä että istukan boorien ruosteen takia koko moottori päätyy metalliromuksi jos ei tämä selviä. Varauduttu ? ei se nyt niin edullinenkaan ollut, varauduttu poisheittoon toimivan moottorin suhteen ? Kaikille merkeille sattunut tätä, joten turha alkaa jeesustelemaan jotain omc 2 tahtiherjaa. Oikeasti, haluan tämän nyt vaan irti, uusi vesipumppu sisään ja takaisin merelle. No pullshit. Vinkit tervetulleita. Olen lukenut usa saiteilta aika villejä ratkaisuja mutta akselia en aio katkaista enkä lohkoa purkaa. Joku roti minunkin vaivannäöllä ja korjausbudjetilla.
        Viimeinen mitä aion yrittää on tämä: kettinki alarikiin kiinni ja puun ympärille. Toinen kettinki vauhtipyörän ympäri alle ja vetokoukkuun ja pieni 10 metrin kiihdytys farmariautolla. Seuraus on mikä on mutta jos nyt vielä niitä järkevämpiä vinkkkejä vastaanotetaan viikonpäivät.


      • milläaukeaa
        milläaukeaa kirjoitti:

        lisätään vielä, että moottori itse toimii erinomaisesti, vetäisin venereissun just 2 viikkoa sitten. Sairasta huumoria tämä että istukan boorien ruosteen takia koko moottori päätyy metalliromuksi jos ei tämä selviä. Varauduttu ? ei se nyt niin edullinenkaan ollut, varauduttu poisheittoon toimivan moottorin suhteen ? Kaikille merkeille sattunut tätä, joten turha alkaa jeesustelemaan jotain omc 2 tahtiherjaa. Oikeasti, haluan tämän nyt vaan irti, uusi vesipumppu sisään ja takaisin merelle. No pullshit. Vinkit tervetulleita. Olen lukenut usa saiteilta aika villejä ratkaisuja mutta akselia en aio katkaista enkä lohkoa purkaa. Joku roti minunkin vaivannäöllä ja korjausbudjetilla.
        Viimeinen mitä aion yrittää on tämä: kettinki alarikiin kiinni ja puun ympärille. Toinen kettinki vauhtipyörän ympäri alle ja vetokoukkuun ja pieni 10 metrin kiihdytys farmariautolla. Seuraus on mikä on mutta jos nyt vielä niitä järkevämpiä vinkkkejä vastaanotetaan viikonpäivät.

        Primäärisyy miksi koko savotta alkoi eli se miksi joudun vaihtamaan vesipumpun siiven on yksinkertainen ja inhimillinen : vesiposket luiskahti tärinästä 1-2 minuutiksi 5 senttiä sivuun, ylikuumenemismerkkiääni meni päälle ja siinä meni impelleri ja tarkistussuihkun kaari, samalla kun yritti säätää tyhjäkäyntiä ja keskittyä johonkin muuhun. Olin puunannut, paikkamaalannut, ja vaihtanut osia tähän koko talven kesää varten, paitsi impellerin osalta. Ottakaa opiksi ettei käy samalla lailla itselle.


      • Maniback

        Niin vastasit omaan kysymykseesi. Autolla veto jne. Varauduttu on. Kuten aiemmin kirjoitin Yleensä omc tuotteista perä irtoaa suht helposti, useita 60-70-80-90 luvun koneita korjanneena. Tuo kiinni jämähtäminen vaivaa useimmiten mercuryja. Katoppa nyt vielä kerran ajatuksella ja kaiva netin syövereistä räjäytys kuva ko.värkistä. Ilmeisesti perä kuitenkin heiluu sivusuunnassa vai?Kyllä vaikuttaa siltä, et siel on joku ruuvi vielä kiinni.


      • KylmäKutistaa
        milläaukeaa kirjoitti:

        lisätään vielä, että moottori itse toimii erinomaisesti, vetäisin venereissun just 2 viikkoa sitten. Sairasta huumoria tämä että istukan boorien ruosteen takia koko moottori päätyy metalliromuksi jos ei tämä selviä. Varauduttu ? ei se nyt niin edullinenkaan ollut, varauduttu poisheittoon toimivan moottorin suhteen ? Kaikille merkeille sattunut tätä, joten turha alkaa jeesustelemaan jotain omc 2 tahtiherjaa. Oikeasti, haluan tämän nyt vaan irti, uusi vesipumppu sisään ja takaisin merelle. No pullshit. Vinkit tervetulleita. Olen lukenut usa saiteilta aika villejä ratkaisuja mutta akselia en aio katkaista enkä lohkoa purkaa. Joku roti minunkin vaivannäöllä ja korjausbudjetilla.
        Viimeinen mitä aion yrittää on tämä: kettinki alarikiin kiinni ja puun ympärille. Toinen kettinki vauhtipyörän ympäri alle ja vetokoukkuun ja pieni 10 metrin kiihdytys farmariautolla. Seuraus on mikä on mutta jos nyt vielä niitä järkevämpiä vinkkkejä vastaanotetaan viikonpäivät.

        Jos kuumaa ei uskalla antaa niin miten olisi kylmä? En tunne rakennetta mutta vaikka kylmäspraytä akseliin ja kuumailmapuhaltimella tai kuumalla vedellä maltillisesti lämmintä ympäristöön, Jumissa olevaan paikkaan pitäisi yrittää tehdä mahdollisimman suuri lämpötilaero.


      • milläaukeaa
        Maniback kirjoitti:

        Niin vastasit omaan kysymykseesi. Autolla veto jne. Varauduttu on. Kuten aiemmin kirjoitin Yleensä omc tuotteista perä irtoaa suht helposti, useita 60-70-80-90 luvun koneita korjanneena. Tuo kiinni jämähtäminen vaivaa useimmiten mercuryja. Katoppa nyt vielä kerran ajatuksella ja kaiva netin syövereistä räjäytys kuva ko.värkistä. Ilmeisesti perä kuitenkin heiluu sivusuunnassa vai?Kyllä vaikuttaa siltä, et siel on joku ruuvi vielä kiinni.

        Perä heiluu sivusuunnassa hiukan kyllä, se mitä nyt vaihdetanko ja jäähdytysputki antaa myöten


    • Suvi4000

      50% automaattivaihteisto öljyä ja 50% asetonia. On muuten tunkeutuvin öljy mitä maailmassa on, lupaan sen!

    • Fhhkllbhtffg

      Särötutkimuksissa käytettävä tunkeuma neste (väriltään punainen) on myös kova penetroitumaan..

    • Romuroope

      Itse tapellut samanlaisten romujen kanssa.
      Kone viistosti ylöspäin ja ruosteenirrotusöljyä akselia pitkin valuttamaan. Älä kaada mitään asetoniseoksia - pilaa tiivisteet!
      Ole kärsivällinen. Viimeksi suihkuttelin viikon ajan kaksi kertaa
      päivässä.
      CRC Penetrating oil ja kylmäshokkisprayt toimineet hyvin.
      Sitten välillä kone okein päin ja napakkaa lujaa iskua ventilaatiolevyyn - puukalikka väliin. Taas kärsivällisyyttä! Naputtele kauan - se "väsyttää" sen jumin.
      Lopulta vaihteisto tipahtaa lattiaan, taatusti. Kärsivällisyyttä. Ja unohda kettingit ja autolla vedot, menee vaan paikat rikki.

    • ajatusnousi

      Miten olisi noin 100 asteista vaihteistoöljyä ja tärpättiä sekaisin ? sen ei pitäisi sulattaa mitään tiivisteitä (kuten asetoni). Ensin sitä uittaisi sinne väliin ylösalaisin asennossa ja sitten kylmäspraytä akselin juureen ja kiilojen naputtelua siihen 2 millin rakoon, esim. puukkoja sivuttain.

      • Romuroope

        Koktailista en sano mitään, mutta kiilat tekevät rumaa jälkeä, etkä saa niin hyvää iskuvoimaa suoraan alaspäin.


    • Olisiyks

      Varma temppu, mutta se vaatii sorvaajan palveluksia.
      Pitäisi sorvata pystyakselin ympärille sopivat pari kpl jämeriä rautaholkkeja , joista alimmainen kiristetääm pulteilla akseliin tiukasti kiinni, ja ylimmäinen toimii iskuvasarana, saa olla muutaman kilon painoinen, jolla isketään alimmaiseen.
      Tottakai holkit täytyy rälläköidä puolikkaiksi, että saa akselin ympärille., ja kyllä lähtee,eikä akseli mene mutkalle, kun isku tulee suoraan.

      • Tiedätkö_mistä_on_kyse

        Oletko koskaan nähnyt nelikympistä perämoottoria?


      • w1power

        romuroopelta hyvät neuvot.

        kun liitosta on lioteltu, niin perää voisi kammeta sivullepäin ja samalla pyöritellä kampiakselia ja vetää perää irtipäin.


      • Oonnähny
        Tiedätkö_mistä_on_kyse kirjoitti:

        Oletko koskaan nähnyt nelikympistä perämoottoria?

        400hvsiakin, ja ymmärrän, että runkoputki on pikkusen haittona.


    • vm41

      Mikäli pystyakseli on kampiakselin booreihin rymppääntynyt noinkin voimakkaasti,
      on kampiakselin boorit todella vahingoittuneet siihen kuntoon, että uusiksi menee kampiakseli pystyakselin lisäksi.
      On täytynyt tapahtua jokin voimakas vääntävä iskuntapainen moisen vahingon tapahduttua joka on kiertämällä boorit rympännyt yhteen.
      Ruostumista, tai hapettumista tuskin kannattaa epäillä, sillä sellainen on hyvin harvinaista.
      Tietenkin jos konetta on pitkään säilytelty kosteassa paikassa on korroosiokin mahdollista.
      Pahaa pelkään että vaihdetanko sittenkin jumittaa irtoamista, joten jospa vielä tarkistaisit katkaisukohdan sieltä ritilöiden alta, että varmaan on vaihdetanko irti ja nailonholkki urasta pois.
      Lankun pätkä ventilaatiolevyn päälle ja terävää naputtelua, tai täristystä vaikka iskevällä porakoneella, tai jollain vastaavalla laitteella.
      Suora tasainen väkisinveto ei auta, rikkoontuu vain kone.
      Maltti on valttia kuitenkin.

      • milläaukeaa

        voin vakuuttaa että vaihdetanko on kaikista hilyistä vapaaksi riisuttu. Vaikea sanoa onko mitään vahinkoa sattunut kun hommasin tämän viime syksynä, mutta potkuri joka siinä oli kiinni, oli paukautettu pilalle ja uusi potkuri piti hommata. Voi olla että tuossa on jotain perää, vaikea sanoa kun ei näe booreja. Merikone ja lyhytriki on kyseessä ja booreihin on aika välitön vedenpääsy tässä mallissa. Rikiosan ja moottorin laitakiinnitysosan väli jossa akseli näkyy paljaana n. 20 cm, on avoin kuin stockmannin ovet merivedelle.


      • milläaukeaa

        täristystä iskuporalla ja lankkujen avulla paukuttelua kokeiltu, useampaan otteeseen useammasta eri kulmasta


    • kädetönautonkorjaaja

      Irrotin auton vetokoukun irto-osan äärimmäisenä keinona mainitsemallasi tavalla, auton vetokoukun ja puun väliin viritetetyllä kiristysliinalla. Ehdotankin seuraavaa raakempaa tapaa. Etsit kaksi tukevaa puuta ja vedät sen moottorin ketjuilla tai 5000kg liinoilla kiinni puuhun. Toiseen puuhun laitat ketjutaljan ja sitten kiristät, aina välillä käyt kopistelemassa sitä liitoskohtaa. Laudan paloja tms pitää laittaa puita suojaamaan.
      Auton vetokoukun kiinnityspisteet irtoaa tällä menetelmällä, joten autoa ei kannata käyttää.
      Onnea!

      • milläaukeaa

        jovain, olen tiedostanut hetken puuskassa kuvailemani autolla nykäisyn operaation riskit. Eikä vähäisin niistä vauhtipyörän murtuminen auton vetokoukun rakenteiden lisäksi.

        Rajummista menetelmistä tuo kettinkitalja on käynyt itselläkin mielessä. Katselin itseasiassa eilen 2000 kg taljaa puuilossa ja mietin, ettei se ehkä edes riitä vielä. Mulla on sellainen profiilipalkista hitsattu veneteline joka olisi vankkaa tekoa, ja saisin siihen taljan aika helpostikin. Mutta se vauhtipyörän kestävyys on ongelma. Oikeaoppisestihan mun pitäisi irrottaa kampiakselin mutteri ja hommata siihen sellainen lenkillinen tuumakoon pultti (jota ei takuulla löytäisi mistään suomesta).

        Mutta olen miettinyt erästä toista kiinnityspaikkaa. Nimittäin moottorin ja rikin välin tienoolla on sellainen lattaraudan mentävä rako. Jos poraa reiät kettingille latikan päihin ja pujottaa sen siitä niin kaikki voima kohdistuisi hyvinkin lähelle sitä boori istukkaa, alle 10 cm päähän. Toinen pää ei ole ongelma, kettinki alarikin ympärille on pitävä, se on jo ollut 500 kilon pännissä muutama päivä.

        Koko venytyksen vaikeiten suojeltava kohde saattaa olla vesipumpun ruuvien kiinnitysreikien alumiiniset kierteet, koska nehän siellä päässä ottavat venytyksen kuorman, yrittäessään estää akselin alapään laakeria tulemasta pumpun läpi. 5 millin ruuveja 4 kpl ja 5000 kiloa ketjutaljavoimaa...siinä voi joutua rakentelemaan vesipumpun kiinnityspaikat kokkonaan uudelleen.

        Yritän seuraavaksi huomenna vaihteistoöljyn ja rust off in yhdistelmää ja vähän enemmän jännitettä siitä 800 kilon vinssistä, ja paukutella moskalla ja pattingilla. Täytyy koittaa pitää pää kylmänä vaikka koko homma alkaa näyttämään melkoiselta tiiliseinäprojektilta.


      • kädetönautonkorjaaja

        Niin, se on ongelma, jos raju veto rikkoo koko moottorin. Varmaan kannattaa käyttää harkintaa, millaiset kiinnityspisteet laittaa. Pitää olla veto päällä ja samanaikaisesti iskuja peliin, tai joku kiilasysteemi. Ulkopuolisen vaikea hahmottaa, miten nuo osat saa vedettyä irti toisistaan.


    • pavepave

      Lamppuöljyä joka on parasta irroitusainetta ,
      Kone ylösalaisin ja kolme neljä kertaa sinne valutat 2 desiä , niin ruosteen läpi kyllä menee.

    • hummat

      "Paaliin vaan"

    • Pystyakselihan

      Lähtee alakautta irti, mutta joudut purkamaan perän, että saisit pystyakselin alapäästä mutterin irti.
      Sitten putoo perä pois kokonaan, ja pystyy nostamaan yläpään pystyakselin kanssa rikiputken sisästä.
      Ompa harvinaisen isosti kiinni ne boorit.
      Jos joudut perän purkamaan, samalla on hyvä mahdollisuus uusia kaikki stefat perään, niin ei mee purkaminen hukkaan.

      • milläaukeaa

        eikös perän purku ole 40 hv moottorissa iso homma ? erikoistyökaluja tarvitaanko ?


      • Mä miettisin pystyakselin mahdollista laakerointia, että vaikka perän saisi auki ja pinion rattaan irti niin tuleeko pystykseli ihan nostamalla pois? Ei ole itsellä kokemuksia tuosta moottorista.


      • Nostamalla
        Argon86 kirjoitti:

        Mä miettisin pystyakselin mahdollista laakerointia, että vaikka perän saisi auki ja pinion rattaan irti niin tuleeko pystykseli ihan nostamalla pois? Ei ole itsellä kokemuksia tuosta moottorista.

        SE lähtee, kun laskemalla on paikoilleen laitettu.


      • Maniback

        www.google.fi/search?client=ms-android-samsung&ei=-Y4DW9U4xMToBLixo9AH&q=evinrude 40 hp lower unit&oq=evinrude 40 lower unit&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.1.1.0i7i30l3j0i7i5i30l2.4316.5531..7505...0....143.368.0j3......0....1.I9Bq5a0N7eM=#imgrc=uD8L0ZAnEeEzKM:
        Toivottavasti linkki toimii. Argon on oikeassa, ei se perä välttämättä niin helposti laske.
        Taitaa ne poorit olla jengalla niinkuin -41 totesi.
        Oletko aloittaja kokeillut vääntää vauhtipyörästä vastapv.n potkuriakseli lukittuna ja samalla kiilaa ja iskua.


      • milläaukeaa
        Maniback kirjoitti:

        www.google.fi/search?client=ms-android-samsung&ei=-Y4DW9U4xMToBLixo9AH&q=evinrude 40 hp lower unit&oq=evinrude 40 lower unit&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.1.1.0i7i30l3j0i7i5i30l2.4316.5531..7505...0....143.368.0j3......0....1.I9Bq5a0N7eM=#imgrc=uD8L0ZAnEeEzKM:
        Toivottavasti linkki toimii. Argon on oikeassa, ei se perä välttämättä niin helposti laske.
        Taitaa ne poorit olla jengalla niinkuin -41 totesi.
        Oletko aloittaja kokeillut vääntää vauhtipyörästä vastapv.n potkuriakseli lukittuna ja samalla kiilaa ja iskua.

        en mutta kokeilen tänään. hyvä vinkki


      • EITAATUSTI
        Maniback kirjoitti:

        www.google.fi/search?client=ms-android-samsung&ei=-Y4DW9U4xMToBLixo9AH&q=evinrude 40 hp lower unit&oq=evinrude 40 lower unit&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.1.1.0i7i30l3j0i7i5i30l2.4316.5531..7505...0....143.368.0j3......0....1.I9Bq5a0N7eM=#imgrc=uD8L0ZAnEeEzKM:
        Toivottavasti linkki toimii. Argon on oikeassa, ei se perä välttämättä niin helposti laske.
        Taitaa ne poorit olla jengalla niinkuin -41 totesi.
        Oletko aloittaja kokeillut vääntää vauhtipyörästä vastapv.n potkuriakseli lukittuna ja samalla kiilaa ja iskua.

        Ole millää jengalla MUUTA, kun pystyakselin alapäässä pinjonipyörän alla Oleva MUTTERI !
        JA ENSIN on irrotettava vesipumppu, ja pystyakseli lähtee ylöspäin mutterin irrotuksen jälkeen, ja stefojen vaihto on helppoa ja järkevää , ja auttaa ratkaisevasti yläpoorien irrottamiseen.


      • Maniback

        Tosi HELPPOA irrottaa vesipumpun kansi kun rakoa on KAKSI MILLIÄ. Ja samoin se LAAKERIPESÄ. LUE AIKAISEMMAT VIESTIT, niin ymmärrät mitä tarkoitetaan.


      • milläaukeaa
        Maniback kirjoitti:

        Tosi HELPPOA irrottaa vesipumpun kansi kun rakoa on KAKSI MILLIÄ. Ja samoin se LAAKERIPESÄ. LUE AIKAISEMMAT VIESTIT, niin ymmärrät mitä tarkoitetaan.

        ymmärrän kyllä, että kun 2 milliä rakoa on saatu aikaan perän purkamisellalla ja pystyakselin alapään mutterin irroituksella, niin voin sahata vesipumpun ruuvit poikki ja vapauttaa akselin kiilan jolloin homma aukeaa.

        Mutta; jos en saa pystyakselia booreista irti lopulta, niin en saa myöskään vesipumpun uusia ruuveja ruuvattua takaisin kiinni (siitä 2 milin raosta). Eli kaikki riippuu lopulta siitä saako booreista jumiutumaa irti.


      • Maniback

        Sen vesipumpun alla on laakeripesä, joka on ruuvattu alaosaan. Kts räjäytyskuva.


      • Milläaukeaa
        Maniback kirjoitti:

        Sen vesipumpun alla on laakeripesä, joka on ruuvattu alaosaan. Kts räjäytyskuva.

        Jep. Siellä se on. Tiedän.


    • promillen-kippari

      Turha on perää purkaa, ei meinaan pystyakseli liuvu pois kun vesipumpun siipipyörän kiila ottaa vesipumpun kanteen. Ja muutenkin niin kauhee purettava tuon koneen perä että elä ala. Yks konsti on koittaa tehä rasiaporalla sopiva reikä rikiputken kylkeen että pääsee kaasupillillä vetämään pystyakselin yläpään kunnolla kuumaks.

      Vaihdetankohan tulee tuossa koneessa perän mukana ja irrotetaan yläpäästä kaasarien alta.

      Yleensä tuollasissa irtoomattoman perän tapauksissa laitetaan vahinko kiertoon että olisko jääny mustapekka käteen tällä kertaa.

      • milläaukeaa

        ei tarvittaisi rasiaporaa. booriliitoksen alareuna näkyy tuossa mallissa. Saan kaikkia näitä ehdotettuja litkuja ruikittuja aivan suoraan purkamatta tai poraamatta tieltä mitään. mutta siellä on räjäytyskuvan mukaan takana O-rengas ja ne ei kestä yli 210 astetta. Lisäksi on moottorin tiivisteet joiden vaihto tarkoittaisi koko lohkon purkua. siksi kuumennuspilli on out. Jo koko moottorin tiivistesarjakin maksaa jo jotain, plus että siihen menisikin puolet venekesästä.

        Olen henkisesti jo moottoriostoksilla ja sopivan motin vastaan tullen, nypin tästä strategisia varaosia talteen (: lähinnä potkuri, startti, kaasuttimet, bensapumppu, sytytyspuolat, tuumakoon rst pultteja sieltä täältä) ja kippaan metalliromukeräykseen. Koitan saada tuon auki vähän niin kuin odotteluajankuluna ja jäähyväisviihteenä moottorille, jos vaikka joku niksi sattumalta lykästäisi.

        Voit olla oikeassa että mustapekka tuli kohdalle. Joku toistakymmentä moottoria ollut vuosikymmenten varrella: en nyt ihan kaikista ole rikiä repinyt auki vesipumpun takia mutta ensimmäistä kertaa se ei lähde noin vain.


      • ÄLÄvieläluovuta
        milläaukeaa kirjoitti:

        ei tarvittaisi rasiaporaa. booriliitoksen alareuna näkyy tuossa mallissa. Saan kaikkia näitä ehdotettuja litkuja ruikittuja aivan suoraan purkamatta tai poraamatta tieltä mitään. mutta siellä on räjäytyskuvan mukaan takana O-rengas ja ne ei kestä yli 210 astetta. Lisäksi on moottorin tiivisteet joiden vaihto tarkoittaisi koko lohkon purkua. siksi kuumennuspilli on out. Jo koko moottorin tiivistesarjakin maksaa jo jotain, plus että siihen menisikin puolet venekesästä.

        Olen henkisesti jo moottoriostoksilla ja sopivan motin vastaan tullen, nypin tästä strategisia varaosia talteen (: lähinnä potkuri, startti, kaasuttimet, bensapumppu, sytytyspuolat, tuumakoon rst pultteja sieltä täältä) ja kippaan metalliromukeräykseen. Koitan saada tuon auki vähän niin kuin odotteluajankuluna ja jäähyväisviihteenä moottorille, jos vaikka joku niksi sattumalta lykästäisi.

        Voit olla oikeassa että mustapekka tuli kohdalle. Joku toistakymmentä moottoria ollut vuosikymmenten varrella: en nyt ihan kaikista ole rikiä repinyt auki vesipumpun takia mutta ensimmäistä kertaa se ei lähde noin vain.

        Suhauta joka ilta VD-40 ööliä ja anna vaan hautua,- kyllä se Juhannusiltana irtoaa ihan helposti.


      • milläaukeaa
        ÄLÄvieläluovuta kirjoitti:

        Suhauta joka ilta VD-40 ööliä ja anna vaan hautua,- kyllä se Juhannusiltana irtoaa ihan helposti.

        laitetaan korvan taa. Veden syrjäyttävä tunkeutuva öljy, sanoi wikipedia haku.

        siellä on nyt kokeiltu jo rust offia, vaihteistoöljyä ja 2-tahtiöljyä. Paukuttelua on jatkettu ja roikotettu vinssillä ylösalaisin. Millään ei tähän mennessä tuloksia.


    • w1power

      edelleen. jos pystyt aiheuttamaan murtoa pooriliitokseen, eli kampeamaan perää sivullepäin ja vaikka laittamalla koneen käyntiin, niin pooriliitokseen kohdistuu suuri nitkuttava voima.

      kannattaa mielestäni kokeilla, ennen kuin ottaa väkivallan käyttöön.

      perä ei kyllä paljon liiku sivuttais-suunnassa rikiin nähden. se myönnettäköön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe