Purjehdus Päijänteellä

Moi!

Kellään kokemusta Päijänteestä purjehdusvesistönä? Pikaisella googletuksella katselin, että reittiä olisi Lahti/Kouvola-suuntalta Viitasaarelle asti. Eli edestakainen matka helpostikin 600-700km.

Miten hyvin on palveluja tarjolla (kauppa, polttoainetta, jne) ja luonnonsatamia? Ilmeisesti itse Päijänne on viitoitettu, mutta miten pohjoisen pienemmät järvet kuten Keitele? Onko virtaus kanavareiteillä kovaa?

Millaista purjeventtä tuonne voisi harkita? H-vene tai folkkari varmasti toimii, miten hieman isompi? Kuinka syviä reittejä on Jyväskylän pohjoispuolella? Ainakin 2,4m löytyi jostain kartasta.

Entäpä kuinka todennäköistä on ajaa köli kiville? Kannattaisiko suosiolla pysyä pitkäkölisessä venessä, joka kestää karilleajoa muita paremmin?

14

2836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos hankit yhtään H-venettä suuremman paatin ilman mastonkaatojärjestelmää, purjehdusalue rajautuu vain Säynätsalo - Pulkkilanharju välille. Sillat ja sähköjohdot tulevat esteeksi. Karilta ajolta ei kannata suojautua pitkäkölisellä, vaan metrintarkalla navigoinnilla. Esim. Sailmate sovellus voi joskus auttaa, mutta terve järki on paras apuri.

      Mutta kyllä itse Päijännejärvessä riittää koluamista moneksi kesäksi. Tervetuloa joukkoon.

      • Kyllä tuo mastonkaato on suunnitelmissa noin muutenkin. Pohdin vielä sitä hankkisinko traileroitavan veneen vai en. Siitä olisi paljon etua, kun tykkään näitä Suomen järviä koluta. Toki traileroitavuus myös rajoittaa tuota kokoa.

        Järviopurjehduksessa myös nosto/kääntökölinen vene voisi olla hyvä. Siellä helpompi välttää myrskyt joten painopisteen nousu ei ole niin vakavaa kuin avomerellä.


    • Tokvrk

      Pukkilanharjun 11 metrin siltoineen ymmärrän, mutta mikä raja tuo Säynätsalo on?

      Eikö siitä vielä hieman ylemmäs pääse - vai tarkoititko että se on viimeinen taajama jonne maston kanssa pääsee? On toki niin, ettei esimerkiksi Jyväskylään taida päästä edes H:lla mastoa kallustamatta.

      • Tarkoitin, että Jyväskylään asti ei maston kanssa ole asiaa. Äijänniemi lienee pohjoisin laituri.


    • Tuohivirsu

      Ei kai kukaan tosissaan aio purjehtia jossain sisävesijorpakossa?
      Lähelle rantoja pääsee vain harvassa paikassa ja muutoin täytyy pitää huoli, että seilaa suurinpiirtein puolessa välissä kumpaakin rantaa.
      Kiviä ja kareja sun muuta matalikkoa ovat suuremmatkin lahdelmat pullollaan. Keskellä Päijännettä on jokunen kohta varsin syvä jopa kymmeniä metrejä, mutta eipä siinä kauaa kestä kun ollaan taas matalikolla.

      • RutalahdenSuu

        Halusit ilmeisesti keittää provosoppaa. Mitä tuohon syvyystietouteesi tulee, niin sisävesiltä löytyy jopa melkein sataan metriin ulottuvia syvänteitä.
        Myös sellaisia rantoja, joihin isonkin purjeveneen saa ikäänkuin laiturin sivukiinnitykseen löytyy monia ja ne ovat usein suojaisissa paikoissa.
        Purjehtiminen sisävesillä vaatii tietysti oman asenteensa, mutta kun sen sisäistää ja hyväksyy, niin mikä ettei.
        Koska meillä useimmilla ei ole varaa pitää matkamoottorivenettä ja purjematkavenettä, niin on vain tultava toimeen sillä kalustolla mitä on käytettävissä.
        Sisävesillä on tarjottavanaan monta uutta kokemusta merillä liikkumaan tottuneelle, joten jokaisen kannattaa ainakin kerran elämässään käydä niitä katsomassa.
        On ikävää ettei meillä ole enempää nostosiltoja noilla suosituimmillakaan sisävesireiteillä - puhumattakaan eksoottisimmista peräkylistä.
        Itse ratkaisin heinäveden reittiin liittyvän siltaongelman jättämällä maston maihin. Kiersimme koneella ne kansallismaisemat ympäri.
        Tänä kesänä on tarkoitus lähteä Päijänteeelle, mutta vain moottoriveneellä, joten voimme ihailla niiden siltojen pohjia ilman stressiä D


      • Tuuliariittää
        RutalahdenSuu kirjoitti:

        Halusit ilmeisesti keittää provosoppaa. Mitä tuohon syvyystietouteesi tulee, niin sisävesiltä löytyy jopa melkein sataan metriin ulottuvia syvänteitä.
        Myös sellaisia rantoja, joihin isonkin purjeveneen saa ikäänkuin laiturin sivukiinnitykseen löytyy monia ja ne ovat usein suojaisissa paikoissa.
        Purjehtiminen sisävesillä vaatii tietysti oman asenteensa, mutta kun sen sisäistää ja hyväksyy, niin mikä ettei.
        Koska meillä useimmilla ei ole varaa pitää matkamoottorivenettä ja purjematkavenettä, niin on vain tultava toimeen sillä kalustolla mitä on käytettävissä.
        Sisävesillä on tarjottavanaan monta uutta kokemusta merillä liikkumaan tottuneelle, joten jokaisen kannattaa ainakin kerran elämässään käydä niitä katsomassa.
        On ikävää ettei meillä ole enempää nostosiltoja noilla suosituimmillakaan sisävesireiteillä - puhumattakaan eksoottisimmista peräkylistä.
        Itse ratkaisin heinäveden reittiin liittyvän siltaongelman jättämällä maston maihin. Kiersimme koneella ne kansallismaisemat ympäri.
        Tänä kesänä on tarkoitus lähteä Päijänteeelle, mutta vain moottoriveneellä, joten voimme ihailla niiden siltojen pohjia ilman stressiä D

        Olet kai noita kaljakelluttelijoita Rutiålla. En ole sellaisia vielä itse siellä nähnytkään.
        Tervemenoa sinne siltaryteikköön ja matalikkoihin perätuupparillas vaan. Oliko se joku Äijänne vai Keitele? Tämä palsta on purjehtijoille tarkoittu.


      • Pulpspulps
        Tuuliariittää kirjoitti:

        Olet kai noita kaljakelluttelijoita Rutiålla. En ole sellaisia vielä itse siellä nähnytkään.
        Tervemenoa sinne siltaryteikköön ja matalikkoihin perätuupparillas vaan. Oliko se joku Äijänne vai Keitele? Tämä palsta on purjehtijoille tarkoittu.

        Upeeta keljuntaa:

        https://www.flickr.com/groups/2913431@N20/discuss/72157667143610304/


      • SatunnainenTarkkailija
        Tuuliariittää kirjoitti:

        Olet kai noita kaljakelluttelijoita Rutiålla. En ole sellaisia vielä itse siellä nähnytkään.
        Tervemenoa sinne siltaryteikköön ja matalikkoihin perätuupparillas vaan. Oliko se joku Äijänne vai Keitele? Tämä palsta on purjehtijoille tarkoittu.

        Oletkohan itse varma, että olet oikealla foorumilla kannanottojesi kanssa. Vaikuttaa hieman sekavilta nuo sepustuksesi.


      • purssedät

        VARO Ykskoivua viimeistään saunassa sinut korkataan.


      • Päijännepurjehtija

        Höpö höpö. Päijänteellä on helppo navigoida ja erilaisia yllättäviä matalikoita on paljon vähemmän kuin merellä. H-veneellä pääsee Jyväsjärvelle masto pystyssä, samoin Lahteen ja Heinolaan.

        Jos kuuluu veneilyseuraan ja on katsastettu vene, ovat alueen seurojen tukikohdat 10-20 euron korvausta vastaan käytettävissä ja porukka sosiaalista ja vieraanvaraista. Grillikatokset ja saunat löytyy kaikista.


      • Jgfu
        Päijännepurjehtija kirjoitti:

        Höpö höpö. Päijänteellä on helppo navigoida ja erilaisia yllättäviä matalikoita on paljon vähemmän kuin merellä. H-veneellä pääsee Jyväsjärvelle masto pystyssä, samoin Lahteen ja Heinolaan.

        Jos kuuluu veneilyseuraan ja on katsastettu vene, ovat alueen seurojen tukikohdat 10-20 euron korvausta vastaan käytettävissä ja porukka sosiaalista ja vieraanvaraista. Grillikatokset ja saunat löytyy kaikista.

        Kartassa lukee 10 metriä alituskorkeutta Jyväsjärvelle mennessä. Onko se avattava vai kallistetaanko venettä? Vai meneekö turvamarginaalin puitteissa? (Eikö H:ssa korkeutta 10,5 m?)


    • aBdullah

      jos et ole homo , lesbo tai transu niin sulla ei oo mitään asiaa päijänteelle tai jos sulla on myrkkykuorma hesalaisten vedenottamoon

    • Mä en oikein ymmärrä tätä sisävesien inhoa. Suomessa on ehkä maailman kaunein järvistö ja samaa purjeilla liikkumisen riemua voi saada pienellä purjejollalla kuin satajalkasiella jahdilla. Ei tarvitse olla miljonääri kalliine veneineen, vaan muutamalla tonnilla pääsee jo kesäksi vesille.

      Toki olosuhteet ovat erilaiset, mutta käykääpä meripurjehtijat joskus Saimaalla tai Päijänteellä. Saatatte yllättyä positiivisesti alueen upeaa luontoa, hiljaisuutta ja luonnonsatamia. Kanavat luovat myö oman idyllinsä.

      Palveluita ei ehkä ole yhtä tiheään kuin merellä, mutta riittävästi. Navigointi on haastavampaa, mutta kapeiden väylien luoviminen kysyy myös taitoa. Ja vastassa ei ole keskisormea heiluttavia moottoriveneilijöitä. :)

      Mä olen ainakin yhden Saimaan kesän jälkeen täysin myyty järville. Saaristokin toki hieno, mutta järvet vielä paljon hienompia ja reittejä on paljon. Jos hankkii helposti traileroitavan veneen, hyvin pienellä vaivalla on käytössä Saimaan, Päijänteen ja Näsijärven vesistöt kaupunkeineen ja kylineen. Hieman pidemmällä ajolla saavuttaa Oulunjärven ja Inarinjärven, joista varsinkin tuo pohjoisempi täynnä eksotiikkaa. Ja tietty voi vietää kesän myös merisaaristossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2802
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      349
      2558
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    4. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      53
      2184
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1723
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1629
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1490
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1206
    Aihe