Huono palaute

Er_no

Olen useamman vuoden ollut jo alalla (matematiikan opettaja, aikuislukio) ja nyt tuli vastaan ensimmäinen erityisen huono palaute opiskelijalta, hänen mielestään opetuksessani ei ollut mitään hyvää, opetusmenetelmät väärät, ei pitänyt peleistä, en seurannut tarpeeksi orjallisesti antamaani kurssisuunnitelmaa. Tuntuu melko pahalta vaikka toki tästä voin jotain ottaa onkeenikin esimerkiksi aikataulun seuraamisen suhteen (mutta välillä tulee väkisinkin poikkeuksia). Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?

2

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuroplastinen

      Ei kaikkia voi miellyttää. Eikä pidäkään. Jos opiskelijoiden palaute ja palautteen yleisilme on asiallista ja rakentavaa niin silloin opetuksesi toimii. Kun puhutaan aikuisista ihmisistä niin painopiste on aina omatoimisessa ja itsenäisessä itseopiskelussa. Erityisen huono palaute yksittäiseltä opiskelijalta kertoo, että hänellä on isoja ongelmia itseopiskelutaidoissa. Hän koettaa kenties ulkoistaa sinulle puutteensa opiskelutaidoissa. Jotkut opiskelijoista ovat varmasti opiskelleet jutut etupeltoon. Heille on selvinnyt "miksi" opiskelevat. Ovat silloin valovuoden edellä muita. Kysymys "Miksi" on kaiken A ja O. Joku syvempi juttu. Pelkkä valkolakki ei siihen riitä. Muutamat harvat saattavat peesaata jäykkäniskaisesti vain annettua kurssisuunnitelmaa. Odottaen vain sinun uusia komentojasi ja liikkeitäsi. Rima on ripustettu matalalle. Silloin tulee mainitsemiasi huonoja palautteita kun rima putoaa. Opiskelija saattaa jopa uhriutua. Maailma on jyrkästi häntä vastaan. On hyvä että aina määräajoin teet uudistuksia ja parannuksia omiin opetusmateriaaleihisi. Syyllistä ei tietenkään pidä etsiä huonoon palautteeseen. Miten teidän aikuislukiossa on neuvontaa tarjolla liittyen opiskelutaitoihin, tiedonhankintaan, itsensä kehittämiseen ja asioiden priorisointiin esim 80/20 periaatteen mukaisesti. Aikuinenkin oppii hyvin. Aivot eivät kivety 25 vuotiaana kuten joskus uskottiin vaan säilyvät varsin neuroplastisina läpi elämän. Vanha koira oppii uusia temppuja. Nytkin 82 vuotias kaveri sai valkolakin. Melkoinen temppu.

      BTW suosittelen seuraamaan youtube- kanavaa Thomas Frank. Kaverilla on kerrottavana erinomaisia niksejä miten opiskella tehokkaasti, tavoitteellisesti ja tuloksellisesti. Iloisella mielellä ja huumorilla.

    • Lukio_ope

      Heh, no jaksat sentään kerätä palautetta. Ja järjestää jotain pelejä. Annat opiskelijoille kurssisuunnitelmat etukäteen jne. Ei ollenkaan huono.

      Itse opetan tavallisessa lukiossa ja kurssisuunnitelman muodostaa kirjan sisällysluettelo. Siitä sitten kappale kerrallaan tahkotaan niin pitkälle kuin keritään, joskus maaliin saakka. En ole enää vuosiin kysellyt pahemmin palautetta. Kai se hyvin menee kun kerran on aiemminkin mennnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe