Yksilönvapauden rajoittamisesta

Miltä tuntuisi kun olet vanha, muistisairas ja avun tarpeessa sairaalajaksolla, viimeinenkin omatoimisuus pyritään katkaisemaan laittamalla sinulle hygieniahaalari päälle yöksi että et pääse käymään wc:ssä vaikka et vielä tarvitse vaippoja vaan päiväsaikaan käyt omatoimisesti wc:ssä. Tämä itsemääräämistä rajoittava toimi hoitajien mukavuuden, osaston käytänteiden ja hoitajien vähyyden vuoksi.

Kun muistisairas vanhus vielä muistaa että housuun ei pissata vaan pissalla käydään wc:ssä, hän pyrkii vapautumaan kupla otsassa haalareista tässä onnistumatta, hoitajat kirjaavat että yöt vaikeita, touhuilee. Käskevät kusta vaippaan, onko tämä vanhuksen arvokasta hoitoa? Kenen tarpeista tällainen toiminta lähtee, ei ainakaan vanhuksen.

Vanhus on osastolla tomintakyvyn tarkkailun takia, seurataan että mistä selviytyy itsenäisesti ja missä tarvitsee apua, näillä toimillako se selviää? Näillä toimillako vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon? Ristiriitaista.

130

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kohtele minua hyvin, sitten kun en enää muista nimeäni. Sitten kun tämä päivä on sekoittunut eiliseen. Sitten kun aikuiset lapseni ovat kasvaneet muistoissani pieniksi jälleen, sitten kun en enää ole tuottava yksilö, kohdelkaa minua silloinkin ihmisenä. Välittäkää minusta, antakaa rakkautta, koskettakaa hellästi. Kello hidastaa, eräänä päivänä se pysähtyy kokonaan, mutta siihen on vielä aikaa. Antakaa minulle arvokas vanhuus."

      - Tuntematon

    • kosketit.minua

      Jotenkin olen tähän aamuun herännyt hyvin herkillä. Silmät kostuivat lukiessani aloituksesi. Kyllä on todellakin kylmä maailma. Itselläni ei tällä hetkellä ole lähellä yhtään vanhusta, joka olisi laitoshoidossa. Täytyy ihan ottaa selvää tuosta hygieniahaalarista.
      Silti vielä jossakin sieluni syövereissä on pieni toivonkipinä, että josko kuitenkin asiat paranisivat. Ei vain omaa tulevaa ajatellen vaan ihan kaikkia.

      • Juuri näin. Kaikkien meidän ikääntyvien puolesta tämä kirjoitus. Jos kukaan ei puutu asiat eivät muutu.


    • e.lä.mä

      Olen vanha en hoidon parpeessa. Isäni asui yksin kotonaan lääkkeiden jaon teki siskoni viikkoja eteenpäin. Migrolla valmiit ruuat (ei huonoja eines ruokia). Kuoli 2 viikon sairastelun jälkeen joka oli lääkäreitten vika. (tavallista Suomessa). Kuollessaan 86v.

      Tietenkin omassa mielessä tulee esille että vuosien määrä mikä on jäljellä vähenee. Monet toiveet jäävät kyllä tekemättä, aika kulkee aivan liian nopeasti.

    • Asiahan ei ole omakohtaisesti silleen vielä ajankohtainen, mutta monella on varmaan vanhemmat tai joku muu läheinen joka on siinä tilanteessa että oma määräyskyky on otettu pois.
      Siili, hyvä aloitus ja antaa miettimisen aihetta useammalle. En ollut ikinä edes kuullutkaan mistään hygieniahaalarista kuulostaa painajaismaiselta keksinnöltä ja integriteettiä loukkaavalta.
      Olen varmastikin kertonut että äitini vielä ollessa elossa ja dementiasairaana laitoshoidossa näin erittäin hyvin mieleen jääneen unen jossa minä (äitiini samaistuneena) kamppailin juuri tämäntyyppisessä tilanteessa ja heräsin aamulla silmät kosteana, kun vanha mies oli ottanut minua kädestä kiinni ja sanonut että, no, nyt sinäkin tiedät millaista se on kun itse ei saa päättää mitään.
      Poikani kysyi meiltä hiljakkoin aamiaispöydässä että kun ihminen tulee vanhaksi niin vähenevätkö elämänhalut ihan luonnollisesti vaan onko siihen joitakin syitä miksi eläminen ei enää tunnu niin kivalta. Me molemmat olimme samaa mieltä siitä eläminen on edelleen kivaa, mutta kun kroppa ei enää jaksa ja aistit heikenneet ja liikkuminen heikkoa ja sairaudet rasittavat niin monilla menee halu elää. Että jos terveys ja voimat olisivat kuin nuorella niin kuinka pitkään haluaisimme elää. Siihen vastasimme että ainakin neljäsataa vuotta...mutta mainitsemasi integriteettiin puuttuminen ja yksilönvapauden rajoittaminen tai poisottaminen olisi ehdottomasti tekijä joka saisi minut piilottamaan lääkkeitä tyynyn alle pahan paikan varalle.

      • "Paloma.se.co"

        Edellisen kerran kun trans-parentti siilen-leski-bengali teki tällaisen aloituksen.
        Onkohan tämä jo viides.
        Vuoden sisällä.
        Kirjoitin lahjoittaneeni äidilleni Euthanasian.
        Miltä sinusta tuntuu jatkuvasti jankuttaa tällaista?

        H.


      • Bengalitikku

        No, mietipä itse omalta kohdaltasi, jos terveytesi menee, mutta jotain tajuat.
        Minusta tuo muistuttaa pakkopaitaa.
        Eikö voi olla riisuttavat housut.
        Näköjään hoito ei ole yksilöllistä vaan kaikkea käsitellään vanhusmassana.
        Sinäkin Isohoo kuulut vanhusmassaan.
        Kansanedustajien, ekonomistien toimittajien mukaan olemme eläkeläismassaa ja meitä voi kohdella, puheissakin halveeravasti.
        Tällainen Suomi on!


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Edellisen kerran kun trans-parentti siilen-leski-bengali teki tällaisen aloituksen.
        Onkohan tämä jo viides.
        Vuoden sisällä.
        Kirjoitin lahjoittaneeni äidilleni Euthanasian.
        Miltä sinusta tuntuu jatkuvasti jankuttaa tällaista?

        H.

        Kyllä minua koskettavat tällaiset aloitukset ja pidän tärkeänä ja hyvänä asiana että vanhustenhoidosta puhutaan. Omalla äidilläni oli onneksi hyvä hoitopaikka ja siskot kävivät katsomassa ja minäkin mutta harvemmin.
        Me ollaan Legon kanssa puhuttu että jos ja sitten kun asiat olisivat niin huonosti ettei oikein enää jakseta niin eikun ostetaan menolippu Sveitsiin ja tilataan lippu eteenpäin tuntemattomaan.

        Kyllä se nyt vain on silleen että sinusta en tiedä mutta ainakin meillä naisilla on useinkin sellainen hoivaamisvietti ja me välitämme siitä miten vanhuksemme ja läheisemme jaksavat. Älä viitsi pilkata sitä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        No, mietipä itse omalta kohdaltasi, jos terveytesi menee, mutta jotain tajuat.
        Minusta tuo muistuttaa pakkopaitaa.
        Eikö voi olla riisuttavat housut.
        Näköjään hoito ei ole yksilöllistä vaan kaikkea käsitellään vanhusmassana.
        Sinäkin Isohoo kuulut vanhusmassaan.
        Kansanedustajien, ekonomistien toimittajien mukaan olemme eläkeläismassaa ja meitä voi kohdella, puheissakin halveeravasti.
        Tällainen Suomi on!

        Olen jo iki-vanhimmassa tällaisessa valituksessa huomauttanut että minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia.
        Siihen ei tarvitse edes kenenkään osallistua.
        -
        Ja kyllä.
        Kyllä minua saa kohdella halveksivasti.
        Palstallammekin.

        H.


      • Bengalitikku

        En halveksi, vaan tukistan henkisesti.


      • hunksz kirjoitti:

        Olen jo iki-vanhimmassa tällaisessa valituksessa huomauttanut että minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia.
        Siihen ei tarvitse edes kenenkään osallistua.
        -
        Ja kyllä.
        Kyllä minua saa kohdella halveksivasti.
        Palstallammekin.

        H.

        En minäkään ole kohdellut sinua halveksivasti.
        Jos olen johonkin syyllistynyt sinun suhteesi niin se on liiallinen tuttavallisuus.
        Olen puhunut sinulle ja kiusoitellut sinua ikäänkuin tuntisin sinut. Ikäänkuin olisimme tuttuja, melkein kavereita. Ottanut tiettyjä vapauksia. Mutta en koskaan millään pahalla.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        En minäkään ole kohdellut sinua halveksivasti.
        Jos olen johonkin syyllistynyt sinun suhteesi niin se on liiallinen tuttavallisuus.
        Olen puhunut sinulle ja kiusoitellut sinua ikäänkuin tuntisin sinut. Ikäänkuin olisimme tuttuja, melkein kavereita. Ottanut tiettyjä vapauksia. Mutta en koskaan millään pahalla.

        "Paloma.se.co"

        Ei saa nyt tollee...
        Mainittiin vanhuksien halveksiminen.
        Niin kerroin olevani vanhus.
        Ja mitä minulle saa vapaasti tehdä.
        Tässä kommenttini koko henkilö-kohtaisuus.
        -
        Ja kyllä minä mielelläni.
        Tarvittaessa vaihtelisin vaippojasi. :)

        H.


      • kosketit.minua
        hunksz kirjoitti:

        Olen jo iki-vanhimmassa tällaisessa valituksessa huomauttanut että minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia.
        Siihen ei tarvitse edes kenenkään osallistua.
        -
        Ja kyllä.
        Kyllä minua saa kohdella halveksivasti.
        Palstallammekin.

        H.

        Kirjoitit; "minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia."

        Tekee mieli kysyä kysymys, joka on liian henkilökohtainen, mutta on pakottava tarve esittää se. Ei tarvitse vastata.

        Oletko ostanut Sveitsiin matkan vai onko sinulla nappi, jonka nautit sitten, kun sen aika on?


      • kosketit.minua kirjoitti:

        Kirjoitit; "minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia."

        Tekee mieli kysyä kysymys, joka on liian henkilökohtainen, mutta on pakottava tarve esittää se. Ei tarvitse vastata.

        Oletko ostanut Sveitsiin matkan vai onko sinulla nappi, jonka nautit sitten, kun sen aika on?

        Vuosi-kymmeniä Hagiksen-torin-laidalla asuneena.
        Tiesin hyvin mitä siellä ja Kalliossa myydään.
        Tämänkin kerroin palstalla jo vuosia sitten.
        Et sitten huomannut että en apua tarvitse Sveitsitäkään kun aika koittaa.

        H.


      • kosketit.minua
        hunksz kirjoitti:

        Vuosi-kymmeniä Hagiksen-torin-laidalla asuneena.
        Tiesin hyvin mitä siellä ja Kalliossa myydään.
        Tämänkin kerroin palstalla jo vuosia sitten.
        Et sitten huomannut että en apua tarvitse Sveitsitäkään kun aika koittaa.

        H.

        En tullut nähneeksii tuota kirjoitustasi Hagiksen ja Kallion tarjonnasta. Prostituoidulta voi saada tappavan taudin. Pimeitä pulloja. Piritorilta piikitettävää. Onpahan Kalliossa lähimenneisyydessä kuristuskuolemakin kohdattu.

        Hienoa, että suosit suomalaista elämän päättämisessäkin.


      • KerropasSittenMeillekin
        hunksz kirjoitti:

        Olen jo iki-vanhimmassa tällaisessa valituksessa huomauttanut että minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia.
        Siihen ei tarvitse edes kenenkään osallistua.
        -
        Ja kyllä.
        Kyllä minua saa kohdella halveksivasti.
        Palstallammekin.

        H.

        Ja miten muka voisit saada sen ”ostamasi” eutanasian?


      • Vankiloissa vangeilla on samantyyliset tarkkailuhaalarit mutta niistä on väännetty kättä ja tehty kanteluista oikeusasiamiehelle koska niillä loikataan vankien itsemääräämisoikeutta. Kuka tekee kantelun vanhusten puolesta, sinäkä, minäkö, mekö?

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005450530.html


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Edellisen kerran kun trans-parentti siilen-leski-bengali teki tällaisen aloituksen.
        Onkohan tämä jo viides.
        Vuoden sisällä.
        Kirjoitin lahjoittaneeni äidilleni Euthanasian.
        Miltä sinusta tuntuu jatkuvasti jankuttaa tällaista?

        H.

        No shittiäkös osalloistut, meehän vähän ajamaan vaikka munasillas kuntopyörällä.


      • hunksz kirjoitti:

        Olen jo iki-vanhimmassa tällaisessa valituksessa huomauttanut että minulla on jo ajat sitten ostettu henkilö-kohtainen Euthanasia.
        Siihen ei tarvitse edes kenenkään osallistua.
        -
        Ja kyllä.
        Kyllä minua saa kohdella halveksivasti.
        Palstallammekin.

        H.

        No hox. Tällä palstalla on muitakin kuin sinäsinäsinäsinäsinäsinäsinä. ja palsta ei ole sinun. TOOPE!


      • Tuulettaa
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Edellisen kerran kun trans-parentti siilen-leski-bengali teki tällaisen aloituksen.
        Onkohan tämä jo viides.
        Vuoden sisällä.
        Kirjoitin lahjoittaneeni äidilleni Euthanasian.
        Miltä sinusta tuntuu jatkuvasti jankuttaa tällaista?

        H.

        Lainaus:

        Onkohan tämä jo viides.
        Vuoden sisällä.
        Kirjoitin lahjoittaneeni äidilleni Euthanasian.
        Miltä sinusta tuntuu jatkuvasti jankuttaa tällaista?

        Miten sinä Hunkki suhtaudut näin alotuksiin jotka ovat ikäihmisille tärkeitä ja piakkoin ehkä omakohtaisia. Sinulkle kelpaa vain TYHJÄNPÄIVÄISYYS, siinä olet itsekin hyvä.
        Häpeäisit!


    • Psykoterapeutitar

      Aina arvostellaan ns. vanhustenhoitoa, mutta mikä siihen on ratkaisu, että kaikki saisivat haluamansa oman tai omaistensa hoidon?

      • Vanhukset eivät ole massa vaan heidän hoitonsa tulee suunnitella yksilöllisesti. Arvostella kuuluu silloin kun näkee epäkohtia ja aloitukseni tapaus on todella suur sellainen. Toivottavasti joudut joskus kokemaan saman.


      • Psykoterapeutitar

        "Arvostella?" Ei voi "arvostella", jos ei osaa antaa vastausta, miten epäkohta korjataan. Ihan varmasti suinkin mutsis hoito on "suunniteltu yksilöllisesti". Kaikista tyypeistä tehdään jos jonkinlaista hoitosuunnitelmaa. Ei se hoitaminen mitään rakettitiedettä ole.
        Sinä itse joudut kokemaan saman ja vielä robotin suorittamana. Eikä siinä paljon vastaan sanota.


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        "Arvostella?" Ei voi "arvostella", jos ei osaa antaa vastausta, miten epäkohta korjataan. Ihan varmasti suinkin mutsis hoito on "suunniteltu yksilöllisesti". Kaikista tyypeistä tehdään jos jonkinlaista hoitosuunnitelmaa. Ei se hoitaminen mitään rakettitiedettä ole.
        Sinä itse joudut kokemaan saman ja vielä robotin suorittamana. Eikä siinä paljon vastaan sanota.

        Sun mutsis? Korppistako leikit? Vai ootko kenties korppis? Psykohan se kaiken tietä ;).


    • hehehehee

      ”Ken vaivojansa vaikertaa, / On vaivojensa vanki. / Ei oikeutta maassa saa, / Ken itse sit' ei hanki.” Kaarlo Kramsun Ilkka-runosta.
      Meitä suuriin ikäluokkiin kuuluvia on vieläkin paljon ja meillä on äänioikeus.

      @siilenämää
      Ettekö voi tehdä asialle mitääm? sinä tai toiset, jotka kertomastasi tapauksesta olette tietoisia?

      • korppishuomenta

        Samaa ihmettelin. Auttaako asiaa itkeä empatiaa läheiselleen vanhuspalstalla.


      • kosketit.minua

        Minusta siili antoi ajattelemisen aihetta ylipäätään vanhusten hoidosta ei vain tästä yhdestä tapauksesta. Tälle kyseiselle tapaukselle hän mielestäni antoi selityksen:
        "Vanhus on osastolla tomintakyvyn tarkkailun takia, seurataan että mistä selviytyy itsenäisesti ja missä tarvitsee apua, näillä toimillako se selviää? Näillä toimillako vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon?"

        Elikkäs ymmärsin niin, että koska toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi.
        Onko tällainen kartoitus sitten kaikille laitoshoitoon pyrkivälle vanhuksille samanlainen, jos ei niin silloinhan asiaan voi pyytää muutosta. Kaiketi.


      • korppismiettii
        kosketit.minua kirjoitti:

        Minusta siili antoi ajattelemisen aihetta ylipäätään vanhusten hoidosta ei vain tästä yhdestä tapauksesta. Tälle kyseiselle tapaukselle hän mielestäni antoi selityksen:
        "Vanhus on osastolla tomintakyvyn tarkkailun takia, seurataan että mistä selviytyy itsenäisesti ja missä tarvitsee apua, näillä toimillako se selviää? Näillä toimillako vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon?"

        Elikkäs ymmärsin niin, että koska toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi.
        Onko tällainen kartoitus sitten kaikille laitoshoitoon pyrkivälle vanhuksille samanlainen, jos ei niin silloinhan asiaan voi pyytää muutosta. Kaiketi.

        Saahan sitä ajatella. Ajattelemisen aiheita löytyy. Mietin.....liekö tämä jatkumoa Siilen äidin elämänkerrasta. Siilihän halusi äitinsä asiainhoitajaksi ja äitinsä miesystävän pois kuvioista. Tähänkö on nyt päästy. Kartoitetaan äidin kykyä selvitä yksin.

        Joo...


      • hehehehee
        kosketit.minua kirjoitti:

        Minusta siili antoi ajattelemisen aihetta ylipäätään vanhusten hoidosta ei vain tästä yhdestä tapauksesta. Tälle kyseiselle tapaukselle hän mielestäni antoi selityksen:
        "Vanhus on osastolla tomintakyvyn tarkkailun takia, seurataan että mistä selviytyy itsenäisesti ja missä tarvitsee apua, näillä toimillako se selviää? Näillä toimillako vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon?"

        Elikkäs ymmärsin niin, että koska toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi.
        Onko tällainen kartoitus sitten kaikille laitoshoitoon pyrkivälle vanhuksille samanlainen, jos ei niin silloinhan asiaan voi pyytää muutosta. Kaiketi.

        @kosketit.minua
        "toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi. "

        Miksi ei voi puuttua asioiden kulkuun?
        Miten kartoitus keskeytyy, jos ei vanhus opi pissaamaan housuihinsa?


      • kosketit.minua
        korppismiettii kirjoitti:

        Saahan sitä ajatella. Ajattelemisen aiheita löytyy. Mietin.....liekö tämä jatkumoa Siilen äidin elämänkerrasta. Siilihän halusi äitinsä asiainhoitajaksi ja äitinsä miesystävän pois kuvioista. Tähänkö on nyt päästy. Kartoitetaan äidin kykyä selvitä yksin.

        Joo...

        Tuo asia kävi minunkin mielessäni, mutta en tohtinut sitä tuoda julki.


      • kosketit.minua
        hehehehee kirjoitti:

        @kosketit.minua
        "toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi. "

        Miksi ei voi puuttua asioiden kulkuun?
        Miten kartoitus keskeytyy, jos ei vanhus opi pissaamaan housuihinsa?

        Lähinnä minulle tuli ajatus tutkimuksesta, joka täytyy viedä läpi. Laadittu joko henkilökohtaisesti ko. henkilölle tai sitten "liukuhihnatutkimus", joka tehtäisiin kaikille.

        Ajattelin, että jos tutkimuksen keskeyttää, niin tekisi päätöksen ettei ko. henkilö ole sopiva kyseiseen laitokseen.

        Ehkä saamme siililtä tarkempaa selitystä jahka kiireiltään ehtii jälleen palstalle.


      • hehehehee
        kosketit.minua kirjoitti:

        Lähinnä minulle tuli ajatus tutkimuksesta, joka täytyy viedä läpi. Laadittu joko henkilökohtaisesti ko. henkilölle tai sitten "liukuhihnatutkimus", joka tehtäisiin kaikille.

        Ajattelin, että jos tutkimuksen keskeyttää, niin tekisi päätöksen ettei ko. henkilö ole sopiva kyseiseen laitokseen.

        Ehkä saamme siililtä tarkempaa selitystä jahka kiireiltään ehtii jälleen palstalle.

        @kosketit.minua
        "jos tutkimuksen keskeyttää, niin tekisi päätöksen ettei ko. henkilö ole sopiva kyseiseen laitokseen."

        Mihin laitokseen sopiva???

        Aloituksessa lukee näin "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon"


      • kosketit.minua
        hehehehee kirjoitti:

        @kosketit.minua
        "jos tutkimuksen keskeyttää, niin tekisi päätöksen ettei ko. henkilö ole sopiva kyseiseen laitokseen."

        Mihin laitokseen sopiva???

        Aloituksessa lukee näin "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon"

        Minä ymmärrän niin, että vanhukselle tehdään tutkimusta jossa kartoitetaan pärjääkö hän enää kotona vai pääseekö/joutuuko laitoshoitoon? Elikkäs ko. laitos, mikä liekään, en tiedä, päättää vanhuksen kohtalosta.

        Ymmärsin omaisten pelkäävän, että päätös on juuri tuo "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon".


      • hehehehee
        kosketit.minua kirjoitti:

        Minä ymmärrän niin, että vanhukselle tehdään tutkimusta jossa kartoitetaan pärjääkö hän enää kotona vai pääseekö/joutuuko laitoshoitoon? Elikkäs ko. laitos, mikä liekään, en tiedä, päättää vanhuksen kohtalosta.

        Ymmärsin omaisten pelkäävän, että päätös on juuri tuo "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon".

        @kosketit.minua
        Oletko sinä aloittaja @siilenämää toisella nikillä puskasta?
        Kun tiedät @siilenämään kiireet ja ymmärrätkin l i i a n hyvin 😄


      • Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.


      • korppishuomenta kirjoitti:

        Samaa ihmettelin. Auttaako asiaa itkeä empatiaa läheiselleen vanhuspalstalla.

        Sulla se taas tuo mielikuvitus laukkaa ja sitä pohjalta vastaat. Jotkut hakee empatiaa itelleen kertomassa täällä päiväkahveistaan ja pennuistaan.


      • kosketit.minua kirjoitti:

        Minusta siili antoi ajattelemisen aihetta ylipäätään vanhusten hoidosta ei vain tästä yhdestä tapauksesta. Tälle kyseiselle tapaukselle hän mielestäni antoi selityksen:
        "Vanhus on osastolla tomintakyvyn tarkkailun takia, seurataan että mistä selviytyy itsenäisesti ja missä tarvitsee apua, näillä toimillako se selviää? Näillä toimillako vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon?"

        Elikkäs ymmärsin niin, että koska toimintakyvyn kartoituksesta on kyse, niin ei oikein voi puuttua asioiden kulkuun. Silloinhan kartoitus keskeytyisi.
        Onko tällainen kartoitus sitten kaikille laitoshoitoon pyrkivälle vanhuksille samanlainen, jos ei niin silloinhan asiaan voi pyytää muutosta. Kaiketi.

        Voi tähän puuttua ja on puututtukin sillä hygieniahaalarillahan estetään vanhulksen toimiminen ja estetään itsemääräämisoikeuden toteutuminen.


      • kosketit.minua kirjoitti:

        Minä ymmärrän niin, että vanhukselle tehdään tutkimusta jossa kartoitetaan pärjääkö hän enää kotona vai pääseekö/joutuuko laitoshoitoon? Elikkäs ko. laitos, mikä liekään, en tiedä, päättää vanhuksen kohtalosta.

        Ymmärsin omaisten pelkäävän, että päätös on juuri tuo "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon".

        Oma tulkintas mutta metikköön meni. Aloitus koksee hygieniahaalarin käyttöä hox hox.


      • hehehehee kirjoitti:

        @kosketit.minua
        Oletko sinä aloittaja @siilenämää toisella nikillä puskasta?
        Kun tiedät @siilenämään kiireet ja ymmärrätkin l i i a n hyvin 😄

        Minä en kirjoita puskista, en näe siinä mitään iloa. MInusta on tärkeä että kohde saa tietä että juuri inä kommentoin kirjoitustaa, Onko vaikea käsittää että joktkut voi olla täällä keskenään samoilla linjoilla. Ja sitä paisti miten se liittyy aloitukseen.?


      • kosketit.minua kirjoitti:

        Minä ymmärrän niin, että vanhukselle tehdään tutkimusta jossa kartoitetaan pärjääkö hän enää kotona vai pääseekö/joutuuko laitoshoitoon? Elikkäs ko. laitos, mikä liekään, en tiedä, päättää vanhuksen kohtalosta.

        Ymmärsin omaisten pelkäävän, että päätös on juuri tuo "vanhus pyritään saamaan vielä tavoiteltuun kotihoitoon".

        Ei vaan näin että tuossa paikassa katsottaisiin mikä olisi vanhulseöle se paras ja turvallisin hoito, Jos se on hoito kotona kotihoidon turvin sekä mut palvelut ok. Mutta jos katsotaan että kunto on sellainen että ei enää pärjää kotpna niin silloinympärivrk hoito


      • kosketit.minua
        hehehehee kirjoitti:

        @kosketit.minua
        Oletko sinä aloittaja @siilenämää toisella nikillä puskasta?
        Kun tiedät @siilenämään kiireet ja ymmärrätkin l i i a n hyvin 😄

        En ole aloittaja. Minä spekuloin "ääneen". Ajattelin siilin olevan kiireinen, koska hän ei ollut heti paikalla kommentoimassa.


      • kosketit.minua
        siilenämää kirjoitti:

        Oma tulkintas mutta metikköön meni. Aloitus koksee hygieniahaalarin käyttöä hox hox.

        Näinpä. Siksi tuolla mainitsinkin, että odottakaamme sinulta selvennystä. Vilkas mielikuvitus minulla. Anteeksi.


      • kosketit.minua
        kosketit.minua kirjoitti:

        Tuo asia kävi minunkin mielessäni, mutta en tohtinut sitä tuoda julki.

        Täytyy tarkentaa että olen lukenut siilin teksteistä vain, että hänen äitinsä muisti on heikentynyt. Tai saanut sen kuvan. En tiedä noista miesystävistä enkä muista enkä tarvitse tietääkään.


      • Siilenämää2
        korppismiettii kirjoitti:

        Saahan sitä ajatella. Ajattelemisen aiheita löytyy. Mietin.....liekö tämä jatkumoa Siilen äidin elämänkerrasta. Siilihän halusi äitinsä asiainhoitajaksi ja äitinsä miesystävän pois kuvioista. Tähänkö on nyt päästy. Kartoitetaan äidin kykyä selvitä yksin.

        Joo...

        Jod on vsikeuksia ymmärtää aloituksen aihe kannattaisiko jättää kommentoimatta.


      • korppispäivänvarjonalta
        siilenämää kirjoitti:

        Sulla se taas tuo mielikuvitus laukkaa ja sitä pohjalta vastaat. Jotkut hakee empatiaa itelleen kertomassa täällä päiväkahveistaan ja pennuistaan.

        Terveiset aurinkoiselta niemeltäni. Siivosin saunamökin takkahuoneen. Kyllä kelpaa pentujen tulla äiteen luo.

        Enhän minä mitään kusihaalareista tiedäkään, en ole ikään kuullutkaan vaikka äidilläni oli alkavaa dementiaa ja asui loppuun asti kotona. Kuoli sairaalaan ilman haalareita. Anopin luona hoitokodissa paljonkin kävin, tenoja käyttivät.

        Olet kertonut aloituksissasi hyvin avoimesti lähipiirisi asioista. Kovin on huono mielikuvitus kirjoittajilla jos eivät yhdistä tosiasioita toisiinsa. Eivät vai sano ääneen kuten minulla on tapana.

        Kerro lisää sitten kun kusihaalaritesti on ohi oppiko tekemään yötarpeensa housuihinsa.

        Kokemuksistahan kaikki aiheet syntyvät. Harvemmin mielikuvituksen vaikutteista.


      • korppispäivänvarjonalta kirjoitti:

        Terveiset aurinkoiselta niemeltäni. Siivosin saunamökin takkahuoneen. Kyllä kelpaa pentujen tulla äiteen luo.

        Enhän minä mitään kusihaalareista tiedäkään, en ole ikään kuullutkaan vaikka äidilläni oli alkavaa dementiaa ja asui loppuun asti kotona. Kuoli sairaalaan ilman haalareita. Anopin luona hoitokodissa paljonkin kävin, tenoja käyttivät.

        Olet kertonut aloituksissasi hyvin avoimesti lähipiirisi asioista. Kovin on huono mielikuvitus kirjoittajilla jos eivät yhdistä tosiasioita toisiinsa. Eivät vai sano ääneen kuten minulla on tapana.

        Kerro lisää sitten kun kusihaalaritesti on ohi oppiko tekemään yötarpeensa housuihinsa.

        Kokemuksistahan kaikki aiheet syntyvät. Harvemmin mielikuvituksen vaikutteista.

        Luulo ei ole tiedon väärti korppis🤣🤣🤣. Tiedätkö että luulotauti voi olla dementian ensimmäinen oire😉


      • korppishuilii
        siilenämää kirjoitti:

        Luulo ei ole tiedon väärti korppis🤣🤣🤣. Tiedätkö että luulotauti voi olla dementian ensimmäinen oire😉

        En minä luule. Sinä luulet, että minä luulen.😨


      • korppishuilii kirjoitti:

        En minä luule. Sinä luulet, että minä luulen.😨

        Anonyymipalstalla luulet tietäväsi että minä kirjoitan äidistäni? En minä ihan tyhmä minäkään ole.😂


      • äläsekoile
        siilenämää kirjoitti:

        Anonyymipalstalla luulet tietäväsi että minä kirjoitan äidistäni? En minä ihan tyhmä minäkään ole.😂

        siilenämää
        25.5.2018 13:16

        Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.


        Noin siis kirjoitit. Mutta nyt vänkäät Korppikselle ettei kyse olekaan äidistäsi. TAAS KERRAN sotkeennut omaan näppäryyteesi ja pyörrät sanasi. Niin tyypillistä sinulta.


      • äläsekoile kirjoitti:

        siilenämää
        25.5.2018 13:16

        Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.


        Noin siis kirjoitit. Mutta nyt vänkäät Korppikselle ettei kyse olekaan äidistäsi. TAAS KERRAN sotkeennut omaan näppäryyteesi ja pyörrät sanasi. Niin tyypillistä sinulta.

        Hän kirjoittaa vanhuksesta. Voihan se vanhus olla mieskin.


      • äläsekoile kirjoitti:

        siilenämää
        25.5.2018 13:16

        Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.


        Noin siis kirjoitit. Mutta nyt vänkäät Korppikselle ettei kyse olekaan äidistäsi. TAAS KERRAN sotkeennut omaan näppäryyteesi ja pyörrät sanasi. Niin tyypillistä sinulta.

        Tiedoksi sinulle että vapaaehtoustyln määrä on hurjassa kasvissa. Joten siis autettava voi ollaihan vieras kohde. Laajanna vähän putkinäköäsi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Hän kirjoittaa vanhuksesta. Voihan se vanhus olla mieskin.

        Aloituksen aihe on hygieniahousujen käytöstä yksilön itsemääräämisoikeukdien rajoittajana. Jotkut eivät ymmärrä lukemaansa tekstiä vaan alkavat vänkäämään aiheen vierestä.


      • äläsekoile
        siilenämää kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle että vapaaehtoustyln määrä on hurjassa kasvissa. Joten siis autettava voi ollaihan vieras kohde. Laajanna vähän putkinäköäsi.

        Lässyn lässyn.

        Nyt yrität selittää jotain potaskaa vapaaehtoistyöstä. Itse kirjoitit että myös teitä on kuultu potilaan asioista. Mistä lähtien muka vapaaehtoisia on kuultu potilaan asioista päätettäessä. Valehtelet.


      • korppisylisiltä
        siilenämää kirjoitti:

        Aloituksen aihe on hygieniahousujen käytöstä yksilön itsemääräämisoikeukdien rajoittajana. Jotkut eivät ymmärrä lukemaansa tekstiä vaan alkavat vänkäämään aiheen vierestä.

        Asiassa pysyminen ei ole parhaimpia ominaisuuksia.

        Olen usein painottanut, että kokemuspohjaa tarvitaan kaikissa keskusteluissa joita me itsekukin aloitamme.

        Vapaaehtoistyö ei tule mukana kotiin, ei aiheuta tunnekuohuja ei puolusteluja, ei hyökkäyksiä työntekijöitä (tässä tapsuksessa sairaanhoitohenkilökuntaa) vastaan.

        Vaoaaehtoistyö perustuu haluun auttaa apua tarvitsevia sovittujen sääntöjen mukaan. Vapaaehtoistyöhön kuuluu koulutus ja autettavan asioita ei levitellä.

        Makoilen vielä ylisillä, nukuin mahtavat kymmenen tuntia. Eilinen omi kova työpäivä sain paljon aikaan. Saunominen ja iltapala kruunasi päivän. Iltaauringon laskrutuessa. lahden puiden taakse kömmin unimaan.

        Mietin juuri äskeen kun hain kännykän alakerrasta, että kauankohan jaksan tätä porras ylös/alas kiipeämistä ja konttausta ja käsuikieppejä vaikka hyvää jumppaahan tämä.

        Tänään laas jotain kivaa.


      • korppisylisiltä
        korppisylisiltä kirjoitti:

        Asiassa pysyminen ei ole parhaimpia ominaisuuksia.

        Olen usein painottanut, että kokemuspohjaa tarvitaan kaikissa keskusteluissa joita me itsekukin aloitamme.

        Vapaaehtoistyö ei tule mukana kotiin, ei aiheuta tunnekuohuja ei puolusteluja, ei hyökkäyksiä työntekijöitä (tässä tapsuksessa sairaanhoitohenkilökuntaa) vastaan.

        Vaoaaehtoistyö perustuu haluun auttaa apua tarvitsevia sovittujen sääntöjen mukaan. Vapaaehtoistyöhön kuuluu koulutus ja autettavan asioita ei levitellä.

        Makoilen vielä ylisillä, nukuin mahtavat kymmenen tuntia. Eilinen omi kova työpäivä sain paljon aikaan. Saunominen ja iltapala kruunasi päivän. Iltaauringon laskrutuessa. lahden puiden taakse kömmin unimaan.

        Mietin juuri äskeen kun hain kännykän alakerrasta, että kauankohan jaksan tätä porras ylös/alas kiipeämistä ja konttausta ja käsuikieppejä vaikka hyvää jumppaahan tämä.

        Tänään laas jotain kivaa.

        Anteeksi kirjoitusvirheet en kehannut hakea silmälaseja alakerrasta ja tää makuuasentokaan ei ole paras mahdollinen.


      • äläsekoile kirjoitti:

        Lässyn lässyn.

        Nyt yrität selittää jotain potaskaa vapaaehtoistyöstä. Itse kirjoitit että myös teitä on kuultu potilaan asioista. Mistä lähtien muka vapaaehtoisia on kuultu potilaan asioista päätettäessä. Valehtelet.

        No voi hellanlettas. Vapaaehtoinen voi olla omaisen ja potilaan kanssa vaatimasa oikeutta, älyäkkö vai pitääkö piirtää?


      • korppisylisiltä kirjoitti:

        Asiassa pysyminen ei ole parhaimpia ominaisuuksia.

        Olen usein painottanut, että kokemuspohjaa tarvitaan kaikissa keskusteluissa joita me itsekukin aloitamme.

        Vapaaehtoistyö ei tule mukana kotiin, ei aiheuta tunnekuohuja ei puolusteluja, ei hyökkäyksiä työntekijöitä (tässä tapsuksessa sairaanhoitohenkilökuntaa) vastaan.

        Vaoaaehtoistyö perustuu haluun auttaa apua tarvitsevia sovittujen sääntöjen mukaan. Vapaaehtoistyöhön kuuluu koulutus ja autettavan asioita ei levitellä.

        Makoilen vielä ylisillä, nukuin mahtavat kymmenen tuntia. Eilinen omi kova työpäivä sain paljon aikaan. Saunominen ja iltapala kruunasi päivän. Iltaauringon laskrutuessa. lahden puiden taakse kömmin unimaan.

        Mietin juuri äskeen kun hain kännykän alakerrasta, että kauankohan jaksan tätä porras ylös/alas kiipeämistä ja konttausta ja käsuikieppejä vaikka hyvää jumppaahan tämä.

        Tänään laas jotain kivaa.

        Puhuppa vaan omasta puolestasi. Minä puhun omastani. Esitätkö olevasi joku vapaaehtoistyönn asiantuntija? Asioista voi pihua/kirjoittaa yleisellä tasolla ilman että kirjoittaa kohteen sosturvatunnusta tai seikkoja joilla kohde voidaan yksilöidä.


      • korppisylisiltä kirjoitti:

        Anteeksi kirjoitusvirheet en kehannut hakea silmälaseja alakerrasta ja tää makuuasentokaan ei ole paras mahdollinen.

        Et saa.


      • korppismiettii
        siilenämää kirjoitti:

        Et saa.

        Olen toiminut koulutettuna vapaaehtoistyöntekijänä. Hieman asiantuntemusta.

        Siilenämää olet tässä aloituksessa tukeutunut kolmeen eri kertojaan. Yksikään kertoja ei vakuuta. Olet kopsannut wikistä mm. Karpalokodin toimintaperiaatteita ja runonpätkän alkuun.

        1. Kertojana perheesi.
        Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.

        2. Vapaaehtoityön kertomaa.
        Tiedoksi sinulle että vapaaehtoustyln määrä on hurjassa kasvissa. Joten siis autettava voi ollaihan vieras kohde. Laajanna vähän putkinäköäsi.

        3. Tämä kommenttisi on ristiriidassa seuraavan kommenttisi 4. kanssa.

        Luultavasti hänet ympätään niin täyteen unilääkettä illalla, ettei edes herää siihen kun on vessahätä.
        Pääsee yöhoitajat helpommalla, kun ei tarvitse vahtia öisiä vessaan hortoilijoita. Saavat yököt rauhassa surfailla netillä tai vetäistä torkutkin. Aamuvuoroon tulijat sitten kopistelevat vaipat ...


        4. Hoitajien mielestä yöt ovat ongelmallisia kun vanhus touhuilee. Ts yrittää pissihädässään tempoilla pois haalaria päästäkseen pissalle. Vaippaan kun ei kuse päivälläkään. Tämä adiallisen huonekaverin kertomaa.

        Huonetoverin kertomaa.

        Omaisten toimintaa
        Vapaaehtoistyön näkökulmaa
        Huonetoverin kertomaa.


      • korppismiettii kirjoitti:

        Olen toiminut koulutettuna vapaaehtoistyöntekijänä. Hieman asiantuntemusta.

        Siilenämää olet tässä aloituksessa tukeutunut kolmeen eri kertojaan. Yksikään kertoja ei vakuuta. Olet kopsannut wikistä mm. Karpalokodin toimintaperiaatteita ja runonpätkän alkuun.

        1. Kertojana perheesi.
        Voimme tehdä ja teemmekin. Se vaan vaatii rohkeutta ja voimia. Edessä on isot pyörivät rattaat. Mutta toisaalta meillä ei ole mitään hävittävääkään. Koemme olevamme oikealla asialla. Ja kyllä meitä ainakin on jo kuultu.

        2. Vapaaehtoityön kertomaa.
        Tiedoksi sinulle että vapaaehtoustyln määrä on hurjassa kasvissa. Joten siis autettava voi ollaihan vieras kohde. Laajanna vähän putkinäköäsi.

        3. Tämä kommenttisi on ristiriidassa seuraavan kommenttisi 4. kanssa.

        Luultavasti hänet ympätään niin täyteen unilääkettä illalla, ettei edes herää siihen kun on vessahätä.
        Pääsee yöhoitajat helpommalla, kun ei tarvitse vahtia öisiä vessaan hortoilijoita. Saavat yököt rauhassa surfailla netillä tai vetäistä torkutkin. Aamuvuoroon tulijat sitten kopistelevat vaipat ...


        4. Hoitajien mielestä yöt ovat ongelmallisia kun vanhus touhuilee. Ts yrittää pissihädässään tempoilla pois haalaria päästäkseen pissalle. Vaippaan kun ei kuse päivälläkään. Tämä adiallisen huonekaverin kertomaa.

        Huonetoverin kertomaa.

        Omaisten toimintaa
        Vapaaehtoistyön näkökulmaa
        Huonetoverin kertomaa.

        Sinulla taas on epämiellyttävä tyyli poiketa aloituksesta ja slkaa kaivel luuloinesi että kuka ja kenestä. emaan


      • siilenämää kirjoitti:

        Sinulla taas on epämiellyttävä tyyli poiketa aloituksesta ja slkaa kaivel luuloinesi että kuka ja kenestä. emaan

        Jos olet joskus ollut vapaaehtoistoiminnassa mukana se ei tee sinusta toisten yläpuolella olevaa kaikkivaltiasta. Päinvastoin vapaaehtoistyössä rarvitaan nöyryyttä eikä minäminäminä-asennetta.


      • käytöstavat.puuttuvatko
        korppispäivänvarjonalta kirjoitti:

        Terveiset aurinkoiselta niemeltäni. Siivosin saunamökin takkahuoneen. Kyllä kelpaa pentujen tulla äiteen luo.

        Enhän minä mitään kusihaalareista tiedäkään, en ole ikään kuullutkaan vaikka äidilläni oli alkavaa dementiaa ja asui loppuun asti kotona. Kuoli sairaalaan ilman haalareita. Anopin luona hoitokodissa paljonkin kävin, tenoja käyttivät.

        Olet kertonut aloituksissasi hyvin avoimesti lähipiirisi asioista. Kovin on huono mielikuvitus kirjoittajilla jos eivät yhdistä tosiasioita toisiinsa. Eivät vai sano ääneen kuten minulla on tapana.

        Kerro lisää sitten kun kusihaalaritesti on ohi oppiko tekemään yötarpeensa housuihinsa.

        Kokemuksistahan kaikki aiheet syntyvät. Harvemmin mielikuvituksen vaikutteista.

        "Olet kertonut aloituksissasi hyvin avoimesti lähipiirisi asioista. Kovin on huono mielikuvitus kirjoittajilla jos eivät yhdistä tosiasioita toisiinsa. Eivät vai sano ääneen kuten minulla on tapana."

        Oletkin ainoa moukka!


      • käytöstavat.puuttuvatko kirjoitti:

        "Olet kertonut aloituksissasi hyvin avoimesti lähipiirisi asioista. Kovin on huono mielikuvitus kirjoittajilla jos eivät yhdistä tosiasioita toisiinsa. Eivät vai sano ääneen kuten minulla on tapana."

        Oletkin ainoa moukka!

        Sinun mielikuvitustasi on että kertomani olisi lähipiiristäni. Minä en kirjoita joka pierua omasta tai läheisteni elämästä kuten sinä, Mutta ei kai voi vaatia että sen ymmästäisit. Ja minusta ei ole ollenkaan oleellista kuka kenen sukua näissä jutuissa on vaan itse asia mutta sitä sinun aivoparkasi eivät anää jaksa ymmästää, vai kui?


    • Realismia tänään...

      Jos olisin vanha, muistisairas ja sairaalassa ja avuntarpeessa joka hetki,
      niin olisin hyvilläni kun saisin vain olla rauhassa tässä sänkyssä ja
      odottaisin vain mitä seuraavaksi tapahtuu.

      Aikani haalaria repisin, ja sitten kusisin vaippaan niin kuin käskevät.

      Toivon koko ajan mielessäni,
      että järjestävät paikan hoitokotiin, koska en pärjää yksin kotona.
      Tuollainen rapontointi vain edistää pääsyä toivomaani hoitopaikkaan.
      Taidan ensi yönä repiä kunnolla...

      Itsemääräämisoikeuteni on viety jo aikoja sitten, kun muisti meni,
      en muista nimeäni saatikka miksi olen täällä.

      Tuntuisi vain hyvältä jos joku pitäisi parempaa huolta kuin ne
      pikavauhtia piipahtavat kotiavustajat kännyköittensä kanssa.

      Kusisin vaikka yötä päivää vaippaan, jos vain ei tarvitse mennä sinne yksinäiseen kotiin takaisin.
      Tältä minusta tuntuisi.

      • Tuo on sinun näkemyksesi sinun elämästäsi. On sellaisikain vanhuksia jotka haluavat itselleen optimaalisen hoidon, ei puolesta tekijää vaan avustajaa, tukipalveluita. Heidän arvomaailmassaan ei kuulu kusta vaippaan eikä hyväksyä sitä ett wc:ssä käynti estetään pakkohaalarilla jota ei saa itse auki. Tavoitteena ei ole laitos vaan turvallinen hoito, jolla vanhus voi elää turvallisesti ympäri vuorokauden ja nauttia elämästä.


      • siilenämää kirjoitti:

        Tuo on sinun näkemyksesi sinun elämästäsi. On sellaisikain vanhuksia jotka haluavat itselleen optimaalisen hoidon, ei puolesta tekijää vaan avustajaa, tukipalveluita. Heidän arvomaailmassaan ei kuulu kusta vaippaan eikä hyväksyä sitä ett wc:ssä käynti estetään pakkohaalarilla jota ei saa itse auki. Tavoitteena ei ole laitos vaan turvallinen hoito, jolla vanhus voi elää turvallisesti ympäri vuorokauden ja nauttia elämästä.

        Itsemääräämisoikeus perustuu lakiin ja potilasta on kuultava ja jos hänen asiaansa ei kuulla niin silloin pitää omaisen mennä tuesksi ja jos ei sitäkään kuulla niin sitten vaan valituksia kehiin.
        Jos ei seuraava porras valitusta kuule niin siitä vain seuraavaan ja lopulta valitus valviraan.

        Ei haalarin käyttöä edes mielletä potilaan perusoikeuksia rajoittavaksi asiaksi monissa paikoissa.

        Hoitohenkilökunnan eettisissä periaatteissa lienee ensin ihmisarvon kunnioittaminen ja heti perään ihmisen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen jne...
        mutta jälkimmäinen ei aina toteudu, kiireeseen ja henkilökunnan vähäisyyteen vedoten.

        Apua tarvitsevan itsemääräämisoikeuden toteutuminenhan on mitä suurimmassa määrin riippuvainen myös terveydenhoitoyksikön ja sen henkilökunnan toimintatavoista ja käytännöistä. Kunnan päättäjät ja rahakirstujen valvojat huolehtivat niistä periaatteista millä apua tarvitsevia kussakin kunnassa hoidetaan ja kuinka paljon rahaa annetaan.


      • maissii kirjoitti:

        Itsemääräämisoikeus perustuu lakiin ja potilasta on kuultava ja jos hänen asiaansa ei kuulla niin silloin pitää omaisen mennä tuesksi ja jos ei sitäkään kuulla niin sitten vaan valituksia kehiin.
        Jos ei seuraava porras valitusta kuule niin siitä vain seuraavaan ja lopulta valitus valviraan.

        Ei haalarin käyttöä edes mielletä potilaan perusoikeuksia rajoittavaksi asiaksi monissa paikoissa.

        Hoitohenkilökunnan eettisissä periaatteissa lienee ensin ihmisarvon kunnioittaminen ja heti perään ihmisen itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen jne...
        mutta jälkimmäinen ei aina toteudu, kiireeseen ja henkilökunnan vähäisyyteen vedoten.

        Apua tarvitsevan itsemääräämisoikeuden toteutuminenhan on mitä suurimmassa määrin riippuvainen myös terveydenhoitoyksikön ja sen henkilökunnan toimintatavoista ja käytännöistä. Kunnan päättäjät ja rahakirstujen valvojat huolehtivat niistä periaatteista millä apua tarvitsevia kussakin kunnassa hoidetaan ja kuinka paljon rahaa annetaan.

        Periaatteet määrittelevät kukin hoivayksikkö issekseen niiden voimavarojen puitteissa mitä niille annetaan.


      • siilenämää kirjoitti:

        Periaatteet määrittelevät kukin hoivayksikkö issekseen niiden voimavarojen puitteissa mitä niille annetaan.

        Jos niihin periaatteisiin haluaa vaikuttaa, on hyvä olla liikkeellä hyvissä ajoin, kun kunnanisät päättävät siitä miten issekseen niitä vanhuksia tulevaisuudessa hoidetaan.
        Tänä päivänä on myöhäistä vikistä haalarihousuista jos kaikki on annettu ulkopuoliselle jopa kansainvälisille yhtiölle, jonka täytyy saada myös voitto hoitotyöstä.
        Ei siinä vaiheessa enää kysellä pannaanko haalarit vai ei, ne pannaan...


      • maissii kirjoitti:

        Jos niihin periaatteisiin haluaa vaikuttaa, on hyvä olla liikkeellä hyvissä ajoin, kun kunnanisät päättävät siitä miten issekseen niitä vanhuksia tulevaisuudessa hoidetaan.
        Tänä päivänä on myöhäistä vikistä haalarihousuista jos kaikki on annettu ulkopuoliselle jopa kansainvälisille yhtiölle, jonka täytyy saada myös voitto hoitotyöstä.
        Ei siinä vaiheessa enää kysellä pannaanko haalarit vai ei, ne pannaan...

        Pannaan pannaan jos annetaan panna eikä kukaan ktseenalaista.


      • pirremiinapas
        siilenämää kirjoitti:

        Tuo on sinun näkemyksesi sinun elämästäsi. On sellaisikain vanhuksia jotka haluavat itselleen optimaalisen hoidon, ei puolesta tekijää vaan avustajaa, tukipalveluita. Heidän arvomaailmassaan ei kuulu kusta vaippaan eikä hyväksyä sitä ett wc:ssä käynti estetään pakkohaalarilla jota ei saa itse auki. Tavoitteena ei ole laitos vaan turvallinen hoito, jolla vanhus voi elää turvallisesti ympäri vuorokauden ja nauttia elämästä.

        Kun ja jos on varoja, saa varmasti vaik mitä palvelua, mutta yhteiskunnan ylläpitämissä se yksilöllisen palvelun saanti on mahdotonta, vain perusasiat on mahdollista hoitaa, ja hyvin hoitavatkin.
        Nim. Kokemusta on ja näkemystäkin..


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Kun ja jos on varoja, saa varmasti vaik mitä palvelua, mutta yhteiskunnan ylläpitämissä se yksilöllisen palvelun saanti on mahdotonta, vain perusasiat on mahdollista hoitaa, ja hyvin hoitavatkin.
        Nim. Kokemusta on ja näkemystäkin..

        Juu. Aina perusasioiden hoitminenkaan ei satu putkeen


      • maissiiii
        siilenämää kirjoitti:

        Pannaan pannaan jos annetaan panna eikä kukaan ktseenalaista.

        Muistisairaallakin on oikeus itsemääräämiseen omissa asioissaan, jos pystyy ne pätevästi ilmaisemaan ja tekemään päätöksiä.
        Usein muistisairaan päätöksenkyky heikkenee riippuen siitä kuka kysyy. Omainen huushollaa vieressä asiaa ja kun hoitaja lopulta kysyy potilaalta niin voi olla . ettei asiakkaalla ole mitään asiaa vastaan.

        Olisikin mielenkiintoista nähdä, miten käy, kun oikein ja vakavissaan puolestapuhujat kyseenalaistavat haalarin käytön, Kumpi vetää lain suoraksi, hoitokäytäntö vai itsemääräämisoikeus.

        Sillähän työllistetään lisää hoitajia ja käsipareja hoitolaitoksiin kun palkataa yöpissattajat hommiin.

        Haalarinkäytössä on monta hyvää asiaa ja sen käyttöön tottuu, sillä jopa estetään kaatumisia ja silloin se on jopa inhimillistä säästöä terveydenhuollolle kuin potilaalle ja omaisillekin .

        Toivottavasti tämä esimerkki - apua tarvitseva muistisairas vanhus on päässyt kyseenalaistajien myötävaikutuksella haalareista ja ehkä hän on jo kotona ja saanut sinne turvallisen hoidon ja virikkeellisen vanhuuden jossa voi vuorokauden ympäri nauttia elämästään.


      • maissiiii kirjoitti:

        Muistisairaallakin on oikeus itsemääräämiseen omissa asioissaan, jos pystyy ne pätevästi ilmaisemaan ja tekemään päätöksiä.
        Usein muistisairaan päätöksenkyky heikkenee riippuen siitä kuka kysyy. Omainen huushollaa vieressä asiaa ja kun hoitaja lopulta kysyy potilaalta niin voi olla . ettei asiakkaalla ole mitään asiaa vastaan.

        Olisikin mielenkiintoista nähdä, miten käy, kun oikein ja vakavissaan puolestapuhujat kyseenalaistavat haalarin käytön, Kumpi vetää lain suoraksi, hoitokäytäntö vai itsemääräämisoikeus.

        Sillähän työllistetään lisää hoitajia ja käsipareja hoitolaitoksiin kun palkataa yöpissattajat hommiin.

        Haalarinkäytössä on monta hyvää asiaa ja sen käyttöön tottuu, sillä jopa estetään kaatumisia ja silloin se on jopa inhimillistä säästöä terveydenhuollolle kuin potilaalle ja omaisillekin .

        Toivottavasti tämä esimerkki - apua tarvitseva muistisairas vanhus on päässyt kyseenalaistajien myötävaikutuksella haalareista ja ehkä hän on jo kotona ja saanut sinne turvallisen hoidon ja virikkeellisen vanhuuden jossa voi vuorokauden ympäri nauttia elämästään.

        Jep. Toivomma että hänen käy hyvin ja hän saa kaiken tarvitsemasna hoidon ja huolenpidon.

        Lisää hoitajia ja käsipareja vanhustenhoitoon ei ole tulossa. Katseet kääntyvät vapaaehtoistyöntekijöihin ja omaisiin.


    • tööttt

      - jatkan tuota runoa
      .... ainut vapaa maassa on umpihanki......
      - ihmisten kuuntelu on tärkeää asiaa myös silläkin aihealueella
      - eivät kaikki ihmiset ole samanmoisia repivyydeltään kuin esm kannibalismiin sairastuneet kanat
      Turva- ja hygieniatuotteinahan noita haalareita ja vaippoja markkinoidaan
      - erlaisista pidätyskyvyn ongelmista kärsiville ihmisille
      - sillekään ei voi mitään että osalle ihmisistä merkitsee halpa-arvoista työtä ihmisten herkkyysalueille kajoaminen. Bisnesmaailman asiat erilaisiakin kuin esm hoidon alueen asiat.

    • Tuli vain mieleen appini ja anoppini jotka molemmat asuivat kotonaan kuolemaansa saakka. Heillä oli live-in kotiapulainen tai taloudenhoitaja joka oli kuin perheenjäsen ja oli ollut heillä ainakin kolmekymmentä vuotta ja sitten kun vanhukset eivät enää selviytyneet itsensä huolehtimisesta niin palkattiin ulkopuolista hoitohenkilökuntaa joka tuli kotiin useamman kerran päivässä. Minä olen aina pitänyt tätä tapaa hoitaa vanhus kotona sekä oman perheen että palkatun hoitajan toimesta ihanteellisena, mutta se tulee varmaan liian kalliiksi nykyisessä Suomessa tai Ruotsissa. Omaishoitajien työtä arvostan mutta tuskin jaksaisin yksin ellen saisi apua joko muilta perheenjäseniltä tai sitten ulkopuolelta.
      Olen miettinyt mahdollisuutta tuoda itselleni ja Legolle helläkätinen ja hymyilevä kolumbialainen nuori nainen tai mies auttamaanmeitä kun emme enää jaksa. Mikä ylellisyys!

      • Bengalitikku

        Jos virittäisi kyynisyyden huippuunsa, olisiko kestokatedri ja ravintoletku
        halvimmat hoitotavat ja vähän pamia huuleen illasta, jos halutaan paikata
        hoitajavaje.
        Laitoksen pitäisi mielestäni palaveerata läheisten kanssa, jotka tuntevat hoidettavan pitkältä ajalta.
        Minusta ei enää hoitajapula tai aika saa olla peruste.
        Pitäisi olla sanktiot, jos lintsataan palkkauksissa ja yritetään saada tulosta kyseenalaisin tavoin.


      • Siilenämää2
        Bengalitikku kirjoitti:

        Jos virittäisi kyynisyyden huippuunsa, olisiko kestokatedri ja ravintoletku
        halvimmat hoitotavat ja vähän pamia huuleen illasta, jos halutaan paikata
        hoitajavaje.
        Laitoksen pitäisi mielestäni palaveerata läheisten kanssa, jotka tuntevat hoidettavan pitkältä ajalta.
        Minusta ei enää hoitajapula tai aika saa olla peruste.
        Pitäisi olla sanktiot, jos lintsataan palkkauksissa ja yritetään saada tulosta kyseenalaisin tavoin.

        Totta. Avoimuus vanhusta hoidettaessa tuo luottamusta hoitoon puolin ja toisin. Perusteettomat pakkokeinot ja rajoittamiset ilman että niistä informoidaan omaisia sirä vastoin ei.


      • """Olen miettinyt mahdollisuutta tuoda itselleni ja Legolle helläkätinen ja hymyilevä kolumbialainen nuori nainen tai mies auttamaanmeitä kun emme enää jaksa. Mikä ylellisyys!"""

        Taitaa jäädä haaveeksi.
        Eikös statsministerimme tässä vähän aikaa sitten lausuillut, että työvoiman tuottaminen tänne pitää kieltää sellaisiin töihin, joita jo täällä olevat työttömätkin pystyvät tekemään. Luultavasti saatte jonkun partansa sisällä hymyilevän (eikä niin helläkätisenkään) Lähi-Idän pojan hoitamaan teitä.


    • Exä

      Yksi puolustus pakkohaalareissa ja vaipassa olijoille voisi se, että muistisairas ei välttämättä hoksaa mihin paskoo. Ei riitä että pöntön viereen vaan johonkin ihan muuhun tilaan. Pitäisi hoitaa yksilöllisesti ja tutkia, kuka pystyy hoitamaan eristeensä itsenäisesti ja kuka ei. Kun siihen ei riitä resurssit, niin otetaan vain yksi linja, kaikille vaippa ja haalari.
      Itse taiteilen muistisairaan kanssa, vaikka ei minulla pitäisi olla osaa eikä arpaa koko juttuun. On toisaalta virkeä touhuaja, toisaalta pöpperö haahuilija. Oli laitoksessa kokeeksi. Syöttivät rahoittavia, kun karkasi heti, vahingossa joku päästi ulos, kun näyttää freesiltä ja normaalilta, eikä muita sairauksia ole. Kesti tosi pitkään jo saadun diagnoosin jälkeen, ennen kuin tuttavatkaan huomasivat. Vaikeaa on, ympärillä olevat läheiset käyvät päivittäin, käy kotihoito, jos potilas ei ole jo ehtinyt kipaista kylille ja kuitenkin tuntuu ettei se riitä. Ei oikein syö kun pullaa. Rahanahneet käyttävät hyväksi, kukkaro kyläreissun jälkeen tyhjä, vaikka kaikki ruoat ja maksut hoitaa edunvalvoja, hoitaa hyvin, kukkaroon laittaa muutaman kympin kahvitteluja varten. Yritetään voimavitamiinijuomaa, että saisi tarvittavat ravintoaineet. Luusto heikkenee ja lihakset surkastuvat. Mutta silti lukittuun laitoshoitoon ei sovi. Jonakin päivänä on lähes normaali, älykäs keskustelija ja hyvän yleistiedon omaava kuten ennen oli. Hyvä aloitus ajankohtaisesta aiheesta.

      • Siilenämää2

        Hygieniahaalarilla on perusteensa silloin kun vanhus esin
        Merkiksu silppuaa vaippansa eritteineen ja syö sen tai riisuilee itseään toisten läsnäollessa. Allituksen vanhuksella hygieniahaalarin käyttö lähtee hoitohenkilökunnan tarpeesta ja sitä en hyväksy.


      • Psykoterapeutitar

        "Allituksen" vanhuksella pitää puhua sitten, tilanteen helpottamiseksi, pupupuvusta!


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        "Allituksen" vanhuksella pitää puhua sitten, tilanteen helpottamiseksi, pupupuvusta!

        Syö narksku pupupukus ;).


    • Se on lohtuna meille, että se hoitajakin kusee ja paskoo, on laitoksessa, sillä on hermot, lihakset, jänteet, luut, nivelet, kivut, tunteet, nälkä, jano, ja sekin on kuolevainen, joka vaan tekee työtään ja joka kerran on vanha ja raihnainen, koska pelkää ylipainoa, joka siltä säästäisi

    • kosketit.minua

      Luettuani ja katsottuani kuvat noista hygieniahaalareista olen sitä mieltä, että eivät kuulu kaikille. Haalarin käytössä tulisi käyttää tervettä järkeä ja harkintaa.
      Haalareissa näyttää olevan vetoketju selässä. Vanhuksen iho on herkkä ja voin vain kuvitella vetoketjun painavan selällään maatessa. Ihan littana se ei voine olla.

    • e.lä.mä

      Vanhuus ja vanhat naiset he käyvät yhtä kuumina kuin nuoret naiset, siis ovat terveitä. Sexsiä tarjosivat mutta en koskaan ottanut vastaan.

      Hunksilla on varmaan samoja kokemuksia?

      Vanhuus ja kaikki sairaudet ovat ihmisen elämää. Vanhuus sinänsä opettaa ihmistä näkemään tulevan ajan.

      Äitini kuoli paljon aikaisemmin kuin isäni ei kuitenkaan ollut laitos hoidossa, luulen hyvin selvä järkisenä jättivät elämän molemmat.

    • pirremiinapas

      Täytyy vain uskoa ettei vanhuksia turhan takia sidota näihin haalareihin, mutta pitää ymmärtää ettei kaikille voi antaa vapaita käsiä juuri noiden ed. mainittujen seikkojen takia, niin kuin vaippojen repiminen ja likaisen vaipan riisuminen ominpäin, eihän hoitajat ehtisi kuin perkaamaan muutamaa edestakaisin, sekaville dementikoillehan ne on tarkoitettukin, ja etenkin vielä liikkuville, mitä ne sängyissään pötköttävät enää pystykään touhuilemaan.

      • Joskus vaan se haalareiden pukeminen lähtee hoitajien tarpeista, ei vanhuksen. Haalareiden pukeminen on itsemääräämisoikeuden rajoittamista etenkin silloin jos vanhus käy päiväsaikaan wc:ssä omatoimisesti eikä tarvitse lainkaan vaippoja. Yöksi puetaan haalarit, ei pääse vessaan vaan käsketään kusta vaippaan. Ei ymmärrä ei.


      • e.lä.mä

        Vähän vierestä. Olin kerran sairalassa leikkauksen jälkeen Suomessa huoneessa oli monta sänkyä, eräs potilas sanoi hoitajalle saanko ankkaa tänään, hoitaja vastasi tänään on lihapullia.

        Potilaalla oli kai jalkavika koska toinen oli ylhäällä ja alkoi haista hän oli tehnyt tarpeet sänkyyn.


      • pirremiinapas
        siilenämää kirjoitti:

        Joskus vaan se haalareiden pukeminen lähtee hoitajien tarpeista, ei vanhuksen. Haalareiden pukeminen on itsemääräämisoikeuden rajoittamista etenkin silloin jos vanhus käy päiväsaikaan wc:ssä omatoimisesti eikä tarvitse lainkaan vaippoja. Yöksi puetaan haalarit, ei pääse vessaan vaan käsketään kusta vaippaan. Ei ymmärrä ei.

        Niin toivotaan ja uskotaan ☺️


      • siilenämää kirjoitti:

        Joskus vaan se haalareiden pukeminen lähtee hoitajien tarpeista, ei vanhuksen. Haalareiden pukeminen on itsemääräämisoikeuden rajoittamista etenkin silloin jos vanhus käy päiväsaikaan wc:ssä omatoimisesti eikä tarvitse lainkaan vaippoja. Yöksi puetaan haalarit, ei pääse vessaan vaan käsketään kusta vaippaan. Ei ymmärrä ei.

        On minusta ilahduttavaa, että siilikin on alkanut nähdä nykyisen sairaanhoidon todellisuuden ja karsinut silmiltään ne vaaleanpunaiset lasit ja utopistiset kuvittelut hyvin toimivasta sairaan- ja vanhustenhoidosta.

        Nöyryyttävää se on nuorellekin ihmiselle, kun hoitajilla ei "ole aikaa" tarjota käsivarttaan potilaalle käytävän yli kävelemiseen vessaan, vaan hänelle tyrkytetään vaippaa sen sijaan. Kuvitella vain sopii, kuinka useasti heillä olisi ollut "aikaa" vaihtaa se vaippa. Kerran vuorokaudessako?
        Kuitenkin potilas pystyi kävelemään itse, jos oli seinää mihin ottaa tukea, jos alkoi huimaamaan ja pystyi toimittamaan vessa-asiansa ihan itse. Pari- kolme metrisen käytävän ylittäminen sitä vastoin oli se, mihin hän olisi tarvinnut jotain, kenestä ottaa kiinni.
        Sai hän sitten vaipan sijaan pyörätuolin käytettäväkseen, kun uhkaili mennä konttaamalla sen käytävän yli vessaan.

        "Ei ole aikaa", mutta näkyipä olevan aikaa hoitajien "lepohuoneessa" imitoida strokepotilaitten puhetyyliä, jauhaa paskaa ja ivailla potilaista. Hauskaa heillä kuulosti olevan ... Eivät tomppelit tajunneet, että se heidän hauskanpitonsa kuului käytävälle vaikka ovi oli kiinni.


      • Tellukka kirjoitti:

        On minusta ilahduttavaa, että siilikin on alkanut nähdä nykyisen sairaanhoidon todellisuuden ja karsinut silmiltään ne vaaleanpunaiset lasit ja utopistiset kuvittelut hyvin toimivasta sairaan- ja vanhustenhoidosta.

        Nöyryyttävää se on nuorellekin ihmiselle, kun hoitajilla ei "ole aikaa" tarjota käsivarttaan potilaalle käytävän yli kävelemiseen vessaan, vaan hänelle tyrkytetään vaippaa sen sijaan. Kuvitella vain sopii, kuinka useasti heillä olisi ollut "aikaa" vaihtaa se vaippa. Kerran vuorokaudessako?
        Kuitenkin potilas pystyi kävelemään itse, jos oli seinää mihin ottaa tukea, jos alkoi huimaamaan ja pystyi toimittamaan vessa-asiansa ihan itse. Pari- kolme metrisen käytävän ylittäminen sitä vastoin oli se, mihin hän olisi tarvinnut jotain, kenestä ottaa kiinni.
        Sai hän sitten vaipan sijaan pyörätuolin käytettäväkseen, kun uhkaili mennä konttaamalla sen käytävän yli vessaan.

        "Ei ole aikaa", mutta näkyipä olevan aikaa hoitajien "lepohuoneessa" imitoida strokepotilaitten puhetyyliä, jauhaa paskaa ja ivailla potilaista. Hauskaa heillä kuulosti olevan ... Eivät tomppelit tajunneet, että se heidän hauskanpitonsa kuului käytävälle vaikka ovi oli kiinni.

        Oisko näin että sitä mitä ei ole itse kokenut ei usko todeksi ennen kuin näkee. Ja on hyviäkin paikkpja joissa homma toimii


      • siilenämää kirjoitti:

        Oisko näin että sitä mitä ei ole itse kokenut ei usko todeksi ennen kuin näkee. Ja on hyviäkin paikkpja joissa homma toimii

        Niinhän ne sanoo, että suomalainen ei usko ennenkuin näkee.
        Kauan minäkin olen luottanut ruotsalaiseen sairaanhoitoon, kun ei ole itse tarvinnut aikoihin olla sairaalassa. Mutta ajat muuttuvat.
        On hyviäkin paikkoja, tiedän. Yksityissairaalasta olen kuullut vain hyviä kokemuksia.


      • kylmätotuus
        siilenämää kirjoitti:

        Joskus vaan se haalareiden pukeminen lähtee hoitajien tarpeista, ei vanhuksen. Haalareiden pukeminen on itsemääräämisoikeuden rajoittamista etenkin silloin jos vanhus käy päiväsaikaan wc:ssä omatoimisesti eikä tarvitse lainkaan vaippoja. Yöksi puetaan haalarit, ei pääse vessaan vaan käsketään kusta vaippaan. Ei ymmärrä ei.

        Kun vanhus käy omatoimisesti vessassa päivällä, niin varmaan hän kykenee siihen myös yöllä.

        Yli ymmärrykseni menee, mitkä ovat perustelut hygieniahaalarin pukemiselle yöksi kertomassasi tapauksessa.
        Tuollainen toiminta on vanhusta nöyryyttävää ja halventavaa.

        Jos olisin omainen, niin nostaisin jumalattoman äläkän vanhuksen kohtelusta.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kun vanhus käy omatoimisesti vessassa päivällä, niin varmaan hän kykenee siihen myös yöllä.

        Yli ymmärrykseni menee, mitkä ovat perustelut hygieniahaalarin pukemiselle yöksi kertomassasi tapauksessa.
        Tuollainen toiminta on vanhusta nöyryyttävää ja halventavaa.

        Jos olisin omainen, niin nostaisin jumalattoman äläkän vanhuksen kohtelusta.

        Luultavasti hänet ympätään niin täyteen unilääkettä illalla, ettei edes herää siihen kun on vessahätä.
        Pääsee yöhoitajat helpommalla, kun ei tarvitse vahtia öisiä vessaan hortoilijoita. Saavat yököt rauhassa surfailla netillä tai vetäistä torkutkin. Aamuvuoroon tulijat sitten kopistelevat vaipat ...


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kun vanhus käy omatoimisesti vessassa päivällä, niin varmaan hän kykenee siihen myös yöllä.

        Yli ymmärrykseni menee, mitkä ovat perustelut hygieniahaalarin pukemiselle yöksi kertomassasi tapauksessa.
        Tuollainen toiminta on vanhusta nöyryyttävää ja halventavaa.

        Jos olisin omainen, niin nostaisin jumalattoman äläkän vanhuksen kohtelusta.

        Sehän tässä on se pointti. Minkä takia vangitaan yöksi hygieniahaalareihin jos ei pöivälläkään ollenkaan kastele vaan käy itse wc:ssä?


      • Tellukka kirjoitti:

        Luultavasti hänet ympätään niin täyteen unilääkettä illalla, ettei edes herää siihen kun on vessahätä.
        Pääsee yöhoitajat helpommalla, kun ei tarvitse vahtia öisiä vessaan hortoilijoita. Saavat yököt rauhassa surfailla netillä tai vetäistä torkutkin. Aamuvuoroon tulijat sitten kopistelevat vaipat ...

        Väärin. Hoitajien mielestä yöt ovat ongelmallisia kun vanhus touhuilee. Ts yrittää pissihädässään tempoilla pois haalaria päästäkseen pissalle. Vaippaan kun ei kuse päivälläkään. Tämä adiallisen huonekaverin kertomaa.


    • e.lä.mä

      Vapauden on poistanut EU ja tämän ajan tekniikan omistavat yhtiöt.

      • e.lä.mä

        Näitä paras Suomi aina yrittää olla paras. Samoin kansalle Suomi paras kaikkialla, oli asia mikä tahansa. Mielestäni tämä kaikki on venäväläisyyttä tänään on vuosi 2018!

        niin suomi tänään on venäjäläinen---turhaa olla muuta kuin totuus kyllä maailma näkee se ei ole tyhmä suomalainen!


    • tööttt

      Potilaita on kaikenikäisiä - erilaisia vammojakin. mun mielestä muisti- tai muistakaan aivo- tai aistitoimintojen häiriöistä kärsivien kohdalla ei pitäisi potilaiden koskaan joutua hoitajien pilkan tai ivan kohteiksi. On totta että osalle ihmisistä on maailma luonut tietynlaisen horomaineen - silloin joku haalaripuku todella voi olla turvavaate kimppuunkäyjien hyökkäyksiä vastaan vaikka vaippoja muuten ei tarvisikaan eritysongelmien vuoksi käyttää - tai jos tajunnantaso ei ole riittävä itsenäiseen arjesssa selviytymiseen - aika useasti vajaakuntoiset joutuu kaltoinkohtelun ja ryostöjenkin kohteiksi - eikä saa riittävää opastusta edes sosiaaliturvaan liittyvissä asioissakaan. Eivät kaikki ihmiset ole edes juopponarkkejakaan -vaikka useimpia nimitellään aivonsa pellolle tai narikkaan jättäneiksi.

      • Karmivaa huomata että kun saat muistisairaus diagnoosin samalla viedään myös itsemääräämisoikeus pienissäkin asioissa.


      • korppismiettii
        siilenämää kirjoitti:

        Karmivaa huomata että kun saat muistisairaus diagnoosin samalla viedään myös itsemääräämisoikeus pienissäkin asioissa.

        No, näin se vain menee. Jos et itse enää ymmärrä omaa parastasi, muiden on otettava vastuu.


      • korppismiettii kirjoitti:

        No, näin se vain menee. Jos et itse enää ymmärrä omaa parastasi, muiden on otettava vastuu.

        Se ei tarkoita sitä että poljet autettavan oikeuksia. Sen luulisi jokaisen vapaaehtoistyötä tekevän älyävän.


      • siilenämää kirjoitti:

        Se ei tarkoita sitä että poljet autettavan oikeuksia. Sen luulisi jokaisen vapaaehtoistyötä tekevän älyävän.

        En kirjoittanut sanaakaan poljetuista oikeuksista, joten, älä sekoile.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        En kirjoittanut sanaakaan poljetuista oikeuksista, joten, älä sekoile.

        Kirjoitit että muiden on otettava vastuu. Muistisairas ymmärtää yllättävän pitkään mikä on homman nimi ja oikeuksiaan ei saa nähdä paremmin liian aikaisin kuten sinä kaiken oasta mielestäsi tietävänä todennäköisesti olet tehnyt.


    • On surullista seurata, kuinka Trans-parentti-siilen-lesken-bengali yrittää epä-toivoisesti saada arvostusta sepittämällä tarinoita vanhoista sairaus-kertomuksista ominaan.
      Ikään-kuin jotain osaisi.
      Matkien Kainuulaisia alko-holi-vammoja kirjoituksissaan.
      Helppoa olisi olettaa hänen olevan jotenkin Porvoolaista sukua.
      Voi olla silti Kainuustakin.
      :) :)

      H.

      • Tyhjän.päiten

        Yrititkö tuoda esille omaa erinomaisuutta, ymmärrän toisaalta ihmistä jolla ei ole muuta tekemistä päivisin kuin tuijoittaa palstaa niin kyllä siinä ihminen tylsistyy kapeakatseiseksi.


      • Minun mies on Kaenuusta ;). Minä en. Yhesti olen Porvoossa käyny pikaisesti. Sukua ei siellä tietääkseni ole vaan minu sukuni on Koillismaalta sillä sitähän sinä kysyit :D.

        Minun ei tarvitse yrittää saada arvostusta, minä en tee sillä mitään mutta edustamani vanhus tekee ja kaikki vanhukset ja siitä täs on kyse. Ossaahhan mie en mittää mutta ehkä vielä joskus opin, toivottavasti.

        Alkohoilöi. vamma jos sitä on, onme tullut iskän siittiöissä. Itse en ole koskaan alkoa sillain käyttänyt et vammoiksi asti.


      • Tyhjän.päiten kirjoitti:

        Yrititkö tuoda esille omaa erinomaisuutta, ymmärrän toisaalta ihmistä jolla ei ole muuta tekemistä päivisin kuin tuijoittaa palstaa niin kyllä siinä ihminen tylsistyy kapeakatseiseksi.

        Sinähän tiedät.
        Palstalla kun paljon vierailet.
        Viihde-keskuksellani on kaikki avoinna aamusta iltaan.
        Olen siitä niin monta kertaa kertonut.
        -
        Erin-omaisuudestani päätät sinä.
        En minä.
        Minä päätän toisista.

        H.


      • Bengalitikku

        Mikäpä sua pännii, kun aina mollaat?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Mikäpä sua pännii, kun aina mollaat?

        "Bengalitikku"

        Ei pänni.
        Enkä aina mollaakaan.
        Miksi en aina mollaa?
        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Bengalitikku"

        Ei pänni.
        Enkä aina mollaakaan.
        Miksi en aina mollaa?
        EOC

        H.

        Mollaathan.


      • Trans-parentti

        Mitä sie surullinen moisesta asiasta, kun en mie ainakaan oo epätoivoinen, ja arvostusta, niin kuin tiiät ei ole sitten ripauksen ripausta, eikä sitä lystiä enää viitsi edes kerätä, Niin kuin nyt jottain ossaisin, siitä ei ole pelkoa, senkin sie tiiät. Tarinoitten sepittelyssä olen täysi nolla, että tollee, ihan käyttämääsi sanaa lainaten, vai pitäiskö se olla jo sillee.
        Nämä aloitukseen liittyvät asiat tuntuu niin läheisiltä kun päivästä päivään niitä pyörittellee ja mummeroisten ja papparaisten kanssa samoissa nurkissa pyörii ja voiphan se olla ettei niistä mittään tiiä, mutta ei se haittaa näillä vuosikymmenillä, on se vaan niin mukavaa olla vaikka vain jottain sinnepäin tietävinnää .
        Hyvvää hellepäivää sinulle,
        jos nyt olis se Padasjoen nakukymppi, niin kyllä osallistuisin, sauvat ottaisin matkaan ja olisin vaikka vain juoksevinani. Tällä helteellä saisi varoa, ettei pinta pala.


      • sauvatheiluu
        Trans-parentti kirjoitti:

        Mitä sie surullinen moisesta asiasta, kun en mie ainakaan oo epätoivoinen, ja arvostusta, niin kuin tiiät ei ole sitten ripauksen ripausta, eikä sitä lystiä enää viitsi edes kerätä, Niin kuin nyt jottain ossaisin, siitä ei ole pelkoa, senkin sie tiiät. Tarinoitten sepittelyssä olen täysi nolla, että tollee, ihan käyttämääsi sanaa lainaten, vai pitäiskö se olla jo sillee.
        Nämä aloitukseen liittyvät asiat tuntuu niin läheisiltä kun päivästä päivään niitä pyörittellee ja mummeroisten ja papparaisten kanssa samoissa nurkissa pyörii ja voiphan se olla ettei niistä mittään tiiä, mutta ei se haittaa näillä vuosikymmenillä, on se vaan niin mukavaa olla vaikka vain jottain sinnepäin tietävinnää .
        Hyvvää hellepäivää sinulle,
        jos nyt olis se Padasjoen nakukymppi, niin kyllä osallistuisin, sauvat ottaisin matkaan ja olisin vaikka vain juoksevinani. Tällä helteellä saisi varoa, ettei pinta pala.

        No ootkos nyt siellä nakukympillä?


    • 1eero

      Miltä tuntuisi olla vanha no aika vanha olen mutten avuntarpeessa, äitini ollessa vuoteen omana vuosikausia tuntuisi järkyttävältä se olotila, täysin toisten armoilla..ei hitto liian vaikea hyväksyä.

      • Totta. Ihan sen varassa millaiset ihmiset ympärilläsi sitten sattuu olemaan hoitamassa ja avustamassa.


      • 1eero

        Vaikea ottaa kantaa kuinka hoidetaan, sen minkä totesin äitini tapauksessa en tiedä mistä olisin valittanut, kuitenkin jos ja kun potilas on täysin riippuvainen hoitajista on tilanne surkea hoitajan ja potilaan näkökohdasta, luulisin suomessa hoidetaan koht'hyvin noin yleensä.


      • 1eero kirjoitti:

        Vaikea ottaa kantaa kuinka hoidetaan, sen minkä totesin äitini tapauksessa en tiedä mistä olisin valittanut, kuitenkin jos ja kun potilas on täysin riippuvainen hoitajista on tilanne surkea hoitajan ja potilaan näkökohdasta, luulisin suomessa hoidetaan koht'hyvin noin yleensä.

        Näin on. Onhelma taitaa paremminkin nykyisin olla hyvään hoitopaikkaan päsy kun laitospaikkoja vähennetään ja entistä enemmän lasketaan vapaaehtoisten ja omaisten varaan.


      • siilenämää

        Totta. Oikiaa aloituksen asiaahan sulla ei paukut riitäkkään asialisesti kommentoimaan vaan sinun aivokapasiteettisi riittää vain spekuloimaan että kuka ja kenestä ja millä sukulaisuussuhteella eli niin kuin haaska nokit aina apajilla. Eli siellä korvessa näyttää kolisevan vain tyhjä tynnyri.


      • morgen.vaan

        Kiitoksia Korppis aamunauruista. Voin ihan silmissäni nähdä kun siili puhisee kiukusta (niin v...tun tosissaan,)


      • morgen.vaan kirjoitti:

        Kiitoksia Korppis aamunauruista. Voin ihan silmissäni nähdä kun siili puhisee kiukusta (niin v...tun tosissaan,)

        Vanhusten asioissa olen aina toisissaan ;). Tosin siihen korppois ei vaikuta millään lailla eikä saa minun tunteitani kihisemään. Yksinkertaisuus huipussaan ;),


      • Bengalitikku
        morgen.vaan kirjoitti:

        Kiitoksia Korppis aamunauruista. Voin ihan silmissäni nähdä kun siili puhisee kiukusta (niin v...tun tosissaan,)

        No ompa halvat huvit...edes kahdella....ettei vaan sattuisi omaan nilkkaan...


      • naurupidentääikää
        Bengalitikku kirjoitti:

        No ompa halvat huvit...edes kahdella....ettei vaan sattuisi omaan nilkkaan...

        Ahattele nyt kuinka soma olisit hygieeniahaalareissa.


      • Bengalitikku

        En ahattele, eikä mua naurata, koska tuo on jonkun todellisuutta.
        En välitä hankkia noin ikälisää.
        Yritän elää terveellisesti. Se kelpaa ja riittää.
        Jos osoitan näin huonoa huumorintajua. Ihan sama.


    • tööttt

      - hoitajilta harvoin edes kysytään mielipiteitä käytännöllisistä laitostekstiileistä
      -paljonhan sllkkää sontaa kaatuu myös hoitajien niskaan - osana on olla tunteiden tulkki ja vaaraton kanava rajujenkin aggressioitten purkuun - mitään kurjalle maailmalle ei mahda
      - jaksamisella silti rajansa - tulipa sitten lapsineen raiskatuksi henkisesti, hengellisesti, oraalisti, anaalisti tai genitaalit tohjoksi - rahaahan vain sontiaiset yleensä ovat vailla kaikenmaailman kiristyshommissaan.

      • Hygieniahaalari väärin käytettynä ei ole käytännöllinen laitostekstiili vaan sillä voidaan mielivaltaisesti rajoittaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja tätä aloitus koskee. Va miltä sinusta tuntuu jos sinulle laitettaisiin pakkopaita ilman oikeaa syytä?


      • Mikämättää
        siilenämää kirjoitti:

        Hygieniahaalari väärin käytettynä ei ole käytännöllinen laitostekstiili vaan sillä voidaan mielivaltaisesti rajoittaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja tätä aloitus koskee. Va miltä sinusta tuntuu jos sinulle laitettaisiin pakkopaita ilman oikeaa syytä?

        Miksihän nämä tämän ketjun tämän aamun kommentit eivät päivity?


      • Mikämättää kirjoitti:

        Miksihän nämä tämän ketjun tämän aamun kommentit eivät päivity?

        Ihme ja kumma ,
        mikään ei päivity,,
        No, jätetään suomi24 väliin.


    • kysynn

      - vaatteiden materaaleista koulutuksen arvostus näkyy myös vaatteissa
      - vain lääkärit ja papit,tms saavat käyttää puuvillatakkeja, muut ali-ihmisiksi luokitellut hikoilevat keinokuitukamppeissaan - ei liian helppoa kuitenkaan kenelläkään - joten kateuteenkaan lie aihetta - erilaisine uskottavuusongelmineen vaikka kuinka kylmää hikeä ihmiskehot pukkaisi - entisinä aikoina edes synnyttäjienkään kipuja mitenkään lievitetty
      - naisen osana oli vain hiljaa kärsiä - purra huulensa ja oma käsivartensa mustelmille
      - nykyään hoitajat vain haluavat tietää -onko oikeus lyödä esm purevia potilaita?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe