Hidastunut netti

pysähtyy

Joudun käyttämään BleachBittiä ihan jatkuvasti, monta kertaa tunnissa, koska netti on hidastunut viime viikkoina niin että sivut eivät muuten aukea enää edes pitkän viiveenkään jälkeen. Mikä voisi olla syy? Käyttis on Xubuntu 16.04 LTS.

12

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LMDE2

      Mitä netin nopeustesti näyttää?
      Olisikohan uudelleenasennus mitään?

      • pysähtyy

        Nopeustesti.com antoi tällaisen tuloksen:

        Mittaus tehty: 2018-05-23 18:14:23
        Nopeustestin raportti
        Latausnopeus: 10.09 Mbit/s
        Lähetysnopeus: 1.85 Mbit/s
        Vasteaika: 5.89 ms


      • pysähtyy

        PS. Nopeustesti.com laittoi muuten tuohon testiin väärän kellonajan, se oli tunnin jäljessä.


    • ei_mikään_ihme

      "Ensinnäkin: Älä koskaan käytä puhdistussovelluksia kuten BleachBit! Nämä ohjelmistohäiriöt ovat erittäin riskialttiita ja voivat vahingoittaa järjestelmääsi korjaamattomana"
      Tuo teksti on poimittu Easy Linux tips project sivulta. Oletko käyttänyt BleachBittiä jo pitkäänkin? Siinä se ongelman aiheuttajakin taisi tulla jo selville. Asenna uusiksi vaan.

    • kannattaa

      hyvä ohje

      päivitä sen käskyruudun kautta 18 versioon ja älä käytä enää bleachbittiä

      mulla pelannu hyvin tuo 18 versio

    • 625

      4 vuotta Bleachbittiä käyttäneenä sanon, että se ei aiheuta esim. aloituksenkaltaista vikaa ellei ohjelmaan ole lisätty omia polkuja poistettavaksi.

      • 625

        Ja aloittaja sanoo Bb:n nopeuttavan konetta, niin loogista ei silloin ole, että Bb hidastaisi.


    • muut_keinot_apuun

      https://www.bleachbit.org/

      Tuohan on selvästi tyystin hyödytön ellei kiintolevy ole kokoajan melkein täynnä ja koneessa erinomaisen niukasti muistia.

      Eli reseptiksi koneen kiintolevyn tyhjentämistä muulla keinolla tai kiintolevyn vaihto, muistia lisää myös.

      Tai sitten vaihtoon koko kone.

    • zkrtzkrt

      Paljonko vapaata levytilaa: df -h
      Pitäisi olla vähintään 100 Mt, että käyttö onnistuu, mutta päivitys vaatii vähintään 800Mt (jos uusi kernel ja kaikki ohjelmat päivittyy kerralla, 1G vapaata on hyvä muistisääntö päivitykseen)

      Mitä näyttää: top kun selain käytössä
      Prosessori (%cpu-rivi): onko yhtään idleä vai 100% käytössä, entä mitä näyttää wait (levyn tila?) ja mikä prosessi vie ajan (listan ykkönen)
      Muisti Mem: paljonko yhteensä, paljonko vapaana, entä Swap: vapaana/käytössä, liian vähän muistia -> swappaa ->kone hidastuu paljon

      Mikä muuten on koneen prosessori, entä muistin määrä ja kellotaajuudet?

      Levytilaa voi vapauttaa omista datatiedostoista, bleachbitillä ja poistamalla vanhat kernelit
      Vanhat kernelit voi poistaa synapticilla, alla linkin kohta grub2-siivous/vanhat kernelit pois
      http://mkk-demo.net/wordpress/ubuntu-12-04-grub2-ohjeita

      Selaimessa kannattaa pitää adblocker tai noscipt (työläämpi), niin sivu on kevyempi, selainta voi säätää (FF tekee turhan dumpin 90s välein (muuta), älä jätä historiatietoja kun sammutetaan, valitse kevyempi kodekki youtubessa: h264ify jne ) tai käyttöön kevyempi selain (FF->palemoon), työpöytää voi mahdollisesti keventää (esim valitaan metacity) tai vaihtaa se kevyempään

      Modemi kannattaa bootata silloin tällöin vaikkei joka päivä sammuttaisikaan sitä, että se pysyy freshinä (mm muistinvarauksessa/käytössä voi olla bugi, mikä syö muistia ja voi hidastaa ja lopulta jumittaa)

      Minulla bleachbitit (?) ennen päivitystä teki kerran, että työpöytäpanelit ei käynnistyneet (vain taustakuva), se piti korjata komentorivillä luomalla uusi tili ja kopiomalla sieltä toimivat kotihakemiston .gnome-paneli-tiedostot, sen jälkeen bleachbit on toiminut ok, tässä tuskin on kyse bleachbitistä.

    • pysähtyy

      Vaikuttaisi siltä että pelkkä modeemin resetoiminen korjasi ongelman, koska ei ole juuri pahemmin tökkinyt sen jälkeen, ainakaan toistaiseksi pariin päivään, kiitos vinkistä.
      Bleachbittiä olen käyttänyt vuosia, ja ad-blockeria. Selain on Firefox. Kone on vanha.

      • xxls

        Minulla menee gmailin käyttämisen jälkeen firefox jumiin. Ei tapahdu chromella. Tämä on tapahtunut minulla sen jälkeen, kun gmailiin tuli uusi ulkoasu, iso M. (ubuntu 14.04)
        Tosin ongelma on helppo kiertää, kun ottaa vain uuden lisälehden käyttöön.


      • valivalivali
        xxls kirjoitti:

        Minulla menee gmailin käyttämisen jälkeen firefox jumiin. Ei tapahdu chromella. Tämä on tapahtunut minulla sen jälkeen, kun gmailiin tuli uusi ulkoasu, iso M. (ubuntu 14.04)
        Tosin ongelma on helppo kiertää, kun ottaa vain uuden lisälehden käyttöön.

        Kannattaisi vaihtaa U 14.04 uudempaan koska osa päivityksistä on loppunut jo 2016.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe