a6000/a6300 + 1.8/35 ei pärjää dx0:Ssa

outo56

mikä siinä on kun tuolla saa loistavia kuvia, silmin on vaikea katsoa eroa esim nikon 5300 1.8/35 kalustoon, mutta dx0:Ssa tuo linssiyhdistelmä tai yleensäkään sonyt ie pärjää ellei ole zzeiss.
https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-E-50mm-F18-OSS-mounted-on-Sony-A6000__942
https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Soay-E-35mm-F18-mounted-on-Sony-A6000__942
https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-E16-50mm-F35-56-mounted-on-Sony-A6000__942
https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/AF-S-DX-Nikkor-18-55mm-f-3.5-5.6G-VR-mounted-on-Nikon-D5300__919
https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-Nikkor-50mm-F18G-mounted-on-Nikon-D5300__919
https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-NIKKOR-35mm-F18G-ED-mounted-on-Nikon-D5300__919

mitkä on parhaat alle 400e linssit sonyyn?

38

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti

      Ei Sonyyn saa muuta kuin ne kalliit Zeissit. Sony on totaalisesti ryssinyt ostamansa Minoltan osaamisen.

      • PeilittömänTodistaja

        Kun nimimerkki Canonisti on mieltynyt myös mummon perintöön, niin on nyt mielestäni paikallaan lyhyt katsaus Minoltan historiaan.

        Minolta perustettiin 1928 nimellä Nichidokushashinkishoten. Suomeksi : Japanilais-saksalainen kamerayritys. Tämä myöhemmin Minoltaksi nimensä muuttanut yritys osti saksalaista optiikkaa ja suljintekniikkaa, jota yhdisteli valmistamiinsa kameran runkoihin. Yrityksen perustajan Kazuo Tashiman ajatus oli yhdistää omat ideat ja reilu yhteistyö saksalaisten kanssa, kopioinnin sijaan. Toimintatapa oli näin ollen eri kuin Nikonilla ja Canonilla.

        Minolta yhdistyi Konican kanssa 2003. Konica-Minolta myi kameraliiketoimintansa Sonylle myöhempinä aikoina.

        Näin Sony itseasiassa on palannut Minoltan juurille. Joten mummon perintö elää ja voi hyvin. Sony on avannut kameransa tekniikan lisenssoitujen optiikanvalmistajien käyttöön. Nyt on taas muiden muassa Japanilais-saksalainen yhteistyö voimissaan. Zeiss suunnittelee objektiiveja Sonylle ja valmistuttaa niitä Japanissa ja toisinaan myös Thaimaassa.


    • Nexist

      Ehkä kannattaa lukea myös muitakin sivustoja kuin DOXoa. Esim Lensrentals testaa hyvin perusteellisesti objektiiveja : Sigman alle 200 € :n 19 ja 30 mm /f2.8 linssit loistivat testissä kun verrokkina oli Leican Summilux 50 mm/ 1.4 joka on aivan huippua.

      https://www.lensrentals.com/blog/2012/04/nex-7-lens-imatest-resolution-comparison/
      That the Sigma 30mm, a $200 lens, is keeping pace with it is really amazing: MTF at 50 f4: Leica 1020 ja Sigman 30 mm 1040: voiko enää parempaa vaatia (mekaaninen laatu on sitten toinen juttu)?

    • Nojaatota

      Kai sitä Nikonillakin voi jonkinlaista osaamista olla, kun ovat kameroiden kanssa touhuilleet jo jonkin aikaa, niin en oikein tiedä miksi kenen vaan pitäisikään välttämättä Nikonille pärjätä.

    • Kun nyt katsoin noita esittämiäsi yhdistelmiä DxO:n testeissä niin Sony sai heidän pisteitään Nikonia enemmän, Sony 25 ja Nikon 23. Enitenhän Nikon voitti terävyydessä 15 Mpix kun Sony sai 13 Mpix erottelukykyarvion. Tuon ehkä huomaa jos tekee tapettia kuvista mutta vielä A3 koossa sitä lienee vaikeaa jos ei mahdotonta havaita silmällä ainakaan jos ei katso vierekkäin jos silloinkaan.

      Itse kuvaan NIkonilla ja arvostan hyvää erottelua mutta sekin on suhteellista. Nettikäytössä kun suuruusluokka 2 Mpix on riittävä, harva monitori kun osaa enempää nykyään vielä näyttää.

      Molemmissa noissa yhdistelmissä on 24 Mpix kennot joten onnistuneessa kuvassa on noin 50% kroppivara ja se auttaa 100 mm optiikan jatkoa edulliseen hintaan noin 200 mm:n.

      Jos sinulla tuo Sony yhdistelmä on niin on enemmän kiinni itsestäsi kuin laitteista millaisia kuvia saat aikaan.

      • terävyys

        ei mihinkään nettikäyttöön vaan 24" näytölle koko ruudulle. ja slideshow. näin meilä reissu/juhlalkuvat katsotaan.


      • jklkg
        terävyys kirjoitti:

        ei mihinkään nettikäyttöön vaan 24" näytölle koko ruudulle. ja slideshow. näin meilä reissu/juhlalkuvat katsotaan.

        Siinä sinun 24" näytössäsi on saman verran pikseleitä kuin 15 vuotta vanhassa digipokkarissa. Ei tarvita kovin kummoista laatua nykyaikaiselta kameralta, että kuva näyttää hyvältä näytöllä, puhumattakaan että näkisi mitään eroja kahden hyvän kameran välillä.


      • terävyys kirjoitti:

        ei mihinkään nettikäyttöön vaan 24" näytölle koko ruudulle. ja slideshow. näin meilä reissu/juhlalkuvat katsotaan.

        Muita kuin täysHD näyttöjä eli 4K tavaraa on varsin harvassa ja tuumista välittämättä täysHD on vain 2 Mpix erottelultaan kun eka digini joku Canonin Aatamin aikoinen pokkari oli varustettu 4 Mpix kennolla. Tuota pokkaria käytin kesän tai vähän yli filmi Nikonin kanssa ja huomasin digin hyödyn kuvauksessa jota itse harrastin. Seurauksena oli Nikon D70 6 Mpix kennolla.

        Kun pikseleitä on kamerassa runsaasti esim Nikon D800 josta niitä löytyy 36 Mpix verran niin suurimmat hyödyt saadaan isoissa printeissä tai uskomattomissa kroppausmahdollisuuksissa joita se antaa. 300 mm putken kuvan kun kroppaa 15 Mpix luokkaan joka vielä on A3 kelpoinen niin se kuva vastaa 600 millisen kuvaa kuvakulmaltaan. Siinä saa halvalla pitkää putkea.


      • fjhaks
        Extyökkäri kirjoitti:

        Muita kuin täysHD näyttöjä eli 4K tavaraa on varsin harvassa ja tuumista välittämättä täysHD on vain 2 Mpix erottelultaan kun eka digini joku Canonin Aatamin aikoinen pokkari oli varustettu 4 Mpix kennolla. Tuota pokkaria käytin kesän tai vähän yli filmi Nikonin kanssa ja huomasin digin hyödyn kuvauksessa jota itse harrastin. Seurauksena oli Nikon D70 6 Mpix kennolla.

        Kun pikseleitä on kamerassa runsaasti esim Nikon D800 josta niitä löytyy 36 Mpix verran niin suurimmat hyödyt saadaan isoissa printeissä tai uskomattomissa kroppausmahdollisuuksissa joita se antaa. 300 mm putken kuvan kun kroppaa 15 Mpix luokkaan joka vielä on A3 kelpoinen niin se kuva vastaa 600 millisen kuvaa kuvakulmaltaan. Siinä saa halvalla pitkää putkea.

        Jos polttovälivaikutelman kaksinkertaistaa, pikseleistä jää osasuurennokseen neljäsosa. Vai eikö jää?


      • innostunutsonni
        Extyökkäri kirjoitti:

        Muita kuin täysHD näyttöjä eli 4K tavaraa on varsin harvassa ja tuumista välittämättä täysHD on vain 2 Mpix erottelultaan kun eka digini joku Canonin Aatamin aikoinen pokkari oli varustettu 4 Mpix kennolla. Tuota pokkaria käytin kesän tai vähän yli filmi Nikonin kanssa ja huomasin digin hyödyn kuvauksessa jota itse harrastin. Seurauksena oli Nikon D70 6 Mpix kennolla.

        Kun pikseleitä on kamerassa runsaasti esim Nikon D800 josta niitä löytyy 36 Mpix verran niin suurimmat hyödyt saadaan isoissa printeissä tai uskomattomissa kroppausmahdollisuuksissa joita se antaa. 300 mm putken kuvan kun kroppaa 15 Mpix luokkaan joka vielä on A3 kelpoinen niin se kuva vastaa 600 millisen kuvaa kuvakulmaltaan. Siinä saa halvalla pitkää putkea.

        lähinnä just 24" näytölä tarkoitinkin että eroja ei juuri huomaa mutta kun lähetään tarkistamaan tiettyä asiaa suurentamalla kuvaa...erot alkaa näkyä. ja meillä harrastetaan tätä


      • eikösnäin
        jklkg kirjoitti:

        Siinä sinun 24" näytössäsi on saman verran pikseleitä kuin 15 vuotta vanhassa digipokkarissa. Ei tarvita kovin kummoista laatua nykyaikaiselta kameralta, että kuva näyttää hyvältä näytöllä, puhumattakaan että näkisi mitään eroja kahden hyvän kameran välillä.

        testeissä vertaillaankin croppikuvia eikä 24" orginellikuvaa...


      • fjhaks kirjoitti:

        Jos polttovälivaikutelman kaksinkertaistaa, pikseleistä jää osasuurennokseen neljäsosa. Vai eikö jää?

        Kun kulma puolitetaan niin se ainakin Nikkor simulaattorilla asiaa tutkittaessa tuplaa polttovälin. Kun kulma puolittuu niin pikselien määrälle käy samoin sekä pysty että vaaka-akselilla eli jos se tehdään jälkeenpäin niin 40 Mpix kuvasta tulee 10 Mpix kuva jolle vielä voidaan tehdä sama ja saadaan edelleenkin täysHD laatua näytölle.

        Jos kuva olisi alunperin ollut 100 mm lasilla otettu niin ensin saadaan 200 millisen kuva ja hommaa jatkettaessa 400 millisen.

        Jos aloitetaan 300 millisellä niin kahden polttovälin tuplauksella taidetaan olla jo 1200 millisen kuvan kannoilla.

        Isosta pikselimäärästä on siis ainakin jotain hyötyä varsinkin jos optiikka piirtää riittävän hyvin jotta sitä lopputulosta kehtaa esittää omana kuvanaan.


      • Pysy_poissa
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kun kulma puolitetaan niin se ainakin Nikkor simulaattorilla asiaa tutkittaessa tuplaa polttovälin. Kun kulma puolittuu niin pikselien määrälle käy samoin sekä pysty että vaaka-akselilla eli jos se tehdään jälkeenpäin niin 40 Mpix kuvasta tulee 10 Mpix kuva jolle vielä voidaan tehdä sama ja saadaan edelleenkin täysHD laatua näytölle.

        Jos kuva olisi alunperin ollut 100 mm lasilla otettu niin ensin saadaan 200 millisen kuva ja hommaa jatkettaessa 400 millisen.

        Jos aloitetaan 300 millisellä niin kahden polttovälin tuplauksella taidetaan olla jo 1200 millisen kuvan kannoilla.

        Isosta pikselimäärästä on siis ainakin jotain hyötyä varsinkin jos optiikka piirtää riittävän hyvin jotta sitä lopputulosta kehtaa esittää omana kuvanaan.

        Tässä ketjussa ei keskustella Nikonin eikä Nikkorin romuista, koska ketään ei kiinnosta. Pysy poissa jos et osaa keskustella otsikon mukaisesta aiheesta.


      • Pysy_poissa kirjoitti:

        Tässä ketjussa ei keskustella Nikonin eikä Nikkorin romuista, koska ketään ei kiinnosta. Pysy poissa jos et osaa keskustella otsikon mukaisesta aiheesta.

        On ihan sama minkä valmistajan värkeistä on kyse sillä tuo kroppaus suuripikselisestä kuvasta toimii aina jokaisen valmistajan kohdalla aivan samoin.

        Jo kauan sitten keskustelu siirtyi sen pariin millaisella erottelulla kuvia esitetään. Siinä kohden ei eräs kuvaaja tajunnut sen täysHD:n olevan aina vain noin 2 Mpix kuvan vaikka sen katsoo isolta monitorilta tai valkokankaalle heijastettuna. Harvalla kun on projektoria isommalle kuin täysHD erottelulle. Kuvia voidaan siis kropata haluttaessa varsin runsaasti jos niitä pikseleitä on vaikka jotain luokkaa 20 - 50 Mpix verran.

        Objektiivin laatu sitten rajaa joskus ainakin kuvan sivuista kroppaamista mutta keskeltä kuvaa sitä aika pitkälti päästään tekemään kaikkien valmistajien vehkeillä kuvatuista kuvista.

        Perustellet nuo Nikon romusi, veikkaan saavani Nikoneillani yhtä hyviä kuvia mitä sinäkin mopoillasi, jos en vallan parempia!


      • Pysy_poissa
        Extyökkäri kirjoitti:

        On ihan sama minkä valmistajan värkeistä on kyse sillä tuo kroppaus suuripikselisestä kuvasta toimii aina jokaisen valmistajan kohdalla aivan samoin.

        Jo kauan sitten keskustelu siirtyi sen pariin millaisella erottelulla kuvia esitetään. Siinä kohden ei eräs kuvaaja tajunnut sen täysHD:n olevan aina vain noin 2 Mpix kuvan vaikka sen katsoo isolta monitorilta tai valkokankaalle heijastettuna. Harvalla kun on projektoria isommalle kuin täysHD erottelulle. Kuvia voidaan siis kropata haluttaessa varsin runsaasti jos niitä pikseleitä on vaikka jotain luokkaa 20 - 50 Mpix verran.

        Objektiivin laatu sitten rajaa joskus ainakin kuvan sivuista kroppaamista mutta keskeltä kuvaa sitä aika pitkälti päästään tekemään kaikkien valmistajien vehkeillä kuvatuista kuvista.

        Perustellet nuo Nikon romusi, veikkaan saavani Nikoneillani yhtä hyviä kuvia mitä sinäkin mopoillasi, jos en vallan parempia!

        Minä en perustele dementikolle yhtään mitään.
        Dementikko sinä olet, jos et edes sitä ymmärrä, että tässä keskustelussa pitäisi keskustella Sonyn aps-c kamerasta, ei mistään Nikonin romuista.
        On se kyllä kummallista, että sinun pitääkin sotkeentua kaikkiin keskusteluihin provosoimaan ja tyrkyttämään niitä Nikon positiivisia mielipiteitäsi.
        Pysy poissa jos et ymmärrä pysyä aiheessa


      • Pysy_poissa
        Extyökkäri kirjoitti:

        On ihan sama minkä valmistajan värkeistä on kyse sillä tuo kroppaus suuripikselisestä kuvasta toimii aina jokaisen valmistajan kohdalla aivan samoin.

        Jo kauan sitten keskustelu siirtyi sen pariin millaisella erottelulla kuvia esitetään. Siinä kohden ei eräs kuvaaja tajunnut sen täysHD:n olevan aina vain noin 2 Mpix kuvan vaikka sen katsoo isolta monitorilta tai valkokankaalle heijastettuna. Harvalla kun on projektoria isommalle kuin täysHD erottelulle. Kuvia voidaan siis kropata haluttaessa varsin runsaasti jos niitä pikseleitä on vaikka jotain luokkaa 20 - 50 Mpix verran.

        Objektiivin laatu sitten rajaa joskus ainakin kuvan sivuista kroppaamista mutta keskeltä kuvaa sitä aika pitkälti päästään tekemään kaikkien valmistajien vehkeillä kuvatuista kuvista.

        Perustellet nuo Nikon romusi, veikkaan saavani Nikoneillani yhtä hyviä kuvia mitä sinäkin mopoillasi, jos en vallan parempia!

        Olenkohan maininnut sanallakaan kameroistani? En ainakaan muista niin tehneeni.
        Mitä mopoihin tulee, niin saattaapa minulla olla arvokkaampi sekä laadukkaampi kamerakalusto kuin sinulla.
        Minäkin voin joskus lukea eri keskusteluja, mutta en todellakaan kirjoittele ja provosoi kaikkialle kuten sinä teet.
        Luen valokuvaus aiheisia keskusteluja myös enemmän ammattilaisten suosimilla saiteilla englanniksi ja ruotsiksi. Tämä Suoli 24 on enemmänkin harrastelijoille suunnattu tappeluareena.


      • Pysy_poissa kirjoitti:

        Minä en perustele dementikolle yhtään mitään.
        Dementikko sinä olet, jos et edes sitä ymmärrä, että tässä keskustelussa pitäisi keskustella Sonyn aps-c kamerasta, ei mistään Nikonin romuista.
        On se kyllä kummallista, että sinun pitääkin sotkeentua kaikkiin keskusteluihin provosoimaan ja tyrkyttämään niitä Nikon positiivisia mielipiteitäsi.
        Pysy poissa jos et ymmärrä pysyä aiheessa

        Kuvauksen osalta Nikon ja Sony toimivat varsin samoin. Suljin päästää halutun ajan valoa kennolle jonka pikseleiden keräämästä valosta sitten se kuva muodostetaan. Siinä kohden tuo dementia taitaa asua luonasi kun noin yksinkertainenkaan asia ei luonnu nupissasi.

        Opettele ymmärtämään jos osaat lukea, sillä minä en ole tuonut esiin mitään Nikon positiivista, ainoastaan kerroin mistä olen onkinut tietoni kuvakulman ja polttovälin suhteesta. Jos Sony on moisen simulaattorin väsännyt niin huomaat sen olevan jokseenkin samanlainen.

        Perusteluista, jos väität jotain niin olisi hyvä perustella miksi. Muutoin olet tavallinen puskahuutaja josta kukaan ei välitä.


      • Pysy_poissa kirjoitti:

        Olenkohan maininnut sanallakaan kameroistani? En ainakaan muista niin tehneeni.
        Mitä mopoihin tulee, niin saattaapa minulla olla arvokkaampi sekä laadukkaampi kamerakalusto kuin sinulla.
        Minäkin voin joskus lukea eri keskusteluja, mutta en todellakaan kirjoittele ja provosoi kaikkialle kuten sinä teet.
        Luen valokuvaus aiheisia keskusteluja myös enemmän ammattilaisten suosimilla saiteilla englanniksi ja ruotsiksi. Tämä Suoli 24 on enemmänkin harrastelijoille suunnattu tappeluareena.

        Onko Sonylla muuta kuin mopoja kamerauolella? Ei ole tullut vastaan. Sen sijaan vanhin digiNIKON runkonikin D70 toimii ja antaa kuvia kuten uutenakin joskus vuosiktuhannen alussa. Sekään ei siis ole ROMU!


      • Pysy_poissa

        Kuulepa dementikko, oletko sinä oikeasti täysin kuutamolla, vai ainoastaan tyhmä ja tietämätön?
        Jos jälkimmäinen vaihtoehto oli oikein niin siihen voi vaikuttaa hankkimalla lisää tietoa asioista. Jos taas ensimmäinen vaihtoehto oli oikein, niin en voi muuta kuin ottaa osaa ja pahoitella kohtaloasi.
        Sinä luulet olevasi jonkinlainen mestari ja asiantuntija, mutta et ole. Voin paljastaa sinulle, että asiantuntijat eivät vaivaudu kirjautumaan Suoli 24:lle ja provosoimaan siellä päivästä toiseen kuten sinä teet.
        Ja joku vanha Nikon D 70 on vanha paska sekä ammatikseen kuvaavien piireissä se on ollut museokalustoa jo pitkään.
        Sonylla muuten on myös ammattilaismallit, mutta ethän sinä sitä tiennytkään. Nyt tiedät.
        Vielä kerran kehotan sinua pysymään poissa, koska et näytä ymmärtävän ettei ketjun aiheena ole Nikonin romut.
        Lopetan hyödyttömän keskustelun kanssasi tähän.


      • Pysy_poissa kirjoitti:

        Kuulepa dementikko, oletko sinä oikeasti täysin kuutamolla, vai ainoastaan tyhmä ja tietämätön?
        Jos jälkimmäinen vaihtoehto oli oikein niin siihen voi vaikuttaa hankkimalla lisää tietoa asioista. Jos taas ensimmäinen vaihtoehto oli oikein, niin en voi muuta kuin ottaa osaa ja pahoitella kohtaloasi.
        Sinä luulet olevasi jonkinlainen mestari ja asiantuntija, mutta et ole. Voin paljastaa sinulle, että asiantuntijat eivät vaivaudu kirjautumaan Suoli 24:lle ja provosoimaan siellä päivästä toiseen kuten sinä teet.
        Ja joku vanha Nikon D 70 on vanha paska sekä ammatikseen kuvaavien piireissä se on ollut museokalustoa jo pitkään.
        Sonylla muuten on myös ammattilaismallit, mutta ethän sinä sitä tiennytkään. Nyt tiedät.
        Vielä kerran kehotan sinua pysymään poissa, koska et näytä ymmärtävän ettei ketjun aiheena ole Nikonin romut.
        Lopetan hyödyttömän keskustelun kanssasi tähän.

        Ei se D70 mitään paskaa ole vaan toimiva laite. Enpä viitsisi sitä tuohon ammittikuvaajan hommiin enää suositella mutta millainen oli 2005 - 7 aikainen Sonyn järjestelmärunko? Toimiikohan paremmin kuin D70 silloin ja nyt?

        Ei täällä tarvitse olla asiantuntija mutta mielipiteitä saa olla. Kannattaa esittää vain mielipiteitä joita pystyy todistelemaan, muut kun ovat pelkkää liirumlaarua eikä niitä kukaan ota todesta.

        Olen samaa mieltä, kanssasi on yhtä turhaa keskustella kameroista kuin tuon pässin naapurin pellolla.

        PS. paska haisee eli jos ei haise niin ei ole paskaa!


      • Canonisti
        Extyökkäri kirjoitti:

        Kun kulma puolitetaan niin se ainakin Nikkor simulaattorilla asiaa tutkittaessa tuplaa polttovälin. Kun kulma puolittuu niin pikselien määrälle käy samoin sekä pysty että vaaka-akselilla eli jos se tehdään jälkeenpäin niin 40 Mpix kuvasta tulee 10 Mpix kuva jolle vielä voidaan tehdä sama ja saadaan edelleenkin täysHD laatua näytölle.

        Jos kuva olisi alunperin ollut 100 mm lasilla otettu niin ensin saadaan 200 millisen kuva ja hommaa jatkettaessa 400 millisen.

        Jos aloitetaan 300 millisellä niin kahden polttovälin tuplauksella taidetaan olla jo 1200 millisen kuvan kannoilla.

        Isosta pikselimäärästä on siis ainakin jotain hyötyä varsinkin jos optiikka piirtää riittävän hyvin jotta sitä lopputulosta kehtaa esittää omana kuvanaan.

        ”...Isosta pikselimäärästä on siis ainakin jotain hyötyä varsinkin jos optiikka piirtää riittävän hyvin jotta sitä lopputulosta kehtaa esittää omana kuvanaan...”

        Tuo on oleellista. Kun mennään yli muutaman megapikselin, tarvitaan sen hyödyntämiseksi hyvää optiikkaa. Kaikkiin kameramerkkeihin saa niin hyviä (pois luettuna Sony, jos ei oteta lukuun Zeisseja) kuin huonojakin objektiiveja täyden setin.

        Objektiiveissa ei päde elektroniikasta tuttu hinnan puolittuminen lyhyessä ajassa, koska se on hienomekaaninen tuote, joka sisältää vaativia hiottuja osia. Valutekniikan parantuminen on hieman laskenut hintoja, mutta käytännössä ei merkittävästi.


      • kuvaa
        jklkg kirjoitti:

        Siinä sinun 24" näytössäsi on saman verran pikseleitä kuin 15 vuotta vanhassa digipokkarissa. Ei tarvita kovin kummoista laatua nykyaikaiselta kameralta, että kuva näyttää hyvältä näytöllä, puhumattakaan että näkisi mitään eroja kahden hyvän kameran välillä.

        tuppaa vaan oleen suttua nuo 8mpix canoni kuvat vrt vanhempaan NEX5N:Ään, ja siit äon lähes yhtä iso harrppaus varmasti a6300:een. eli kyllä näkee eron ja varsinki jos rupee tarkasteleen kasvoja lähempää suurentamalla


      • fjhaks kirjoitti:

        Jos polttovälivaikutelman kaksinkertaistaa, pikseleistä jää osasuurennokseen neljäsosa. Vai eikö jää?

        Vähän myöhään tuli vastaus mutta olet oikeassa. Kun molemmat akselit pysty ja vaaka puolitetaan niin 1/4 pikseleistä jää jäljelle.

        Noin 40 megan kuvaan jää noin 10 megaa.


    • Tsuumikosh

      Sony FE 28mm F2
      sai kovat arvosanat Dxomarkilta, muihin 28-millisiin verrattuna..... Mutta hinta näytti olleen hiukan yli 400 euroa.

      https://www.vertaa.fi/objektiivit_ja_linssit/sony/sel28f20_501056700/#/
      https://www.dxomark.com/lenses/launched-between-1987-and-2018/focal-from-28-to-28/launch_price-from-0-to-13000-usd#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankDxo

      Sony FE 50mm F2.8 MACRO
      on luokiteltu vielä terävämmäksi, mutta hinta menee runsaammin yli neljän sadan euron....
      https://www.dxomark.com/lenses/brand-sony/launched-between-1987-and-2018/focal-from-16-to-600/launch_price-from-0-to-500-usd#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankDxo

      Nuo kaksi näyttivät olevan terävimpiä, niistä Sony-objektiiveista, joiden tietoja löysin Dxomarkista. Eli luonnollisesti, jos olisin Sony-järjestelmää ostamassa, ja jos kaksi objektiivia pitäisi korkeintaan valita, niin ainakin nämä kaksi sitten kiinnostaisivat harkita....

      • tuntuu22

        suostttelet täyden kennon obiskoja? aloittaja puhuu aps.c kameroista


      • Canonisti
        tuntuu22 kirjoitti:

        suostttelet täyden kennon obiskoja? aloittaja puhuu aps.c kameroista

        Kun ei ole!


      • Tsuumikosh
        tuntuu22 kirjoitti:

        suostttelet täyden kennon obiskoja? aloittaja puhuu aps.c kameroista

        Ei tuolla ollut suosittelun kanssa mitään tekemistä, vaan näiden objektiivien tietoja löytyi ko. sivustolta, kuten totesin. Jos sinulle tiedon löytyminen on suosittelua tai pakottamista, niin oma on tulkintasi.


    • Dyxum.com

      Kannattaa myös tutustua sivustoon Dyxum.com. Sinne on koottu tietoa kaikista Minolta/Sony -yhteensopivista objektiiveista. Luonnollisesti kannattaa rajata haku koskemaan E-mount -objektiiveja, se perinteisempi A vaatii sovittimen, mikä etenkin AF mallina on kallis.

      Ylipäätään ei kannata ripustaa koko elämää yhden testisivuston varaan. Eri asioita mitataan/painotetaan eri paikoissa erilailla ja tuloksiin voi vaikuttaa aika paljon, mitä runkoakin käyttäen objektiivi on testattu. Eli kannattaa kurkistella useampi kuin 1 arvostelu. Esim. DXO:n mittaukset eivät taida kertoa koko tarinaa vaikkapa siitä, miten visuaalisesti miellyttävänä tai epämiellyttävänä tarkennusalueen ulkopuolella olevat kohteet toistuvat. Pelkkä maksimaalinen piirto ei tee erinomaista objektiivia. Lisäksi kuvausfiilikseen vaikuttaa myös objektiivin painonjakauma, vastavalosuojien (btw canuunoihin moinen pitää ostaa lisähintaan, mikä tuntuu kaikissa hinta ym. vertailuissa "unohtuvan") toimivuus ym.

      Noin niin kuin yleisenä havaintona melkein mikä vaan nykyrunko & objektiivi tekee kelvollista jälkeä, jos elämän tarkoitus ei ole pilkunviilaus. Vanhemmasta kalustosta puolestaan löytyy ihan kuraa. Automaattitarkennus ilmaantui järkkäreihin ennen kuin pokkareihin saatiin aikaiseksi AF zooooomia, joten 90-luvun alussa järkkäreitä myytiin myös sunnuntairäpsijöille, jotka eivät ikinä muuta kuin jotain ISO200/400 värinegasta tehtyä "kaupungin halvin & nopein labra" kymppikuvaa käyttäneet. Niinpä markkinoille pukattiin suttuzoomeja, joiden piirto oli tähän optimoitua. Ja kymppikuvaanhan riittää 2 megapikkelsin resoluutio...

    • Jooei

      Niin no noissa kolmevitosissa näyttäs olevan tarkkuudessa eroa, 11 vs. 17 PMpix, mutta ei se nyt niin paljon merkitse kuin voisi kuvitella. Eihän tuota vielä edes 4k näytöllä välttämättä huomaa, varsinkin kun käytännön kuvissa ei välttämättä päästä maksimitarkkuuksiin muutenkaan. Eikä tuo mitenkään estä saamasta hyviä kuvia Sonylla, toki Nikoniakaan väheksymättä.

    • mitentulkitte
    • kuitenkin

      ps nikonissa on toi sonyn kenno tai ihan sama

    • Soijasony

      Sonyn A6xxx ovat muutenkin täyttä lelupaskaa koska säästösyistä jätetty muovinen runko ja nitisevä rakenne. Ei mitään luottamusta kalustoon kun tuollaista pitelee käsissään.

      • ititit

        Mutta laadukkaampi kuitenkin kuin samahintaiset Nikon it tai Canon it.


    • vaitokino

      oisko herroilla mielipiteitä onko 59/1.8 paras ensiobiaskaksi? entäs jos haluaa vähän zoomia hintalaatusuhteella löytyykö mitään?

      • Tsuumikosh

      • 24_mm_alkuun

        Eikähän tässä nyt cropista kuitenkin puhuttu? Se sulkee armotta pois mm. Tamronin zoomin, 28 mm x 1,5 croppi on ihan liian ahdistava, testattu on. 18 mm tai mieluummin 16 mm polttoväli pitää löytyä.

        Jos yhdellä ainoalla lasilla pitäisi pärjätä, niin on hyvä muistella aikaa, jolloin pokkarit olivat kiinteäpolttovälisiä. Yleisimmäksi objektiiviksi valikoitui tällöin hitusen ns. normaalipolttoväliä lyhyempi 35...38 mm. 50 millisen taannoisen suosion syy oli siinä, että tämä on linssirakenteeltaan kaikkein yksinkertaisin = halvin ja mahdollista valmistaa myös valovoimaisena, ilman kustannusten karkaamista taivaisiin. Siis kinofilmikameroista puhuttaessa. Niinpä ao. lasia kameroiden nokalle tungettiin ja sitten kun moinen ainoana lasina oli käytössä, niin täytyihän sen hyvä eli paras vaihtoehto olla. Keksittiin tarvittavat perustelut; "luonnollinen / ihmisen näkökenttää vastaava" (bullshit, koko näkökenttä on liki 180°, mutta tarkan näön alue vain aste tai pari = mikä tahansa objektiivi voidaan julistaa näkökenttää vastaavaksi) ym. soopaa periaatteella kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Kuten sanottu, käytännössä on "luonnonvalinta" testannut 35 mm toimivammaksi ratkaisuksi yleiskuvaukseen. Toki maisemia, rakennuksia yms. kuvattaessa saisi lasi olla vähän laajakulmaisempikin ja muotokuvauksessa taasen hieman pidempi polttoväli on eduksi. 50 mm 1,5 croppi on yleisobjektiiviksi ihan liian ahdas (kuvakulmaltaan), vaikka muotokuviin passaakin.

        Cropin huomioiden tarvitaan noin 24 mm polttoväli. Valikoimaa löytyy ja valovoimaakin. Itselläni oli käytössä Zeiss 24/1,8 ja sehän kameran nokalla yleisimmin tönöttikin, vaikka pari muutakin E-lasia löytyi läjä sovittimilla kiinni saatavaa tavaraa. Tämän objektiivin lisäbonuksena on erittäin lyhyt tarkennusetäisyys ja hyvä piirto tällöinkin, joten sitä voi auttavasti käyttää makron korvikkeena. Aito makro objektiivi ei kuitenkaan ole, koska lyhyen polttovälin vuoksi suurennussuhde ei ole lähellekään 1:1. Aitoja makroja en ihan kärkeen suosittelisi, oma kokemus on kanssa se, että tarkennus on aina tuskallisen hidas (60 mm lasi kyseessä).

        Valovoiman ja keveyden vuoksi suosittelen joka tapauksessa hankkimaan 20...24 millisen kiinteän. Näillä milleillä ei ole tarvetta kuvanvakaajallekaan - telet ovat tämän suhteen ihan eri juttu. Sen jälkeen ei enää olekaan niin kauheaa hätää muun lasitavaran kanssa eli voi fundeerata ja metsästää käytettyjä. Ns. superzoomikin voi olla ihan käypä ratkaisi, vaikkei näiden piirto etenkään telepäässä yleensä ole ihan huippua ja valovoimahan on aina näissä kehno - tosin kuvanvakaajalla puutetta pystyy aika pitkälti paikkaamaan. Käytännössä koin silti suurimmaksi ongelmaksi objektiivin koon ja painon (700 g). Ei sinällään, vaan yhdistettynä pieneen ja kevyeen runkoon ja turhan pieneen otekahvaan (koko paketin painoa piti kannatella pelkästään kahden sormen puristusotteella). Valovoimainen zoomi ei siis ole kovin hyvä kaveri pienelle rungolle (lue: kameralle, jossa ei ole reilun kokoista otekahvaa), vaikkei rahasta olisikaan pulaa, koska hyvä valovoima armotta tarkoittaa myös isoa kokoa ja painoa.

        16 megapixelin rungossa tuo 24 mm Zeiss tuotti erinomaista jälkeä, vaikkei DXO:n lukemat muistaakseni niin ihmeellisiä olleet. Vaan kun ei tuo DXO taida ihan kaikkea huomioidakaan. 24 megapikselin croppikenno voi olla jo vähän eri juttu. Kokemusta aiheesta on A-bajonetin rungossa. Pikselitiheys alkaa olla sellainen, ettei oikein mikään lasi kyennyt tekemään terävää jälkeä. Sama pikselimäärä täyskoon kennossa on paljon armollisempi (ei ihan huippulasitkin piirtävät nurkkia lukuun ottamatta OK).

        (Super)laajakulmapäässä käsitarkenteinen on laajis on ihan toimiva ja kukkaroystävällinen ratkaisu, koska tarkennuksen ei tarvi osua kohdilleen senttien tarkkuudella ja etsinkuvaan saa tarkennusta helpottavan ääriviivojen korostuksen. Testattu on sekä Samyang 8 mm kalansilmä että Venus Optics Laowa 15/4 1:1 macro shift (luit oikein - jokseenkin pähkähullu ominaisuusyhdistelmä = ihan hullun hauska vekotin, vaikka cropin kanssa tämä ei vielä ole mitenkään hirmu laajakulmainen -> paranee entisestään täyskoon kennon kanssa).


    • ihmiskuvaaja

      onko järkee hankkii tämmönen rokinon Rokinon
      85mm f/1.4 AS IF UMC Sony E
      onko a -sarjan sonyille esim valovoimaista50mm tai 35mm rokinonia tai sam?????a ?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe