Tervehdys! Tuli hommattua vene jonka perässä istuu Johnson GT20 perämoottori. Toimii isolla kaasulla hyvin ja mutta tyhjäkäynnillä "aivastelee/yskähtelee" noin 5-10 sekunnin välein, jolloin pölläyttää hieman normaalia enemmän savua ja kierrokset laskee.. Useasti sammuu tämän tapahtuman ansiosta. Rantautuminen ja rannalta lähtö hieman haasteellista tämän tyhjäkäynnin puuttumisen johdosta? Onko tähän apuja? Löysin monta viestiketjua aiheesta, mutta mitään selkeää ratkaisua ei selvinnyt. En tiedä johtuuko samasta syystä
Johnson 20hv huono tyhjäkäynti. Yskähtelee
33
6912
Vastaukset
- Huoltoon
Kuusakoski hoitaa.
- Suvi4000
Miksi heittää vanha toimiva laatukone pois jos se kerta toimii hyvin ja uudempaa moottoria ei syystä tai toisesta hankittu?Miksi sinä et osta hänelle uutta perämoottoria ja veisit vanhan kusarin tuuttiin?
- JohnsonGT20
Vielä ennen kun vien Kuusankoskelle, niin voisin yrittää tehdä jotain koneelle. Voisiko kaasarin putsaaminen auttaa?
- JosTankissa
Ei ole vettä, laita ensimmäiseksi , mielellään pieneen bensamäärään esim. Liguid Moly, on kaasutin cleaneria, joka muutamassa minuutissa puhdistaa tyhjäkäynti kanavan, ja irrottaa suuttimesta talven aikana kuivettuneen bensahartsin.
Mulla sama vaiva, ja hieman hämmästyin, kun parani niin äkkiä.
Toinen mahdollisuus voi olla vanhat tulpat, ja se iänikuinen kolmas kerta, onko tyhjäkäynti suutin liian pienellä.
- Suvi4000
Kannattaa nyt ihan ekana kokeilla vaihtaa laadukkaampaan 2t öljyyn! Täyssynteettistä siis! Itsellä huomasi heti eron kun käytin ex koneessa jotain halpaa olikohan motonetin litkua ja kone paukku ja poksahteli ja savutti. Vaihdoin teboil 2T bikeen, on tarkoitettu maalla kulkeviin vehkeisiin, mutta miksi ei toimisi myös perämoottorissa? Alempi palamislämpötila on lähinnä ainoa ero. Ei muuten enään poksahdellut. Jos tämä ei auta vaihda tulpat ja viime kädessä kaasarin varsikin tyhjäkäynti suuttimeen putsaus.
- huoltokorjaaja
Aivastelu ei todellakaasjohdu huonosta2-t öljystä vaan, kuten Argonkin kirjoitti, tyhjäkäyntiseos on laihalla. Todennäköisesti kaasuttimessa on tukos. Kaasari atomeiksi, ultraäänipesu yms ja kasaamisen jälkeen kunnossa.
- Kokeile_Ja_hämmästy
Heh, kyllä vaan saattaa johtua! Pistäppä halvinta mahdollista 2t öljyä johonkin 2t koneseen ja sen jälkeen hyvää täyssynteettistä. Huomaat eron.
- huoltokorjaaja
No en ole huomannut. Edelleen käytän halvinta mahdollista 2-t öljyä oamassa 20 hv Yammussa ja hyvin on toiminut. Jos kone yskähtelee, niin putsaamalla kaasarit se on loppunut. Sama menetelmä on toiminut kaikissa 2-t koneissani vuodesta 1982. Kauanko pitä vielä odottaa?
Aivastelu ja yskiminen johtuu liian laihasta seoksesta tyhjäkäynnillä. Kaasuttimien puhdistus olisi ensimmäinen toimenpide ja sen jälkeen seosruuvien säädön tarkistus ja onko manuaalin mukaisen ohjearvon rajoissa vielä säädettävissä rikkaammalle. Jos nämä OK niin sen jälkeen vielä sytytysennakon ja kaasuttimien läppien asennon tarkastus. Ja jos oire jatkuu niin huonoin mahdollinen tilanne on, että kampiakselin tiivisteet vuotavat..
Itse käyttäisin perämoottorissa vain TC-W3 hyväksyttyä 2-tahti öljyä, koska käyntilämpötila on perämoottorissa huomattavasti alempi kuin maalla kulkevissa laitteissa ja pienkoneissa.Ja lisätään vielä, että koko polttoainelinja tankin liittimestä eteenpäin olisi hyvä käydä läpitte mahdollisten ilmavuotojen takia.
- Juuhhansson
Kannatta korjata. Taitaa olla tuo 521cc OMC:n paras kone koskaan.
- Mitää_ihmeellistä_ollu
Taitaa aika kullata muistot.
- näinsemeni
Mitää_ihmeellistä_ollu kirjoitti:
Taitaa aika kullata muistot.
Omc:ltä ei tainnut tulla muuta hyvää kuin 20 hp jonsson/evikka ja konkurssi.
- sinustakaan
näinsemeni kirjoitti:
Omc:ltä ei tainnut tulla muuta hyvää kuin 20 hp jonsson/evikka ja konkurssi.
Ei oo tullu muuta, kun luulojasi juoruava toljanteri !
- Hehheee
sinustakaan kirjoitti:
Ei oo tullu muuta, kun luulojasi juoruava toljanteri !
Menikö etekistä hihna rattaiden väliin? :D
- Mitää_ihmeellistä_ollu
näinsemeni kirjoitti:
Omc:ltä ei tainnut tulla muuta hyvää kuin 20 hp jonsson/evikka ja konkurssi.
Ai kato juu siinä oliki paras OMC ikinä. Voi ollakin mutta se ei ole paljon se!
- OhMyCakkaa
Mitää_ihmeellistä_ollu kirjoitti:
Ai kato juu siinä oliki paras OMC ikinä. Voi ollakin mutta se ei ole paljon se!
Ei oo.
- Muistatteko
OhMyCakkaa kirjoitti:
Ei oo.
Kun suomessa ajettiin niitä F4 ratakilpailuja 80-90 luvun vaihteessa, joissa lopulta taisi olla kilpakoneina vain 850 kuutioisia jamahoita, joita virittelivät ja hehkuttelivat voittamattomiuks.
No sitten erään kerran tuli Hollannista joku Felden Johnssoninsa kanssa samalle viivalle.En muista oliko kone aivan vakio, vaiko Stinger, muistaakseni Stingeriä ei koneenkopassa näkyny.
Arvaatteko miten siinä kävi ?
- vm41
Mittauta ny ensin puristukset ennen kuin alat muuta tekemään.
Vuodot aiheuttavat kummallisia oireita samoin sähköpuolet.
Yleensä yskivä käynti on oire ilmavuodoista, tai sitten sytytys vioista ( ennakko pielessä ).
Ilmavuoto voi olla kaasuttajan kiinnityksessä tai läpän akseleissa. - JohnsonGT20
TULI KUNTOON!
Moottorin etupäästä katsottuna kaasuttimen päällä oli suutin jota hieman "hoonasin" ohuella rautalangalla. Tämän tein siksi, että kaasuttimen puhdistus pelkästään ei auttanut. Irroitin kaasuttimen ja putsasin cleanerillä kaikki osat/kanavat/suuttimet ym... ei auttanut, joten tosiaan hieman käsittelin tuota suuinta koska ei ole mallia "säädettävä. Kiitoksia kaikille vastauksista! :)
Sitten toinen asia: samalla kun kaasari oli irroitettu, niin vanhat mopoaikaiset viritysvietit veivät ja viilasin sitten samalla tämän imuaukon rajoittimen kaasarin kurkun kokoiseksi. Muutoksen jälkeen kone otti ajossa hieman enemmän kierroksia josta tuli ehkä noin 1solmua lisää huippuihin. EI ole kierroslukumittaria, mutta korvakuulolla alkaa olemaan kyllä aika maximirajalla. Eli nyt sitten olisi tietysti potkurin vaihto mielessä!
Nyt potkuri on 10 1/2 x 11. Eli oletan, että halkaisija 10,5" ja nousu 11".
Moottorina on siis Johnson GT20 ja imuaukon kuristus viilattu pois. Vene Terhi 4,1m. Huiput tällä hetkellä yksi päällä 20solmua ja kierrokset niin tapissa että pahaa tekee.
Nyt mietin, että korvaisin tuon potkurin 10x13, mitä näyttää olevan paljon saatavilla. Näin ollen potkurin leveys tippuisi 0,5" ja nousu kasvaisi 2". Miltä kokeneemmista kuulostaisi? Tällä voisi saada hiukan huippuja lisää ja kierroksia hieman ylärajalta, normaalille alueelle.- JohnsonGt20
Ja lisäyksenä vielä, että jos jollain on ylimääräisenä soveltuva potkuri, niin voisin hakea pois. Alueelta varsinais-suomi tai akselilta: turku-särkisalo.
Vakio siis 10 1/2 x 11 ja jyrkempää on hakusessa - OMCmerimies
Kuulostaa ihan järkevälle, 13 tuumainen tai miksei 15 tuumainenkin jos ajelet paljon yksin tai kevyellä kuormalla. Harmi kun nakkasin hiljattain 60 hv evinruden kaksi kaasutinta metalliromuun, olisin voinut lahjoittaa sinulle kun olet selvästi innokas virittelijä. Nimittäin eikö loogista olisi lähteä tavoittelemaan nyt suurempaa kaasutinta ? 40-60 hv ssa on kahdet kaasuttimet. Äkkiäkös sellaiset imukaulat teräsputkesta hitsailee että saisit enemmän bensaa myllyyn. Onhan kyseessä sentään 521 kuutioinen vehje, josta motocross maailmassa otettiin kaheksankytluvulla 60 hv irti, ja ihan käyttöpyörissäkin 40 hv.
Äkkiseltään olisi realistista saada tuosta myllystä ainakin nyt 35-40 hv, ja sillä terhisi menee lujempaa kuin uskallat ajaa. Potkurinousut esim. 40 hv ssa on sitten 17 " tai kevyellä kuormalla 19" - OMCmerimies
OMCmerimies kirjoitti:
Kuulostaa ihan järkevälle, 13 tuumainen tai miksei 15 tuumainenkin jos ajelet paljon yksin tai kevyellä kuormalla. Harmi kun nakkasin hiljattain 60 hv evinruden kaksi kaasutinta metalliromuun, olisin voinut lahjoittaa sinulle kun olet selvästi innokas virittelijä. Nimittäin eikö loogista olisi lähteä tavoittelemaan nyt suurempaa kaasutinta ? 40-60 hv ssa on kahdet kaasuttimet. Äkkiäkös sellaiset imukaulat teräsputkesta hitsailee että saisit enemmän bensaa myllyyn. Onhan kyseessä sentään 521 kuutioinen vehje, josta motocross maailmassa otettiin kaheksankytluvulla 60 hv irti, ja ihan käyttöpyörissäkin 40 hv.
Äkkiseltään olisi realistista saada tuosta myllystä ainakin nyt 35-40 hv, ja sillä terhisi menee lujempaa kuin uskallat ajaa. Potkurinousut esim. 40 hv ssa on sitten 17 " tai kevyellä kuormalla 19"ainiin muuten, gt20 mallissa on se 30 hv vakiona
- Anonyymi
JohnssonGT:stä vielä:
Kesällä tekee sellaista, että kaasun kun lyö pohjaan, niin hetken päästä MOOAA...
tekee ajoittain, mutta ei aina. Syitä voisi olla tietysti monia, kuten tulpat (vaihdettu ei muuttunut). Bensapumppuakin olen epäillyt (ei saisi tarpeeksi soppaa kiihdytyksessä).
Jännää tässä on se, että kylmällä kelillä, kuten syksyn viikoilla ajoilla ei tee tätä. Eli vika painottuu enemmän kesäpäiviin. Voisiko kyse olla seoksessa, eli kävisi jostain syystä rikkaalla. Suuttimet kuitenkin alkuperäiset. Ilmavuotokaan ei tota oikein selitä, kun pelaa sitten kylmällä ilmalla hyvin.
Ideoita??- Anonyymi
Se mooaaminen viittaa liian laihaan seokseen, samoin tyhjäkäynnin pätkähtely, Vanhemmassa koneessa voi olla bensapumpun kalvo venähtäny veltoksi, eikä toimita riittävästi bensaa kaasuttimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se mooaaminen viittaa liian laihaan seokseen, samoin tyhjäkäynnin pätkähtely, Vanhemmassa koneessa voi olla bensapumpun kalvo venähtäny veltoksi, eikä toimita riittävästi bensaa kaasuttimeen.
Kerran tein ko. virityksen ja alkuperäisellä suuttimella mooasi, mutta kulki hyvin. Paras oli hitusen pienempi, kuin alkuperäinen. Uskomatonta, mutta totta. Evinrude XP 20 koneeseen, jossa vakiona 32mm kaasari ja imukannen aukko 18mm, jonka laajensin maksimiin, eli kannessa olevaan merkkirenkaaseen. Kyllähän tuli koneeseen puhtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran tein ko. virityksen ja alkuperäisellä suuttimella mooasi, mutta kulki hyvin. Paras oli hitusen pienempi, kuin alkuperäinen. Uskomatonta, mutta totta. Evinrude XP 20 koneeseen, jossa vakiona 32mm kaasari ja imukannen aukko 18mm, jonka laajensin maksimiin, eli kannessa olevaan merkkirenkaaseen. Kyllähän tuli koneeseen puhtia.
Sama homma mulla 20hv Evarin kanssa. Tehoa löytyi, että koko kylä ihmetteli sen vauhtia, eikä kulutus näyttäny nousevan samoilla matkoilla ollenkaan. Se olisi varmaan vaatinut pykälää isomman suuttimen, kun ylikierroksilla pitemmän matkan jälkeen kuului tyhjäkäynnillä hienoinen laakereiden kihinä minuutin verran, joka sitten loppui kun neulat sai riittävästi öljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama homma mulla 20hv Evarin kanssa. Tehoa löytyi, että koko kylä ihmetteli sen vauhtia, eikä kulutus näyttäny nousevan samoilla matkoilla ollenkaan. Se olisi varmaan vaatinut pykälää isomman suuttimen, kun ylikierroksilla pitemmän matkan jälkeen kuului tyhjäkäynnillä hienoinen laakereiden kihinä minuutin verran, joka sitten loppui kun neulat sai riittävästi öljyä.
Kannattaa käyttää PERÄMOOTTORIIN tarkoitettua täysynteettistä 2t öljyä. Suutin oikea, jos lähtee hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa käyttää PERÄMOOTTORIIN tarkoitettua täysynteettistä 2t öljyä. Suutin oikea, jos lähtee hyvin.
Juu, siinä olikin tankissa sellainen öljyautomaatti, joka sekoitti vain 1% öljyä bensan mukaan. 17 tuuman nousuisella potkurilla meni ylikierroksille.
- Anonyymi
MOOAMINEN RATKESI/TULI KUNTOON!
Ajaessa täristi niin paljon, että bensatankin korvausilmaventtiili pyöri itsekseen kiinni ja sitten kun yritti urku auki ajaa niin loppui bensansaanti kun tankki oli vakuumista lähes lintallaan :)
Eli ratkaisuksi on pyörittää sitä ilmaventtiiliä niin paljon että se "lukittuu" auki asentoon.
Ja PS: 10 X 15 potkuri tuli hommattu ja nyt menee 25-26 solmua (yksin, pohja puhtaana). Alkaa olemaan Terhille ihan riittävä vauhti (ei viitti vettyneitä uretaaneja enempää rasittaa) :D
Terv:
Johnson GT20 --> (30hp)
- Anonyymi
Missä kohdassa se tyhjäkäynti ruuvi on
- Anonyymi
Kyllä se niin on että käytännössä:
Paaliin.- Anonyymi
Tuo on ihan parasta. Ympäristöteko.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185