Itsenäinen ratsastus

Haluanmaastoon

Jos vuokraat hevosen itsenäiseen ratsastukseen tallilta, niin minkätakia se on niin rajotettua. Kentällä saat mennä valvovan silmän alla, hyppääminen on kielletty, ja maastoon ei oo mitään asiaa. Eli kaikki hauskuus koko hommasta viedään pois. Olen jo 12 vuotiaana painellu maastossa yksin ja hyppiny metrisiä esteitä. Ihan itsekseni. Jos vuokraan hevosen, haluan mennä sillä joka paikkaan ja tehdä kaikkea. Enkä kiertää mitää tylsää kenttää ympäri kerta toisensa jälkeen.

5

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tummahiuk

      Mitä ilmoituksessa oikein luki kun otit yhteyttä hevosen omistajaan? Voisitko vielä keskustella omistajan kanssa mahdollisuudesta päästä maastoilemaan hevosen kanssa? Tiedän tapauksia joissa omistaja voi olla ylivarovainen. Aikanaan annoin omalla hevosella mennä maastoon mutta toki hevosen luonne vaikuttaa siihen muuttuuko hevonen liian innokkaasti maastossa. Voisitko saada ketään kaveria sinne maastoon? Yksin on kiire aika vastuullista lähteä vieraan hevosen kanssa maastoon. Oletko nyt miten kauan aikaa vuokrannut hevosta jolla ratsastat? Vajaa vuosi sitten minulta karkasi eräs hevonen kentältä laukaten pois ja itselle tuli kauhu siitä jos hevonen satuttaa itsensä. Vaikka olisit miten kokenut hevosten kanssa et voi olla ihan sata varma miten hevonen käyttäytyy jos vastaan tulee esimerkiksi auto tai hirvi. Oletko siis täysin varma että pärjäisit tilanteessa kuin tilanteessa. Hevoset ovat myös erilaisia eri tilanteissa ja omalla tallin pihalla. Mutta niinkuin sanoin kannattaa varmasti ensin jutella hevosen omistajan kanssa.

    • Kyttääjä

      En halua keskustella omistajan kanssa, hän on tosi outo tyyppi. Kyttää ja kyttää vaan.

    • Haluanmaastoon

      Ainakin tähän asti olen pärjännyt tilanteessa kun tilanteessa. Ainahan on riski sattua jotain, sitä ei voi poissulkea vaikka olisi pomminvarma hevonen ja vuosia kokemusta ratsastajalla. Juurikin tämä, että omistaja on yliylivarovainen. Vai onko vain niin että hänen mielestään en ole tarpeeksi hyvä. Tämäkin ajatus on mieleeni hiipinyt, luulenko itsestäni liikoja. Kentällä seurataan ratsastustani, muttei kuitenkaan kommentoida mitään. Olen sanonut että mulle voi, ja pitää sanoa jos teen väärin, tai en ole riittävän hyvä. On niin vaivautunut olo että olen jo miettinyt että perunko koko vuokrauksen. Nauttiminen on kaukana.

    • z--

      Se, että olet 12-vuotiaana hypellyt yksinään metrisiä esteitä ei ole missään nimessä mikään positiivinen asia. Yksinään hyppääminen ylipäätänsä on turha riski ja varsinkin jos ikää on niin vähän ja esteet korkeita. Sillä en ainakaan kehuskelisi omistajalle :)

      Kannattaa ymmärtää, että hevonen on arvokas eläin ja jos se loukkaantuu, sen hoitaminen on erittäin kallista. Sinä tuskin olet valmis maksamaan jopa tuhansien eurojen hoitokuluja, joten kaikki kulut kaatuu omistajalle, kuten myös toipumisaikaan vaadittava hoito.
      Jos omistaja haluaa itsekin ratsastaa, on ihan ymmärrettävää että hän on tosi varovainen mitä antaa muiden tehdä hevosensa kanssa.

      Maastoilussa ja hyppäämisessä on myös monta muuta asiaa, kuin vain se että pärjäät hevosen kanssa.
      Maastossa on huomioitava missä askellajissa voi mennä alustasta riippuen, on huomioitava muut tienkäyttäjät jne... Samoin esteillä on tärkeää huomioida minkälaisia tehtäviä voi tehdä.
      Luottamus kertyy vähitellen ja omistaja ei tietenkään voi heti alkuun luottaa vieraaseen ihmiseen ja tietää oletko oikeasti kykenevä miettimään näitä asioita. Vaikka olisit hypännyt ja maastoillut paljon, se ei takaa että näitä osaisit.

      Anna omistajalle siis aikaa luottamuksen keräämiseen.

      Hyppääminen tosin ei lähsekään aina ole vuokrahevosilla sallittua. Hevosella ei voi hypätä rajattomasti ja hyppäämisessä oikeasti on riskinsä. Ihan vain se, että ratsastaa hevosen väärin esteelle voi aiheuttaa sen, että hevonen alkaa kieltelemään. Läheskään kaikki eivät siis anna vuorkalaisten hypätä.
      Jos haluat hypätä, kannattaisi ainakin ehdottaa saisitko hypätä tunnilla. Yksinään hyppäämistä en suosittelisi kellekään.

    • Kannattaa myös ottaa huomioon se mahdollisuus, että omistajalla voi olla ihan todellinen syy siihen ettei hän anna hypätä tai maastoilla. Hevonen saattaa esim olla vaikea hallita maastossa jos se pääsee kuumenemaan, tai sillä voi olla tapana tehdä arvaamattomia rodeoloikkia tai salamakäännöksiä jos se säikähtää tai riehaantuu, eikä sitä välttämättä ole etevänkään ratsastajan helppo hallita. Et kertonut minkä ikäinen olet nyt, mutta esim 14-vuotias hento ratsastaja ei välttämättä ole fyysisesti kykenevä hallitsemaan hevosta jos se päättää lähteä.

      Samoin sillä saattaa olla jotakin jalka- tai muuta vaivaa sen verran että omistaja ei halua ottaa sitä riskiä, että hevonen menisi lopullisesti piloille siksi että ratsastaja ei tunne hevosta tarpeeksi hyvin eikä osaa arvioida sitä, kunka paljon hevosta voi turvallisesti rasittaa tai missä muutoin menee hevosen kestävyyden raja.

      Kuulostaa siltä, että sinä aloit vuokrata hevosta vain päästäksesi viilettämään vauhdilla eteenpäin ja hyppäämään mahdollisimman korkeita esteitä, ja nyt sinua harmittaa kun omistaja vaatii järjenkäyttöä eikä anna sinun tehdä hevosensa kanssa mitä sattuu. Järkevä omistaja. Voihan toki olla, että haluaisit käydä maastossa vain kävelemässä, mutta olet ilmeisesti aika nuori, ja useimmat nuoret nauttivat vauhdista.

      Etenkin siinä tapauksessa, jos olet tavalla tai toisella osoittanut hänelle mieltäsi asiasta (en tiedä oletko), on selvääkin ettei hän anna sinun ratsastaa ilman valvontaa, koska hän ei voi luottaa siihen ettet sinä toimi vastoin käskyjä ja sittenkin hyppää tai lähde maastoon vaikka on kielletty. Ja jos te ette ole edes puheväleissä niin että voisitte keskustella asioista, ei ole ihme jos hän ei luota. En minäkään luottaisi mököttävään vuokraajaan joka ei puhu minulle. Tarkkaan ottaen minä en ylipäänsä vuokraisi hevostani sellaiselle henkilölle. Mutta kuten sanottu, en tiedä onko sinun tilanteesi tällainen, mutta jos on...

      Joka tapauksessa, jos haluat selvyyttä asiaan, sinun on puhuttava omistajan kanssa asiallisesti. Jos hän ei sittenkään suostu päästämään sinua maastoon tai anna sinun hypätä, sinä joko hyväksyt kentällä pyörimisen valvotusti, tai etsit uuden hevosen vuokrattavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe