Miksi perämoottorit eivät yleisty purjeveneissä?

Pirkkaittellä

Meni aluksi väärään osioon, laitan tännekin.

Ymmärrän, että paljon koneajoa ajava ei tahdo perämoottoria, mutta purjehdusmieliselle sellainen voisi olla ratkaisu, kunhan ohjaus ja kaasu ei olisi moottorin kahvasta.

Perämoottori moottorina mahdollistaisi myös varamoottorin mukana kuljettamisen.

Mikä estää?

20

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jullikkson

      Suurin ongelma on se että se moottori ei lataa yleensä akkuja ja että se pitäs nostaa aina ylös ettei jarruta. Jos ei ihan H-vene ole niin konetta sais olla sen 20-30 hevosta. Se alkaa bensaa polttavalla päristimellä vaatimaan isompia tankkeja ja onko se jonkun mielestä kaunistus kun on joku mercury tai jamaha takaloosterissa kiinni?

    • syitä.riittää

      Ei mikään estä käyttöä, kyllähän osassa purkkareita onkin perämoottori.
      Yleistymiselle kyllä on esteitä, eli tekijöitä jotka rajoittavat ratkaisusta saatavia hyötyjä ja korostavat haittoja:
      1) Perämoottorien potkurit ovat yleensä perässä ja lähellä pintaa S-vetolaitteeseen verrattuna, mistä seuraa ventilaatio ongelmia, varsinkin aallokossa.
      2) perämoottorien potkurien propulsio pinta-ala (= pii*halkaisija toiseen / 4) jää olennaisesti pienemmäksi, mistä seuraa alhaisempi propulsiohyötysuhde silloinkin kun ei ventiloi. Ts samalla työntövoimalla suurempi tehontarve, pienempi massavirta, ja suurempi potkurivirran liike-energia, mikä on veneen kannalta hukattua energiaa. Seurauksena suurempi polttoainene kulutus, ja lisäksi bensa on kalliimpaa kuin diesel. 50 hp perämoottori on myös kalliimpi kuin 30hp, joten hinta-ero perämoottorin eduksi ei ole niin iso kuin luulisi 30 hp dieseliin verrattuna. 50 hp perämoottorin työntövoima jää siltikin 30 hp dieseliä alhaisemmaksi, koska siihen ei edes löydy tarkoitukseen optimoitua potkuria alle 8 solmun nopeusalueelle.
      3) sisädieselin latausteho on suurempi kuin perämoottorien
      4) yhteiskäyttö purjeiden kanssa venen ollessa kallellaan lisää ventiloimista , ja yleensä sijoituksesta johtuen toiselle halssilla selvästi enemmän kuin toisella.
      5) työntövoima pakilla jää perämoottoreilla selvästi enemmän jälkeen eteenpäin vedosta verrattuna sisäkoneiden suurempiin potkureihin. Satamassa jarrutettaessa asialla on hyvin oleellista merkitystä painavammissa monen tonnin veneissä. Siltikin kaikissa koneissa pakkilukko ei kestä edes sitä vähäisempää työntövoimaa, vaan kone kippaa juuri silloin kun siitä on jarrutettaessa kaikkein eniten haittaa.
      6) perämoottori on paljon helpompi varastaa veneen perästä kuin sisäkone.

    • VääräTermi

      Ventilointi? Tarkoitat varmaan kavitointia.

      • Termit.oikein

        Ventilointi tarkoittaa, että potkuri saa ilmaa pinnalta ja teho heikkenee samalla kun kierrokset nousevat.
        Kavitointi tarkoittaa sitä, että paine potkurin etupuolella laskee niin alas, että veteen muodostuu höyrykuplia. Silloinkin seuraa hyötysuhteen heikkenemistä.

        Purjeveneessä ongelmaksi muodostuisi enemmän juuri ventilaatio.


    • On_paljon

      Saildrive on kuin diesel-perämoottori, paitsi että se on sijoitettu aika kauas perästä ja se menee pohjasta läpi. Hondalla oli myös bensalla toimiva saidrive-moottori ja sehän oli ihan kuin tavallinen perämoottori.
      Perälautaan kiinnitetty perämoottori ei ole hyvä purjeveneessä, koska sen potkuri ei pysy vedessä aallokossa.


      • sisäperäkeski

        Kaikissa s-vetolaitteella varustetuissa veneissä on tuo saildrive-perämoottori sisällä piilossa. Onkohan kukaan asentanut sellaista moottoriveneen perälautaan diesel-perämoottoriksi?


      • ei_dieselin_voittanutta

        Tuollaisessa OMC:ssä yhdistetään kyllä sisäkoneen ja perämoottorin huonot ominaisuudet tehokkaasti - samoin kuin noissa Viren bensasisäkoneissa aikanaan. Bensakone kun on lähtökohtaisesti selvästi epäluotettavampi, kuin dieselmoottori ja jos siihen tulee vikaa, on sisäkoneen korjaaminen tyypillisesti ahtaassa veneessä hankalaa. Samoin huoltomiehen tilaaminen veneelle kallista jne. Sen sijaan sopivan pienikokoisen perämoottorin voi irroittaa veneen perälaidalta ja kiikuttaa huoltoon tai parempaan paikkaan huoltoa varten. Jos ei saa kuntoon voi käydä hakemassa uuden tilalle - ja matka jatkuu.

        Lisäksi tietysti tulee paloturvallisuus. Bensiini polttoainevuoto voi aiheuttaa höyrystymisen ja vene kun on pullo, kaasut jäävät sinne ja pommi on valmis. Autossa tai veneen ulkopuolella perämoottorissa bensakone on tuuletetussa tilassa koko ajan.


      • ei.niinkään
        ei_dieselin_voittanutta kirjoitti:

        Tuollaisessa OMC:ssä yhdistetään kyllä sisäkoneen ja perämoottorin huonot ominaisuudet tehokkaasti - samoin kuin noissa Viren bensasisäkoneissa aikanaan. Bensakone kun on lähtökohtaisesti selvästi epäluotettavampi, kuin dieselmoottori ja jos siihen tulee vikaa, on sisäkoneen korjaaminen tyypillisesti ahtaassa veneessä hankalaa. Samoin huoltomiehen tilaaminen veneelle kallista jne. Sen sijaan sopivan pienikokoisen perämoottorin voi irroittaa veneen perälaidalta ja kiikuttaa huoltoon tai parempaan paikkaan huoltoa varten. Jos ei saa kuntoon voi käydä hakemassa uuden tilalle - ja matka jatkuu.

        Lisäksi tietysti tulee paloturvallisuus. Bensiini polttoainevuoto voi aiheuttaa höyrystymisen ja vene kun on pullo, kaasut jäävät sinne ja pommi on valmis. Autossa tai veneen ulkopuolella perämoottorissa bensakone on tuuletetussa tilassa koko ajan.

        Bensakoneen hyviä puolia on se, että melkein kaikki viat on itse korjattavissa. Ja vaikka Vire oli lajissaan raskas, ottaa senkin sieltä ahtaasta paikasta kainaloon kotona korjattavaksi. Huonoja puolia suuri polttoaineenkulutus ja palo-, jopa räjähdysvaara.

        Perämoottorin oleellisin ongelma, potkurin nousu ilmaan onkin jo tullut moneen kertaan esiin.


      • VolvoMB50

        Lisäisin bensakoneen hyviin puoliin myös hiljaisuus. Mulla oli joskus tollanen volvon sisä bensakone 8hv ja se oli niin hiljanen jos vähän tuuli tai muuta meteliä oli pakko kattoa tuleeko pako putkesta vettä. Paino 8hv ja sen koneen jakso kantaa helposti yksin s-vetolaite mukana. Huonoja puolia oli sitten tuo lataus. ei oikeastaan mitään. Lisäksi oli ko koneeseen vaikeaa löytää varaosia. Hondan perämoottosin osat kävi mutta aina varauksin...


      • vauhtiraita
        VolvoMB50 kirjoitti:

        Lisäisin bensakoneen hyviin puoliin myös hiljaisuus. Mulla oli joskus tollanen volvon sisä bensakone 8hv ja se oli niin hiljanen jos vähän tuuli tai muuta meteliä oli pakko kattoa tuleeko pako putkesta vettä. Paino 8hv ja sen koneen jakso kantaa helposti yksin s-vetolaite mukana. Huonoja puolia oli sitten tuo lataus. ei oikeastaan mitään. Lisäksi oli ko koneeseen vaikeaa löytää varaosia. Hondan perämoottosin osat kävi mutta aina varauksin...

        bensakoneella ei saa paatin kylkeen pakoputken kohdille tyylikästä mustaa tuhrua!!


      • yliamiraali
        ei.niinkään kirjoitti:

        Bensakoneen hyviä puolia on se, että melkein kaikki viat on itse korjattavissa. Ja vaikka Vire oli lajissaan raskas, ottaa senkin sieltä ahtaasta paikasta kainaloon kotona korjattavaksi. Huonoja puolia suuri polttoaineenkulutus ja palo-, jopa räjähdysvaara.

        Perämoottorin oleellisin ongelma, potkurin nousu ilmaan onkin jo tullut moneen kertaan esiin.

        Ja sitä korjattavaa sitten riittääkin pikkudieseliin verrattuna.


    • aloittajahakoteillä

      Ai miten niin? Kyllä monessa purjeveneessä on perämoottori peräkaiteessa. Sanoisin jopa, että yleistymään päin.

    • prutkutus

      Alle 30-jalkaisissa veneissä perämoottori onkin hyvä vaihtoehto:
      Em. helppo huollettavuus ja vaihdettavuus
      Säilytystilaa veneen sisällä rutkasti enemmän
      Satamamanööverit luksusta, kun pitkäkölisenkin veneen saa pyörimään vaikka paikallaan.

      Kompromissihan se toki on:
      - Kuluttaa enemmän
      - Varkausmahdollisuus
      - Ei toimi aallokossa ventiloinnin takia (esim. jostain ahtaasta kolosta voi olla mahdotonta puskea isompaan vasta-aallokkoon ulos)

      Mutta valintakysymyksiähän nämä ovat. Uusissa veneissä perämoottoria harvemmin näkee, syynä lienee yleisemmin venekokojen kasvaminen ja moottorilla ajelun lisääntyminen.

    • Mereltä

      Jos purjeveneeseen pannaan moottori, niin ei se enää purjevene ole, vaan joku auxiliary tai moottoripursi tai mikälie.

      • Viinix

        Huono!


    • SähköPutkiPurjemies

      Perämoottori on fiksu valinta mutta.....
      Sen käyttö on hankalaa
      Ventilaatio ottomoottorin onneton hyötysuhde
      Todella ruma viritelmä kauniin purkkarin perässä

      Perämoottori moottorikaivossa olisi parempi ratkaisu. Hyötysuhde paranisi ja olisi piilossa varkailta. Myös moottorin käyttö olisi helpompaa. Satamamanooveerit onnistuu ilman ahterissa koneen kahvassa kiinni olevaa gastia.

      Itse rakennan juuri 2000-luvun ratkaisua. 2 kpl 1,2kW sähkömoottoreita. Kaksi reikää pohjassa sitlooran takaosassa jossa veneessäni on tila dieselille. Reijistä menee läpi putket joiden päässä on moottorit. Loppupelissä kiinteä asennus ilman mahdollisuutta kääntää potkuria. Sitloorassa on 2 kahvaa (nuppia) joista koneita ohjataan. Se on helpompi asennus ja oletan, että moottoreilla kääntäminen onnistuu kun ajaa toista eteen ja toista taakse.
      Akkuja on 4*12V 110 Ah eli kaksi 24V 110Ah yksikköä. Akut ovat hupiakkuja, tavallisia edullisempia huoltovapaita happoakkuja.. Lataus maasähköllä ja 2*100W aurinkokennoilla. Hätälataus 2kW aggrekaatilla ja 220V trukkilaturilla 40A 24V. Maksimiteholla 100A kulutus ja pikkuisen alle parin tunnin ajo. Maksimitehoa tarvinneen kuitenkin vaan hetkittäin jossain satamamanooveereissä ja luulen, että paatti liikkuu jo 50% teholla ihan kivasti. Perämoottorin myynnillä rahoitin tuota sähköistystä yli 50% kuluista.
      Tällä ratkaisulla sain myös purettua paattini perästä todella ruman perämoottoritelineen pois. Nyt olisi sitten ylimääräisenä teline jossa nosto/lasku ja kippaaminen.

    • Lisätään vielä haittoja, perämoottorin sijoitus veneen perään on painopisteen kannalta huonoin mahdollinen. Samalla pitäisi asentaa jotain saman painoista keulaan, jotta kulkuasento säilyy oikeana.

      Sähkömoottori taittolapapotkurilla olisi erinomainen apumoottori. Akkuja sen verran että luonnistuu helposti satamanööverit ja mahdollisuus käyttää matka-ajossa suoraan aggregaatilla olisi lähes täydellinen systeemi.

    • 6888493

      En ole vielä nähnyt sellaista perämoottoriviritystä, joka ei olisi ollut peräsimen liikettä haittaamassa.

      • Aikui

        En ymmärrä miten esimerkiksi H-veneessä perämoottori mitenkään häiritsisi peräsimen liikettä. (Moottori on metrin verran peräsinlavan takana.)

        Ja onhan sitä nyt pilvinnpimein muitakin veneitä, joissa peräsin on paljonkin peräpeiliä edempänä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe