Kaiku sekoili Tallinnan matalan tienoilla

Ihka_outoa

Tulin juuri Tallinnasta ja huomasin ihmeekseni, että kaiku näytti Tallinnan matalan tienoilla aivan omituisia. Syvyys väheni näytössä tasaisesti ja nopeasti 100 metristä 5 metriin, ja suljin laitteen epäillen jotain toimintahäiriötä. Avasin laitteen uudestaan noin 10 minuutin kuluttua, jolloin sama sykli toistui. Suljin laitteen uudestaan ja avasin jälleen lähestyttäessä Kytöä, jolloin laite toimi koko matkan satamaan saakka jälleen aivan normaalisti.

Jäin ihmettelemään sitä, että virhenäyttö ei ollut randomia sekoilua, vaan selvästi tasaisena kehänä tapahtuvaa pyörimistä. Onko joku muu havainnut saman ilmiön? Mikä voisi olla syynä?

35

2696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salaisista_kansioista

      Ufot 🛸!

    • Jurpotäti

      Homous?

    • PaljonVeneillyt

      Saattaapi olla kokemattoman veneilijän tietämättömyyttä kun sattuu sopiva kalaparvi veneen alle niin kaikuluotain näyttää liian pientä syvyyttä, näin olen itse huomannut käyneen useita kertoja eri paikoilla.

    • Submarincables

      Mulla tekee samaa joka kerta siellä. Ufoihin en usko mutta vieläköhän vois olla vaijereita sukellusveneiden varalta.

    • Se ei varmaan saanut yhteyttä anturiin.

    • tottatosiaan

      Värkki seonnut. Miehellä tai laitteella. Tai sitten molemmat.

    • jurpoäiti

      Onko näiden ns. keskustelijoiden enemmistö ihan oikeasti tällaisia idiootteja?

      • Bubybh

        On.


      • fghjklkhbvbnm

        Yleensä noin 80%, mutta antaa niiden elää omissa kuplissaan.


    • Vastaus_kysymystyyppiin

      Tallinnan matalalla on sen valaan reviiri jota houkuttaa sen tyyppiset kaikuluotaimet joita käytät, joten valas saapui pian veneesi alle aina kun käynnistit kaikusi.

    • Sadvagra

      Viime kesänä purjehdin ensimmäistä kertaa Tallinnaan ja juuri ennen Tallinnanlahtea kaiku teki samoin jossain laivaväylän reunamilla. Pelästyin ensin, että olen löytänyt karttaan merkkaamattoman matalikon, joten tein jyrkän käännöksen takaisin kohti laivaväylän keskiosia. Jälkeenpäin kokeneempi purjehtija kertoi kalaparvien aiheuttavan tätä, mikä varmasti on uskottavampi selitys. Pelästytti kyllä ensimmäisellä kerralla pahasti, kun ei ollut mikään yksittäinen häiriölukema, vaan uskottavasti syvyyslukema pieneni pikkuhiljaa.

    • TallinnamadalaTuletorn

      Alueella on paljon häiriöitä, jotka johtuvat radioisotooppisesta termosähkögeneraattorista eli ydinvoimalasta.

      • JuhaSofia

        Tuletorn häiritsee yhtä paljon kuin Sofia Immosen neljän desin silikonirinnat


    • Submarinecables

      Tosiasia kuitenkin on että kymmenkunta kertaa olen Tallinnassa käynyt ja joka kerta sekä mennessä että tullessa kaiku näyttää jonkun matkaa esim 3 - 5 metriä. Missään muualla itämeren piirissä ei vastaavaa ole ilmennyt.

      • Hämmästyttävää. En ole itse huomannut koskaan tuollaista ja minäkin käyn siellä käytännössä joka kesä ainakin kerran, tähän asti yhteensä ainakin 30 keikkaa. Mitä reittiä kuljet vai tuleeko se ihan missä vain? Minun reittini on lähes aina Aegnan "kulman" kautta, siis läheltä sitä länsipoijua.


      • Joakim1

        Minulla tulee noita outoja näyttöjä aina välillä syvyyden ollessa suuri, yleensä yli 100 m. Saattaa mataloitua tasaisesti pariin metriin ja sitten lopettaa yleensä hetkeksi kokonaan syvyyden näyttämisen. Kaiku on Raymarine ST60.

        Edellisen veneen Nexus ei tuota tehnyt, vaan näytti viivaa vastaavissa paikoissa. Vieressä ollut vene, jossa myös Nexus kaiku sai tuon näyttämään mitä sattuu.

        Kaiku voi tulla veden lämpötilakerrosten rajasta tai muusta ultraääntä heijastavasta. Tietysti suuri syvyys tai huonosti heijastava pohja heikentävät signaslia, jolloin harhakaiut helpommin tulkitaan pohjaksi.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Minulla tulee noita outoja näyttöjä aina välillä syvyyden ollessa suuri, yleensä yli 100 m. Saattaa mataloitua tasaisesti pariin metriin ja sitten lopettaa yleensä hetkeksi kokonaan syvyyden näyttämisen. Kaiku on Raymarine ST60.

        Edellisen veneen Nexus ei tuota tehnyt, vaan näytti viivaa vastaavissa paikoissa. Vieressä ollut vene, jossa myös Nexus kaiku sai tuon näyttämään mitä sattuu.

        Kaiku voi tulla veden lämpötilakerrosten rajasta tai muusta ultraääntä heijastavasta. Tietysti suuri syvyys tai huonosti heijastava pohja heikentävät signaslia, jolloin harhakaiut helpommin tulkitaan pohjaksi.

        Minulla myös ST60. En ole havainnut tuontyyppistä tai oikeastaan minkäänlaista sekoilua siinä. Mutta on toisaalta pakko ottaa huomioon, että onhan se voinut sekoilla huomaamatta. Kun tietää liikkuvansa syvällä vesialueella, ei tule juuri katsottua kaikua kuin sattumalta. Tridata-näyttö sattuu vielä olemaan minulla istuinlaatikon etureunassa, ei pedestaalissa.
        Ai, mutta siitä tulikin yksi asia mieleen: onko sinulla tridata-näyttö vai erillinen kaikunäyttö? Tuntuisi tosin oudolta, että jälkimmäinen toimisi huonommin.


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        Minulla myös ST60. En ole havainnut tuontyyppistä tai oikeastaan minkäänlaista sekoilua siinä. Mutta on toisaalta pakko ottaa huomioon, että onhan se voinut sekoilla huomaamatta. Kun tietää liikkuvansa syvällä vesialueella, ei tule juuri katsottua kaikua kuin sattumalta. Tridata-näyttö sattuu vielä olemaan minulla istuinlaatikon etureunassa, ei pedestaalissa.
        Ai, mutta siitä tulikin yksi asia mieleen: onko sinulla tridata-näyttö vai erillinen kaikunäyttö? Tuntuisi tosin oudolta, että jälkimmäinen toimisi huonommin.

        Ei tuo usein sekoile. En muista koskaan sekoilleen Suomenlahdella tai Saaristomerellä. Sen sijaan keskemmällä Itämerta on muutaman kerran sekoillut. On erillinen kaiku, mutta eiköhän noissa kaikissa ole sama elektroniikka miettimässä mitä näytetään.

        Sekoilu on tyypillisesti kiusallisen loogisen näköistä eli saa epäilemään, että onko tässä matalikko.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuo usein sekoile. En muista koskaan sekoilleen Suomenlahdella tai Saaristomerellä. Sen sijaan keskemmällä Itämerta on muutaman kerran sekoillut. On erillinen kaiku, mutta eiköhän noissa kaikissa ole sama elektroniikka miettimässä mitä näytetään.

        Sekoilu on tyypillisesti kiusallisen loogisen näköistä eli saa epäilemään, että onko tässä matalikko.

        Muutama päivä sitten sekoili juuri Tallnnan matalaa lähestyttäessä. Ensin näytti paria metriä, sitten taas OK. Hiukan myöhemmin näytti tasaista 3,3 m ehkä minuutin ja sitten 27 m ja n. 50 m kautta reiluun 90 metriin. Tuo jälkimmäinen oli Megastarin vanavedessä, joka voi olla syypää. Noiden häiriöiden jälkeen näytti normaalisti ja enimmillään 111 m.


      • Omega36
        Joakim1 kirjoitti:

        Muutama päivä sitten sekoili juuri Tallnnan matalaa lähestyttäessä. Ensin näytti paria metriä, sitten taas OK. Hiukan myöhemmin näytti tasaista 3,3 m ehkä minuutin ja sitten 27 m ja n. 50 m kautta reiluun 90 metriin. Tuo jälkimmäinen oli Megastarin vanavedessä, joka voi olla syypää. Noiden häiriöiden jälkeen näytti normaalisti ja enimmillään 111 m.

        Sama juttu, Nexus Seadata näytti 0,3 ja tuli matalan veden varoitus, sitten taas normaalia n. 100 m, sitten n. 9 m ja --- tätä sekoilua jatkui kunnes majakka oli ohitettu.
        Vastaavaa ei ole ainakaan usein tapahtunut. Mikä lie paikassa, pohjan laatu vai neukkulaiset alusliikennettä tarkkailevat signaalit :D


    • Hyvä huomio tuo kaiun merkki. ST60 (ainakin näyttö, anturista en ole varma) myös minulla sekoillut.

    • änkyrässä

      Yleensä miehistö sekoilee tallinnan tienoilla

    • NostaaPäätään

      URRS.

    • Submarinecables

      Olen tullut Tallinnaan eri suunnista Porvoo - Hanko sektoreilta. Kaiku on Navmanin tuote jossa näyttömahdollisuuksia on monta. Yleensä käytän vain numeerista syvyysnäyttöä joka tosiaan sekoilee aina jonkin matkaa Tallinnan ulkopuolella. Missään muualla en ole vastaavaa havainnut vaikka vettä on alla ollut enemmänkin.

    • 65_N

      Itse olen arvellut ilmiön johtuvan siitä, että tietyn syvyyden jälkeen edellisen pulssin kaiku tulee seuraavan mittausjakson alkuun. Tämä rajasyvyys riippuu siis laiteen pulssien väliajasta.

      • Joakim1

        Ei ne laitteet niin tyhmiä ja tiheästi mittaavia ole. Kyllä tuo ST60 on näyttänyt pitkälti yli 100 m syväyksiä, mutta sekoilee välillä kun on syvää. Riippuu varmasti pohjan laadusta ja matkalla tulevista heijasteista.

        Ne jotka ovat käyttäneet perinteistä kaikua, jossa piti itse säätää ja löytää oikea pulssi, tietävät hyvin, että kaikuja saa näkymään useita tai ei yhtään riippuen säädöstä, jota pitää muuttaa tilanteen mukaan. Numeroa näyttävissä on automatiikka, joka tekee tuon säädön.


      • käyttökielto

        Eli kaikua on ihan turha pitää päällä syvissä vesissä, se vain häiritsee valaita.


      • Vanhoissa analogisissa kaikuluotaimissa (esim. Seafarer) selittämäni ilmiö oli selvä ja helposti ymmärrettävä. Niissä valodiodi pyöri ympyränmuotoisella näytöllä. Pulssi lähti kun LED oli nollan kohdalla, ja syttyi kun kaiku palasi. Paikka ilmaisi syvyyden. Kun syvyys ylitti näytön maksimin, valopiste siirtyi nollan ohi ja näytti siis pieniä syvyyksiä. Tätä ei jääty ihmettelemään, vaan vaihdettiin suuremmalle skaalalle eli pienennettiin pyörimisnopeutta ja saatiin oikea syvyys.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Ei ne laitteet niin tyhmiä ja tiheästi mittaavia ole. Kyllä tuo ST60 on näyttänyt pitkälti yli 100 m syväyksiä, mutta sekoilee välillä kun on syvää. Riippuu varmasti pohjan laadusta ja matkalla tulevista heijasteista.

        Ne jotka ovat käyttäneet perinteistä kaikua, jossa piti itse säätää ja löytää oikea pulssi, tietävät hyvin, että kaikuja saa näkymään useita tai ei yhtään riippuen säädöstä, jota pitää muuttaa tilanteen mukaan. Numeroa näyttävissä on automatiikka, joka tekee tuon säädön.

        ”Ei ne laitteet niin tyhmiä ja tiheästi mittaavia ole.”
        Mihin faktaan väite perustuu? Yritin googlettaa laitteiden pulssintoistotaajuuksia, ainut jonka pikaisesti löysin oli eräs Ohmex-malli: 3 ja 6 Hz riippuen skaalasta. 6 Hz vastaisi n 125 m rajasyvyyttä. ST60 :n mittausalueeksi ilmoitetaan joko 200 m tai 600 ft. Uusimmilla ST60:llä se on ehkä sama, vanhimmilla puolet tästä (Tallinnan matala!) ”Tallinnan matala”-ilmiö (100 m) vastaisi n 7.5 Hz taajuutta.
        Tämän ja ulkomaisten palstojen postaukset sekä omat kokemukseni (Silva ja Nexus, Ahvenanmeri ja Itämeri) ”loogisista sekoiluista” kyllä viittaavat vahvasti laitteiden ”tyhmyyteen”, ehkä paremminkin yksinkertaisuuteen. Veneilijän kannalta on tärkeämpää saada dataa riittävän nopeasti pienillä syväyksillä kuin luotettavat syvyystiedot yli 100 m syvyyksistä. 30 kn nopeudessa 3 Hz toistotaajuus mittaa syvyyden 5 m välein (ja luultavasti ilmoitta vielä harvemmin).


      • Joakim1
        65_N kirjoitti:

        ”Ei ne laitteet niin tyhmiä ja tiheästi mittaavia ole.”
        Mihin faktaan väite perustuu? Yritin googlettaa laitteiden pulssintoistotaajuuksia, ainut jonka pikaisesti löysin oli eräs Ohmex-malli: 3 ja 6 Hz riippuen skaalasta. 6 Hz vastaisi n 125 m rajasyvyyttä. ST60 :n mittausalueeksi ilmoitetaan joko 200 m tai 600 ft. Uusimmilla ST60:llä se on ehkä sama, vanhimmilla puolet tästä (Tallinnan matala!) ”Tallinnan matala”-ilmiö (100 m) vastaisi n 7.5 Hz taajuutta.
        Tämän ja ulkomaisten palstojen postaukset sekä omat kokemukseni (Silva ja Nexus, Ahvenanmeri ja Itämeri) ”loogisista sekoiluista” kyllä viittaavat vahvasti laitteiden ”tyhmyyteen”, ehkä paremminkin yksinkertaisuuteen. Veneilijän kannalta on tärkeämpää saada dataa riittävän nopeasti pienillä syväyksillä kuin luotettavat syvyystiedot yli 100 m syvyyksistä. 30 kn nopeudessa 3 Hz toistotaajuus mittaa syvyyden 5 m välein (ja luultavasti ilmoitta vielä harvemmin).

        Voi tietysti olla, että ST60 on todella tyhmä. Eipä nuo tuon aikakauden Raymarinet ohjelmallisesti ole kovinkaan laadukkaita. Nexus näyttää käyttävän 3 Hz taajuutta, joka siis riittää 250 m syvyyteen saakka eli ei voi näyttää "toista kierrosta" Itämerellä. Mahtaako missään teho ja herkkyys riittää noin syvälle muutenkaan? Raymarinen osalta en taajuutta löytänyt, mutta kyllä se on reilusti yli 100 m syvyyksiä näyttänyt ja sekoillut pienemmissä syvyyksissä kuin tuo maksimi.

        Yleensä sekoilussa tosiaan syvyys laskee tasaisesti muutaman kymmenen sekunnin aikana ~100 m -> muutama metri, sitten näyttö alkaa vilkkumaan ja siihen tulee teksti LAST.

        Jos menisi toiselle kierrokselle, pitäisi aina tietyn syvyyden jälkeen hypätä suoraan muutamiin metreihin jne.

        Veneilijän kannalta on mielestäni myös tärkeää, ettei kaiku näytä muutamaa metriä silloin kuin oikeasti on syvää. Parempi olisi näyttää viivaa tms.

        Ohjelmallisesti tuo olisi helppo hoitaa muuttamalla pulssiväliä, kun syvyys alkaa olla lähellekään ylimenovaaraa. Vaihtelevalla pulssivälillä olisi myös helppo erottaa ensimmäisen ja toisen kierroksen pulssit toisistaan.


    • dmfgkjkjdlk

      Mulla oli aikanaa Signetin valmistamat vanhat mittarit. Kaiku näytti 100m asti ja alkoi nollasta sen jälkeen. Saamari että säikäytti kun tultiin lenssillä Kökarin koillispuolella Norrhära djupetin kohdalla kun kaiku näytti kolme metriä. Spinnu vedossa, vauhtia 8-9 solmua. Vaikka tiesin misä kaukan olla.

    • Kaiku näyttää välillä väärin. Jos se tekee samanlaista virhettä toistuvasti samassa paikassa, syynä lienee pohjan laatu, josta ei tule kunnon kaikua.

    • Seglare2

      Ehkä se kaiku joskus näyttää myös ihan oikein; Talinnan Matala nimittäin on oikeasti matala. Muutaman kymmenen metrin päässä lännessä vettä on noin 3 metriä. Ja kaakkoon mennessä noin 0,4 Mailin päässä on oikeasti kivi veden alla. Nimikin sillä on; "Hudjakovin kivi"....

    • NohevatTimot

      Juokaa enemmän niin sekoilette vähemmän

    • SYamaaliaa

      Itsellä samat kokemukset, jo vuosien ajalta. Matala on nimensä mukainen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe