Purjehtijan mitta on takaseinä

Takatuupparimies

Purjehtijat ja autoilijat eivät eroa ratkaisevasti toisistaan. Ulkopuolisille asiat tavataan perustella järjellä, mutta oikeasti järkiperusteet sovitetaan tunteella tehdyn valinnan päälle. Auton tai veneen ostaminen perustuu kivaan fiilikseen.

Yksi voimakkaasti tunteisiin vaikuttava tekijä on kansirakenne. Monet purjehtijat hyväksyvät kannelle ties millaisen hässäkän, kunhan se on vain avoin, kunhan takaeinä puuttuu. Koppi saa olla muovista, korkea ja leveä, kunhan se ei ole varsinainen sisäohjaamo.

Maailmankiertäjät taas voivat rakennella kaaria, pystyttää tolppia tutkalle tai tuulimyllylle jne., mutta heillekin kiinteä ohjauskoppi on ei.

Tosiasia kuitenkin lienee, että suomalaiselle aktiivipurjehtijalle, joka pyrkii hyödyntämään koko vuoden tehokkaasti, jokin Nauticat 441:n tyylinen vene olisi paras ratkaisu. Sen, minkä nopeudessa ja nousukyvyssä häviää, mukavuudessa ja käytännöllisyydessä voittaa.

Esteenä tällaisten veneiden yleistymiseen on ensisijaisesti hinta, mutta toissijaisesti ihmisten turhamaisuus. Veneen kun täytyy olla sellainen, että sillä saa purjehtijan statuksen.

20

1034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pupulleheiniä

      Olisiko kuitenkin turhamaisuuden sijasta kyse siitä, että hyvin purjehtivalla veneellä on mukava purjehtia?

      Jos Nauticat 441 olisi kaikille paras ratkaisu, ei valmistaja varmaankaan olisi konkurssissa.

      • Pilithouserules

        Minun mielestä hyvä purjevene on sellainen, jolla on mukava purjehtia kelissä kuin kelissä Suomessa huhtikuusta marraskuun loppuun. Satoi tai paistoi. Toist lyhentää kauden pariin kuukauteen ja menettävät - paljon.


      • avotilarules
        Pilithouserules kirjoitti:

        Minun mielestä hyvä purjevene on sellainen, jolla on mukava purjehtia kelissä kuin kelissä Suomessa huhtikuusta marraskuun loppuun. Satoi tai paistoi. Toist lyhentää kauden pariin kuukauteen ja menettävät - paljon.

        Räntäsateessa ja iltapäivän pimeässä on paljon vähemmän epämukavaa istua kotona lukemassa tai hoitamassa vaikka pursiseuran asioita kuin kökkiä kopissa merellä. Ei siinä mitään menetä.


    • hatusta.faktaa

      Missä veneesi on myynnissä?

    • eipsykologiaa

      No olipa analyys, mutta kukin seilaa ja ajattelee tavallaan , vaikka sen myöntäminen ei näköjään olekaan helppoa...
      Mutta kommentoin väitettä sen verran, vähäisistä maileistani huolimatta, että vahdinpito so tähystys on paljon helpompaa avoimesta sitloodasta kuin kajuutasta.

    • Näinsesujuu

      Tähystys on tosiaan parempaa avoimesta ja etenkin silloin kun rätit ovat edessä - purjeveneitä joutuu ohjaamaan vähän et paikoista, usein reunalta. Sopiva läämin ja vedenestävä kerrospukeutuminen korostuu purjehtiessa.

    • Rakennankoite

      Hydrokopteri ois kätsy året runt.

    • laita.ja.laipio

      Miksi takaseinä, kun ei ole etuseinääkään? Mihin seiniä ylipäänsä tarvitaan muualla kuin kotona?

      Minulla on veneessä sisällä sisätila ja ulkona ulkotila. Toimii hienosti, eikä sisätilassakaan ole seiniä, siellä on laidat ja laipiot.

    • kysylisää

      Moottoripurren omistaneena voin sanoa että kyllä kuulaana lokakuisena päivänä oli hienoa mennä moottorilla t-paidalla lämppärin lämmittäessä ohjaamoa. Mutta sitten kesällä kun yritit purjehtia sillä niin olipa kankeata ja hankalaa - ja hidasta. Summa summarum. Mielummin perinteinen purkkari, jolla seilaaminen on nautittavaa, joskaan ei aina lämmintä ja kuivaa.

    • Torronpiä

      Kyllä se kankeus on ihan omassa päässä.

      Kun ruvetaan mittaamaan avotuulissa lukuja, niin eivätpä nuo moottoripurret purjeveneille merkittävästi häviä, jos ei ole aivan hiljainen tuuli.

      Ja se on kumma juttu, että moottoripursi on pska, mutta sitten joku kömpelö ketsi onkin mitä mainioin valinta esimerkiksi maailmankiertoon.

      Ihan psykologisia juttuja.

      • Niinpä, joku 40-jalkainen moderni Nauticatti on varmaankin nopeampi kuin keskimääräinen 70-luvun aito purjevene.


      • Kandeefuntsii
        Bossu kirjoitti:

        Niinpä, joku 40-jalkainen moderni Nauticatti on varmaankin nopeampi kuin keskimääräinen 70-luvun aito purjevene.

        Ja samanhintainen koko kansan vene ? Kysymys vaan että mikä on Nauticatin tilanne, onko kauppa käynyt ? Johtuuko se vaan mielikuvasta........... tuo konkka.


      • Ruorimies

        Noh, makunsa kullakin. Onneksi ei vielä venemaailmassa olla kuin autoissa. Lähes sama muoto koko, hybridi, ledit. Enemmän purjeveneissä merkitsee sen tarkoituksenmukaisuus. Haluaako olla kevyen kelin sunnuntai purjehtija, perhe ja koira mukana. Vaiko lähdetään yksin etelän 50° ja KapHorn vastatuuleen. Suomen oloissa lämmitys ja saada kuivat vaatteet, koiravahdin jälkeen. Provianttiannos ja lepoa. Itse toukokuusta lokakuun loppuun purjehtiessa olen huomannut. Että kylmä, märät vaatteet, pimeys (taskulamput), väsymys ja voileivät ja banaani. On parhaat tunnelman latistajat. Suhteellisen pienillä investoinneilla ja lisävarusteilla, saa purjehduskautta pidennettyä ja tehdä siitä miellyttävää.


    • Ariel371

      Matkanteossa genoa on joskus harvoin sisältä tähystävän näköalaa haittaava, mutta vain alle keskituulten kryssissä. Sen yläpuolella rullaa otetaan sisään ja genoan alaliesma nousee horisontin yläpuolelle. Myötäisessä tuota haittaa ei ole täydelläkään genoalla.
      Missään lodjun reunoilla ei isommissa pursissa istuskella matkanteossa, pilotti ajaa koko matkan. Vastakäännöksiä ei matkatessa tehdä edes vuosittain, jiippejä ehkä 1/200 mpk.
      Ylösrakennetun salongin alle mahtuvat isot nafta- ja vesitankit. Ne antavat autonomian ankkurissa kuukaudeksi ilman vesikoneita, sen kanssa äkkiä puoleksi vuodeksi. 500-1500 litran naftatankit voi täyttää siellä missä nafta maksaa 1,6 euron sijasta 60 snt./ litra. Mulla gibraltarilainen 400 litran 56 snt naftasatsi on nyt piisannut 9 kk. Myös iso akusto sopii sisään.
      Yksi ehkä haittaava asia sisäohjaamossa on. Sen ateriointitila rajoittuu veneen vasempaan puoleen, ohjauspöytä vie oikean puolen. Pöytä on siten pienempi kuin "oikeissa" pursissa. Lisäksi peräkajuutasta pentteriin mentäessä on kaikkiaan neljä porrasta kuljettavana.
      Muuta vikaa en ole huomannut.

    • Kippariville

      Itse nautin tuulesta ja merestä. Ymmärrän kyllä pappapurjehtijoita joiden reuma ei siedä enää kylmyyttä. Perässä tullaan.
      Jos nyt pysytään Suomen saaristossa ja rannikon tuntumassa, en näe mitään syytä ahtautua sisäohjaamoon vaan haluan nauttia täysin siemauksin ulkoilmasta. Se on koko homman juju. Matala tasainen kansi ja minimaalinen sprayhood. Sellainen oman veneeni tulee olla. Kylmien vesien aikaan pukeudutaan lämpimästi. Suomalainen perustaito.

      • Toisaalta, lokakuisessa räntäsadekryssissä jos pääset kokeilemaan dog housea tai pilot housea, voi mielipiteesi muuttua. Jos purjehtii vain kesällä, pärjää hyvin ilman.


      • merta.ja.tuulta

        Enpä juuri enempää samaa mieltä voisi olla. Purjehduskausi jatkuu normaalisti lokakuun puolivälin tienoille, enkä vielä siihen aikaan ole koppia kaivannut, enkä kauden jatkamistakaan sen pidempään. Eikä kautta päätä niinkään kylmä tai räntä, vaan valon ja ajan loppuminen. Kun siihen saakka pysyy kaiken ajan veneiden parissa, on muut elämän alueet jääneet ja nekin pitää elää. Purjehduskauden venytys ei ole mikään itseisarvo, eikä itsetehostuksen aihe sen enempää kuin paljot purjehditut mailitkaan.


      • merta.ja.tuulta kirjoitti:

        Enpä juuri enempää samaa mieltä voisi olla. Purjehduskausi jatkuu normaalisti lokakuun puolivälin tienoille, enkä vielä siihen aikaan ole koppia kaivannut, enkä kauden jatkamistakaan sen pidempään. Eikä kautta päätä niinkään kylmä tai räntä, vaan valon ja ajan loppuminen. Kun siihen saakka pysyy kaiken ajan veneiden parissa, on muut elämän alueet jääneet ja nekin pitää elää. Purjehduskauden venytys ei ole mikään itseisarvo, eikä itsetehostuksen aihe sen enempää kuin paljot purjehditut mailitkaan.

        "n muut elämän alueet jääneet ja nekin pitää elää"

        Jaa miksi pitää? Mitkä "muut"?


    • CornellinJimmy

      Eiköhän kehitys kulje samaan suuntaan kuin mökkeilyssäkin. Yksinkertaisista mökeistä, joissa on parhaimmillaan ollut sähkö, mutta ei viemäriä tai vessaa, on siirrytty kakkosasuntoihin, jotka ovat tasoltaan korkeampia kuin 80-luvun omakotitalot.

      Purjehduksessa kansirakenteiden lisääntymistä ei estä mikään muu kuin rahan puute. Jos rahaa olisi, jäljelle jäisi edelleen pienen pieni joukko, joka ei kansirakenteita hyväksyisi (vertaa nykyiset puuveneilijät), mutta ylivoimainen enemmistö ottaisi vastaan sääsuojan täysin kritiikittä, jos vain olisi rahaa maksaa siitä.

      Nimeä saaneet ja nimellään rahaa tekevät ammattipurjehtijat (esimerkiksi Jimmy Cornell) näyttävät suosivan kansirakenteellisia veneitä. Kun purjehdus on elämäntapa, huomio kiinnittyy käytännöllisyyteen ja mukavuuteen. Siksi tingitään purjehdusominaisuuksista.

      Jos lompakko kestäisi, tuollaisia ostettaisiin.

      http://www.bwsailing.com/bw/blue-water-sailing/boat-reviews-garcia-exploration-45/

    • Diipadaadee

      No ei se kyllä noin ole!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe