Voiko olla yhtäaikaa

schild

Kilpis vajaatoim,ja Hashimoto,eli tulehdus ,avi onko ne yks ja sama asia?

12

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onjaei

      Hashimoto-tulehdus on yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan aiheuttaja. Mutta on olemassa muistakin syistä aiheutuvaa vajaatoimintaa, esim. aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.

      • Hashimoto

        Juuri näin! Aloittaja olisi kyllä googlella helposti selvittänyt asian.


      • autoimmuunityreoidiitti

        Maailmalla on jodinpuute tärkeä aiheuttaja mutta meillä 90%:sti tuo tulehdus


      • väsynytninja

        Enemmänkin voisi kysyä että voiko olla "hashi" ja ylitoimintaa samaan aikaan..vastaus on kyllä voi. Siitä ei paljoa kirjoitella mutta meitä "switchaajia" on paljon. Mulla on tällä hetkellä flare menossa,inhoan tätä! Olisikin pelkkä vajaatoiminta,olisi helpompaa hoitaa mutta miten hoidat tilaa jossa menet vajaalle että ylitoiminnalle. Hitsi kun pääsis eroon koko paska kilpirauhasesta,vuosia jo tapeltu eikä tasotu..Hiukset irtoo tukoittain ,polte päänahassa, lihakset on vetkulia,yö sydänhakkaamiset ja hikoilut, mentaali puoli ylikierroksilla(kun olen vajaalla kaikki on mukavan tasaista,silleen meh haha) järkyttävän herkät korvat/kuulo, rauhanen turvonnut,ei silleen pehmeästi vaan kova möllykkä ja selvä merkki, silmät alkavat pullottaa..En tiedä miten yleistä hashissa on saada tämä graves: in silmäoire mutta mulla on tullut sitä jo pari vuotta,tiedän aina milloin flare alkaa..Ei voi muuta sanoa kun vittumainen sairaus tämä hashimotos.


      • flarelievennys

        >> Mulla on tällä hetkellä flare menossa,inhoan tätä! <<

        Olethan peruslievennykset tehnyt: tiukka gluteenittomuus ja seleni 200µg/vrk?


      • hashin_lievennys

        Lieventävästi auttaa myös TSH:n alentaminen lääkärien päähänpinttymiä alemmaksi.
        Tietysti. Kilpparin stimulointia vähentämällä lievenee autoimmuunihyökkäyskin.

        Liikatoiminta kuulemma on sitä että tuhoutuva kilpparisolu kuollessaan työntää hormonit äkillisesti verenkiertoon.


      • huomautan

        Voi myös olla yhtä aikaa Hashimoto ja muusta syystä aiheutuva vajaatoiminta.


      • Siksak
        väsynytninja kirjoitti:

        Enemmänkin voisi kysyä että voiko olla "hashi" ja ylitoimintaa samaan aikaan..vastaus on kyllä voi. Siitä ei paljoa kirjoitella mutta meitä "switchaajia" on paljon. Mulla on tällä hetkellä flare menossa,inhoan tätä! Olisikin pelkkä vajaatoiminta,olisi helpompaa hoitaa mutta miten hoidat tilaa jossa menet vajaalle että ylitoiminnalle. Hitsi kun pääsis eroon koko paska kilpirauhasesta,vuosia jo tapeltu eikä tasotu..Hiukset irtoo tukoittain ,polte päänahassa, lihakset on vetkulia,yö sydänhakkaamiset ja hikoilut, mentaali puoli ylikierroksilla(kun olen vajaalla kaikki on mukavan tasaista,silleen meh haha) järkyttävän herkät korvat/kuulo, rauhanen turvonnut,ei silleen pehmeästi vaan kova möllykkä ja selvä merkki, silmät alkavat pullottaa..En tiedä miten yleistä hashissa on saada tämä graves: in silmäoire mutta mulla on tullut sitä jo pari vuotta,tiedän aina milloin flare alkaa..Ei voi muuta sanoa kun vittumainen sairaus tämä hashimotos.

        Täällä toinen, joka nyt vuoden seilannut vajaa-ja liikatoiminnalle. Endo sanoi, kun alkoi liikatoiminalla, että tuskin uusii vaan mennään hissukseen vajaalle. Höh, niin väärässä oli hän! Nyt suht normaalin jakson jälkeen, tuli liikatoiminnan oireet: unettomuus, tykytykset, hikoilut, jalat makaroonia, kehno olo kaiken päivää. Tää on niin peestä.


      • lievennä.hyökkäystä

        Erään kyselyn mukaan 80 prosentilla auttoi tiukka gluteenittomuus ja seleni 200µg/vrk.
        Lisää varmaan auttaisi TSH:n saaminen hyvin alas mutta lääkärien päähänpinttymän mukaan TSH nollan tuntumissa merkitsee muka liikatoimintaa eli potilaat pidetään alilääkittyinä.


      • Siksak
        lievennä.hyökkäystä kirjoitti:

        Erään kyselyn mukaan 80 prosentilla auttoi tiukka gluteenittomuus ja seleni 200µg/vrk.
        Lisää varmaan auttaisi TSH:n saaminen hyvin alas mutta lääkärien päähänpinttymän mukaan TSH nollan tuntumissa merkitsee muka liikatoimintaa eli potilaat pidetään alilääkittyinä.

        Mulla ei minkäänlaista lääkitystä, ei anneta vaan odotetaan että menisi pysyvästi vajaalle.


      • näinsevaanon1
        hashin_lievennys kirjoitti:

        Lieventävästi auttaa myös TSH:n alentaminen lääkärien päähänpinttymiä alemmaksi.
        Tietysti. Kilpparin stimulointia vähentämällä lievenee autoimmuunihyökkäyskin.

        Liikatoiminta kuulemma on sitä että tuhoutuva kilpparisolu kuollessaan työntää hormonit äkillisesti verenkiertoon.

        höpö höpö, liikatoimintaan on monta syytä... ei kilpparin kuolonoireet heh


    • FMFM

      Kilpirauhasessa voi olla liikatoiminta ja vajaatoiminta samanaikaisesti. Itselläni oli osa kilpirauhasesta aivan toimimaton, osa taas toimi kovilla ylikierroksilla. Oireet liikatoiminnan oireet.

      Toimimaton osa leikattiin (syöpäepäilyn vuoksi) pois. Liikatoimintaista osaa jätettiin jäljelle vähän ja se muuttui vajaatoimintaiseksi. Thyroxin lääkitys on ollut yli 30 vuotta. Siitä en ole halunnut ongelmaa tehdä. Hyvin pärjään.

      Siis mitä vain olla yhtä aikaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      202
      2133
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      22
      824
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe