"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"

huma.noidi

Merkitseekö se mitään enää kenellekään ?
Sehän on yleisinhimillinen kehoitus, jonka toteuttajan ei tarvitse olla uskonnollinen.

69

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simppeliä

      Kyllä toki se merkitsee paljonkin ! Käytännössä se tarkoittaa, että ihmisen tulee kohdella muita ihmisiä niinkuin toivoo itseään kohdeltavan ! Ystävällisyys, avuliaisuus, reiluus, toista arvostava käytös kannattaa aina. Se on molemminpuolinen ilo. Joskus tulee takkiin, mutta ei haittaa, meitä on niin moneksi eikä aina ole se "hyvä päivä".

    • enoleateistii

      Ateisti kääntää sen toisin päin: pakota lämmäinen rakastamaan itseäsi.

      • niintunnen

        Enoleateisti
        En ole tuollaista huomannut koskaan, perustelehan moinen mielipide!

        Muuten aloitukseen vastaisin, kyllä se edelleen pitää paikkansa, rakkaus kanssaihmisiini on olemassa, moniin heistä.
        On vaikeaa rakastaa kaikkia ihmisiä, lähes mahdotonta, mutta lähimmäisillä käsitän lähelläni olevat ihmiset. Muut ihmiset otan huomioon, ja kohtelen heitä niinkuin toivoisin minuakin kohdeltavan, jos ei...joudun pettymään ja joskus laukaisen takaisin. Y


      • Pakkorakas

        Muuttuko ihminen ateistiksi, jos joku rakastaa häntä? Ketään ei rakkauteen voi pakottaa.


    • simppeliä

      Alunperin ajatus lie laajasti tarkoitettu käsittävän kaikkia ihmisiä.
      Kohtele kaikkia niin kuin toivoisit itseäsi kohtelevan.
      Ei kai voi minkään perusteella jaotella ketä kohtelee hyvin, ketä ei ?

      • näinajattelen

        Varmasti onkin niin että alunperin on ajateltu kaikkia ihmisiä, mutta emme ole kaikkien ihmisten kanssa tekemisissä. Itselleen tärkeät ihmiset joiden kanssa ollaan tekemisissä kuuluvat
        tähän joukkoon ja myös sellaiset ihmiset joita haluat auttaa. Auttaminen on hyvinkohtelua.


    • minney

      Autan kaikkia "tielleni" osuvia jos jollakin lailla voin.
      Pienetkin auttamiset voivat olla merkityksellisiä avun saajalle.
      Pieni ele, ystävällinen sana oikeassa paikassa vaikka tuntemattomalle voi olla auttamista.
      Suuria urotekoja on harvoin mahdollisuus tehdä :D

    • meikkulivaan

      Suomalaiset on ujoja. Ei kehtaa tuntematonta auttaa.
      Jotkut ei halua. Vaikka näkee avun tarpeen.
      Se vahvistaisi auttamishalua kun muistaisi aloitusotsikon
      ajatuksen Raamatusta.

    • Kurittomuuttakin

      Jos olen tilanteessa, että teen toista henkilöä koskevan toimenpiteen, mietin: miten haluaisin että itselleni tämä tehtäisiin. Katson tämän olevan sitä että rakastan lähimmäistä niin kuin itseäni. Esim. kuskatessani autotonta hän haluaa istua kahdessa paikassa pitkään kahvilla seurassani. Aikaa palaa kaikkiaan reilu kaksi tuntia ja olisi niin monta menoa ja tekemistä, kahdet kahvitkaan peräkkäin maistu. Ajattelen, mitä tahtoisin jos itse olisin yksin ja sairas. Just sitä että joku toinen istuisi seurassa. Ja sitten istun rupatellen samoja asioita, joita on puhuttu jo kymmeniä kertoja. Hyvin sittenkin ehdin tehdä omat tekemiset ja mieli on hyvä.
      Toinen esim. on kun lapset haluavat syödä iltapalan pöydän alla, koska leikkivät koiraa. Tuntuu typerältä, latkia nyt kielellä lautaselta jugurttia. Mieli tekisi tiuskaista, pöydässä syödään. Mutta sitten mietin, että leikki on lapselle tärkeä ja niin laitan ruoat pöydän alle. Lapset ovat iloisia, kikattavat pöydän alla, sen jälkeen iltatoimet ja hampaanpesut sujuvat rauhallisesti, kaikki tyytyväisiä. Itselleni vastaava tarve on syödä sängyssä, murenia tulee, joskus joku kaatuu. Nautin ja katson tvtä. Kyllä suuttuisin jos joku pakottaisi pöytään syömään - yöllä kahden aikaan.

    • xxxyyyx

      Kaikki me ollaan Aatamista ja Eevasta lähtösin eli toistemme sukua.
      Olen valmis auttamaan kaikkia.
      Kaikki on läheisiäni.

      Pakolainenkin.

      • roikkuvana

        Mistähän se kertoo, kun uskoo tarinaan, että olemme Aatamista ja Eevasta lähtöisin?


      • hdvd
        roikkuvana kirjoitti:

        Mistähän se kertoo, kun uskoo tarinaan, että olemme Aatamista ja Eevasta lähtöisin?

        Ei kai siihen kukaan uskokaan, se on vaan kuvaannollinen ilmaisu, että samanlaisia ihmisiä ollaan kaikki ympäri palloa. Yhtä hyvin voidaan ystäviä ja auttaa. Ei sen kummempaa.


      • biologiaa
        hdvd kirjoitti:

        Ei kai siihen kukaan uskokaan, se on vaan kuvaannollinen ilmaisu, että samanlaisia ihmisiä ollaan kaikki ympäri palloa. Yhtä hyvin voidaan ystäviä ja auttaa. Ei sen kummempaa.

        HDVD HUOMIO
        Sinä ja sun kuvannollisuutesi!

        Ei se ihan ilmasta otettu tieto ole ! Me olemme kaikki samasta alkuemosta, josta Homo Sapiens alkoi. Kaikkien ihmisrotujen geenit kantavat samaa alkuperää.
        Hyvin sopii kutsua Eevaksi ja tarvittiinhan siihen Aatamian körilästäkin!


      • hdvd
        biologiaa kirjoitti:

        HDVD HUOMIO
        Sinä ja sun kuvannollisuutesi!

        Ei se ihan ilmasta otettu tieto ole ! Me olemme kaikki samasta alkuemosta, josta Homo Sapiens alkoi. Kaikkien ihmisrotujen geenit kantavat samaa alkuperää.
        Hyvin sopii kutsua Eevaksi ja tarvittiinhan siihen Aatamian körilästäkin!

        Tiedän tuon itse, mutta ajattelin että sitä ei kukaan täällä usko, sitä on turha tänne laittaa, tulee vain vastaanväittämistä ja riitaa, miten sekin asia on :DDD

        Täällä oikeassa oleminen on niin tärkeää,
        mulla on varaa olla väärässäkin, jos sopu säilyy.


    • katt.eija

      Kun tarkkaan tuota ajattelee en varmaan tuohon ole pystynyt. Jos avuksi jollekin on niin ei siinä kummemmin tule itseään ajatelleeksi. Mutta sen voin sanoa ihan vilpittömästi ettei ole lainkaan vaikea asettaa itseään toiselle sijalle kun kohteena on omat lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset, siis ne lähimmät lähimmäiset.
      Mutta en kykene koko maailmaa rakastamaan itseni unohtaen ja uhraten, taakka on liian suuri se on utopiaa.
      Mutta jo näissä palstailuissa on todettava oma raadollisuutensa. Ei olisi pitänyt koskaan kirjoittaa sellaista jota ei itsekään ilolla vastaan olisi ottanut.
      Palaan siis alkuun ja sanon ettei ole itsekehuun aihetta minun lähimmäisenrakkaudessani.

      • Tuohan on Jumalan määräys siitä miten ihmisen pitää toimia

        Tuota varmaan lähimmäisten osalta. Jos vihollisenkin katsotaan ihmisiksi niin ei ainakaan lähimmäisiisi.


      • luinjoskus
        Ruuneman kirjoitti:

        Tuohan on Jumalan määräys siitä miten ihmisen pitää toimia

        Tuota varmaan lähimmäisten osalta. Jos vihollisenkin katsotaan ihmisiksi niin ei ainakaan lähimmäisiisi.

        jumalasta puheenollen tuli mieleen Sylvi Kekkosen miete Elämän uskon kirjasta: "Suurempi on ihmisen halu selittää jumala kaltaisekseen kuin pyrkiä itse jumalan kaltaiseksi".


    • minney

      Ei yhden ihmisen ole tarkoitus itseään uhrata kaikkien maailman ihmisten puolesta.
      Eihän se ole mahdollistakaan eikä sitä kukaan vaadi.
      Autamme niitä joita on mahdollisuus auttaa tavalla tai toisella.

    • aaamen

      ....emmekä ajattele tai lausu pahaa sanaa lähimmäisestämme.

    • toivoa.on

      Niinpä, aina yhtä vaikea tuo kaksoiskäsky. Jos ja kun itseään rakastaa, miten vaikeaa onkaan silti rakastaa lähimmäistä yhtä anteeksiantavaisesti kuin itsellemme sallimme myönnytyksiä ja valkoisia valheita. En usko, että kukaan ihmisen nahkoihin syntynyt pystyy toteuttamaan tuota elämänohjetta kuin korkeintaan tilapäisesti. Toisaalta ei siinä edellytetäkään, että maailman tappiin saakka... tilapäisestikin on jo hyvä saavutus.

      Itsensä rakastaminen on eli mm. sen hyväksymistä, että tekee karmeita virheitä, on viallinen ja vain aivan lyhyiksi hetkiksi pystyy luopumaan itsekkyydestä ja ahneudesta. Tämä aika suorastaan huutaa itsensä rakastamisen puolesta, tosin ei humaanissa hengessä vaan nimenomaan itsen pistämistä kaiken edelle: minä ensin. Sitä kaksoiskäsky ei tarkoita. Milloin pitää kääntää toinen poski tai pitääkö sitä kääntää lainkaan, missä sijaitsee omatunto, onko sitä kaikilla, mitä rakastaminen on? Kysymyksiä, joihin en tiedä vastausta, tuskin kukaan.

      Minulle tämä aika on vaikeaa. Ei siksi, että kärsisin aineellista pulaa, mutta sen hengen köyhyys vie ilman. En varmasti ole ainoa näin tunteva. Kun elämä on ns. helppoa, tuskin silloin elämän ikuiskysymyksiä tulisi pohdittua, miksi tulisikaan? Luulen - koska en tiedä - että kaksoiskäskyä edelleen pohditaan, sillä se sisältää armeliaisuuden niin itselle kuin toisille, lähimmäisille, keitä he ovatkaan. Onhan tästä tavallaan käytännön näyttöä kriisitilanteissa, kuten vaikkapa Turun puukotusten yhteydessä. Mitä muuta vieraiden toisilleen osoittamat teot (apu) olivat kuin lähimmäisenrakkautta ja armoa.

    • Arvon.mekin.ansaitsemme

      Rehellisyys ja reiluus on juuri sitä, mitä ko. neuvolla tarkoitetaan.
      Lupauksen pitäminen. Aikataulussa pysyminen.
      Ystävällisyys, myös silloin, kun on annettava ikävää palautetta.
      Virheiden korjaaminen ja anteeksipyyntö. Kannustus, kun on aihetta, auttaminen, kun siihen on mahdollisuus.
      Niin toivoisin itseäni kohdeltavan, ja siten olen yrittänyt kohdella muita.

      • Viatonsivullinen

        Ei siinä määrästä ole kysymys vaan laadusta. Jos et arvosta itseäsi et arvosta ketään muutakaan, se on kyllä tosi ja aikavanha kliseekin. Ole ihminen ihmiselle, pysy ihmisenä.
        Ei voi antaa enempää kun omistaa, ei ole mistä antaa rakkautta. Sanotaan joistakin ”voi sitä itserakkauden määrää” mitä se on, onko se rakkautta vai jotain muuta, epävarmuutta...epätoivoa, yritystä pitää itsestään.
        Uskon että itsensä hyväksynyt ymmärtää toista itsensä kautta, rakastaa sana on oikeasti ymmärtää sana, voi olla myös myötätuntoa toista samanlaista kohtaan.


    • miettii

      Itsensä rakastamisessa ja itserakkaudesssa on tietty ero, selittäkääpä se.

      • hsd

        Eikös itserakkaus ole sitä, että pitää itseään parempana kuin on ja parempana kuin muita ?
        Luulee itsestään liikoja.
        Vai ?


      • niinkö-ss
        hsd kirjoitti:

        Eikös itserakkaus ole sitä, että pitää itseään parempana kuin on ja parempana kuin muita ?
        Luulee itsestään liikoja.
        Vai ?

        tähtisilmä sinisirkku


      • vanha.tukkijätkä

        vähän vielä tuosta lähimmäisen rakastamisesta. Mainio kuvaus on UT:n kuvaus laupiaasta samariailaisesta, Onnettoman juutalaisen auttaja oli nimen omaan samarialainen, joka syntyperänsä vuoksi oli yhtä syrjitty kuin Suomen romanit muutama vuosikymmen sitten,


      • Viatonsivullinen

        En tiedä mitä tuo itsensä rakastaminen muka on. En usko että kukaan rakastaa itseään, sanalla rakastaa, mieluummin hyväksyn itseni ja olen tietoinen itsestäni ja pidän itsestäni. Olen hyvilläni siitä että minulla on juuri tämä persoona, ja olen kehittynyt monien koettelemuksien kautta juuri tällaiseksi ihmiseksi mitä olen. Olen kestänyt elämän paineet rimaa hipoen ja joskus murtunut mutta noussut aina ja eheytynyt, joskus ihmetellyt millä voimalla. Henkinen kantti on pitänyt enkä ole esim. sairastunut henkisesti, kiitos isän ja äidin terveet sukujuuret.
        Toiset tuskin päässeet sen helpommalla, siitä voi tuntea myötätuntoa samassa veneessä olevia kohtaan, ymmärrystä. Ei tämä nyt ihan kakunpalajuttu ole, elämä.


      • 936393
        vanha.tukkijätkä kirjoitti:

        vähän vielä tuosta lähimmäisen rakastamisesta. Mainio kuvaus on UT:n kuvaus laupiaasta samariailaisesta, Onnettoman juutalaisen auttaja oli nimen omaan samarialainen, joka syntyperänsä vuoksi oli yhtä syrjitty kuin Suomen romanit muutama vuosikymmen sitten,

        Vielä ajankohtaisempia on tämän ajan pakolaiset keskellämme! Armotonta itsekkyyttä mielipiteissä on täällä syydetty pakolaisten niskaan.


      • Viatonsivullinen

        Jos ihminen ei pidä puoliaan se tuhoutuu. Jokaisella on henkiinjäämistaisteluvietti ihan synnynnäinen ominaisuus. Ei sitä pidä ihmetellä. Se on tervettä järkeä. 🤨


      • äläsvääristele
        936393 kirjoitti:

        Vielä ajankohtaisempia on tämän ajan pakolaiset keskellämme! Armotonta itsekkyyttä mielipiteissä on täällä syydetty pakolaisten niskaan.

        Pakolaiset ja sellaisina esiintyvät saavat kyllä avokätisesti kaikki mahdolliset tuet , heitä puolustaa piispat ja papit, tuomarit , sossutädit ja suvakit. Olisipa suomalaisella hätää kärsivällä samat aineelliset ja henkiset tuet ! Kaikki maksetaan matuille suoraan valtion budjetista, ei tarvitse sossun luukuilla nöyristellä ei palella leipäjonoissa.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Älä vääristele "äläs vääristele". Kannattaa tutustua tarkemmin yhteiskuntaan jossa elää ennen kuin esittelee 'tietonsa' julkisesti. Kommentistasi päätellen et ole tehnyt niin.


      • aamuaurinko

      • laiturin.ukko
        936393 kirjoitti:

        Vielä ajankohtaisempia on tämän ajan pakolaiset keskellämme! Armotonta itsekkyyttä mielipiteissä on täällä syydetty pakolaisten niskaan.

        Pakolaiset on kohde osoittaa "lähimmäisenrakkautta",
        mutta ei sitä paljon tunnu olevan.
        Ei tarvitse sananmukaisesti r a k a s t a a,
        toisen ihmisen hyväksyminen on sekin jo lähimmäisenrakkautta,
        ainakin jäyhältä suomalaiselta.


      • Avokätisyyttä.odottavat
        äläsvääristele kirjoitti:

        Pakolaiset ja sellaisina esiintyvät saavat kyllä avokätisesti kaikki mahdolliset tuet , heitä puolustaa piispat ja papit, tuomarit , sossutädit ja suvakit. Olisipa suomalaisella hätää kärsivällä samat aineelliset ja henkiset tuet ! Kaikki maksetaan matuille suoraan valtion budjetista, ei tarvitse sossun luukuilla nöyristellä ei palella leipäjonoissa.

        Nyt on muodissa suunnitella muuttoa Unkariin, kun kokee, että kaikki edut suunnataan pakolaisille. Mitä sinulta itseltäsi on viety tänä aikana, jolloin maahanmuuttoa on esiintynyt? Oletko laskenut menetyksesi?
        Unkarissa asiat kuitenkin lutviutuvat, joten otapa selvää ja liity maastamuuttajien joukkoon.


      • Tarkemmin

        Uutisissa sanottiin että saksalaiset muuttavat aikaisempaa enemmän Unkariin ko. syistä. Mistään yleismaailmallisesta muodista ei ollut kyse.


    • 1tunne.ihminen

      Juu, me rakastamme lähimmäisiämme, mutta samalla voimme tuhota sen lähimmäisemme tulevaisuuden.
      Kun hän saa rakkaudenosoituksena aina kaiken haluamansa, tekemättä itse asian hyväksi muuta kun "rakastamalla" vanhempiansa. Vanhemmat tekevät "rakastaessaan" kaikkensa, että lähimmäinen saa kaiken haluamansa. Antavat viimeisenkin lanttiinsa sen lähimmäisen pyytäessä, kunnes tulee aika ettei enää riitä lantteja suuresta rakkaudesta huolimatta, varallisuus on tuhlattu.
      Se lähimmäinen alkaa käyttäytyä uhkaavasti, pahoinpitelee hemkisesti ja ruumillisesti, syyttää ja uhkailee, ahdistelee, vaatii. Kun hän ei enää saa, loppuu se lahjansaajan "rakkaus" lahjanantajaa kohtaan.

      Tiedättekö te hyvinvoivat ja rauhallista elämää elävät ollenkaan kunka vaikeita elämän kohtaloita ihmiset, ehkä ihan lähellännekin, kokevat ja elävät.
      Olette valmiina neuvomaan, opettamaan kuinka olisi pitänyt elää ja kuinka pitää tänään elää.
      Olette arvostelemassa, mutta ette osaa rakastaa sellaista ihmistä joka kulkee pohjamudissa henkisen ja taloudellisen kurimuksen kourissa.
      Ette voi, omassa hyvivoinnissanne laskeutua edes kuuntelemaan mitä siellä ihmismassan keskellä koetaan juuri tälläkin hetkellä, moni onneton suunnittelee itsemurhaa, tai makaa vuoteellaan masentuneena nousematta aamulla edes ikkunasta katsomaan tätä ihanaa kesää.

      Olen rinnallakulkija. Kuuntelen ihmisten hätää ja koen olevani yksi niistä joiden elämänkohtalosta olen itkunsekaisia kertomuksia kuunnellut.
      Tiedän ja tunnen vanhuksia joiden "aikamiespoika" käy eläkepäivänä tyhjentämässä äidin, tai isän kukkaron, eikä heillä ole voimaa vastustaa.

      En ole itserakas enkä omahyväinen, koska tiedän kuinka omakin elämäni monessa kohtaa kaipaisi tarkastelua omassa suhtautumisessani lähimmäisiin. Rakkaus ei aina riitä. Joskus tarvitaan muutakin, koska rakastamalla rakastaa väärinkin, kuten esimerrki en kautta olen nähnyt ja kokenut.

      Täällä puhutaan lähimmäisenrakkaudesta!
      Täällä riidellään politiikasta ja maahanmuuttajista.
      Täällä aliarvoidaan yksinäisyyttä, mene muiden joukkoon , ei ole kohtelias tapa kohdata yksinäisyydestä kärsivä "lähimmäinen".
      Täällä arvostellaan ja arvioidaan kirjoittajien älyä ja järkeä, täällä arvostellaa tkemiset ja sanomiset, mutta ei oteta huomioon kuinka kipeää sellaiset sanat tekevät aran, sulkeutuneen, yksinäisen, sairaan, työn rasittaman, tms. ihmisen mielessä.

      Itsetunto ei ole pelkkää itserakkautta.
      Toivoisin jokaisen rakastavan itseänsä oikessa mittasuhteessa muihin.

      Tunne itsesi, mutta älä osoita tietäväsi millaisia muut ovat!

      Lähimmäisenrakkautta päiväänne.
      Samalla voimme hyväksyä heidätkin hoita emme rakasta.

      • tympäisevää

        Jopas on hurskastelun mestarinäyte. Täällä riidellään,aliarvioidaan, arvostellaan , näin tämä itse täydellisyys latelee. Mitäs muuta kuin arvostelet itse muut itseäsi huonommiksi. Me muut ei osata mitään , ei rakastaa sillä sinun tietämälläsi oikealla tavalla ja oikeita kohteita. Olet oikein yleistämisen ja leimaamisen kirves. Mene jonnekkin muualle saarnaamaan ja opettamaan, kuulijat varmasti kaikkoaa kauas.


      • paristo

        1.tunne.ihminen: Erittäin hyviä näkökulmia lähimmäisenrakkaudesta ja lähimmäisen kohtaamisesta.
        Ymmärrän pointtisi.


      • kiitos.ei.kuulu.sinulle
        tympäisevää kirjoitti:

        Jopas on hurskastelun mestarinäyte. Täällä riidellään,aliarvioidaan, arvostellaan , näin tämä itse täydellisyys latelee. Mitäs muuta kuin arvostelet itse muut itseäsi huonommiksi. Me muut ei osata mitään , ei rakastaa sillä sinun tietämälläsi oikealla tavalla ja oikeita kohteita. Olet oikein yleistämisen ja leimaamisen kirves. Mene jonnekkin muualle saarnaamaan ja opettamaan, kuulijat varmasti kaikkoaa kauas.

        Juuri sinun kaltaisillesi tuo viesti onkin hyvä muistutus!

        Heti huomasit millaisiin viesteihin tuolla oli tarkoitus kiinnittää huomiota. Sellaisiahan me olemme. Otamme itsellemme jokaisen negatiivisuuteen hiukankin viittaavan lauseen, mutta kaltaisesi eivät osaa koskaan kiittää!

        En ala sinua; tympäisevää, kiittämään ja kehumaan,

        mutta kehun sinua;1tunneihminen erittäin asiallisesta ja hyvästä kuvauksesta lähimmäisenrakkaudesta.
        Liika rakastaminen tekee tuollaisia kynijöitä jotka alistavat koko lähipiirinsä.


      • Hyvä kirjoitus minustakin 1tunne.ihminen ja osuvaa ajankuvaa.

        Näin meille on valitettavasti päässyt käymään. Onko meidän hyvä sosiaaliturva tehnyt sen, että lähimmäisyys on ulkoistettu ammatti-ihmisille ? Emme enää tahdo nähdä muiden hätää emmekä "osaa" auttaa.

        Eikä siinä kylliksi. Tuntuu kuin myös avun tarvitsijat olisivat muuttuneet. Heidän joukossaan on paljon niitä, jotka VAATIVAT palveluja, eivät pyydä, eivätkä välttämättä edes tunne kiitollisuutta saamastaan avusta.


      • ajatuksel.la

        Miksi näin raskaita moraaliaiheita puitte keskellä päivää ? Kuin kilvoittelemassa pitkissä riviketjuissa kuka parhaiten rakastaa?
        Auttakaa ihmeessä missä tarvitaan, mutta tuo kilpien kiilloitus jo häikäisee terveen järjen ääntä !
        Pakkoko on ihan julkisesti sitä hyvyyttään niin h****tin monipuolisesti valaista, jollekin huma.noidille, joka ei enään muista koko aloitustaan!

        Huumorista ei viikkotolkulla vilahdustakaan,?? kumma tyyppi joka patistelee täällä niin rakastamaan , ja aloittanut ihan opetusmoralisoinnit?

        Otahan HUMA.NOIDI nyt uusi Raamatunlause edes, niin saat loppuun tuon luun kalvamisen täällä.


      • paskantärkeys
        ajatuksel.la kirjoitti:

        Miksi näin raskaita moraaliaiheita puitte keskellä päivää ? Kuin kilvoittelemassa pitkissä riviketjuissa kuka parhaiten rakastaa?
        Auttakaa ihmeessä missä tarvitaan, mutta tuo kilpien kiilloitus jo häikäisee terveen järjen ääntä !
        Pakkoko on ihan julkisesti sitä hyvyyttään niin h****tin monipuolisesti valaista, jollekin huma.noidille, joka ei enään muista koko aloitustaan!

        Huumorista ei viikkotolkulla vilahdustakaan,?? kumma tyyppi joka patistelee täällä niin rakastamaan , ja aloittanut ihan opetusmoralisoinnit?

        Otahan HUMA.NOIDI nyt uusi Raamatunlause edes, niin saat loppuun tuon luun kalvamisen täällä.

        Onko rakkaus sinusta raskas moraaliaihe?
        Kuka on opetusmoralisoija.
        Kuka on HUMA.NOIDI?

        Raamatunlauseilla ei maailmaa paranneta, eikä se ole huumorin aihe!

        Sinä kai rakastat Parhaiten, kun jaksoit kuitenkin esittää jotain moittiseenkin viittaava.


        On täällä kummallista porukkaa!

        Sylkykuppikin on hyvä olla olemassa.
        Minne te muuten räkänne osoittaisitte, kun roiskaisu ei ylety naamalle asti?


      • aaamen
        ajatuksel.la kirjoitti:

        Miksi näin raskaita moraaliaiheita puitte keskellä päivää ? Kuin kilvoittelemassa pitkissä riviketjuissa kuka parhaiten rakastaa?
        Auttakaa ihmeessä missä tarvitaan, mutta tuo kilpien kiilloitus jo häikäisee terveen järjen ääntä !
        Pakkoko on ihan julkisesti sitä hyvyyttään niin h****tin monipuolisesti valaista, jollekin huma.noidille, joka ei enään muista koko aloitustaan!

        Huumorista ei viikkotolkulla vilahdustakaan,?? kumma tyyppi joka patistelee täällä niin rakastamaan , ja aloittanut ihan opetusmoralisoinnit?

        Otahan HUMA.NOIDI nyt uusi Raamatunlause edes, niin saat loppuun tuon luun kalvamisen täällä.

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.


      • kunhankysyn
        aaamen kirjoitti:

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

        Kolahtiko joku?
        Ethän vain loukkaantunut?


      • huokausten.silta
        ajatuksel.la kirjoitti:

        Miksi näin raskaita moraaliaiheita puitte keskellä päivää ? Kuin kilvoittelemassa pitkissä riviketjuissa kuka parhaiten rakastaa?
        Auttakaa ihmeessä missä tarvitaan, mutta tuo kilpien kiilloitus jo häikäisee terveen järjen ääntä !
        Pakkoko on ihan julkisesti sitä hyvyyttään niin h****tin monipuolisesti valaista, jollekin huma.noidille, joka ei enään muista koko aloitustaan!

        Huumorista ei viikkotolkulla vilahdustakaan,?? kumma tyyppi joka patistelee täällä niin rakastamaan , ja aloittanut ihan opetusmoralisoinnit?

        Otahan HUMA.NOIDI nyt uusi Raamatunlause edes, niin saat loppuun tuon luun kalvamisen täällä.

        Ei tänne ole pakko tulla. Mene niihin ketjuihin, joissa on kaipaamaasi huumoria tai aloita sellainen. Mikä pakkomielle sinulla on määrätä ja kontrolloida mitä kirjoitetaan ?


      • yks-minäki

        Huokaile sinä vaan ja rakasta, muut on jo menneet!


      • miksi.jäit
        yks-minäki kirjoitti:

        Huokaile sinä vaan ja rakasta, muut on jo menneet!

        Miksi et mennyt mukaan?
        Sinnehän sinäkin kuulut, missä se parempi seura viihtyy.


    • minney

      Tämä on mielenkiintoinen ketju. Aloitus on yksinkertainen kysymys, joka on synnyttänyt erilaisia mielenkiintoisia ajatuksia ja näköjään jollekin on herännyt syyllisyydentunne...

    • kuttaperkajakissankulta

      Hyvä on joskus saada herätettä miettiä asioita, jotka ovat ehkä jääneet taka-alalle.
      Hyvä on muistaa, mitkä henkiset ja inhimilliset ihmistenväliset asiat ovat tärkeitä,
      ettei maallinen mammona autuaaksi tee.

    • ohikulkija-

      Kun ei enää rakasta itseään, niin pitääkö kuitenkin toisia rakastaa?

    • Kauimmainen

      Ei minulla ole lähimmäistä.

    • kaikestahuolimatta

      Minulla ei ole ketään, mutta rakastan.

    • seurallinen.olio

      Sama vika. Yksinäistä on. Siksi tiedän kuinka kivoja on satunnaisetkin kohtaamiset ihmisten kanssa.
      Kun käyn ostoskeskuksessa ja näen jonkun yhtä yksinäiseltä näyttävän istuvan penkillä kasseineen, menen jalkoja lepuuttaamaan samalle penkille ja alan jutella pientä kevyttä.
      Kysyn vaikka "miten on päivä mennyt?"
      Aina saan vastauksen ja juttelua voi jatkua pitempäänkin ja taas joskus seuraavan kerran kun kohtaamme sattumalta. Näitä pikku tapaamisia voi olla ihan missä vain.

      Yhdestä henkilöstä olen saanut paremmankin tutun. Aloimme käydä juttelemassa marketin kahvilassa yhdessä.
      Jos juttelu ei jollekin maistu, en jatka tietenkään, ymmärrän antaa oman rauhan, mutta sitä ei juuri koskaan tapahdu.
      Päinvastoin juttukaverini moikkaavat jo kaukaa nähdessämme.

      Ihmiset haluaa jutella, kohdata edes jonkun ihmisen silloin tällöin,
      mutta ovat ujoja ja arkoja ! Eivät uskalla tehdä aloitetta.

      Tekemällä itse rohkeasti aloitteen saan omaan yksinäisyyteenikin piristystä.

      Yksinäinen voi olla hyvinkin seurallinen ihminen, jos vain olisi seuraa.

      • xyxyxy

        Kyllä olet rohkea, "seurallinen olio" ! En uskaltaisi, olisin nolona jos joku ei vastaisi mitään.


      • Ennoloile

        Mitä nolostuminen kertoo ihmisestä? Kehityskaari kesken?


      • Nonnoloie
        Ennoloile kirjoitti:

        Mitä nolostuminen kertoo ihmisestä? Kehityskaari kesken?

        Mitä kysymyksesi kertoo ihmisestä ? Kehityskaari kesken ?


      • Elämänkaariajattelua

        Juuu, kyllä se varmati on keksen täälläkin, hyvin harvalla se ihan valmiiksi kasvaakaan. Mutta ihmettelemästä en lakkaa; jos tämän ikäiset ihmiset yhä vain häpeilevät ja noloilevat, eli kaaren alkupään 'vaivat' vasta menossa, niin se todella kertoo ihmisenä kehittymisestä jotain.


      • minä...tässä
        Elämänkaariajattelua kirjoitti:

        Juuu, kyllä se varmati on keksen täälläkin, hyvin harvalla se ihan valmiiksi kasvaakaan. Mutta ihmettelemästä en lakkaa; jos tämän ikäiset ihmiset yhä vain häpeilevät ja noloilevat, eli kaaren alkupään 'vaivat' vasta menossa, niin se todella kertoo ihmisenä kehittymisestä jotain.

        Tuo nolostuminen, jos ei joku halua puhella, eihän se mitään nolostumista vaadi. Kyllä silloin se oma itse ja sen tärkeys on juttelijalla päällimmäisenä.

        Jo 30 iässä opin sen vapauttavan asian, minun jälkeeni löytyy tusinoittain parempia kuin minä,...sinne jäi se itsen tärkeily.


      • Omastakaarestani

        Nii-in, kyllä. Mutta miten se liittyy tähän aiheeseen? En itsekään ole tärkeilijätyyppi ollut ikinä, mutta tuo sama tieto antoi jonkunlaisen perspektiivin elämiseen. Aina löytyy joku kauniimpi, rikkaampi, osaavampi, taitavampi, parempi ... Miksi siis yrittää pinkoa kenenkään edelle, riittää että on oma itsensä ja antaa kaikkien muidenkin olla.


      • cccddd
        minä...tässä kirjoitti:

        Tuo nolostuminen, jos ei joku halua puhella, eihän se mitään nolostumista vaadi. Kyllä silloin se oma itse ja sen tärkeys on juttelijalla päällimmäisenä.

        Jo 30 iässä opin sen vapauttavan asian, minun jälkeeni löytyy tusinoittain parempia kuin minä,...sinne jäi se itsen tärkeily.

        Ei varmaan ole kysymys tärkeilystä. Minkä logiikan mukaan siihen johtopäätökseen voikaan joku tulla ?
        Kai se on jotain sellaista, että tuntee tulevansa torjutuksi ja nolostuu tai häpeää, että tuli lähestyttyä ketään ihmistä. Kaikilla ei ole niin suuri itsetunto, että kuvittelisivat olevansa kaiken
        ja kaikkien yläpuolella eivätkä hätkähdä mistään.


      • Syvissävesissäuinut

        "Ccddd:n" kommentista juolahti mieloseen ne muutamat kerrat kun on 'törmännyt' sellaisiin tyyppeihin jotka kuvittelevat olevansa "kaikkien yläpuolella". Siitä tulee hirmuisen ristiriitainen olotila, sisäinen elämä sekoittuu hetkeksi kun pitää miettiä, mitä itse teki väärin kun joku tuntematon hyppää nenälle omasta mielestäni ilman syytä.


    • tilanne_määrää

      Ihminen voi hävetä tai nolostua iäkkäänäkin.
      Nolostuminen ja häpeä on luonnollinen tunne.
      Eräs iäkäs rouva juuri pissasi housuihinsa terveyskeskuksessa
      ja oli ihan nolona ja häpeissään.
      Ei noloudella tai häpeällä ole iän kanssa, vaan tilanteen kanssa tekemistä.

      Olisipa omituinen kehityskaari, jos jossain tietyssä iässä lakkaisi häpeämästä mitään tai nolostumasta.

      • Häpeäeikehitä

        On asioita ja 'asioita', erilaisia ja -näköisiä ja -kokoisia. Luonnollisesti intimiteettivahinko julkisella paikalla nolottaa, harmittaa ja ketuttaa. Mutta on paljon aiheita joissa ei ole mitään häpeämistä, esim. yksinäisyys ja muut kaikenlaiset elämän kulkuun kuuluvat jutut. Jotkut häpeävät läheisten sairauksia tai muuta epäonnea ja vaikka mitä mille eivät ikinä koskaan mitään mahda.


    • kehittymätön74

      Unohdin eilen mennä tapaamiseen. Kyllä hävetti, nolotti ja harmitti.
      Vaikka minkä sitä huononevalle muistilleen voi.

    • merkki

      Vastaus aloitukseen: Kyllä merkitsee. Paljon. Ilman lähimmäisiämme me emme olisi mitään.
      Toiset ihmiset antavat merkityksen elämällemme.

      Ei minun elämälläni sinänsä ole mitään merkitystä olenko tässä maailmassa vai en,
      olen tässä maailmassa vain muitten ihmisten kautta.

      Niin kauan kun joku tarvitsee minua, olen tarpeellinen.
      Olen minä. Ilman muita en ole kukaan.
      Olen kuin haaksirikkoutunut autiolla saarella
      odottaen laivaa jota ei tule.

      Siksi yksinäisyys on niin tappavaa. Se tulee tappamaan minutkin.

      Tämän ajatuksen syvyyttä on vaikea ymmärtää.
      Tulen huomaamaan sen kommenteista tai niitten puuttumisesta.

      Voikaa hyvin !

    • TARPEELLINEN-

      kysymys täällä! Ainoa sellainen.

    • rollamummeli

      Minuun ei ole kukaan ottanut yhteyttä vuoteen. Monet läheiset ja ystävät on poismenneet tai toisella puolella maailmaa.
      Välillä mietin, mitenköhän toteaisin olenko oikeasti elossa vielä tässä maailmassa.
      Etten vaan luule kerran viikossa könkkääväni rollaattorin kanssa lähikauppaan vaikka olenkin kuollut jo. Jos se lähikauppa onkin taivaan leikkikauppa, mutta en tajua kuolleeni.
      Yksinäisyydestä sekoaa. En jaksa hankkia uusia ystäviä ja mistä niitä saisi edesmenneitten tilalle.
      Tyydyn tilanteeseen. Pää toimii jossain asioissa vielä. Ei hyvin.

      • Älä.jää.kotiin

        Meitä rollamummeleita on enemmänkin. Karkotan yksinäisyyttä sillä, että menen muitten joukkoon, esim. kirjallisuuspiiriin, joka toimii kirjastossamme.
        Käyn uimahallilla. Kotiseudullani toimii asukasyhdistys, olen sen toiminnassa sen verran mukana, että olen saanut muutamia hyvänpäiväntuttuja. Minulle ihan riittää, että näen juttelukavereita kotini ulkopuolella. En kaipaa kahvikutsuja ja kyläilyjä.
        Uskonnolliset ihmiset löytänevät kirkkonsa toiminnasta itselleen sopivan kerhon,, siellähän on raamattupiirejä, käsityöiltoja, laulukuoro, askarteluja, esim. maalausta tai runoiltoja. seurakunnan työntekijöistä riippuen.
        Mene sinne, heidän tehtävänsä on toivottaa tervetulleeksi ja ottaa mukaan joukkoon.
        Kuten Muumikirjassa sanotaan:
        "Ei sinua huomaa kukaan,
        jollet itse mene mukaan."


      • rollamummeli

        Kiva viesti, kiitos sinulle ! Ilahduin ja piristyin !
        Mutta kun terveyteni on este, en voi enkä jaksa paljon liikkua.
        Luen paljon, sillä lailla pääsen ajatuksissani liikkeelle moniin maailmoihin.
        Vähän on elämä yksipuolista kuitenkin, vuorovaikutusta kaipaa itse kukin paljon yksin oleva.
        Yritän totutella tähän mitä on. Ei ole ihan poissuljettua, ettenkö saisi inspiraation vinkeistäsi.
        Kiitos vielä sinulle !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1674
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1005
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      891
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      823
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      794
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe