Miehet eivät osaa solmia kengännauhoja!

Olen kiertänyt ympäri Suomea autolla ja kuunnellut paljon radiota ja pääasiassa mukavaa ajankulua eri kanavilta tulee.

Mutta toissapäivänä radio Novalla naistoimittaja kertoi Me Naiset - lehdessä olleesta artikkelista kengännauhojen solmimisesta. Hän lopetti keskustelun toteamalla, että hän ei tunne yhtään naista, jolla olisi ollut ongelmia kengännauhojen kanssa ja hänen mielestään miehillä on vaikeuksia saada kengännauhat pysymään kiinni.

Olen itse opettanut pojalleni miten kengännauhat laitetaan kiinni, eikä ainakaan meillä tai muillakaan tuntemillani koirailla ole ongelmia kengännauhojen kanssa, joten pidän moista lausumaa törkeänä yleistyksenä.

Suljin radion harmissani.

70

1944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • observe

      Eikö tuo me naiset lehti viittaa nimenomaan siihen että kohderyhmänä ovat naiset?

      • Hyvin harvoin meikäläinen lukee Anna tai Me Naiset lehtiä, joskusvessalukemisena, jos ei löydy muuta luettavaa.


    • mimmimum-..mi

      Voi hyvinkin olla ns. uusavuttomia jotka eivät osaa....mutta yhtähyvin kumpiakin ...tyttöjä..poikia...ja jos eivät koskaan solmi kengännauhoja niin ei osaa...monella on valmiiksi nauhat solmittuna ja eivät avaa niitä...tai sitten on näitä joita ei tarvi solmia vaan vedetään sellainen stoppi nauhaan....Nauhattomia tennareitakin löytyy....

      • Olen huomannut saman asian, ei avata niitä kengännauhoja, vaan yritetään väkisin survoa jalkaa kenkään, vaikka nauhat ovat kiinni.

        Omasta lapsuudestani muistan Retu-nauhakengät, kyllä ne nauhat avattiin välillä, mutta kiristysvaiheessa nauhat katkesivat helpolla ja siten nauhoihin tuli ylimääräisiä solmuja, kun piti yhdistellä katkenneita nauhoja.


    • käytänen

      Nauhojen kiinnipysyminen sivuaa aihetta. Olen huomannut jo ajat sitten, kuinka pyöreät nauhat avautuvat liikkuessa, Paremmin pysyy kiinni litteät nauhat.

      • Tuo on ihan totta, miehillä on hautajais- ja juhlalengissä usein pyöreät nauhat, jotka täytyy vetää tosi piukkaan, että pysyvät kiinni.


    • ö-Öö

      Tippaliima

      Kai kaikki osaa pari solmua tehdä. Muistaakseni se piti kakarana oikein opetella, kun tuli siihen ikään, että laita ite kenkäs jalkaasi. Kyse ei solmujen osaamisesta.

      Tärkeimmät ylempänä kai olikin, solmut vie aikaa, ja ne tahtoo aukeilla omia aikojaan. Se aivan totta, pyöreät nauhat löysää solmun nopeemmin, kuin kanttinauhat. Haa, meitsillä oikein erityisen hyvät itse solmunsa aukaisevat kengät, kaks ohutta nauhaa yhdessä. Auki ne on jatkuvasti. Keinomateriaalit, siis muovit liukkaita, hankala niihin solmuja on tehdä pitäviksi.

      Tuli mieleen skraga. Mä teen yleensä yksinkertaisen ranskalaisen solmun, joskus kaksinkertaisen. Noh, molemmat pitää, riippuu kravatista. Mutta luonnonsilkkisissä kravateissa ei oikein mikään solmu tahdo pitää. Monet käyttää solmussa neulaa, en ole ikinä tullut hankkineeksi. Siis, kun kundit kiristelee kravattisolmujaan pitkin pileitä, ei se ole mitää brassailua, kravatti on vaan kiristeltävä aina välillä.

      Niin siis, on noita pikakiristettäviä kengännauhoja, ne vois olla ok. Ainoa vaan, ei mun mielestä sovi, kuin lenkkareihin. Ja sitten se perinteinen umpisolmu(tai tippaliima). Umpisolmussa ihmetyttänyt aina, miks sitä ei tahdo saada auki, kun kaikki muut solmut aukeaa itsestään....Asiassa se vika, solmukengät sitten tietysti venyy, kun niitä kiskoo jalkaan solmu kiinni, ei istu kunnolla. Siinä suhteessa ymmärrän venykkeelliset kengät hyvin, ne sentään jotenkuten pysyy jalassa, umpisolmukenkä väljä.

      Tota sukupuolisyrjintää kengännauhan solmimisessa en ymmärrä. Samanlaiset solmut, samanlaiset nauhat kummallakin sukupuolella kengissään. ei asiassa voi olla sukupuoleen liittyviä eroja. Paitsi femakointi.

      Päätän kengännauhapoliittisen kommenttini tähän.

      =DW=

      • ö-Öö

        Täsmennys.

        Kengät, joissa tuplat pyöreät nauhat, jotain, mitä lie keinokuitua, aina auki. Se tosin, vaikka epäiliskin, niitä ikinä ei ole edes saanut umpisolmuun, ne on niin liukkaat.

        =DW=


      • Ei se solmujen tekeminen ollut mikään erikoistaito, jonka osaavat vain harvat ja valitut. Mutta opetella se piti, kuten myös kravattisolmu ja pari muutakin solmua elämän aikana.

        Myös minun mielestäni oli hiukan feministinen kommentti ja mikäli miestoimittaja olisi laukonut vastaavan mielipiteen naisista, olisi metoo -hengen mukaisesti seurauksena ollut irtisanominen miehelle.


    • Sekin tekee aloittajasta niin naisellisen, kun hän osaa sitoa kunnolla kengännauhat. Eihän miehet yleensä ...

      • naseva

        Ehkä turkkilaiset miehet eivät yleensä osaa solmia kengän nauhoja mutta länsimaalaiset osaavat poikkeuksetta.


      • naseva kirjoitti:

        Ehkä turkkilaiset miehet eivät yleensä osaa solmia kengän nauhoja mutta länsimaalaiset osaavat poikkeuksetta.

        Olisikohan se toimittaja sitten puhunut vain turkkilaisista miehistä.
        Ei aloituksessa sellaista mainita, jos luet tarkasti.


      • naseva
        Tellukka kirjoitti:

        Olisikohan se toimittaja sitten puhunut vain turkkilaisista miehistä.
        Ei aloituksessa sellaista mainita, jos luet tarkasti.

        Eihän aloittaja sinua varten kysymyksiään tee kun ei edes sinulle vastaa.


      • naseva kirjoitti:

        Ehkä turkkilaiset miehet eivät yleensä osaa solmia kengän nauhoja mutta länsimaalaiset osaavat poikkeuksetta.

        Mihin kummaan se katosi turkkilaisia koskeva aamuinen aloituksesi,
        nyt olisin siihen osani tällännyt, vaan oli kadonnut mokoma.
        vai onko se tuolla jossakin...

        Ei kait sulla ole pakkomiellettä turkkilaisista kun yhtenään sitä tuputat.
        Vaan ei haittaa , tuputa vaan...


      • naseva kirjoitti:

        Eihän aloittaja sinua varten kysymyksiään tee kun ei edes sinulle vastaa.

        "naseva"

        Väärin.
        Hämmästyttävän usein täällä tehdään aloituksia joilla osoitellaan yhtä sun toista henkilöä.
        Yhdellä sun toisella tarkoituksella.
        Myöskin kommentoimattomuus kuuluu useinkin samaan tarkoitukseen.
        Jopa kommentointi toisinaan palvelee samaa tavoitetta.
        Vahingon-ilo ja muu vastaava ilakointi on myös sitä.
        Mietihän omaa kommenttiasi.
        -
        Minua moinen ei tietenkään kosketa.

        H.


      • naseva kirjoitti:

        Eihän aloittaja sinua varten kysymyksiään tee kun ei edes sinulle vastaa.

        En näe aloituksessa minkäänlaista kysymystä.
        Nähdäkseni hän vain kertoi kuinka turhista pikkuasioista hän nokkaantuu ja napsauttaa radion kiinni.


      • naseva
        hunksz kirjoitti:

        "naseva"

        Väärin.
        Hämmästyttävän usein täällä tehdään aloituksia joilla osoitellaan yhtä sun toista henkilöä.
        Yhdellä sun toisella tarkoituksella.
        Myöskin kommentoimattomuus kuuluu useinkin samaan tarkoitukseen.
        Jopa kommentointi toisinaan palvelee samaa tavoitetta.
        Vahingon-ilo ja muu vastaava ilakointi on myös sitä.
        Mietihän omaa kommenttiasi.
        -
        Minua moinen ei tietenkään kosketa.

        H.

        Tellukan ritari...hunkki

        Buahhaaaaaaaaaaaaaaa


      • naseva kirjoitti:

        Tellukan ritari...hunkki

        Buahhaaaaaaaaaaaaaaa

        Tellukan ritari.
        Voi miten somalle se kuulostaa korviini. Kirjoita uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ...
        Minulla ihan ikioma ritari palstalla. Eipä kaikilla olekaan. Onkos sinullakaan?


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Tellukan ritari.
        Voi miten somalle se kuulostaa korviini. Kirjoita uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ...
        Minulla ihan ikioma ritari palstalla. Eipä kaikilla olekaan. Onkos sinullakaan?

        sano sille rakkaallesi et se voisi hiukka rajoittaa jankuttamista toisten aloitusten kopioimisesta sinullehan siitä ei ole pelkoa


      • ainanaakka kirjoitti:

        sano sille rakkaallesi et se voisi hiukka rajoittaa jankuttamista toisten aloitusten kopioimisesta sinullehan siitä ei ole pelkoa

        Enhän minä voi/halua kenenkään kommentoimista rajoittaa avoimella yleisellä keskustelupalstalla.
        Nyt lähden oopperaan, mutta jatketaan jankutusta yöllä, jos sinua huvittaa tuollainen.


      • Klassikkojen-ystävä

        Minäkin olen nähnyt sen oopperan.
        Nimi oli joku Oopperan Ummetus.


      • KylläRuottissa
        Klassikkojen-ystävä kirjoitti:

        Minäkin olen nähnyt sen oopperan.
        Nimi oli joku Oopperan Ummetus.

        kelpaa ex-siivoojien elellä ja käydä oopperassa :)


      • Bengalitikku
        hunksz kirjoitti:

        "naseva"

        Väärin.
        Hämmästyttävän usein täällä tehdään aloituksia joilla osoitellaan yhtä sun toista henkilöä.
        Yhdellä sun toisella tarkoituksella.
        Myöskin kommentoimattomuus kuuluu useinkin samaan tarkoitukseen.
        Jopa kommentointi toisinaan palvelee samaa tavoitetta.
        Vahingon-ilo ja muu vastaava ilakointi on myös sitä.
        Mietihän omaa kommenttiasi.
        -
        Minua moinen ei tietenkään kosketa.

        H.

        Mihin katosi sinun "rohkea unesi", minkä olit vissisti unissasi kirjoittanut?
        Siinä aloituksessa taisit osoitella ihan itseäsi....


      • Einaurata
        Bengalitikku kirjoitti:

        Mihin katosi sinun "rohkea unesi", minkä olit vissisti unissasi kirjoittanut?
        Siinä aloituksessa taisit osoitella ihan itseäsi....

        Molemmat ihan samanlaisia palstahäiriköitä ja kiusaajia. Kaivelevat muiden sanomisia ja monta hyvää tyyppiä lähtenyt hunkszin ja Tellukan vuoksi palstalta.


      • kylmätotuus
        Einaurata kirjoitti:

        Molemmat ihan samanlaisia palstahäiriköitä ja kiusaajia. Kaivelevat muiden sanomisia ja monta hyvää tyyppiä lähtenyt hunkszin ja Tellukan vuoksi palstalta.

        Täällä kaivellaan niin vanhoja asioita monenkin nimimerkin toimesta, ettei minulla ole niistä jutuista hajuakaan.
        Ei se minua hetkauta suuntaan eikä toiseen. Siinäpähän tonkivat, jos eivät muuta keksi reppanat.

        Ei täältä tarvitse kenenkään lähteä pois joidenkin tyyppien takia.
        On helppoa jättää huomioimatta niiden nimimerkkien kommentit, jotka kokee häiriköinniksi tai kiusaamiseksi.
        Kun hyppää yli heidän kirjoitustensa, niin ei pitäisi olla mitään hätää.

        Minua eivät näiden poskisolistien kirjoitukset saa mihinkään häipymään. Enemmänkin minä saan hupia heidän "loistavista" aikaansaamisistaan.

        Eräältä nimimerkiltä odotan edelleen vastausta yhteen väittämäänsä. Ei sitä ole vielä tullut, mutta odotellahan minä jaksan.

        Ei oo kiirettä kirkkoon.........................
        Kiire tai kiireettömyys oli aloittajan aiempi aihe, mutta kai siitä sopii mainita tässäkin aloituksessa.


      • taitaa-puijata-meitä
        KylläRuottissa kirjoitti:

        kelpaa ex-siivoojien elellä ja käydä oopperassa :)

        Jos hän käy siellä siivoomassa? eihän mikään ooppera niin vähän aikaa kestä että alle kaksi tuntia lähdöstä on jo takaisin palstalla.


      • taitaa-puijata-meitä kirjoitti:

        Jos hän käy siellä siivoomassa? eihän mikään ooppera niin vähän aikaa kestä että alle kaksi tuntia lähdöstä on jo takaisin palstalla.

        Kellosi on pysähtynyt.
        Kesti 2tuntia 55 min väliajan kanssa plus matkat päälle.


      • taitaa-puijata-meitä
        Tellukka kirjoitti:

        Kellosi on pysähtynyt.
        Kesti 2tuntia 55 min väliajan kanssa plus matkat päälle.

        Niin, eikä niin isoa tilaa mitenkään ehdi kahdessa tunnissa siivota, hyvä kun korjasit!


      • ainanaakka
        taitaa-puijata-meitä kirjoitti:

        Niin, eikä niin isoa tilaa mitenkään ehdi kahdessa tunnissa siivota, hyvä kun korjasit!

        onhan se hienoa entisen siivoojan sanoa menevänsä oopperaan vaikka vain siivoamaankin


      • taitaa-puijata-meitä kirjoitti:

        Niin, eikä niin isoa tilaa mitenkään ehdi kahdessa tunnissa siivota, hyvä kun korjasit!

        Jonkunhan sekin on siivottava, tottakai.
        En muista olisiko Ooppera ollut sen firman töitä, jossa siivosin. Teattereita oli ainakin. En niissäkään siivonnut vaikka kerran Dramatenissa istuinkin siivoushaalareissa, kun vaihtovaatteet unohtui bussiin ja meni teatteriin töistä suoraan.
        Onneksi ei kukaan oksentanut tai läikytellyt viiniään lattioille, että olisi tarvittu siivoajaa. Enhän minä olisi edes tiennyt missä siellä on siivouskomero.


    • Loyds

      Mä käytän vain nauhattomia kenkiä, sillä nykyiset naiset eivät osaa solmia miestensä kengän-nauhoja aamulla niin, että pysyisivät kiinni koko päivän ajan.

      • Ei naiset miesten kengännauhoja sido eivätkä ole koskaa sitoneetkaan.


      • ö-Öö

        Nimenomaan näin :DDDDD

        =DW=


      • hehehehee

        Ei ennenkään naiset osanneet hyviä solmuja tehdä.
        Mies valitti, että kun vaimo aamulla sitoi viljasäkin, niin mies joutui menomatkalla myllylle kolme kertaa sitomaan uudestaan.


      • ainanaakka
        hehehehee kirjoitti:

        Ei ennenkään naiset osanneet hyviä solmuja tehdä.
        Mies valitti, että kun vaimo aamulla sitoi viljasäkin, niin mies joutui menomatkalla myllylle kolme kertaa sitomaan uudestaan.

        nykyajan feministi naiset ovat niin paljon miehiä parempia kaikessa


      • noohjooh

        Haa! Loyds, mä sitoisin niin mielelläni, niin että pysyy, kengät yhteen.


      • hehehehee
        hehehehee kirjoitti:

        Ei ennenkään naiset osanneet hyviä solmuja tehdä.
        Mies valitti, että kun vaimo aamulla sitoi viljasäkin, niin mies joutui menomatkalla myllylle kolme kertaa sitomaan uudestaan.

        Me naiset-lehdessä eivät osanneet arvata, että juttunsa joutuu jonkun miehen korviin. Eihän MIES Me naiset-lehteä lue!
        Jos olisivat kirjoittaneet saman asian kiemuraisemmin ja muka-naisia-moittien, niin ei putkiaivot olisi loukkaantuneet.

        Katsokaas nyt, aloittaja ei yhtään ärähtänyt tuon eilen kirjoittamani kommentin vuoksi :D
        Jo muinaiset suomalaisnaiset kertoilivat aivan vapaasti miesten kuulleen tätä tarinaa, ja miehet myhäillen sitä myös toistelivat toisilleen., että
        - Akat sitoi niin huonosti jyväsäkit, että solmut aukes jo matkalla ja v.aikka kolme kertaa solmin uudelleen, niin perillä myllyllä oli solmut auki.
        Miehen logiikka :D


      • hehehehee kirjoitti:

        Me naiset-lehdessä eivät osanneet arvata, että juttunsa joutuu jonkun miehen korviin. Eihän MIES Me naiset-lehteä lue!
        Jos olisivat kirjoittaneet saman asian kiemuraisemmin ja muka-naisia-moittien, niin ei putkiaivot olisi loukkaantuneet.

        Katsokaas nyt, aloittaja ei yhtään ärähtänyt tuon eilen kirjoittamani kommentin vuoksi :D
        Jo muinaiset suomalaisnaiset kertoilivat aivan vapaasti miesten kuulleen tätä tarinaa, ja miehet myhäillen sitä myös toistelivat toisilleen., että
        - Akat sitoi niin huonosti jyväsäkit, että solmut aukes jo matkalla ja v.aikka kolme kertaa solmin uudelleen, niin perillä myllyllä oli solmut auki.
        Miehen logiikka :D

        Samaa krjoitin tämä keskustelun alussa, etten ainakaan minä mitään Me Naiset -lehteä lue kuin hätätapauksessa.

        Huomasin kyllä tuon kommenttisi entisennaisen sanomisista. Se ei ollut osoitettu minulle, joten en kommentoinut, koska viime keskustelussa tuli palautetta siitä, että vastasin viestiin, jota ei ollut minulle tarkoitettu, hahaa.

        Kyllä naiset tekevät paljon paremmin monia asioita, mutta en usko kengännauhojen tai muidenkaan solmujen tekemisen riippuvan sukupuolesta.


    • noohjooh

      No mikä ettei, onko vatsa tiellä?

      Osaahan miehet solmia solmiota, mun poika vetelee tällaisia:
      https://www.youtube.com/watch?v=beDoqe69c5U
      Noin, nyt sinäkin osaat.

      • Kiitos vinkistä, haha. Ainoa huono puoli ettei sitä oikein opi katsomalla miten joku muu tekee. Isäni opetti minulle kravattisolmun tekemisen seisomll vieressäni ja kertomalla mitä tehdään. Js minä pojalle, kuten myös kengännauhan solmimisen. Kädestä pitäen, rauhallisesti.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, haha. Ainoa huono puoli ettei sitä oikein opi katsomalla miten joku muu tekee. Isäni opetti minulle kravattisolmun tekemisen seisomll vieressäni ja kertomalla mitä tehdään. Js minä pojalle, kuten myös kengännauhan solmimisen. Kädestä pitäen, rauhallisesti.

        Noin se kuuluu tehdä, siirtää osaaminen isältä pojalle, äidiltä tyttärelle monet hyvät opit!


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Noin se kuuluu tehdä, siirtää osaaminen isältä pojalle, äidiltä tyttärelle monet hyvät opit!

        Meillä on ollut paljon juttuja, jotka ovat olleet "miesten tekemisiä" ja olen parhaani mukaan opettanut omalle pojalleni. Sama toimi kotonani, kun äitini opetti tyttärilleen asioita, joita nämä jakavat omille likoilleen. Minusta on kyse perinteestä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Meillä on ollut paljon juttuja, jotka ovat olleet "miesten tekemisiä" ja olen parhaani mukaan opettanut omalle pojalleni. Sama toimi kotonani, kun äitini opetti tyttärilleen asioita, joita nämä jakavat omille likoilleen. Minusta on kyse perinteestä.

        Olet viisas isä. Meidänkin perheessä monia taitoja siirtynyt sukupolvelta toiselle. Ja monet niistä ovat sellaisia, joita ei voi kirjasta opetella. Esimerkiksi luonnossa liikkumisen taito, "luonnon lukeminen". Mieheni oli nuorena partiossa, kuten oma poikammekin, siellä oppi monia taitoja. Mökillämme kalastus, veneen käsittely, puiden kaataminen, katon korjaus, erilaiset rakennuksen huoltoon liittyvät työt. Paljon kaikkea hyvää.

        Minä opetin silittämään, pesemään pyykkiä, siivoamaan, leipomaan, ompelermaan. Tyttärenpoikani halusi oppia virkkaamaan ketjusilmukoita, en tiedä miksi, oli hauska katsoa miten hän ensin kieli suupielessä väkerti, oli ehkä 8 v, lopulta se ketju olikin sitten aika pitkä.Olen myös leiponut hänen kanssaan mustikkapiirakkaa yhdessä poimimistamme mustikoista. Hän oli hyvin ylpeä piirakastamme.


    • Helppoakunsentaitaa

      Niinkö.
      Sidon kenkieni nauhat vain kerran kutakin paria kohti. Rusetilla ovat ja pysyvät, ilman umpisolmuja. Ja avaan siinä vaiheessa kun heitän kengät roskiin.
      Väliajat, jopa satoja käyttökertoja, sovellan 50 cm kenkälusikkaa.

      • Joo, on kyllä kenkälusikka olemassa, mutta käytän sitä ainoastaan nauhattomien, tiukkojen kenkien kanssa. Ihan hyvää liikuntaa se nauhojen sitominen on, eikä vatsa pääse kasvamaan liian suureksi. Eikö niitä kenkiä joudu ottamaan muuallakin pois ja laittamaan takaisin jalkaan kuin pelkästään kotona? Luulisi olevan hankalaa raahata 50 cm kenkälusikkaa mukana?


      • monikäyttöinen
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Joo, on kyllä kenkälusikka olemassa, mutta käytän sitä ainoastaan nauhattomien, tiukkojen kenkien kanssa. Ihan hyvää liikuntaa se nauhojen sitominen on, eikä vatsa pääse kasvamaan liian suureksi. Eikö niitä kenkiä joudu ottamaan muuallakin pois ja laittamaan takaisin jalkaan kuin pelkästään kotona? Luulisi olevan hankalaa raahata 50 cm kenkälusikkaa mukana?

        Vanhan miehen on hyödyllistä pitää kenkälusikka aina taskussa. Kenkälusikalla vanha mies voi tilanteen tullen avittaa muutakin sisään kuin jalan kenkään.


      • Helppoakunsentaitaa
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Joo, on kyllä kenkälusikka olemassa, mutta käytän sitä ainoastaan nauhattomien, tiukkojen kenkien kanssa. Ihan hyvää liikuntaa se nauhojen sitominen on, eikä vatsa pääse kasvamaan liian suureksi. Eikö niitä kenkiä joudu ottamaan muuallakin pois ja laittamaan takaisin jalkaan kuin pelkästään kotona? Luulisi olevan hankalaa raahata 50 cm kenkälusikkaa mukana?

        No, kenkien nauhat eivät olisi ongelma vaikka sitoisin kymmenen kertaa päivässä, mutta en viitsi.
        Synnynnäisestä rakenteesta johtuen menen edelleen vaikka linkkuun, hiljattain testasin meneekö otsa polviin ja kyllä se onnistui. Pari kertaa venyttelin harjoitteeksi.

        Eli itse asiaa tuijottaen eipä ole sellaista mestaa missä joutuisin riisumaan kenkäni. En edes kyläile missään ja kotikeikkojakaan en ole tehnyt yli kymmeneen vuoteen. Eniten käytän työkenkiä vaikka en työkeikalle menisikään. On uutta vastaavat arki lenkkaritkin ja toki löytyy "juhlakenkiäkin" joita käytän harvoin tai en koskaan.

        Laivoilta varaan lux tai suite hyttejä, niissä on kenkälusikat (pitkät) talon puolesta. Jos joku on sellaisen nyysinyt, pyydän siivoojilta uuden. Hyteissä kunnioitan kokolattiamattoja vaikka niiden hygieniapitoisuus pelkän häthätäisen imuroinnin jälkeen ei ole lux, silti riisun kengät oven suulle.
        Pitemmille matkoille sujahtaa 50 cm matkalaukkuun automaattisesti. Mökiltä löytyy useitakin pitkiä kenkälusikoita. Mutta siellä tulee käytettyä crosseja tai sandaaleita, harvemmin lenkkareitakaan.


      • monikäyttöinen kirjoitti:

        Vanhan miehen on hyödyllistä pitää kenkälusikka aina taskussa. Kenkälusikalla vanha mies voi tilanteen tullen avittaa muutakin sisään kuin jalan kenkään.

        Voi itku ja hammasten kiristys :-)), monikäyttöinen esine.


    • ro-botti

      Aika hyökkäävää ja miehiä kritisoivia naisia sekä televisiossa että radiossa. Jotkut naiset kuvittelevat että miehille vitduilu poistaa vuosisatojen vääryydet ja edesauttaa jotakin. Harhaluuloa ja järkevämpää olisi lopettaa hyödytön vihanpito ja arvostelu.

      • Voihan se nostaa jonkun itsetuntoa, kun pääsee vinoilemaan vastakkaiselle sukupuolelle. Itse olen enemmänkin tasa-arvo miehiä, enkä tule hyväksymään miesten asettamista mihinkään sylkykupin asemaan. En tarkoita sitä, että tuo radiolähetys olisi niin tehnyt, mutta kunhan jurppii.


    • hupilupa

      Toimittajan pitäisi pysyä aina puolueettomana eikä laukoa omia mielipiteitään jonain muka totuutena. Yleensä lopputulos heikko.

      • Bengalitikku

        Sanoisinko provo ja miestä halventava.


      • Tietoviisaus
        Bengalitikku kirjoitti:

        Sanoisinko provo ja miestä halventava.

        Ei tässä nyt mistään yllyttämisestä tai kiihottamisesta ollut kyse, provo sanaa käytetään surutta liikaa väärässä merkityksessä.


      • Bengalitikku

        No, en kuullut radiosta ja tämäpä oli tokaisu aloitukseen.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        No, en kuullut radiosta ja tämäpä oli tokaisu aloitukseen.

        Kun on paljon puhuttu viime aikoina naisten tasa-arvosta, niin ei nyt kannata sentään miehiä ruveta halventamaan. Monet televisio-ohjelmat ovat menneet niin viihteelliseksi, että siellä saa hölöttää aivan mitä tahansa, mutta olen tottunut kuulemaan radiosta suht'koht järkevää jutustelua. Ehkä tämäkin on muuttumassa?


      • Bengalitikku

        Pakko täsmentää, ettei tule mojovaa väärinkäsitystä: tokaisu koski radio-ohjelmaa, mitä en itse kuullut. Yleistykset kun eivät pitäne aina paikkaansa.
        Mutta tulipa mieleen, että pyöräillessä nauhojen kanssa kandee olla tarkka, koska nauha voi irrota ja livetä polkimen ympärille ja huonosti voi käydä kun pysähdyt. Nähty on.


    • kylmätotuus

      Leppoisaa iltaa täältä Savosta!

      Enpä usko, että pojille olisi vaikeampaa oppia sitomaan kengännauhat "oikein" kuin tytöillä.
      Huuhaata koko juttu näin arvelen.
      Kaikkihan tiedämme, etten koskaan olen väärässä.

      Jo kauan sitten isäni hallitsi ko. taidon ja opetti sen lapsilleen. Hän teki myös kengät ja niihin nauhat, jotka pysyivät solmussa niin kauan, kunnes ne pikku kätösillämme avasimme. Joskus talvipakkasilla saattoi käydä niin, etteivät omat voimamme riittäneet avaamaan jäisiä nauhoja. vaan tarvitsimme apua ja sitä myös saimme. Takuuvarmasti kengät pysyivät jaloissa umpihangessa kahlatessamme, eivätkä hukkuneet lumeen.

      Poikanikin osaa sitoa kengännauhat "oikeaoppisesti", mutta suivaantui siihen, etteivät liukkaat ja pyöreät nauhat pysyneet kiinni, vaan solmu löystyi ja aukesi lopulta kokonaan.
      Lieneekö väärä tapa, että hän tekee ensin tavallisen solmun ja sitten molempiin nauhoihin lenkin ja niistä sen tavallisen solmun.
      Onko se umpisolmu, sitä en tiedä, koska en ole asiantuntija näissä solmuasioissa. Kengännauhat pysyvät kuitenkin kiinni ja kengät jaloissa, se on pääasia. Vai onkohan se jalka-asia?

      PS.
      On ihanaa, jos mitkään tärkeät asiat elämässä eivät ole solmussa.
      Eikö vain?

      T. Savon paronitar

      • Oikein hyvää huomentä täältä aurinkoisesta Porvoosta, paronitar!

        Ihan tosissaan se nainen asian sanoi, ehkä hänellä oli kuvitelma naisten ylivoimasta tai sitten hänellä ei ollut lapsia. Samaa mieltä ihan huuhaata päästeli suustaan. Ehkä ei minunkaan olisi pitänyt vetäää siitä hernettä nenään, mutta kun ei ollut mitään puolustautumismahdollisuutta ja olen tottunut havainnoimaan ja kuuntelemaan mitä puhutaan.

        Ei ole mitkään asiat täällä solmussa, en muista kohdanneeni tällaisia kesälomailmoja koskaan Suomessa ja elämä hymyilee joka suhteessa. Ajattelin lähteä tänään mato-ongelle, kun lupasivat "vain" kahdenkymmenen asteen lämpötilaa tänään.


      • hehehehee
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Oikein hyvää huomentä täältä aurinkoisesta Porvoosta, paronitar!

        Ihan tosissaan se nainen asian sanoi, ehkä hänellä oli kuvitelma naisten ylivoimasta tai sitten hänellä ei ollut lapsia. Samaa mieltä ihan huuhaata päästeli suustaan. Ehkä ei minunkaan olisi pitänyt vetäää siitä hernettä nenään, mutta kun ei ollut mitään puolustautumismahdollisuutta ja olen tottunut havainnoimaan ja kuuntelemaan mitä puhutaan.

        Ei ole mitkään asiat täällä solmussa, en muista kohdanneeni tällaisia kesälomailmoja koskaan Suomessa ja elämä hymyilee joka suhteessa. Ajattelin lähteä tänään mato-ongelle, kun lupasivat "vain" kahdenkymmenen asteen lämpötilaa tänään.

        @PorvoonParoni
        "kun ei ollut mitään puolustautumismahdollisuutta"

        Olisit heti soittanut Radio Novaan ja antanut oikein miehen kädestä, tai siis tässä tapauksessa miehen suusta.
        Sitten olisit ja voisit vieläkin kirjoittaa facebookiin Me naiset-lehden sivulle
        https://www.facebook.com/MeNaiset/ ja vaatinut artikkelin korjaamista niin jämerin ja miehekkäin termein, että menee varmasti perille.


      • hehehehee kirjoitti:

        @PorvoonParoni
        "kun ei ollut mitään puolustautumismahdollisuutta"

        Olisit heti soittanut Radio Novaan ja antanut oikein miehen kädestä, tai siis tässä tapauksessa miehen suusta.
        Sitten olisit ja voisit vieläkin kirjoittaa facebookiin Me naiset-lehden sivulle
        https://www.facebook.com/MeNaiset/ ja vaatinut artikkelin korjaamista niin jämerin ja miehekkäin termein, että menee varmasti perille.

        Vaikka uhoan joskus palstalla kuin kukko tunkiolla, olen todellisuudessa vaatimaton mies, enkä koskaan loukkaisi julkisesti naistoimittajaa ja luulen siellä naistenlehden toimituksessa tiedettävän etteivät kyseessä ole miehet, vaan että artikkelin kohderyhmänä olivat naiset.


    • asdcasdasdads

      jos laittaa vain toiseen jalkaan nauhallisen kengän niin silloin solmii kengännauhan, koska yhesä kengäsä on vain yksi nauha

      • Vertaisin kengännauhoja sanaan housut, jossa on kyseessä monikollinen yksikkö ja vaikka ei olisi lahkeita lainkaan puhutaan housuista, hahaa. Harvoin kestää yksi kengännauha koko kengän elinikää, joten joudut hankimaan siihen yhteen kenkääsi kengännauhoja.


      • sdfaferf
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Vertaisin kengännauhoja sanaan housut, jossa on kyseessä monikollinen yksikkö ja vaikka ei olisi lahkeita lainkaan puhutaan housuista, hahaa. Harvoin kestää yksi kengännauha koko kengän elinikää, joten joudut hankimaan siihen yhteen kenkääsi kengännauhoja.

        Minä uskoisin että jo kauan aikaa on joutunut hankkimaan kengännauhaan uusia kenkiä. Ennen ku kengät oli elukannnahkaa ja muuta luonnollista niin nehän kesti isältä pojanpojalle. Nyt ne ovat jotain puolimuovisia made in bangladesheja.


      • sdfaferf kirjoitti:

        Minä uskoisin että jo kauan aikaa on joutunut hankkimaan kengännauhaan uusia kenkiä. Ennen ku kengät oli elukannnahkaa ja muuta luonnollista niin nehän kesti isältä pojanpojalle. Nyt ne ovat jotain puolimuovisia made in bangladesheja.

        Ihan samat aatokset kenkien kestävyydestä, hyvä jos muutaman vuoden pystyy pitämään. Ennen kenkiä pidettiin niin kauan, kun ne mahtuivat jalkaan. Nyt ne hajoavat joskus nopeammin mitä kengännauhat.


    • Minäkin solmin joka päivä yhden miehen kengännauhat, olen tehnyt sen jo yli kolmekymmentä vuotta.
      Toinen sentään on oppinut solmiamaan itse.

      • Taitaa olla kyseessä tällainen erityislapsi, joista huolehtivia vanhempia arvostan erityisen paljon. Kengännauhojen solmiminen on varmaan huolistanne pienimpiä ja kiinnitätte huomiotanne aivan muihin asioihin ihmisen elämässä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Taitaa olla kyseessä tällainen erityislapsi, joista huolehtivia vanhempia arvostan erityisen paljon. Kengännauhojen solmiminen on varmaan huolistanne pienimpiä ja kiinnitätte huomiotanne aivan muihin asioihin ihmisen elämässä.

        Nykyisin jo erityisaikuinen, joka tuhoaa kesän aikana vähintään viidet tennarit.
        Joita paikkaillaan jesusteipillä käyttöiän pidentämiseksi.
        Totta, tämän vuoden aikana on kertynyt huolia repullinen, ja uutta pukkaa.


      • Ancie kirjoitti:

        Nykyisin jo erityisaikuinen, joka tuhoaa kesän aikana vähintään viidet tennarit.
        Joita paikkaillaan jesusteipillä käyttöiän pidentämiseksi.
        Totta, tämän vuoden aikana on kertynyt huolia repullinen, ja uutta pukkaa.

        Jalkineita käytetään eri tavoin ja joillakin menee enemmän, teillä ei tarvitse sitten ainakaan tuskailla, että mitäköhän kokoa pitäisi ostaa.

        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Anna pois itkuista puolet, hetkeks vielä tänne jää
        Menköön pois huolet ja murheet ahdas lieka heltiää

        Tiedän mitä on, tiedän mitä on kantaa unelmaa
        joskus toivototon vaikkakin se on taivas kimaltaa
        Yllä kauan ollut on selkäpuoli auringon

        Juha Tapio


    • farfarttt

      Nauhoja kalkineissa ei ole ollut moniin vuosiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3716
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      225
      3224
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2135
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2132
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1977
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1775
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1752
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      296
      1488
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe