Repojen ulkopuolelta asennettujen ohjelmien poisto

Purge

Olen manuaalisesti asentanut repojen eli ohjelmavarastojen ulkopuolelta ohjelmia ajamalla ohjelmien .deb-muotoisia asennustiedostoja. Tämän tein siitä syystä, että haluamiani ohjelmia ei löytynyt esiasennetuista repoista, eikä niitä varten ei ollut omia repoja; vrt. esim. Opera-selain, jolle on kuin onkin oma ohjelmavarasto, mikäli esiasennetuista ohjelmavarastoista ei kyseistä selainta löydy. Nuo asennustiedostot loivat asennuksen yhteydessä uninstallereja, jotka taisivat olla tavallisia shellskriptejä. Ongelmana on kuitenkin se, että menin jo vahingossa poistamaan nuo uninstallerit... Miten saisin poistettua tällaiset manuaalisesti repojen ulkopuolelta asennetut ohjelmat kaikkine konffaustiedostoineen, jos uninstallereita ei enää ole jäljellä? Pitäisi varmistua siitä, että mitään näiden ohjelmien luomia tiedostoja, asetuksia (ml. määritystiedostoja) ei enää jää koneelle.

6

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeammin-noin

      Helpointa asentaa koko systeemi uudestaan.

      Windows-kauhuruljansseihin tottuneet useinkin unohtavat tämän yksinkertaisen tosiasian Linux-distrojen kohdalla.

      Että todennäköisesti asennat systeemin ja tarpeelliset ohjelmasi nopeammin kuin pähkäilet, kuinka saada jotkut uninstallerit takaisin jotta voisit poistaa tiettyjä ohjelmia joita et kuitenkaan tarvitse.

    • Pakkoasenna ne ohjelmat uudelleen ja sitten poistat normaalisti.

      Ei tehdä tästä turhan vaikeata.

    • Debianisti

      Deb ohjelmapaketti sujahtaa paketinhallintaan ja ohjelman voi poistaa kuten muutkin ohjelmat. Synaptic, aptitude, apt-get ja mitä niitä onkaan.

      Pakettien pioistssa asetustiedostot jäävät jäljelle ellei niitä erikseen käske poistaa. Kotihakemistossa oleviin asetuksiin ei paketinhallinta koskaan koske.

      • uudelleenasentaminen

        Uudelleenasentamalla koko systeemi pääsee helposti tuostakin ongelmasta, eli kotihakemistokin on sen jälkeen neitseellinen.


    • Turbo-Urpo

      Operan poisto
      sudo apt-get remove --purge opera-stable

      Eli ei näin
      sudo apt-get remove --purge opera
      koska tuollaista ohjelmaa ei ole asennettu.

      "Debianisti"
      "Kotihakemistossa oleviin asetuksiin ei paketinhallinta koskaan koske."
      Kai sinä viittaat tässä opera tapauksessa näihin kahteen kansioon:
      /home/matti/.cache/opera
      /home/matti/.config/opera

      Nämä ei ole asennuksen tekemiä vaan käyttäjän itsensä aikaan saamia, joten niitä ei tietenkään poisteta. Ajattele nyt jos GIMP ohjelman poistossa poistettaisiin kaikki kuvat joita on ohjelmalla käsitelty.
      Jos asennus luo kansioita/tiedostoja home-kansion alle kyllä ne poistetaan, mutta näin yleensä ei tapahdu, vaan ohjelma itse luo näitä ajon aikana.

      Jäi vain pirusti kaivelemaan mitä nämä avauksen tehneen uninstallerit sitten olivat jotka hän itse poisti. Päivitys ei onnistu jos on ristiriitoja asennettujen ohjelmien tietokannan ja käytännön välillä, näistä tulee virheilmoitus dpkg ohjelman toimesta

      dpkg: varoitus: files list file for package 'wingide-personal6' missing; assuming package has no files currently installed

      yllä oleva virhe korjataan näin:
      sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq wingide-personal6

    • Paketinhallinnan ulkopuolelta asennetut ohjelmat asennetaan yleensä kansioihin /opt tai /usr/local. Yksi vaihtoehto on myös kotikansion /bin jossa käyttäjäkohtaiset ohjelmat. Jos poikkeaa oletuksesta voi tulla hankaluuksia. Jos make install asentaakin /usr/bin kansioon niin paketinhallinnan asentamia ohjelmia/kirjastoja voidaan kirjoittaa yli. make install on yleinen tapa asentaa itse käännetty ohjelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe