Liikaa turisteja?

PetujaLissu

Ilta-Sanomat kirjoittaa tänään 1.6.2018 turistikohteista jotka liika turismi on pilannut. Kohteiden joukossa on myös Kroatian Dubrovnik. Itse lisäisin joukkoon vielä Pulan.

Tämä kaveri on kirjoitellut blogissaan juuri tästä aiheesta ja antaa vaihtoehtoja Kroatian lomalle jos ette halua jonottaa turistivirrassa ja maksaa itseänne kipeäksi turistihinnoilla. Ainakin meidän perhe lähtee syyskuussa kokeilemaan Kastelaa. Aiemmin olemme olleet enemmänkin Istriassa. Lukekaa itse.http://www.jarih.fi/424608173

6

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Louna

      Olen samaa mieltä.
      Kastela on loistava kohde, jos kaipaa viehättävää kroatialaista kyläelämää.
      Voit majoittua paikallisten perheitten ylläpitämiin huoneistoihin ja vastaanotto on mitä vieraanvaraisin.
      Ui meressä, vieraile Trogirissa tai Splitissä, syö hyvin kohtuulliseen hintaan. Näin alkukesästä sääkin on juuri sopiva. Ciovon saarelle kannattaa suunnata, jos haluaa vielä astetta rauhallisemman lomapaikan. Etäisyydet lentokentältä ovat lyhyet.

    • KK_

      Kastelassa tuli vierailtua Kroatian matkalla muutama vuosi sitten. Majoituimme Trogirissa ja Bracin Bolissa, Kastelassa piipahdettiin. Se piipahduskin oli vähän turha, koska koko paikka oli täysin mitätön. Köyhän miehen versio ympäristössä olevista moninkertaisesti upeammista kohteista.
      Jos Kroatiaan menee sesonkiaikaan, niin toki siellä on turisteja. Mutta turismin pilaamaksi en sitä osaa mieltää. Minua turistit eivät häiritse, jos kohteessa on kuitenkin paikallista väriä. Viime kesänä kävin kahdesti Kroatiassa. Juhannuksena Dubrovnikissa, jossa oli toki paljon turisteja, mutta vielä siedettävissä määrin. Elokuussa majoituimme onneksi Dubrovnikin ulkopuolella, Cavtatissa. Turistisesongista huolimatta porukkaa oli sopivasti, ei tungokseksi asti. Cavtatista pidin ehkä eniten, sopi lapsiperheen lomaan. Hyvänä kakkosena tuli Trogir, jossa kaupunki oli upeampi, mutta rannoille joutui lähtemään hieman kaupungin ulkopuolelle. Bracin Bol:ssa oli yksi upea ranta ja ihan kiva rantakatu, mutta muuten ei ollut kummoisempi paikka.
      Tänä kesänä matka kohti Istriaa.

    • miina_76

      Onko sesongin aikaan sitten valtavasti ruuhkaa?

    • RauhallinenLoma

      Syksyksi suunnittelin matkaa Montenegroon, jossa olen kerran käynyt (Herzeg Novi). Kroatiakin kävisi. Miten Kastelaan pääsee, löytyykö valmismatkoja vai pitääkö itse varata matkoja ja majoitusta? Jos joku tietää ja kertoo, en viitsi hakea.

    • Miesvm86

      Parasta aikaa olen dubrovnikissä ja pilalla tämä paikka on. Pää hajoaa viikon loman aikana kun ei yksinkertaisesti ole mitään tekemistä tai nähtävää kuin vanha kaupunki. Dubrovnik on yhtä kuin vanha kaupunki ja tämä on niin kaukana kaikista suuremmista kaupungeista ettei mitään järkeä ole lähteä bussilla monen tunnin päiväreissuille. Cavtatissa nyt viettää yhden päivän ja katselee hienoja maisemia. Olemme kävelleet kahdesti täältä lapadin niemimaalta vanhaan kaupunkiin ja kyllä se aika siinä on mitä täällä voi varsinkin vaunuikäisen lapsen kanssa tehdä. Onhan toi 3.5km matka vanhaan kaupunkiin täynnä kaikkia kojuja ja pikkuraflaa yms.

    • Hahhaaa

      Ohjelmakin tuli juuri tuosta seka Venetsiasta, saattoi olla joku muukin paikka vielä.
      Huutelivat menkää kotiin ja kaduille oli liikennemerkki maalaukset menkää kotiin, ei mahda toista kertaa turisti tulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe