Mitä karttaohjelmaa käytätte navigointiin ?

Merinallukka

Kertokaahan kokemuksia, mihin olette olleet tyytyväisiä ja mitä ette suosittele ja miksi ?
Näitähän on ainakin Navionics, Mapitare, Seapilot, ISailor, Loisto, Loisto Mariner, Sailmate ja uusimpana 0100100 Merelle.

36

6988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvåpoi

      Loistot surkeita ""uuden" Loisto marinerin Karttakauppa lupasi messuilla 2017 kevääksi mutta tuli vasta vähän ennen joulua!!! Ja siinä piti olla mm. AIS yms. toimintoa, ei ollut ja oli muutenkin täysi pettymys muihin verrattuna. Nykyinen versio on myyjien mukaan muka "uusi" mutta mitään jo 2017 luvattuja uusia juttuja siinä ei ole.

      Ominaisuudet ovat köyhät, myyjät puhuvat täyttä peetä muka tulevista ominaisuuksista mutta eivät saa oikeasti mitään toimimaan. En luottaisi lainkaan Loistoihin en ainakaan että muka saavat jotain uutta tai sellaista mitä muilla ei ole niihin.

      Sailmatella taitaa olla vähän samaa ongelmaa eli ei pysy kehityksessä mukana, mutta toisaalta ei taida luvatakaan turhia.

      Navionics on kokemusten mukaan vakaa, mutta itse en pidä sen karttojen yleisilmeestä, paremmat löytyy Sailmatesta, Mapitaresta, kartat olis myös ainoa syy hankkia Loisto.
      Mapitare on päivittänyt softaansa ja karttojaan tasaisesti ja kartat erittäin selkeät, vaikka taitaa markkinoida enemmän retkeilyyn ja maastokäyttöön mutta toimii erittäin hyvin myös merellä.

      Seapilot varmasti kokeilemisen arvoinen mutta saakos siihen suomen merikarttaa?

    • OlevAnnus

      Olen käyttänyt IPadissa Navionicsiä ja Raymarinen vanhahko plotteri siinä vierellä. Olen ollut tyytyväinen.

    • Toinenjoku

      Mapitare varalla, Loisto-mobiili. Kokeiltu Loisto mariner oli paljon puutteita.
      Jäi 3 päivän kokeiluksi. Eivät luvanneet mitään uudistuksia .

    • MerelläMinäkin

      Täältä ääni 0100100 Merellä. Toimii läppärissä ja puhelimessa. Löytyy ammattilaisten käyttämäöt kartat???? AIS löytyy ja siinä voi tallettaa kartat koneelle. Kaksi viimeisintä pro versiossa. Kun maksaa pro version,. niin saa tunnarin eikä ole sidoksissa tiettyyn koneeseen vaan voi käyttää useammassa koneessa.

    • Navionics Raymarinen plotterissa, lisäksi toisinaan maissaollessa läppärillä Navionicsin verkkopalvelua reittisuunnitteluun tai muuten vain katseluun. Muuten hyvä, mutta viittojen näkyvyys on vähän hassu. Tavoitteena on ilmeisesti ollut vähentää karttanäkymän sekavuutta, kun on zuumattu pieneen mittakaavaan, mutta sen seurauksena pitää toisinaan mennä jollekin jopa puolen mailin näyttötasolle, että saa edessäolevat viitat näkyviin. Esimerkiksi vaikkapa keskellä Äggskärin selkää oleva punainen: näkyy muistaakseni vasta 0,5 mpk näyttötasolla, sitä ylempänä näkyy vihreä, jota ei paikanpäällä edes ole olemassa!

      Kartta-aineistossa on joitain kummallisuuksia, esim. Stora/Lilla Svartön eteläpuolella ja siitä edelleen pohjoiseen Räfsön itäpuolta kulkee venereitti, jonka plotteri väittää olevan erikoismerkeillä (keltaiset viitat) merkitty. No ei tosiaankaan ole :) Verkkosovelluksessa ei samaa virhettä näy (ainakaan enää).

    • Better_Than_Life

      Sony Xperia tabletissa Loisto mobiili, Navionics Europe HD sekä SeaPilot. Näistä kotimaassa käytössä Loisto mobiili, koska:
      - selkein karttanäkymä
      - omat reitit ovat kaikki näkyvissä samalla kertaa
      - hyvin toimiva automaattireititys
      - informatiivinen yhdistelmänäkymä maasto/meri

      Ulkomailla SeaPilot koska toimiva omien reittien teko. Navionics lähinnä varalla.

      Toisessa padissa (Huawwei Mediapad 2) SeaPilot ja Eniro joista SeaPilotia käytetään ajon aikana ja Eniroa kun ollaan paikoillaan. Eniro mukavan selkeä, mutta ainakin viime vuonna sijoitti veneen minne sattuu, välillä keskelle saarta.

      Loisto mobiili selkeästi oma suosikkini, ja myös toimii Sonyssa moitteettomasti toisin kuin joissain muissa padeissa.

      • tangled

        Vyö, henkselit, kuminauha ja naru.


    • kjgry72

      PC Loisto, toimii hyvin.
      Ainoa virallinen elektroninen kartta Suomesta ovat ENC-kartat.

    • Omega36

      Navionics 44 (koko Itämeri) uudessa :) B&G plotterissa. Navionics sikäli tuttu ennestään että Europe HD on ollut tabletissa.
      Plotterissa vähän häiritsee eri syvyisten vesialueiden väritys. Ei ole mitään järkeä merkata yli 10 ja yli 20 m syvyyksiä eri värillä. Puolestaan alle 5 tai 3 m pitäisi olla selvemmin eri värillä. Pystyneekö tuota näkymää muokkaamaan

      • Eiköhän se syvyysalueiden merkintä ole kotoisin suoraan "sylttytehtaalta" eli alkuperäisestä kartta-aineistosta, joka joka tapauksessa on mitattu ja laadittu ennen kaikkea kauppalaivojen tarpeisiin. Toisaalta, ainakin ankkurointia ajatellen tuolla 10/20 -erollakin on merkitystä. Harva täällä Suomessa taitaa pitää veneessä niin pitkää ankkuriköyttä/kettinkiä, että se riittäisi, jos vettä on 20 metriä. Jos siis ajatellaan sitä nyrkkisääntöä, että köyttä/kettinkiä pitäisi olla ulkona kolme kertaa veden syvyys.


      • SylttytehtaaltaPaevaa

        Jos noin olisi, miksei paperikartoissa ole eri väriä 10 ja 20 metrin alueella?


      • Omega36
        10-14 kirjoitti:

        Eiköhän se syvyysalueiden merkintä ole kotoisin suoraan "sylttytehtaalta" eli alkuperäisestä kartta-aineistosta, joka joka tapauksessa on mitattu ja laadittu ennen kaikkea kauppalaivojen tarpeisiin. Toisaalta, ainakin ankkurointia ajatellen tuolla 10/20 -erollakin on merkitystä. Harva täällä Suomessa taitaa pitää veneessä niin pitkää ankkuriköyttä/kettinkiä, että se riittäisi, jos vettä on 20 metriä. Jos siis ajatellaan sitä nyrkkisääntöä, että köyttä/kettinkiä pitäisi olla ulkona kolme kertaa veden syvyys.

        Voisihan se 20 m syvyyskäyrä olla sillä (valkoisella) yli 10 m vesialueella.
        Ilmeisesti värejä ei voi muokata, vastauksesta päätellen?


      • Omega36 kirjoitti:

        Voisihan se 20 m syvyyskäyrä olla sillä (valkoisella) yli 10 m vesialueella.
        Ilmeisesti värejä ei voi muokata, vastauksesta päätellen?

        En osaa sanoa, voiko sitä plotterin tai muun näyttövälineen asetuksissa muuttaa, miten ne värit näkyvät. Voi olla ainakin jossain laitteessa mahdollistakin. Minua ei lainkaan häiritse se väriero, joten ei ole ollut mitään syytä asiaa tutkia. Viittasin alunperin lähinnä siihen, että se 20m käyrä ylipäätään on merkattuna (jos sillä ei olisi väliä, miksi sitä kartalla olisi lainkaan?)

        Se, että paperikartoissa ei ole 10 ja 20 käyrien välistä aluetta korostettu värierolla, voi olla ihan puhtaasti painotekninen asia, ts. kustannussäästöä. Arvaus, koska en tiedä nykyisistä painokustannuksista yhtään mitään.


      • Omega36
        10-14 kirjoitti:

        En osaa sanoa, voiko sitä plotterin tai muun näyttövälineen asetuksissa muuttaa, miten ne värit näkyvät. Voi olla ainakin jossain laitteessa mahdollistakin. Minua ei lainkaan häiritse se väriero, joten ei ole ollut mitään syytä asiaa tutkia. Viittasin alunperin lähinnä siihen, että se 20m käyrä ylipäätään on merkattuna (jos sillä ei olisi väliä, miksi sitä kartalla olisi lainkaan?)

        Se, että paperikartoissa ei ole 10 ja 20 käyrien välistä aluetta korostettu värierolla, voi olla ihan puhtaasti painotekninen asia, ts. kustannussäästöä. Arvaus, koska en tiedä nykyisistä painokustannuksista yhtään mitään.

        Nyt osaan sanoa että voi muuttaa:
        Safety depth
        The Navionics charts use different shades of blue to distinguish
        between shallow and deep water.
        Safety depth, based on a selected limit, is drawn without blue
        shading. Ú Note: The built in Navionics database features data down to 20
        m, after which it is all white.
        Eli muuttaa tuon "saftety depth" 10 metriin ja sitä syvempi on valkoista.
        Lisäksi Vulcanista (vai kaikista lottereista?) löytyy Navionicsille pari muuta lisävärioptiota: matalan veden varoitus (voi laittaa esim. 3 m) ja vielä "kalastussyvyys" väri jota nyt purjehtiessa juuri ei tarvinne.
        Kävi muuten niin että Vulcan 7FS sökähti muutaman käyttötunnin jälkeen, takuuna tuli Vulcan 7R eli uudenpi malli jossa selvänä erona on lisätty tutka-antennin liitin. 7R takaseinän yläosaan on kasvanut uloke aiempaan malliin verraten, onko noilla mitään muuta eroa?


      • Omega36 kirjoitti:

        Nyt osaan sanoa että voi muuttaa:
        Safety depth
        The Navionics charts use different shades of blue to distinguish
        between shallow and deep water.
        Safety depth, based on a selected limit, is drawn without blue
        shading. Ú Note: The built in Navionics database features data down to 20
        m, after which it is all white.
        Eli muuttaa tuon "saftety depth" 10 metriin ja sitä syvempi on valkoista.
        Lisäksi Vulcanista (vai kaikista lottereista?) löytyy Navionicsille pari muuta lisävärioptiota: matalan veden varoitus (voi laittaa esim. 3 m) ja vielä "kalastussyvyys" väri jota nyt purjehtiessa juuri ei tarvinne.
        Kävi muuten niin että Vulcan 7FS sökähti muutaman käyttötunnin jälkeen, takuuna tuli Vulcan 7R eli uudenpi malli jossa selvänä erona on lisätty tutka-antennin liitin. 7R takaseinän yläosaan on kasvanut uloke aiempaan malliin verraten, onko noilla mitään muuta eroa?

        Pitääpä jossain välissä ihan uteliaisuudesta tutkia, osaako Raymarinen plotteri tuollaista asiaa. Ei ole tullut koskaan edes mietittyä asiaa, kun minua ei ole koskaan häirinnyt tuo väritysjuttu.


    • Ketjusta voisi äkkinäinen päätellä, että valtaosa veneilijöistä käyttäisi navigointiin tablettia tai kännykkää. Enpä ihan heti usko niin olevan :)

      • P.Eräreikä

        "Ketjusta voisi äkkinäinen päätellä, että valtaosa veneilijöistä käyttäisi navigointiin tablettia tai kännykkää. Enpä ihan heti usko niin olevan :)" .... No näin se nyt vaan menee. Eletään kuitenkin jo vuotta 2018 !!


      • P.Eräreikä kirjoitti:

        "Ketjusta voisi äkkinäinen päätellä, että valtaosa veneilijöistä käyttäisi navigointiin tablettia tai kännykkää. Enpä ihan heti usko niin olevan :)" .... No näin se nyt vaan menee. Eletään kuitenkin jo vuotta 2018 !!

        Kuten sanottu, en usko. Ainakin matkaveneissä on lähes aina kiinteä plotteri ja aika pirun monessa vähänkään uudemmassa perämoottoriveneessäkin sellainen näkyy.
        Kyllä tarkoitukseen nimenomaan suunnitellut laitteet ovat parempia aina.


      • Better_Than_Life

        Löytyy se kiinteä plotteri ja nuo pari padia ohjelmineen. Lisäksi paperikartat.

        Katsos, kun se redundanssi.


      • Better_Than_Life kirjoitti:

        Löytyy se kiinteä plotteri ja nuo pari padia ohjelmineen. Lisäksi paperikartat.

        Katsos, kun se redundanssi.

        No, ehkä olisi pitänyt kirjoittaa "ensijaisena navigointivälineenä". Sitä tarkoitin ja siten myös tulkitsin aloittajan. On minullakin kännykässä Sailmate (ilmaisversio), joskus latasin sen kokeiltavaksi. Mutta kyllä plotteri on ehdottomasti se, mitä varsinaiseen navigointiin käytän ja paperikartat siinä sivussa varalla.
        Läppärillä voi sitten katsella reittejä ja mittailla etäisyyksiä maissa ollessa.


      • Better_Than_Life

        Niin, kumpi nyt sitten on ensisijainen vai olisiko kenties molemmat?
        Garminin plotteri näyttää "lähialueen" ja näyttö on "head up" suunnassa kun taas Sony/Loisto näyttää laajemman alueen asetettuna "north up" tilaan.

        Hyvin toimiva yhdistelmä.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Kuten sanottu, en usko. Ainakin matkaveneissä on lähes aina kiinteä plotteri ja aika pirun monessa vähänkään uudemmassa perämoottoriveneessäkin sellainen näkyy.
        Kyllä tarkoitukseen nimenomaan suunnitellut laitteet ovat parempia aina.

        Itsellä oli vanhassa veneessä ~500€ plotteri ja kun iskin sen viereen ipadin loisto marinerilla, niin huomasin hämmästyksekseni, että ipad oli huomattavasti tarkempi. Jäipä seuraavaan veneeseen hommaamatta erillinen plotteri.


    • vanha.koulukunta

      Puhelinluettelon karttoja käytä, ei ole haittaa jos sähköt loppuu tai tietokone tilttaa!
      puhelinkopeista käy keräämässä sivuja kun kotiin ei enää kanneta!

      • IlmanKoppia

        Ei taida olla miitä puhelinkoppejakaan...


    • Tarkempiakysymyksiäpls

      Kysyjä olisi ehkä saanut vähän osuvampia vastauksia jos olisi kertonut mitä haetaan:
      -ohjelma puhelimeen, tablettiin, läppäriin vai plotteriin ? Kysyjän mainitsemat esimerkit näyttäisivät viittaavan siihen ettei kyseessä ole plotteri mutta miksi sitä ei voi kertoa?
      -kotimaiset vedet, Itämeri vai koko maailma? Taas esimerkit näyttäisivät viittaavan siihen että Suomen aluevedet riittävät?

      Keskustelua siitä onko plotteri parempi kuin nuo muut on jo tällä palstalla käyty paljon. Mielestäni siihen ei ole kyllä/ei-vastausta vaan vastaus riippuu veneilytavoista ja vähän veneestäkin. Plotterilla on monia etuja mutta on veneitä ja veneilytapoja jossa plotterin lisähintaa on vaikea perustella.

    • Tyrnäväntorpedo

      En ole vielä törmännyt sellaiseen vehkeeseen, joka ei täyttäisi tehtäväänsä. Kaikkien käytön oppii ja jokaisella on hyvät ja huonot puolensa, mutta mikään ei ole käyttökelvoton.
      Jos jokainen kehuu omaansa niin voi päätellä, että hankkii minkä vaan, niin kohta alkaa pitämään sitä ainoana oikeana ja liittyy johonkin kuoroon.

      Kannattaa nesin miettiä haluaako uskottavuutta, esiintyä edelläkävijänä tai sitten vain käyttää mahdollisimman panjon tai vähän rahaa. Sitten hankkii sen ohjelman tai tekniikan, joka palvelee parhaiten omia haluja ja ryhtyy kehumaan sitä näillä palstoilla.

    • Itsellä käytössä läppärissä Time Zero TZ-navigator, Pro jossa c-map pohjaiset kartat. Läppärinä Lenovon T470 I7 prossulla 16gb / ssd kovalevy. Pyörii ihan mukavasti, eikä takkua. Kone yhdistettynä actisensen NGT 1 purkilla nmea2000 verkkoon jossa sitten kulkee moottoridataa AIS, nopeus syvyys, tuuli, autopilotti, ilmanpaine jne tietoa. Ethernetillä sitten Furunon navnet verkossa jossa Furunon NXT Doppler tutka ja TZTL 2 sarjan 12" näyttö, joka hoitaa perus navigointihommia.

      Teen sillä läppärillä välillä reittisuunnitelmia ja käytän ihan välillä yksikseenkin jos plotteri on muualla liikkeellä. Pyörii kivasti, ja kosketusnäytöllä käyttö on kivaa. Ei takkua ei jumilta. Tukee tutkaa ja tutka overlay toimintoa, Furunon verkko kaikuluotaimia ja peräti 3d kaikuluotausta. Näyttää AIS tiedot ja moottoridatan. Jos haluaisi, voisi työpöydän jakaa useammalle näytölle ja jakaa vaikka kuvan yksi ruutu tutkalle toinen kartalle ja kolmas kaiulle. Niin isojen poikien vehkeissä tehdään. Itsellä ei tarvetta.

    • SeaClearilla

      Sea Clearia olen käyttänyt jo 15v. läppärillä, se on hyvä, kun se on silmien edessä aina. Sen North Up:kaan ei häiritse, kun paperikarttaakin luetaan kääntämättä. Merikartat vlta -06, eikä kukaan ole vienyt kiviä reiteille:)

      • Drag1

        Tuosta tuli mielenkiintoinen juttu mieleeni. Onko tosiaan totta, että merenkulkijat eivät käännä paperikarttaa kulkusuunnan mukaiseksi?
        Minulle tuo asia tuli kohdalle kun olin merikapteenin mukana veneilemässä ja heti käänsin kartan reitin mukaiseksi.
        Hän totesi tuohon, että kyllä sen huomaa milloin lentäjä on navigoimassa. Todellakin meillä ilmailussa kartta aina käännetään kulkusuunnan mukaiseksi.


      • lsdjsdh55
        Drag1 kirjoitti:

        Tuosta tuli mielenkiintoinen juttu mieleeni. Onko tosiaan totta, että merenkulkijat eivät käännä paperikarttaa kulkusuunnan mukaiseksi?
        Minulle tuo asia tuli kohdalle kun olin merikapteenin mukana veneilemässä ja heti käänsin kartan reitin mukaiseksi.
        Hän totesi tuohon, että kyllä sen huomaa milloin lentäjä on navigoimassa. Todellakin meillä ilmailussa kartta aina käännetään kulkusuunnan mukaiseksi.

        Merikarttaa käytetään pohjoinen ylhäällä. Sitten kun nopeus on >30kn ja ajetaan pimeässä tutkalla kartan käyttö muuttuu.


      • Drag1
        lsdjsdh55 kirjoitti:

        Merikarttaa käytetään pohjoinen ylhäällä. Sitten kun nopeus on >30kn ja ajetaan pimeässä tutkalla kartan käyttö muuttuu.

        Tuo nopeudesta riippuvainen kartan käyttö kuullostaa järkevältä. Olen joskus lentänyt pinnoissa yli 150 kts. visuaalikartalla ja silloin on kyllä pidettävä kartta reitin suuntaisesti ja peukalo tarkasti sijainnin mukana.
        Tuossa nopeudessa ei menttaalinen maiseman kääntäminen enää onnistu, vaan jäädään auttamattomasti jälkeen ja kadotetaan sijainti.
        Nykyisin GPS tekniikka on tietysti muuttanut tämänkin perinpohjin helpommaksi.


      • Drag1 kirjoitti:

        Tuosta tuli mielenkiintoinen juttu mieleeni. Onko tosiaan totta, että merenkulkijat eivät käännä paperikarttaa kulkusuunnan mukaiseksi?
        Minulle tuo asia tuli kohdalle kun olin merikapteenin mukana veneilemässä ja heti käänsin kartan reitin mukaiseksi.
        Hän totesi tuohon, että kyllä sen huomaa milloin lentäjä on navigoimassa. Todellakin meillä ilmailussa kartta aina käännetään kulkusuunnan mukaiseksi.

        Molempia tapoja esiintyy ja plottereissakin on tyypillisesti mahdollista valita "north up" tai "head up". Itse olen tottunut "pohjoinen ylhäällä" tapaan, mutta olen nähnyt toisinaan veneessä mukana olevien pitävän karttaa toisin.


    • Anonyymi

      Loisto Windows PC

      Gps BU-353 liitetty USB-porttiin (Huom. n. 8 v vanha, ei BU-353-S4).

      WIN10-ajuri löytyi, asennettu (Prolifig USB-to-Serial Comm Port (Com4), COM4-portti lukee gps:ää. Testattu GPS-info ohjelmalla.

      Läppäri HP Elitebook 8440p. Käyttöjärjestelmä päivitetty. Langallinen hiiri.

      Loisto onjelma herjaa "Gps ei aktiivisena". Punainen pallukka vilkuu näytön ylälaidassa. Mikä avuksi?

      • Anonyymi

        Minullakin joskus mutta muuttuu yleensä pian vihreäksi, joskus en ole odottanut vaan käynnistänyt koneenkin uudestaan, ei tosin aavistustakaan onko se jokin lääke tähän.


    • Pari uutta mielenkiintoista. C-map Embark, automaatti reititys toimii hyvin ilmaiaversiossakin.

      TZ iboat, toimii ipadissa, ja tukee myös Furuno DRS 4W tutkaa

      • Anonyymi

        Chromebook plotteriksi, onnistuuko?
        Niissähän ei ole sisäistä gps palikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe