Ubuntun tietoturvapäivitys

nyt.on.gauhee.tilanne

Eilen tuli päivitys 64-bit Ubuntu 14.04:ään, joka on jokin ”tärkeä” tietoturvapäivitys.
Olen monta kertaa asentanut 14.04:n ja se on aina aikaisemminkin tullut erillisenä tähän versioon. Jokin kohta tässä versiossa on perustavanlaatuisesti vanhentunut.

Päivitys on merkitty 14_04 WEOL

Merkintä saattaa EOL tai sitten ei sekään.
Tällä päivityksellä on oma Wikipediasivukin.

Saisko joku tatsia näin vähäisillä tiedoilla?

Vastasin vahingossa OK päivityksen suorittamisen sijaan.

Jos joku tunnistaa, niin
- tuleeko päivitys uudestaan vai
- täytyykö se itse hakea ja miten?

Kokeilin Synapticilla, mutta siinä ei tuntunut saatavan tätä päivitystä ja se on tullut ennenkin erillisenä.

16

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eol
    • nyt.on.gauhee.tilanne

      Aloittajana ja ei-asiantuntijana vastaan itse itselleni hyvin lyhyesti.


      Päivitys 1404_HWE_EOL

      Minulla on Ubuntu 64-bit 14.04 ja olen asentanut sen joskus aikaisemmin rakentamastani muistitikusta.

      2016 muuttui jotain noita kummallisuuksia kernelistä ja blaa blaa...

      Joka tarkoittaa ettei tärkeitä päivityksiä enää saa tällä kokoonpanolla.

      Päätteeseen komento:
      hwe-support-status --verbose

      kertoo tarvitaanko päivitys
      ***

      Seuraavaksi päätteeseen komento:

      uname -r

      Jos vastauksena on kernelin versio 3.16 tai 3.19 tai 4.2, tarvitset päivityksen.
      Jos vastauksena on kernelin versio 3.13 or 4.4, et tarvitse tähän päivitystä.

      ***

      On aiheellista ensin
      - Varmuuskopioida omat tärkeät tiedostot

      - Check the availability of enough free space (2x the size of all installed packages)
      Tämä jäi hämäräksi. No mennään eteenpäin...

      - Päivitä paketit Synaptic-pakettienhallinnnalla

      - Päätteeseen komento siivoamaan vanhat roinat:
      sudo apt-get autoremove

      ***

      Lopulta hae päivitys komennolla päätteeseen:

      update-manager -c

      Ohjeita tulee.

      https://wiki.ubuntu.com/1404_HWE_EOL

      Korjatkaa mikäli sisältää virheitä.

    • Jos ei pakottavaa syytä käyttää Ubuntu 14.04 miettisin päivittämistä Ubuntu 16.04. Varmuuskopio kannattaa tietysti ottaa ensin.

      • Ubuntu_1804

        Ja jos mitään tarvetta ei ole pitäytyä vanhoihin jakeluversioihin, voisi _asennus_ uusimpaan LTS-versioon 18.04 olla käypä vaihtoehto. Tuolloin toki kaikki henkilökohtainen data pitää olla tallennettuna kuten se tietenkin onkin vastuullisella käyttäjällä.


      • Ubuntu_1804 kirjoitti:

        Ja jos mitään tarvetta ei ole pitäytyä vanhoihin jakeluversioihin, voisi _asennus_ uusimpaan LTS-versioon 18.04 olla käypä vaihtoehto. Tuolloin toki kaikki henkilökohtainen data pitää olla tallennettuna kuten se tietenkin onkin vastuullisella käyttäjällä.

        Totta, mutta 16.04 on ulkoasultaan liki vanhan veroinen. Itse en ole vielä asentanut tähän 18.04. Toisella koneella on LUbuntu ja yhdellä KUbuntu 18 ja käyttö ollut vähäistä. Vanhempaan koneeseen 16 edelleen hyvä valinta.


      • riippuu_koneesta
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Totta, mutta 16.04 on ulkoasultaan liki vanhan veroinen. Itse en ole vielä asentanut tähän 18.04. Toisella koneella on LUbuntu ja yhdellä KUbuntu 18 ja käyttö ollut vähäistä. Vanhempaan koneeseen 16 edelleen hyvä valinta.

        1-gigaiset eivät pysty pyörittämään 16.04:ää.


      • Xfce4

        Kyllä 16.04 pyörii myös 1Gt:n muistilla. Unity-työpöydän sijaan kannattaa käyttää jotakin keveämpää.


    • Xubuntu

      Tärkein tietoturvapäivitys Ubuntu 14.04 -käyttäjälle on päivittää (tai tarvittaessa asentaa) jakelunsa yhä täyden tuen tarjoavaan Ubuntu-jakeluun (oli se sitten Xubuntu/Lubuntu/Ubuntu tai jokin muu).

    • miten_on

      Eiköhän jopa päivittämätönkin linux-jakelu ole turvallinen (ja turvallisempi kuin windows) kun on terveen epäluuloinen eikä surffaile missä tahansa, vai eikö?
      Meinaan mulla on "pankkipäätteenä" kone johon ei esim. Xubuntu 12.04.3:a uudempaa saa asennettua koska koneessa ei toimi PAE kunnolla, versio 14.04 kieltäytyi asentumasta juuri tuon PAE-tuen puutteen takia.
      TOISAALTA, koneella ei tehdäkään mitään muuta kuin käydään verkkopankissa joten tuskin mitään tihulaisia asentuu.

      • Vastuullinen_käyttäjä

        >>Eiköhän jopa päivittämätönkin linux-jakelu ole turvallinen (ja turvallisempi kuin windows) kun on terveen epäluuloinen eikä surffaile missä tahansa, vai eikö?<<
        Enpä itse haluaisi tuudittautua tuollaiseen. Järjestelmä, jossa on tietoturvauhkia, joita ei korjata, ei ole turvallinen edes "vastuullisen käyttäjän" järjestelmässä.


    • PAE tosiaan ongelmallinen joillakin prosessoreilla. Toiminee jollain kernelin parametrillä tai sitten kääntää itse, mikä hankalaa kokemattomalle. Linux jakeluita kuitenkin paljon. 32 bittiset systeemit alkavat olla vanhoja ja monet ohjelmat eivät tue niitä enää.

      • joka.puol.jokkee

        64bit asentaminen 32bit koneeseen on helppoa ammattilaiselle?
        32bit laitteella pärjää kun käyttää niitä 32bit ohjelmia.


      • joka.puol.jokkee kirjoitti:

        64bit asentaminen 32bit koneeseen on helppoa ammattilaiselle?
        32bit laitteella pärjää kun käyttää niitä 32bit ohjelmia.

        PAE kerneliä käytetään vain 32 bittisissä systeemeissä. Sillä saa näkymään enemmän muistia. Tietysti voi käyttää kerneliä joka ei sisällä PAE tukea ja silloin muistin määräksi jää se minkä emo osaa eli käytännössä reilut 3G. PAE tuen puute ei pitäisi olla este asennukselle. Silloin pitää käyttää kerneliä joka sitä ei tue. Ainakin Ubuntun jakelut sisältävät sellaisen.


    • turhaa_vaivaa

      Uusimmankin Ubuntun voi asentaa vaikka 10 v. vanhaan kannettavaan, ja näitä nyt saa melkein ilmaiseksi.

      Onko aloittajalla joku todella vanha koneenrupsake josta ei jostain syystä malta luopua, ja siinä roikuttaa vielä jotain pian vanhentuvaa käyttöjärjestelmäversiota?

      • nyt.on.gauhee.tilanne

        On joitakin vuosia vanha Lenovon huippumalli T420i W7:lla.

        Kokeilin 16.04:ää ja olikohan, että jokin ohjelma ei toiminut siinä tai jotain harmillista. Ja tykkään tästä 14.04:stä.

        Toisena läppärinä on Fujitsun yli 10 v vanha XP:llä ja siinäkin 14.04.


      • nyt.on.gauhee.tilanne kirjoitti:

        On joitakin vuosia vanha Lenovon huippumalli T420i W7:lla.

        Kokeilin 16.04:ää ja olikohan, että jokin ohjelma ei toiminut siinä tai jotain harmillista. Ja tykkään tästä 14.04:stä.

        Toisena läppärinä on Fujitsun yli 10 v vanha XP:llä ja siinäkin 14.04.

        Kyllä pitäisi toimia... http://www.brianlinkletter.com/lenovo-thinkpad-t420-another-excellent-inexpensive-linux-laptop/

        Jos kuitenkin on niin että asennettu väärä versio. 14.04 oli itselläni myös pitkään htpc:ssä. Pidin siitä ja kun kerran toimi miksi päivittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2810
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1808
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      249
      1117
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      882
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      760
    Aihe