arvot

heittelevät

sain juuri uusimmat kilpirauhas-arvot ja olen ihmeissäni.minulta otettiin neljä vuotta sitten arvot ensimmäisen kerran,ne olivat s-tsh 3.75 ja s-t4-v 13,kaksi vuotta tämän jälkeen s-tsh 2.91 ja s-t4-v 13.Koskaan en saanut lääkitystä vaikka oireet vajaatoimintaan oli jo silloin.Nyt jälleen kaksi vuotta myöhemmin menin yksityiselle ja lääkitys oli jo lähes varma,mutta arvot ovatkin nyt s-tsh 1.65 ja s-t4-v 11!En ymmärrä miksi arvot vaihtelevat normaalista vajaatoimintaan,eikä osannut lääkärikiään sanoa...nyt sit jotain hormoni tutkimuksia seuraavaksi.Osaako kukaan sanoa missä mennään ja onko kenelläkään kokemusta moisesta?Missä vika on,kun lääkärikin sanoi ettei näin suurta vaihtelua pitäisi olla normaalisti.

18

1654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      MOI! Tutulta tuntuu sun juttu ettei arvot kohdallaan.Minulla lääkitys 10v. ja aina toinen 13 ja nyt hormooni arvo nousi 2.7 kun kohtu ja munasarjat poistettiin marrask.alussa.Lääkitys 0.75mikrog ja aamulla tyhjään vatsaan.Syömätä puolituntia-tunti niin imeytyy paremmin. Melko usein otettu kokeita.Tämä vajaatoiminta liittyy usein fibromyalgiaan.

      • Olavi

        Moi
        Tarkoitatko, että fibro aiheuttaa vajista vai toiste päin.
        Mulla nimittäin on todettu fibro ja nyt on kilpi-arvot ep.normaalit.


      • riina
        Olavi kirjoitti:

        Moi
        Tarkoitatko, että fibro aiheuttaa vajista vai toiste päin.
        Mulla nimittäin on todettu fibro ja nyt on kilpi-arvot ep.normaalit.

        vajis on kaikkien sairauksien äiti. Sen seurauksen voi tulla fibromyalgiaa, sjögrenin syndroomaa, perhosihottumaa, kaikenlaisia kummallisia oireita, jotka on ennen luokiteltu lähinnä luulotaudeiksi.


      • ennaltaehkäisyapu

        > ... ennen luokiteltu lähinnä luulotaudeiksi.

        Kyllä, vuosikymmenien ajan.
        Vasta nyt on myönnetty että vakiolääke ei poista oireita: http://bit.ly/1KgyMzG
        BiacoLab onkin panostanut asian selvittämiseen.

        Hoidon viivästyessä "American Thyroid Association arvioi että 60 prosenttia kilpirauhasen toimintahäiriöistä kärsivistä ei tiedä sairaudestaan. Diagnosoimaton sairaus lisää esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien, osteoporoosin ja keskenmenon riskiä ja hedelmättömyyttä" (Apu Terveys 1-2 16)


    • JaJu

      Kehitys jossa molemmat sekä tsh että t4v alenee voi viitata aivolisäke- tai hypotalamusperäiseen vajaatoimintaan eli hypotyreoosiin.
      Joka tapauksessa on selvää, että sulla on hypotyreoosi jota pitäisi lääkitä.
      Kannattaa varata aika vaikka suoraan yksityiselle sisätautilääkärille ja ottaa noi labra-arvot mukaan.

      • just...

        Mä siis kävin jo yksityisellä,joka oli sitä mieltä että minulla on vajaatoiminta vanhojen arvojen perusteella,mutta tänään tulleet uudet labrat näytti nyt sit normaali arvoja...en tiedä mitä tehdä...


      • ps.

        niin,siis minulla ei ole lääkitystä...lääkäri jo sanoi katsottuaan vanhat labrat et aloitetaan lääkitys kunhan saadaan uusimmat arvot joiden mukaan annostus sitten.No nyt sit tuli ne normaalit arvot,niin ei tuu lääkitystä.Mistä tällainen arvojen heittely itsestään voi johtua?


      • elina
        ps. kirjoitti:

        niin,siis minulla ei ole lääkitystä...lääkäri jo sanoi katsottuaan vanhat labrat et aloitetaan lääkitys kunhan saadaan uusimmat arvot joiden mukaan annostus sitten.No nyt sit tuli ne normaalit arvot,niin ei tuu lääkitystä.Mistä tällainen arvojen heittely itsestään voi johtua?

        T4V:n arvo 11 ei enää ole normaali, ja varsinkin kun se on koko ajan ollut laskusuunnassa. Minkähän erikoisalan lääkäri ei ymmärrä lähettää sinua jatkotutkimuksiin? Sitä nyt kyllä tarvittaisiin.


      • niinpä..
        elina kirjoitti:

        T4V:n arvo 11 ei enää ole normaali, ja varsinkin kun se on koko ajan ollut laskusuunnassa. Minkähän erikoisalan lääkäri ei ymmärrä lähettää sinua jatkotutkimuksiin? Sitä nyt kyllä tarvittaisiin.

        Mä oon kuitenkin kärsinyt tästä jo viisi vuotta ja alan olla niin poikki etten jaksa enää pyristellä ja vaatia hoitoa kun kaikki vaan kohauttelee käsiään...on kyllä helvetin vaikeaa lääkäreiden näyttää hoitaa minua,noinkin pitkällä koulutuksella luulis jo osaavan jotain!Pitää yrittää huomenna soittaa sinne...TAAS!Miten ihmisen pitäs vielä jaksaa tällaista kun olo on muutenkin huono ja töissä käymiseen menee kaikki mitä irtoo...kiitos sinulle vastauksesta.Jatkan uimista vastavirtaan kunnes hukun,heh!!


      • bag_gie
        niinpä.. kirjoitti:

        Mä oon kuitenkin kärsinyt tästä jo viisi vuotta ja alan olla niin poikki etten jaksa enää pyristellä ja vaatia hoitoa kun kaikki vaan kohauttelee käsiään...on kyllä helvetin vaikeaa lääkäreiden näyttää hoitaa minua,noinkin pitkällä koulutuksella luulis jo osaavan jotain!Pitää yrittää huomenna soittaa sinne...TAAS!Miten ihmisen pitäs vielä jaksaa tällaista kun olo on muutenkin huono ja töissä käymiseen menee kaikki mitä irtoo...kiitos sinulle vastauksesta.Jatkan uimista vastavirtaan kunnes hukun,heh!!

        onkin sellainen tauti että se voi tulla hiipimällä pikkuhiljaa ja kun kilppari vähitellen irtisanoo työsuhdettaan.

        Ja kuten riina viestissään sanoi, kilpparihäiriöt vaikuttaa koko kroppaan ja varsinkin hoitamattomina voivat aiheuttaa kaikenlaista häikkää (en toki tahdo pelotella mutta näin ikävä kyllä on)

        tuolta löytyy paitsi lista madollisista oireista niin myös listaa mitä vaivoja saattaa esiintyä

        http://koti.mbnet.fi/thyroid/kilppari/post.php?cat=3&fid=1&pid=a&page=1

        sivustolla on myös paljon muutakin hyödyllistä asiasta

        siksi on tärkeää saada hoitoa ja ajoissa koska osa noista vaivoista voi jäädä pysyväksi jos ei asiaa hoideta :(

        Oletkos pyytänyt koelääkitystä. Thyroxin on ihmisen omaa hormonia (syntettisessä muodossa) eikä siitä ole haittaa kun varovasti kokeilee. Jos oireet helpottuu on asia selvä.

        Jatka vain taistelua niin on moni joutunut tekemään, kyllä nuo arvosi sen verran selvät ovat. Itselläni saavat olla liikatoiminnan rajoilla että olen kunnossa.


    • Tuulia

      Kyllä arvot voivat heittelehtiä. Useinkaan ne eivät ole samja kun näytteet otetaan.
      Tuo T4V on alarajan tuntumassa. Mutta noissa aikaisemmissa tuo TSH on niin korkea, että itse epäilisin aivoperäisen palautusjärjestelmän häiriötä. Siis kilpirauhanen tuottaa tyroksiinia ja verenkierrossa se kulkeutuu aivoihin jotka käskyttävät tai hidastuttavat kilpirauhasen toimintaa ja tätä toimintaa kuvastaa TSH. Mitä isompi se on sitä suurempi käskytys tuotannon nostoon kilpirauhaselle menee. Aivan selvästi sinulla on ollut siinä jotain häiriötä, joka on nyt hieman rauhallisepi.
      Neuvoisin sinua menemään uusiin verikokeisiin jonkin ajan kuluttua. Voit pyytää ne terveyskeskuslääkäriltä ja ottaa vastaukset mukaan jos hakeudut yksityiselle puolelle. Paras lääkäri näitä asioita ymmärtämään on endokrinologiaan erikoistunut sisätautilääkäri.
      Kaikki sisätautilääkärit eivät osaa hoitaa kilpirauhasvaivoja. Monet tuijottavat liiaksi labravastauksiin, eivätkä kuuntele potilaan olotilaa muuten. On tärkeää löytää sellainen lääkäri joka hoitaa ihmistä eikä vain labravastauksia. Siihen voi mennä vähän aikaa ennenkuin hyvä lääkäri löytyy, mutta kyllä sellaisiakin on ja periksi ei kannata antaa.
      Ole vain se vastarannan kiiski ja pidä itsestäsi huolta, vaikka se nyt tuntuukin työläältä. Avun löytymisen jälkeen olet itsestäsi ylpeä ja kiitollinen kun et jäänyt virran vietäväksi.
      Voimia ja sisua sinulle :)

      • ninni

        olen kärsinyt heittelehtivistä arvoista jo kaksi vuotta.TSH oli tuolloin 11 JA tsv 2,95.olen käynyt uskomattoman monella lääkärillä, kertonut vaivoistani:viluttaa,välillä kuumottaa,palan tunne kurkussa,yleensä kk-edeltävällä viikolla pahenee, tällöin myös tulee jalat alta vievä väsymys, ajatus ei kulje ja yöunet ovat todella katkonaisia välillä. kuukautiseni jäivät vuosi sitten kokonaan pois, nyt tulevat hormoneilla. vyöhykehieronnalla saatiin TSH nousemaan jopa 13, mutta edelleenkään yksikään lääkäri, sen paremmin yksityinen kuin tk-lääkärikään ei ole kilpirauhas ongelmaa myöntänyt.myös haluni ovat kaikonneet taivaan tuuliin, en tiedä johtuuko kilpparista vai hormoneista..kolesteroliarvoni ovat myös nousujohdanteessa, dietti ei tehonnut ja nyt on siihenkin jo lääkkeet. kyllä turhauttaa, olen kokeeksi yrittänyt saada thyroxinia, mutta eivät anna kun arvot viitteitten sisällä.ja 35v.olen vasta.


      • Tuulia
        ninni kirjoitti:

        olen kärsinyt heittelehtivistä arvoista jo kaksi vuotta.TSH oli tuolloin 11 JA tsv 2,95.olen käynyt uskomattoman monella lääkärillä, kertonut vaivoistani:viluttaa,välillä kuumottaa,palan tunne kurkussa,yleensä kk-edeltävällä viikolla pahenee, tällöin myös tulee jalat alta vievä väsymys, ajatus ei kulje ja yöunet ovat todella katkonaisia välillä. kuukautiseni jäivät vuosi sitten kokonaan pois, nyt tulevat hormoneilla. vyöhykehieronnalla saatiin TSH nousemaan jopa 13, mutta edelleenkään yksikään lääkäri, sen paremmin yksityinen kuin tk-lääkärikään ei ole kilpirauhas ongelmaa myöntänyt.myös haluni ovat kaikonneet taivaan tuuliin, en tiedä johtuuko kilpparista vai hormoneista..kolesteroliarvoni ovat myös nousujohdanteessa, dietti ei tehonnut ja nyt on siihenkin jo lääkkeet. kyllä turhauttaa, olen kokeeksi yrittänyt saada thyroxinia, mutta eivät anna kun arvot viitteitten sisällä.ja 35v.olen vasta.

        Mahtaako nyt olla käynyt painovirhe paholainen tuossa tekstissäsi. Ymmärtäisin sen jos S-TSH olisi se 2.95 ja S-T4V olisi 11. Silloin siinä olisi järkeä. Mutta jos tuossa ei ole painovirhettä, niin mene hyvä ihminen vastaustesi kanssa kiireesti lääkäriin. Lue tuosta edeltä mitä olen kirjoittanut, niin tiedät syyn.
        Jos nuo lukemat ovat niinpäin kuin tuohon kirjoitin, niin onhan se alakantissa, mutta juuri vielä viitealueilla. Sinuna kyllä tässäkin tapauksessa hakeutuisin endokrinologin vastaanotolle, he ovat sisäeritysrauhasiin erikoistuneita lääkäreitä ja tietävät kyllä mitä tekevät. Ainakin Välimäki jonka hoidossa olen ei tuijota vain labravastauksiin, vaan ottaa potilaan kokonaisvoinnin huomioon. Noiden hormoonihoitojen ja kolesterolisikin vuoksi taitaisi olla hyvä, että olisi kokonaisvaltaista hoitoa.


    • torvi10

      Hei! Tsh 74,9, t4v 6. Pari kk sitten tsh oli 0.01 ja tv4 24. Thyroxin oli tauolla, nyt viikon verran taas käytössä. Basedow todettu aiemmin. Vaihtelua on arvoissa.

      • sik.ja.sak

        Niin kummalliset nuo vanhat arvot että pitäisi tietää T3v
        Toisaalta tauko sekoitti, nyt saa oikeat arvot monien mukaan vasta 6 viikon kuluttua.
        Koskaan ei pitäisi olla taukoa vaan vain pieni annoksen alennus

        TSH pitäisi mitata aamuvarhaisella paaston jälkeen, jjoka kerta samoin järjestelyin.


      • otto-ohje

    • Epäilyvajaatoiminnasta

      Hei.mulla vasta selvitellään mutta voiko teidän mielestä kilpirahasen vajaatoiminta arvot muuttua vuosien aikan ilman et on sairaus?näin mulle puhelinmessa sanottii.. Ja voiko se et alkas syömää vitamiinia palauttaa arvot normaaleiksi?

      • monia.aiheuttajia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe