Omaa vai jaettavaa?

Tiedätkö mitä omistat?
Tiedätkö mitä omaa sinulla on kaapeissasi?
Onko omaisuutesi yksin sinun omaasi?
Onko eläkkeesi itse omalla työllä hankittua?
Oletko vapaa käyttämään omaisuutesi omiin tarpeisiisi?

63

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noohjooh

Onko mulla jo lupaa kommentoida sulle? :)

1. Tiedän tarkkaan mitä omistan.
      2. Tiedän luurangoista lähtien mitä on mun kaapeissa.
      3. Omaisuus on minun ja pankin, paitsi että huomaan jo isäni lailla katselevani niitä perintöarvoina.
      4. Tuleva eläkkeeni on osittain omasta selkänahasta raavittu, ja osaksi työlläni ansaittu.
      5. Tämä kysymys on hyvin vahvasti naimisissa 3. kohdan kanssa, pankkeineen ja perintöineen.

• Tiedän, että sinä omistat kaiken ympärilläsi kuten minäkin ja pankin suosiollisella avustuksella olemme päässeet tilanteeseen jossa toisella ihmisellä ei ole omistusosuutta.

Monestihan naimisissa tai avoliitossa ollaan omistavinaan, mutta se ei ole totta.
        Tämä aloitus poiki tuolta siilen aloituksesta, jossa erotilanteessa riidellään omistamisesta.

• noohjooh
        korpikirjailija kirjoitti:

Tiedän, että sinä omistat kaiken ympärilläsi kuten minäkin ja pankin suosiollisella avustuksella olemme päässeet tilanteeseen jossa toisella ihmisellä ei ole omistusosuutta.

Monestihan naimisissa tai avoliitossa ollaan omistavinaan, mutta se ei ole totta.
        Tämä aloitus poiki tuolta siilen aloituksesta, jossa erotilanteessa riidellään omistamisesta.

Niin mä arvelin, ja minusta ihan aiheellinen avaus tämä. En minäkään erotilanteessa täysin tiennyt mitä omistan, saati että mikä omaisuuden arvo on. Esim. erossa jäi exälle kesämökki, mulla ei ollut erotessa edes varaa autoon, joten mitä minä sillä mökillä. Ja exä olisi tutulla arvioittanut mökin pakkasen puolelle. Sai pitää ihan suosiolla.

Monelle voi tulla yllätyksenä että jonkun kämpän arvo avioerotilanteessa onkin halvempi kuin itse arvioi.

Lapsia patistan kyllä tekemään soppareita. Vaikka se ei "rakkauden hetkellä" tunnukaan kivalta, se on myös suoja jos toinen äkillisesti sairastuu pahasti tai kuolee.

• noohjooh kirjoitti:

Niin mä arvelin, ja minusta ihan aiheellinen avaus tämä. En minäkään erotilanteessa täysin tiennyt mitä omistan, saati että mikä omaisuuden arvo on. Esim. erossa jäi exälle kesämökki, mulla ei ollut erotessa edes varaa autoon, joten mitä minä sillä mökillä. Ja exä olisi tutulla arvioittanut mökin pakkasen puolelle. Sai pitää ihan suosiolla.

Monelle voi tulla yllätyksenä että jonkun kämpän arvo avioerotilanteessa onkin halvempi kuin itse arvioi.

Lapsia patistan kyllä tekemään soppareita. Vaikka se ei "rakkauden hetkellä" tunnukaan kivalta, se on myös suoja jos toinen äkillisesti sairastuu pahasti tai kuolee.

Avioeron kokeneena tiedän kuinka palikat sijoitelleen omiin kasoihin.

Meillä oli avioehto asunnon alkusijoitusrahoista. Avioehto kumoutui osittain kymmenen avioliittovuoden jälkeen, perusteet maksoimme yhteisiä kuluja tasapuolisesti. Mieheni maksoi osakettamme ja minä päivittäisiä kuluja. Pystyimme järkevästi neuvottelemaan omaisuuden jaon. Olimme tuolloin hyvässä taloudellisessa asemassa, jaoimme velatonta omaisuutta ja rahaa. Ositusta osakkeen alkupääomasta hyvitin elatusmaksuissa kolmen vuoden ajan.

Lapseni elävät omillaan. Oppivat yrittäjä äidiltään, että yhtä kanaa vähempää ei kannata pitää 😊

• JormaTeräs

Tiedätkö mitä omistat? Kyllä tiedän.
      Tiedätkö mitä omaa sinulla on kaapeissasi? Edelleen, tiedän.
      Onko omaisuutesi yksin sinun omaasi? Omaa ja puolison kanssa omistettavaa.
      Onko eläkkeesi itse omalla työllä hankittua? On.
      Oletko vapaa käyttämään omaisuutesi omiin tarpeisiisi? Olen,
      Mitä järkeä kysymyksissä oli ?

Oletko luonnollinen henkilö ja onko sinulla oma tahto?

• Jorma huijaat itseäsi. Et omista mitään yksin. Puolisosi omistaa kaiketi puolet omaisuudestasi. Tästä on kysymys.

• RealistiN

Jorma huijaat itseäsi. Et omista mitään yksin. Puolisosi omistaa kaiketi puolet omaisuudestasi. Tästä on kysymys.

Avioehto suojaa aika hyvin jos lähtötilanteessa on omaisuutta minkä selkeäsi voi avioehdolla eritellä, eikä vuosien varrella ole ollut se liiton pienempituloinen. Myös saatu perintö, jossa ei puolisolla ole oikeutta perintöön eikä sen sijaan tulleeseen omaisuuteen on kyllä myös omaa, ilman että niistä tarvitsee osinkoa toiselle suorittaa.

• RealistiN kirjoitti:

Avioehto suojaa aika hyvin jos lähtötilanteessa on omaisuutta minkä selkeäsi voi avioehdolla eritellä, eikä vuosien varrella ole ollut se liiton pienempituloinen. Myös saatu perintö, jossa ei puolisolla ole oikeutta perintöön eikä sen sijaan tulleeseen omaisuuteen on kyllä myös omaa, ilman että niistä tarvitsee osinkoa toiselle suorittaa.

Siksipä juuri käytin sanaa "kaiketi". Laki on kaikille sama, mutta tilannekohtaisesti lain toteutus käräjille mentäessä voi tuoda yllätyksiä. Siksi kannattaa ottaa hyvä asianajaja, jonka kanssa neuvotella jako, ilman tuomioistuimen päätöstä.

• RealistiN

Siksipä juuri käytin sanaa "kaiketi". Laki on kaikille sama, mutta tilannekohtaisesti lain toteutus käräjille mentäessä voi tuoda yllätyksiä. Siksi kannattaa ottaa hyvä asianajaja, jonka kanssa neuvotella jako, ilman tuomioistuimen päätöstä.

Viisainta on ottaa hyvä lakimies laatimaan aukoton avioehto ja testamentit, niin silloin ei tarvitse edes käräjille lähteä, ellei sitten toinen tyhmyyksissään tahdo hävitä ja maksaa viulut. Yleensä useimmiten eron syynä on erimielisyydet, petetyksi tuleminen, riidat tms. ja silloin ei välttämättä ole neuvotteluyhteyttä jonka surauksena syntyisi sopuisa jako.

• RealistiN kirjoitti:

Viisainta on ottaa hyvä lakimies laatimaan aukoton avioehto ja testamentit, niin silloin ei tarvitse edes käräjille lähteä, ellei sitten toinen tyhmyyksissään tahdo hävitä ja maksaa viulut. Yleensä useimmiten eron syynä on erimielisyydet, petetyksi tuleminen, riidat tms. ja silloin ei välttämättä ole neuvotteluyhteyttä jonka surauksena syntyisi sopuisa jako.

Rakkaus sokaisee, siksikai näitä epäselviä riitaeroja puidaan. Kuten Anceli tuolla lausahti.....uskovaisten tavarat on yhteisiä.....jatkan....kunnes usko loppuu.

• Psykoterapeutitar

Rakkaus sokaisee, siksikai näitä epäselviä riitaeroja puidaan. Kuten Anceli tuolla lausahti.....uskovaisten tavarat on yhteisiä.....jatkan....kunnes usko loppuu.

Kaikkiin kysymyksiin vastaan kyllä! Avioero oli helppo! Emme omistaneet mitään, eikä mitään tarvinnut jakaa! Omaisuuteni olen itse kasannut!

• Tämä aloitus on törkeä kopio.

H.

• Mihin perustuu analyysisi törkeästä kopiosta?

Minä olen aina tehnyt mitä haluan ja sinä mitä osaat?

• Sanotaan että uskovaisten tavara on yhteistä.

• noohjooh

Miten voi olla, jos minua on opetettu että kirkko jakaa niin että yksi sulle, kaksi mulle? :)

• noohjooh kirjoitti:

Miten voi olla, jos minua on opetettu että kirkko jakaa niin että yksi sulle, kaksi mulle? :)

Ai, no ei se sit voi pitää paikkaansa ;)

• Ancie kirjoitti:

Ai, no ei se sit voi pitää paikkaansa ;)

Totuushan on, että omistat yhteisestä omaisuudestanne vain puolet.

• korpikirjailija kirjoitti:

Totuushan on, että omistat yhteisestä omaisuudestanne vain puolet.

Totta, mutta sentään puolet, parempi kuin ei mitään.

• Kuulemme usein sanottavan tämä on minun taloni, minun mökkini, minun autoni jne.

Sain kivasti näpeilleni kun vierailin ensimmäistä kertaa pikkuveljen luona. Hän asui tuolloin avoliitossa.

Sanoin, oi kuinka ihana talo sinulla on.
        Ei se ole hänen talonsa. Talo on minun, vastasi avovaimo.
        Tottahan se. Ovat nyt naimisissa ja asuvat tuossa hänen vaimonsa omistamassa talossa. Talohan on tietty vieläkin hänen vaimonsa nimissä.
        Kesämökin ostivat, en tiedä omistussuhdetta, eikä se ole tarpeenkaan.

• Bengalitikku

Tästä asiasta oli iltapäivälehdessä, kun vaimonsa avustuksellakin konkurssista selvinnyt mies yrittää nyt erossa repiä itselleen etuuksia. Ihan aitoa tilannetta on vaikeaa tietää, noin totuudenmukaisesti, kun ihmiset tuppaavat selittämään itselleen edullisesti asioita. Laki sitten sanoo ja säilötyt kuitit, kuka mitäkin on maksanut.
        En ole kenellekään velkaa. No kiitollisuudenvelkaa aina on, vaikka yritän korvata jotenkin.

• ikäloppuakka

Kyllä tiedän tasan tarkkaan mitä omistan ja mitä on vuokraemännän omistamissa kaapeissa...….lapseni aikoinaan kielti omaisuutta keräämästä, joten en ole kerännyt......eläkkeeni olen työlläni ansainnut ja kaikki saan käyttää omaan hyvinvointiini mitä pakollisten maksujen jälkeen jää......pankkitiliäkään mun ei tarvi enempää kasvattaa

• flegmaatti

Kaappieni sisällön tunnen osittain. Vaimoni on paremmin slvillä minunkin tekstiileistäni.
      Autotallissa ja varsinkin ullakkokomerossa piilee yllätyksiä.

Ainoastaan Espanjan asuntomme jäi vahingossa minun nimiini mutta vaimolla lienee siihen avio-oikeus. Samoin DB:n Espanjan konttorin tilimme joka on vain minun nimissänä. Kaikki muu on yhteistä. Pankkitilitkin hra tai rva oikeudella.

Ryhdyimme aktiivi-iässä varmistelemaan joutuvuosiemme elämää vaikka epäluulomme eläkejärjestelmämme heikkenemiseen olikin turhan pessimistinen.

En ymmärrä viimeistä kysymystäsi! Mikä olisi esteenä?

• Tein aloitukseen enempikin kysymyksiä. Sitten karsin niitä, yritin pysyä asiassa, "mitä kukin henkilökohtaisesti omistaa."

Toisaalta kiinnosti, " kenen eläkettä nautit, itse keräämääsi työeläkettä, kansaneläkettä tai osaa eläkkeestäsi, jonka olet puolisoltasi perinyt."

Viimeinen kysymyshän on asian ydin. Vain henkilökohtaista omaisuutta voi käyttää miten huvittaa.

• flegmaatti

Tein aloitukseen enempikin kysymyksiä. Sitten karsin niitä, yritin pysyä asiassa, "mitä kukin henkilökohtaisesti omistaa."

Toisaalta kiinnosti, " kenen eläkettä nautit, itse keräämääsi työeläkettä, kansaneläkettä tai osaa eläkkeestäsi, jonka olet puolisoltasi perinyt."

Viimeinen kysymyshän on asian ydin. Vain henkilökohtaista omaisuutta voi käyttää miten huvittaa.

Ytimemme on, että käytämme kumpikin yhteistä omaisuutta kuten kumpaa tahansa huvittaa.
        En ole koskaan kontrolloinut vaimoni rahan käyttöä eikä hän minun.
        Vaimollani on 5000€:n kortti joka on tähän saakka riittänyt.

Huvittamiset ovat valtaosaltaan yhteisiä.
        On henkilökohtaisia mielitekoja ja myös yhteisiä.
        Vaimoni voi toteuttaa itseään räteissä ja sisutuksessa. Ei kiinnosta minua. Hän tekee myös tyttöjen matkoja.
        Minun toteutuksiini hän ei ole puuttunut.

Siis yhteistäkin omaisuutta voi käyttää miten huvittaa!

• Tiedän toki mitä omistan.
      Kaapeissani on vain omaani, mutta en tiedä mitä kaikkea niissä kaapeissa on,
      en ole viitsinyt tai joutanut tutkimaan..
      Omaisuuteni on yksin omaani, lainhuudatuksetkin kohillaan.
      Lisäksi hallitsen eräitten muitten omaisuutta,
      eli hoidan, vastaan, käytän ja kartutan vaikken omistakkaan.
      Tuloni muodostuvat monista eri lähteistä ja
      moni ihminen on niihin työpanoksellaan vaikuttanut ja vaikuttaa yhä.
      jmutta sulavasti ne sujahtavat milloin minnekin.

• Tuo mitä kaapeissasi on oli heitto. Katsoin eilen videota jossa nuori nainen muutti yksiöön. Koko pieni yksiö oli täynnä pahvilaatikoita.

Kun itse muutin tähän uuteen asuntooni, tein kuolinsiivouksen. Tiedän mitä kaapeissani on. Tosin väliĺlä yllätyn, ai, tääkin on vielä täällä.

• korpikirjailija kirjoitti:

Tuo mitä kaapeissasi on oli heitto. Katsoin eilen videota jossa nuori nainen muutti yksiöön. Koko pieni yksiö oli täynnä pahvilaatikoita.

Kun itse muutin tähän uuteen asuntooni, tein kuolinsiivouksen. Tiedän mitä kaapeissani on. Tosin väliĺlä yllätyn, ai, tääkin on vielä täällä.

Kun neljänkymmenen vuoden jälkeen muuttaa vanhempiensa entiseen asuntoon,

Yhtäkkiä saattaa kaapista tulla vastaan isän viiskymmentäl luvulla käyttämä krimihattu,
        tai kun aukaiseen jonkun lipaston, niin siinä pyörii vielä kymmenen vuotta sitten edesmenneen äitini ripsivärirasia. - tarvitsen niin vähän tilaa omille romppeilleni.

Yllätykset ovat ihan mukavia.

• Tunnearvo
        maissii kirjoitti:

Kun neljänkymmenen vuoden jälkeen muuttaa vanhempiensa entiseen asuntoon,

Yhtäkkiä saattaa kaapista tulla vastaan isän viiskymmentäl luvulla käyttämä krimihattu,
        tai kun aukaiseen jonkun lipaston, niin siinä pyörii vielä kymmenen vuotta sitten edesmenneen äitini ripsivärirasia. - tarvitsen niin vähän tilaa omille romppeilleni.

Yllätykset ovat ihan mukavia.

Löysin Wiipurin virvpitusjuomatehtaan limpsapulloja.

• Osapuilleen tiedän mitä omistan. Aittaa siivotessa tuli taas eteen tavaroita joita en tiennyt omistavani.
      Kaikki mitä on kaapeissani on yksistään omaani.
      Asunto, mökki ym on minun, maksoin jälkikasvulle miehen osuuden.
      Työeläkettä nautin.
      Voin käyttää rahani ja omaisuuteni haluamallani tavalla. En ole tuhlari.
      Jos jotain jää se menee tyttärelle koska on ainoa perijä.

• onks-korpik-rikollinen

Ohoh, alotuksen tekijä menny sekasi,
      onko omatunto alkanu kolkuttamaan pahastikki,
      oletko mustilainen,
      oletko paljonki varastanu toisten ihmisten omaisuutta,
      oletko ammtti huijari,
      onko unohtunu kymmen käskyä ja niitten merkitys,
      sitä se teettää ku tyhmä on,
      jokainen normaali ihminen teitää mitä on rehellisyys,
      toimii myös aina sen mukaan,
      onko korpikijailijalla paljonki omallatunnolla rötöksiä ku kyselee outoja, heh,

• Kaapit ovat täynnä, herraties mitä.
      Kyllä ne kaikki ovat omaani vaikkakin suuri osa mikä mistäkin saatua. Jos läydät niistä jotain, minkä oletat kuuluvan sinulle, niin tule ihmeessä hakemaan pois. Siihen asti käytän kuin omiani.

• Kaikki.hallussa

Tarpeellinen aloitus, mutta ilmeisesti nämä vakiokirjoittajat ovat ajan tasalla, niin olen itsekin nyt. Kun erosimme, miehellä oli mm. tili eri pankissa, josta en tiennyt mitään, sain mukaani tulleista mappien papereista selville, mutta annoin olla sikseen. Riitaisaa oli ja kun pyysin juristia jakajaksi, hän olisi ottanut 4 % koko omaisuudestamme. En riitauttanut, joten hävisin aika paljon, mutta hyvin olen pärjännyt. Kuin siunauksena sain samalla työpaikan, jossa palkka oli 1000 euroa parempi kuin aikaisempi. Eläkettä on nyt sopivsti. Olen sitä mieltä, että vääryydellä otettu raha ei ole siunaukseksi, meidän kohdalla ex on saanut ison rangaistuksen, eikä voi nyt nauttia rahoistaan. Toki toinen ei linkittäisi tätä vääryyttä ja vastoinkäymistä vaan sanoisi sitä vain elämän huonoksi tuuriksi, itse uskon oikein elämiseen, kun olen sillä pärjännyt. En ole vahingoniloinen, aidosti surullinen hänen puolestaan.
      Nyt tietäsin miten toimia. Tällä hetkellä on kaikki omaa, kymmenien vuosien työllä ansaittu, tiedän määrän. Kukaan ei enää kahmi mitään, lapsille sitten aikanaan kulkeutuvat.

• Yksiontärkeätoinentörkeä

En tiedä.En mitään. Kaikki on lainaa. Älä rakenna sillalle.

• korppisiltaauringosta

Istun ilta-aurinkoterassillani. Vesi on noussut rantakiville. Viikatoin kaisloja rannastani. annoin vauhtia jonkun karkuun lähteneelle laiturin pätkälle. Ei ollut minun omaisuutta. Ei liioin seuraani tupsahtaneet kuusi oravan poikasta.

Jos minulla olisi koira tai kissa olisivatko ne omaisuuttani?

Tykkään vapaasti luonnossa elävistä. Vaikka nytkin räklät tappelevat keskenään männyn oksistolla tai liekö käki tullut munineen pesärauhaa rikkomaan. Oravatkin syövät räklän munia. Kovaa on taistelu lisääntymisen eteen.

Ei ole luontoelävillä omaisuutta.

No, ainakin tämä niemi on minun.

• Se vähän riippuu siitä, missä asennossa neljän tuulen hattu sattuu tällä kertaa olemaan.

• Timanttinen-tuulenpesä

Tiedätkö mitä omistat?
      - Tiedän. Omistan tuulenhuuhtoman pers...hanurin
      Tiedätkö mitä omaa sinulla on kaapeissasi?
      - Kaapeissani on vain niukkuutta eli sellaista mikä on vain tarpeellista. Esimerkiksi. Miksi kerätä joulukoristeita tai pääsiäistipuja jos niitä ei käytä. Kuin kerran vuodessa. Tai krääsää yleensäkään.
      Onko omaisuutesi yksin sinun omaasi?
      - Kyllä. Hanurini on yksinoikeudella, minun.
      Onko eläkkeesi itse omalla työllä hankittua?
      - Voiko eläkettä saada ilmaiseksi, jos on ollut ja on terve. Ymmärrän kyllä pipi eläkkeet. Ja on kai laiskoillekin omansa. Mutta en elä eläkkeiden varassa. Ne makaavat pankkitilillä menettämässä arvoaan. Olen työkykyinen yhäkin
      Oletko vapaa käyttämään omaisuutesi omiin tarpeisiisi?
      - Toistaiseksi ei ole edunvalvojaa joka pyyhkisi hanurini

• Per-kel

Mulla on muistoja liikaa..........eikä mun tartte mithään omistaa, ku siin viimeisess palttooss ei oo taskuja .- Noh, on mull jottain siell Suomess :D https://youtu.be/y8BEminEYe4

• Minä luin tään myöhään illalla ja aloin miettimään.
      Kyllä minä nyt suurinpiirtein omien kaappieni sisällöt hahmotan ja tiedän mistä mikäkin juttu on sinne tullut, mutta tosiasia on että muuttoja on ollut paljon ja tavaraa on kierrätetty ja siellä on entisten ja nykyisten kamaa ja tietenkin kaikki on muodollisesti ja nimellisesti minun ja miksei tietenkin Legon, koska sieltä on tullut myös tavaraa ja pojan huushollista myös elikkä jos alkaisin erittelemään esim. liinavaatekaapin sisältöä niin....joo, minun omaa kaikki, mutta osa ostettua, osa perittyä, Mammani pellavakudonnaisia, Legon edesmenneen virkkauksia, talon entisen emännän muutossa tänne jätettyjä verhoja... ja sitten pojan liinavaatteet ja pyyhkeet jotka eivät siis ole muodollisestikaan minun.
      Onhan sitä kamaa ollut ja mennyt, kerätty ja hävitetty, kuormasta tippunut ja yleensä omistussuhteet selvät.
      Nyt on alkanut kuulua elonmerkkejä kolumbialaiselta vuokralaiseltani joka olisi kiinnostunut kai ostamaan taloni. Mikä olisi hyvä asia saada se myydyksi ennenkuin trooppiset El Niño- sateet romahduttavat katon kokonaan. Tai maanjäristykset railottavat seinät.No, jokaisella omat huolensa.
      Asumme Legon kanssa yhdessä ja olemme asuneet jo kuutisen vuotta ja olemme miettineet edestakaisin jos mentäisi vihille, mutta haluan saada talon myytyä ensin ja lasteni osuudet siitä heille, samoin kuin Legon talosta poika on jo saanut (kertaalleen) osuutensa, siis äitinsä osuuden ja sitten vielä isä antoi puolet myynnin yhteydessä. Lego menee kanssani avioon jos sitä haluan; kävelee maistraattiin mutta ei halua juhlia. En osaa päättää, kun taas toisaalta tääkin on ihan hyvä. Olemme sopineet keskenämme että se mikä onhänen on hänen ja se mikä on minun on minun. Tämä talo on fifty-fifty joten kun meistä aika jättää niin perilliset saavat tapella keskenään.
      Pitäisi kait ottaa selvää miten asioihin vaikuttaa se että emme ole naimisissa. Mutta kun molemmat olemme niin vähän kiinnostuneita omaisuudesta ja rahasta.

• Mitä väliä, käärinliinoissa ei ole taskuja.

• Miten-sen-ottaa

Ei ole pöytäliinoissakaan taskuja.

Mutta eiköhän maailmassa ole ihmisiä, jotka haluavat tulla haudatuiksi kuka aamutakissa, kuka paidassa, kuka Versacessa kuka missäkin, joissa on taskut. Haluaa taskuun tupakit, kultaisen Ronson sytkärin, kellon, lämiskän...

• Miten-sen-ottaa kirjoitti:

Ei ole pöytäliinoissakaan taskuja.

Mutta eiköhän maailmassa ole ihmisiä, jotka haluavat tulla haudatuiksi kuka aamutakissa, kuka paidassa, kuka Versacessa kuka missäkin, joissa on taskut. Haluaa taskuun tupakit, kultaisen Ronson sytkärin, kellon, lämiskän...

Jokaisen oma asia

• Ei ole tänään ollut aikaa miettiä mieheni tai omaa omistustani. Korpimökille ajellessamme huolemme lisääntyi mitä lähemmäksi mökkiä ajoimme. Puita oli raivattu sivuun tien molemmin puolin talven lumivahinkojen jälkeen. Mökille saavuttuamme iso kuusi rytkötti vierasmökin kuistilla. Onneksi ei katolla. No ei kun hommiin. Ja jo kohta joimme tulokahveet laiturilla mansikkakääretortun kera. Kävin heittämässä talviturkin korpilammen leppoisan lämpimään veteen sen jälkeen kun lammen vakio kesävieras...joutsen ...oli tehnyt ylilennon, tervehtinyt äänekkäästi meitä ja hyväksynyt meidät.

• kaapittäynnä

Kaapien sisällöstä on jokin käsitys, mutta vintistä löytyy kyllä monenlaista edellisen sukupolven tavaraa, jonka omistusoikeus voi olla epäselvä.

Omia avioerokokemuksia emme omista. Ei ole merkitystä kenen nimissä mikin on, molemmat käyttävät autoja ja pesukoneita tvsta puhumattakaan. Onko teillä omat henkilökohtaiset televisiot?

Jotain menee lapsille ja lapsenlapsillekin aikanaan. Tiedä sitten kiinnostaako heitä maalla sijaitseva tupa t. perunapelto t. metsäkään. Nyt kai voisin myydä ne lapselle. On vaan vaikea ajatus ottaa lapselta rahaa, vaikkakin vain osa reaalihinnasta.

Eläkettä saan aikanaan työeläkkeenä alta tonnin ja vähän päälle tulee kansaneläkettä. Mutta ehkä poistun ennen eläkettä?

• flegmaatti

Rahan ottaminen lapselta? Miten olisi ennakkoperintö tai lahjoitus?

Lahjoitus on verovapaa mikäli lahjoittajan ( nuoremman ) ikä ei ole verorajan yläpuolella.

Viimeisellä lauseellasi tarkoittanet ennenaikaista vetäytymistä työelämästä?

• kaapittäynnä
        flegmaatti kirjoitti:

Rahan ottaminen lapselta? Miten olisi ennakkoperintö tai lahjoitus?

Lahjoitus on verovapaa mikäli lahjoittajan ( nuoremman ) ikä ei ole verorajan yläpuolella.

Viimeisellä lauseellasi tarkoittanet ennenaikaista vetäytymistä työelämästä?

Lahjanluonteinen kauppa on ajatuksissa. Lasten suhteen haluan olla tasapuolinen, mutta se on vaikeaa, kun heidän kiinnostuksensa ovat niin erilaisia. Ja pk-seudulla asuva tarvitsisi enemmän valuuttaa, jos ostaa asunnon. Miten tilanteessa voisi olla tasapuolinen? Ideoita vastaanotetaan, jos niitä jollakulla on.

Mitä keskimmäinen lauseesi tarkoittaa?

Lasketko työttömyyden ennenaik. vetäytymiseksi työelämästä? Tarkoitin lopullisempaa poistumista keskuudestamme. Puolisko jää eläkkeelle vuoden sisään. Yksi hänen työkavereistaan ehti olla alle kuukauden eläkkeellä, kun lähtö tuli! Omalla kohdalla työttömyys on erittäin todennäköinen vaihtoehto.

• flegmaatti
        kaapittäynnä kirjoitti:

Lahjanluonteinen kauppa on ajatuksissa. Lasten suhteen haluan olla tasapuolinen, mutta se on vaikeaa, kun heidän kiinnostuksensa ovat niin erilaisia. Ja pk-seudulla asuva tarvitsisi enemmän valuuttaa, jos ostaa asunnon. Miten tilanteessa voisi olla tasapuolinen? Ideoita vastaanotetaan, jos niitä jollakulla on.

Mitä keskimmäinen lauseesi tarkoittaa?

Lasketko työttömyyden ennenaik. vetäytymiseksi työelämästä? Tarkoitin lopullisempaa poistumista keskuudestamme. Puolisko jää eläkkeelle vuoden sisään. Yksi hänen työkavereistaan ehti olla alle kuukauden eläkkeellä, kun lähtö tuli! Omalla kohdalla työttömyys on erittäin todennäköinen vaihtoehto.

Rinnastan omaharkintaisen työttömyyden eläköitymiseksi.
        Mitä eroa niillä loppujen lopuksi on?

Puolisoiden eläköityminen? Tulevan epävarmuudesta johtuen päätimme "eläköityä" saman aikaisesti 15 vuotta sitten. Minä oli harjoitellut sitä jo 5 vuotta.

Isäni oli varoittava esimerkki. Joutui sairaseläkkeelle 6-kymppisenä. Kitui 2 vuotta ennen kuolemaansa. Eipä nauttinut edes niistä kahdesta eläkevuodesta.

Tasapuolisuus. Lahjoitimme sijoitusasuntomme lastemme yhteisomistukseen. Nostamme itse vuokratulot. Kun minä tai vaimoni kuolee niin penskat luultavasti panevat asunnon myyntiin.
        Yksi svedujen säästövakuutus oli lapsillemme yhteinen. Se on realisoitu.
        Kaikki rahasiirrot ovat olleet verosäädösten puitteissa ja molemmille täsmälleen samat.
        Jopa pienetkin materiaaliset järjestelyt on tasattu. Kun olemme ostaneet toiselle TV:n niin toiselle on annettu vastaava rahana. Kun olen maksanut toiselle kahden viikon autovuokran Espanjassa niin vastaava rahasumma toiselle. Yms.
        Toinen sijoitusasuntomme on minun nimissäni ja testamentattu lapsillemme yhteiseksi. Vaimolla on halutessaan nautintaoikeus vuokraan tai asumiseen. Luultavasti ei käytä oikeuttaan.

Olemme mielestäni olleet erittäin tasapuolisia. Penskojen kuluttamisen ja elintapojen erot eivät ole vaikuttaneet järjestelyihimme. Ovatpahan valintansa tehneet.

• kaapittäynnä
        flegmaatti kirjoitti:

Rinnastan omaharkintaisen työttömyyden eläköitymiseksi.
        Mitä eroa niillä loppujen lopuksi on?

Puolisoiden eläköityminen? Tulevan epävarmuudesta johtuen päätimme "eläköityä" saman aikaisesti 15 vuotta sitten. Minä oli harjoitellut sitä jo 5 vuotta.

Isäni oli varoittava esimerkki. Joutui sairaseläkkeelle 6-kymppisenä. Kitui 2 vuotta ennen kuolemaansa. Eipä nauttinut edes niistä kahdesta eläkevuodesta.

Tasapuolisuus. Lahjoitimme sijoitusasuntomme lastemme yhteisomistukseen. Nostamme itse vuokratulot. Kun minä tai vaimoni kuolee niin penskat luultavasti panevat asunnon myyntiin.
        Yksi svedujen säästövakuutus oli lapsillemme yhteinen. Se on realisoitu.
        Kaikki rahasiirrot ovat olleet verosäädösten puitteissa ja molemmille täsmälleen samat.
        Jopa pienetkin materiaaliset järjestelyt on tasattu. Kun olemme ostaneet toiselle TV:n niin toiselle on annettu vastaava rahana. Kun olen maksanut toiselle kahden viikon autovuokran Espanjassa niin vastaava rahasumma toiselle. Yms.
        Toinen sijoitusasuntomme on minun nimissäni ja testamentattu lapsillemme yhteiseksi. Vaimolla on halutessaan nautintaoikeus vuokraan tai asumiseen. Luultavasti ei käytä oikeuttaan.

Olemme mielestäni olleet erittäin tasapuolisia. Penskojen kuluttamisen ja elintapojen erot eivät ole vaikuttaneet järjestelyihimme. Ovatpahan valintansa tehneet.

Työttömyydellä ja eläkkeellä on eronsa. Eläke tulee tilille, kun se on kerran myönnetty, vaikka olet ulkomailla t. koriset viimeisiäs hospitaalissa. Työttömänä täytät hakemusta /4vk yms. Ehkä joudut osallistumaan pöljille kursseille t. tapahtumiin. Kuuntelemaan pikkulikkaa, kun se puhuu "viisaita". Ja voit päätyä karenssille, kun unohdat jonkin ruksin jostakin.

Meidän tasapuolisuus on vaikeampaa toteuttaa. Toisaalta lähellä asuvan niskaan putoaa se meidän "korinavaihe", joten kai häntä voi hieman suosiakin?

• kaapittäynnä kirjoitti:

Työttömyydellä ja eläkkeellä on eronsa. Eläke tulee tilille, kun se on kerran myönnetty, vaikka olet ulkomailla t. koriset viimeisiäs hospitaalissa. Työttömänä täytät hakemusta /4vk yms. Ehkä joudut osallistumaan pöljille kursseille t. tapahtumiin. Kuuntelemaan pikkulikkaa, kun se puhuu "viisaita". Ja voit päätyä karenssille, kun unohdat jonkin ruksin jostakin.

Meidän tasapuolisuus on vaikeampaa toteuttaa. Toisaalta lähellä asuvan niskaan putoaa se meidän "korinavaihe", joten kai häntä voi hieman suosiakin?

Kaapittäynnä ja flegmaatti käytte huvittavaa keskustelua. Kaksi täysin erilaisessa elämäntilanteessa olevaa kyselee ja neuvoo. Varakas yli 70-vuotias useamman asunnon omistaja ja työtön, joka ei vielä pääse edes pientä eläkettä nauttimaan.

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

• närkästyttävää
        korppis kirjoitti:

Kaapittäynnä ja flegmaatti käytte huvittavaa keskustelua. Kaksi täysin erilaisessa elämäntilanteessa olevaa kyselee ja neuvoo. Varakas yli 70-vuotias useamman asunnon omistaja ja työtön, joka ei vielä pääse edes pientä eläkettä nauttimaan.

Typerää osoittelemista. Oletko kade, kun toiset keskustelevat?

• korppisvastaa
        närkästyttävää kirjoitti:

Typerää osoittelemista. Oletko kade, kun toiset keskustelevat?

Kade kai on varmin diagnoosi jos ei pysty lukemaansa sisäistämään.

Mieleeni keskustelusta tuli tapaus Anna Maija Tikkanen/Susanna Koski.

Ohjeistuksia eri elämäntilanteessa oleville.

• kaapittäynnä
        korppis kirjoitti:

Ei olla ihan erilaisessa elämäntilanteessa. Eläke lähestyy enkä nyt ole työtön, mutta todennäköistä työttömyys on ennen eläkettä. Mistä päättelit montako asuntoa omistan? Eläke tulee olemaan vaatimaton, siinä olet oikeassa. Mutta kaikennäköistä on jo hankittuna ja jotain niistä voidaan myydäkin, jos lapsia ei kiinnosta.

• flegmaatti
        kaapittäynnä kirjoitti:

Työkkäri ei ehdotellut minulle mitään. Ei työtä eikä kursseja.
        Ennen totaalista laiskistumistani hankin itse 10 työpätkää ja olin 3kk:n jaksoja Espanjassa työttömänä työnhakijana.
        Jokaisesta pätkästä ilmoitin tunnollisesti kaiken sekä liittoni kassaan, että työkkäriin.
        Espanjassahan en ollut Suomen työmarkkinoiden käytettävissä vaan Espanjan. Eivät ehdotelleet töitä sielläkään.

Pätkimisvaiheessa pystyin joissakin puitteissa säätelemään itse ajankäyttöäni. Siirryttyäni niiden 500pv:n alkuun tilanne oli aivan sama kuin eläkkeellä.

Eläkkeeni perustuu vain 27:ään ansaintavuoteen joten se on todella pieni mutta olin siitä tietoinen jokaisessa vaiheessa.

Verottaja ja soviteltu työttömyyspäiväraha päättivät puolestani työssä käymisen lopettamisen.
        Verottaja ei hyväksynyt pätkäpaikkakuntien asumiskustannuksia vähennyskelpoisiksi.
        Päivärahan sovittelu tarkoitti, että pahimmassa tapauksessa 4:n päivän työpätkä esti loppukuukauden työttömyyspäivärahan saannin.

Putkessa oli jo hyvä olla.

• korppis11
        kaapittäynnä kirjoitti:

Ei olla ihan erilaisessa elämäntilanteessa. Eläke lähestyy enkä nyt ole työtön, mutta todennäköistä työttömyys on ennen eläkettä. Mistä päättelit montako asuntoa omistan? Eläke tulee olemaan vaatimaton, siinä olet oikeassa. Mutta kaikennäköistä on jo hankittuna ja jotain niistä voidaan myydäkin, jos lapsia ei kiinnosta.

Ehkä on niin, että en pysty samaistumaan teidän kummankaan elämään.

Tunnette saman kaltaisuutta keskenänne.

Elätte omaan elämääni verrattuna täysin erilailla.

Teillä molemmilla on takana pitkä avioliitto. Kaikki yhteistä kunnes kuolema teidät erottaa ja lapset tekevät mitä tekevät jäämistöllenne.

Olen eronnut, riippumaton ja itsenäinen. Elän toki miesystäväni talossa, josta olen vuokrannut puolet, mutta elämme eri taloutta keskenämme. Molempien lapsilla on selkeä kuva elämän tilanteentamme ja mitä tapahtuu kuolemamme jälkeen.

Minun ei ole tarvinnut miettiä mitä jälkeeni jää. Olen antanut hyvän puutteettoman lapsuuden, peruskouluttanut lapseni. He elävät nyt itsenäistä omaa elämää tietäen, että etukäteisperintöjä ei minun puoleltani ole tulossa. Päinvastoin he auttavat minua taloudellisesti pitämään minulta ehkä aikanaan saamansa kauniin rantatilan arvoisessaan kunnossa.

Ehkä minua ei jaot kiinnosta senkin talia, että lasteni isä on taannut heille varallisuuden jatkumoa.

• närkästyttävää
        korppisvastaa kirjoitti:

Kade kai on varmin diagnoosi jos ei pysty lukemaansa sisäistämään.

Mieleeni keskustelusta tuli tapaus Anna Maija Tikkanen/Susanna Koski.

Ohjeistuksia eri elämäntilanteessa oleville.

Ihmettelin vain tuota profilointiasi kirjoittajista. Ehkä flegmaatista tiedämmekin jotain, mutta kaapittäynnä on ainakin minulle uusi tuttavuus.

• kaapittäynnä
        korppis11 kirjoitti:

Ehkä on niin, että en pysty samaistumaan teidän kummankaan elämään.

Tunnette saman kaltaisuutta keskenänne.

Elätte omaan elämääni verrattuna täysin erilailla.

Teillä molemmilla on takana pitkä avioliitto. Kaikki yhteistä kunnes kuolema teidät erottaa ja lapset tekevät mitä tekevät jäämistöllenne.

Olen eronnut, riippumaton ja itsenäinen. Elän toki miesystäväni talossa, josta olen vuokrannut puolet, mutta elämme eri taloutta keskenämme. Molempien lapsilla on selkeä kuva elämän tilanteentamme ja mitä tapahtuu kuolemamme jälkeen.

Minun ei ole tarvinnut miettiä mitä jälkeeni jää. Olen antanut hyvän puutteettoman lapsuuden, peruskouluttanut lapseni. He elävät nyt itsenäistä omaa elämää tietäen, että etukäteisperintöjä ei minun puoleltani ole tulossa. Päinvastoin he auttavat minua taloudellisesti pitämään minulta ehkä aikanaan saamansa kauniin rantatilan arvoisessaan kunnossa.

Ehkä minua ei jaot kiinnosta senkin talia, että lasteni isä on taannut heille varallisuuden jatkumoa.

Meillä on yhteistä tuo, että lapset on kasvatettu ja koulutettu ammattiin. Ja on lapsenlapsi (akin?)
        Ehkä olisin kulkenut toista polkua lapsettomana? Muuttanut pk-seudulle ja omistanut korkeintaan asuntoni. Matkustanut, jos rahatilanne olisi sallinut. Asunut vuokra-asunnossa? Täällä ei viihtyisiä vuokra-asuntoja liiemmin ole. Siksi(kin) oli nuorena luontaista hankkia oma ja perhe tarvitsee tilaa.
        Nuoria ei käy kateeksi, pk-seudulla kaikki on kallista ja pätkätyöt ovat monen kohtalo koulutuksesta huolimatta. Perusta siinä sitten perhettä.

En ole ekaa kertaa sivulla. Työttömät ei ole yhtenäinen joukko vaan jollakulla on omaisuutta, toisella ei. Sairautta löytyy tai ei. Ihan niinkuin muillakin. Joku ryyppää, muttei kaikki. Löytyy perheellisiä ja perheettömiä.

• korppisfuntsii
        kaapittäynnä kirjoitti:

Meillä on yhteistä tuo, että lapset on kasvatettu ja koulutettu ammattiin. Ja on lapsenlapsi (akin?)
        Ehkä olisin kulkenut toista polkua lapsettomana? Muuttanut pk-seudulle ja omistanut korkeintaan asuntoni. Matkustanut, jos rahatilanne olisi sallinut. Asunut vuokra-asunnossa? Täällä ei viihtyisiä vuokra-asuntoja liiemmin ole. Siksi(kin) oli nuorena luontaista hankkia oma ja perhe tarvitsee tilaa.
        Nuoria ei käy kateeksi, pk-seudulla kaikki on kallista ja pätkätyöt ovat monen kohtalo koulutuksesta huolimatta. Perusta siinä sitten perhettä.

En ole ekaa kertaa sivulla. Työttömät ei ole yhtenäinen joukko vaan jollakulla on omaisuutta, toisella ei. Sairautta löytyy tai ei. Ihan niinkuin muillakin. Joku ryyppää, muttei kaikki. Löytyy perheellisiä ja perheettömiä.

Tunnetko yhtenevää ystävämme flegmaatikon elämään?

Poikani ovat itse kustantaneet elämänsä sen jälkeen kun valmistuivat ylioppilaiksi.

Esikoiseni on kouluttanut Yo-tutkinnon jälkeen itsensä työn ohella ammattiin. Ostaneet Helsingistä vaimonsa kanssa asunnon ja maksavat sitä. Hyvätuloisia nuoria.

Kuopus Yo-media-as.tutkinnon jälkeen teki useaita vuosia töitä. Pakasi opiskelemaan viime syksynä. Sai kesätöitäkin. Itse elämänsä maksaneet.

Usein mietin miksi eläkeikäisten vanhempien on huolehdittava aikuisten lastensa elämästä. Säästettävä heille omaisuutta.

En itsekään ole kotoani ollut rahaa vailla sen jälkeen kun maailmalle lähdin.

Kesäpaikkaani sijoitin yhdeksänkytluvulla perintönä saamani rahat sisarieni kanssa jaetusta vanhempiemme omakotitalosta. Onneksi jäi mökki kun muut yritysvelat oli maksettu pois.

• flegmaatti
        korppisfuntsii kirjoitti:

Tunnetko yhtenevää ystävämme flegmaatikon elämään?

Poikani ovat itse kustantaneet elämänsä sen jälkeen kun valmistuivat ylioppilaiksi.

Esikoiseni on kouluttanut Yo-tutkinnon jälkeen itsensä työn ohella ammattiin. Ostaneet Helsingistä vaimonsa kanssa asunnon ja maksavat sitä. Hyvätuloisia nuoria.

Kuopus Yo-media-as.tutkinnon jälkeen teki useaita vuosia töitä. Pakasi opiskelemaan viime syksynä. Sai kesätöitäkin. Itse elämänsä maksaneet.

Usein mietin miksi eläkeikäisten vanhempien on huolehdittava aikuisten lastensa elämästä. Säästettävä heille omaisuutta.

En itsekään ole kotoani ollut rahaa vailla sen jälkeen kun maailmalle lähdin.

Kesäpaikkaani sijoitin yhdeksänkytluvulla perintönä saamani rahat sisarieni kanssa jaetusta vanhempiemme omakotitalosta. Onneksi jäi mökki kun muut yritysvelat oli maksettu pois.

Useamman sortin näkemyksiä lasten valmentamisesta elämään.
        Pienestä pitäen työ edellytysten mukaan.
        Vastuu omista tekemisistä.
        Rehellisyys.
        Vanhempien ihmisten kunniottaminen.
        Saaattaa vaikuttaa vanhanaikaiselle?

Emme koskaan maksaneet kotitöistä mitään mutta rahat jotka he ansaitsivat vierailta jo 10v pinnassa he saivat pitää itse.
        Samoihin aikoihin opastin tenavia pienimuotoiseen pörssisijoittamiseen. Tenavien omien säästöjen lisäksi annoin hieman pesämunaa. Olivat alkuun hiivatin epäluuloisia.

Lähtiessään opiskelemaan heillä oli hieman kertynyttä puskuria ja yhditettynä opiskeluaikaisiin sivutöihin he valmistuivat suunnitellussa ajassa yliopistosta ja polilta ilman opintolainaa.

Opiskeluaikana emme sponssanneet mutta kun penskojen elämä oli vakiintunut, teimme alkuun vähäisempiä järjestelyjä.
        Pidimme viiveen siksi, että ymmärtävät seista omillaan laskematta mitään ulkopuolisen avun varaan.
        Vasta useamman vuoden jälkeen ryhdyimme varsinaiseen talouden järjestelyyn.
        Emme ole itse säästäneet mistään tarpeelliseksi tuntemastamme mutta emme ole myöskään käyttäneet rahaa sen vuoksi, että jos sitä sattuisi hieman olemaan.
        Omasta terveydenhuollostamme ja kohtuullisten mielitekojen tyydyttämisestä emme tingi silti uhkaamatta arvaamattoman tulevaisuuden pelivaraa.

Itselleni kertyi 60-luvulla opintolainaa 2500mk mutta silloin kesälomat olivat 4kk ja joulut ja pääsiäist olivat rahakkaita.
        Tuosta 2500mk:sta vanhempani nyysivät 1000mk uuden, velaksi ostamansa auton osarahoitukseen. Siis annoin kun he vaativat.
        Minulle sanottiin, että edestäsihän löydät. Ei ole näkynyt vaikka viimeinekin kuoli jo kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Saituuttaan minulta revittiin yläpuolen hampaat pois ollessani 17v. Olisi tarvittu 5 pientä paikkaa. Yleislekuri repi pois 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 4 markan kappale.
        Perusteena se, ettei ainakaan yläleukaan tule enää paikkaamisen tarvetta.
        Kellosepän valmista,at tekarit maksoivat 50mk kun teknikon valmiste olisi maksanut 200mk.

1960 vuotena ansaitsin 3kk:n kesäloman aikana tiilitehtalla urakassa noin 1300mk.
        Jokainen killinki muorille.

Omat lapseni lähtivät maailmalle ehjin, paikattomin hampain. Kuten mainitsin, niin penskat saivat pitää jokaisen, ansaisemansa killingin.

Olen edelleenkin vittuuntunut vanhempieni menettelyyn. Vaimoni on sanonut, ettenkö voisi jo luopua katkeruudesta. En voi mutta jotain kuitenkin opin. Kuten myös se, että pariudun sellaiseen naiseen jonka kanssa ei tarvitse riidellä.

Kaikkinensa kodin kokemukset olivat hyödyllisiä ja myös kannustivat lähtemään siitä päivittäisen riitelyn pesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.

• korppishyvääyötä
        flegmaatti kirjoitti:

Useamman sortin näkemyksiä lasten valmentamisesta elämään.
        Pienestä pitäen työ edellytysten mukaan.
        Vastuu omista tekemisistä.
        Rehellisyys.
        Vanhempien ihmisten kunniottaminen.
        Saaattaa vaikuttaa vanhanaikaiselle?

Emme koskaan maksaneet kotitöistä mitään mutta rahat jotka he ansaitsivat vierailta jo 10v pinnassa he saivat pitää itse.
        Samoihin aikoihin opastin tenavia pienimuotoiseen pörssisijoittamiseen. Tenavien omien säästöjen lisäksi annoin hieman pesämunaa. Olivat alkuun hiivatin epäluuloisia.

Lähtiessään opiskelemaan heillä oli hieman kertynyttä puskuria ja yhditettynä opiskeluaikaisiin sivutöihin he valmistuivat suunnitellussa ajassa yliopistosta ja polilta ilman opintolainaa.

Opiskeluaikana emme sponssanneet mutta kun penskojen elämä oli vakiintunut, teimme alkuun vähäisempiä järjestelyjä.
        Pidimme viiveen siksi, että ymmärtävät seista omillaan laskematta mitään ulkopuolisen avun varaan.
        Vasta useamman vuoden jälkeen ryhdyimme varsinaiseen talouden järjestelyyn.
        Emme ole itse säästäneet mistään tarpeelliseksi tuntemastamme mutta emme ole myöskään käyttäneet rahaa sen vuoksi, että jos sitä sattuisi hieman olemaan.
        Omasta terveydenhuollostamme ja kohtuullisten mielitekojen tyydyttämisestä emme tingi silti uhkaamatta arvaamattoman tulevaisuuden pelivaraa.

Itselleni kertyi 60-luvulla opintolainaa 2500mk mutta silloin kesälomat olivat 4kk ja joulut ja pääsiäist olivat rahakkaita.
        Tuosta 2500mk:sta vanhempani nyysivät 1000mk uuden, velaksi ostamansa auton osarahoitukseen. Siis annoin kun he vaativat.
        Minulle sanottiin, että edestäsihän löydät. Ei ole näkynyt vaikka viimeinekin kuoli jo kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Saituuttaan minulta revittiin yläpuolen hampaat pois ollessani 17v. Olisi tarvittu 5 pientä paikkaa. Yleislekuri repi pois 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 4 markan kappale.
        Perusteena se, ettei ainakaan yläleukaan tule enää paikkaamisen tarvetta.
        Kellosepän valmista,at tekarit maksoivat 50mk kun teknikon valmiste olisi maksanut 200mk.

1960 vuotena ansaitsin 3kk:n kesäloman aikana tiilitehtalla urakassa noin 1300mk.
        Jokainen killinki muorille.

Omat lapseni lähtivät maailmalle ehjin, paikattomin hampain. Kuten mainitsin, niin penskat saivat pitää jokaisen, ansaisemansa killingin.

Olen edelleenkin vittuuntunut vanhempieni menettelyyn. Vaimoni on sanonut, ettenkö voisi jo luopua katkeruudesta. En voi mutta jotain kuitenkin opin. Kuten myös se, että pariudun sellaiseen naiseen jonka kanssa ei tarvitse riidellä.

Kaikkinensa kodin kokemukset olivat hyödyllisiä ja myös kannustivat lähtemään siitä päivittäisen riitelyn pesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.

Tiedän taustoistasi ja kunnioitan sinua. Itse lempeän lapsuuden kokeneena kiitän vanhempiani rakkaudesta, jota sain osakseni. Tuohon aikaan kun olimme nuoria filmitähdet olivat idoliamme ja itse halusin kauniit hampaat. Äiti oli vihainen kinutessani tekohampaita.

Hampaani eivät olleet vahvat.

Kun etuhampaani lohkesivat kahdeksankymmenluvun lopulla hakeuduin hammaskirurgn hoitoon.
        Minulle tehtiin kaksi leikkausta ja leukoihini asennettu titaanisilta takasi paremman elämän ja purennan, joka oli jo aiheuttanut epämääräisiä vaivoja.

Olemme nìin sinä kuin minäkin taistelijoita. Syöpäkään ei ole meitä vielä lannistanut, me elämme, me menemme eteenpäin. Ensi syksynä lähden Wieniin. Tiedän, että sinulla on samansuuntaisia suunnitelmia, matkustaa ja kokea uusia jutskoja niin kauan kuin luoja suo

Esikoiseni sanoi minulle, äiti olen oppinut arvostamaan vanhempia ihmisiä...because of you and P.

• kaapittäynnä

Jotain yhteistä on; aikuistuneet lapset elävät kuten elävät ja kantavat vastuun tekemisistään ja tekemättömyyksistään. Jotain isien työstä ja arvoista periytetään lapsille, jos ei materiaa niin henkisiä. Ettei kersat päädy juurettomina khattin käryttäjien naapuriin itse päihdeongelmaisina.
        Munkin lapset opiskelivat ilman opintolainaa ja tällä vuosituhannella se on enemmän kuin mun aikana! Yksi kulki aina junalla takaisin pk-seudulle eikä halua ottaa meiltä mitään tuliaislahjaa kummenpaa. Yksi kulki autolla, kuskasi kavereita ja meiltäkin bensarahat kelpasi.

Voi olla, että mun sukupolven materiat kuluvat meidän hoitoon tuossa korinavaiheessa eikä lapsille jää yhtään mitään. Muistatteko Saksan maalta tulleen jutun, jossa isä ei huolehtinut pojastaan tämän ollessa lapsi, mutta poika joutui silti maksamaan vanhan isänsä hoidosta tämän korinavaiheessa?

• e.lä.mä

Omistan 100% itse. Avasin juuri ikkunan vesilorisee 8 osaisessa portaikossa. 26C lämpö. Autollani on automaattivaihdelaatikko eteen tavallinen D S nopeampi myös käsi vaihteet ratissa vasemmalla - miinus ja oikealla plus, kun vaihe työnnetään oikealla ja taulussa M1. Onko jollakin
      samanlainen kuinka ajetaan tällä M. Volkswagen .

Omalla työllä hankittua noin 40%. Töissä 35 vuotta. Suomessa myös ei eläkettä.

• Hyvinkö_menöö

Voi kun tietäisikin tuon kaikken.

Sen nyt tiedän (Ku oli lehdessä) että Juha.Sipilä / kepu on saanut uusia äänestäjiä.

Tämän näköisiä miehiä leikitetään suomalaisten 4H-kerhoteinien toimesta.
      http://www.kaakonkantri.fi/kaakonkantri/hankeuutiset/152-olisi-aika-tapahtua-jotain-hyvaa#

• pirremiinapas

,Ainakin eläkevähäni tulee omalle tililleni, eli kai oma..

Kaikesta muusta puolet, paitsi omat vaaterievut, ne ei miehelleni sovi.

• pirremiinapas

No auto on minun nimissä, ja minun hankkima, aikoinaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2367
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      93
      1505
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1248
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1120
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      949
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      851
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      842
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      830
    9. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      18
      821
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      785
    Aihe