Pienten kolhujen paikkaus lasikuituveneessä

Hei!

Uudehkon lasikuituisen soutuveneeni pohjaan on ilmestynyt pari pientä, n. peukalonkynnen kokoista kolhua, joissa kova pintarakenne on rikki ja lasikuitu näkyvissä.
Osaisiko joku neuvoa, kuinka nämä pikkukolhut kannattaa paikata, jotta vesi ei pääsisi alkamaan tehdä tuhojaan veneen rungossa?
Kyseessä ei ole abs-muovinen vene.

Suuret kiitokset asiantuntevista neuvoista jo etukäteen!
Ilmoita

Soutsikka on helppo kun sen voi nostaa ja keikauttaa ympäri. Olen keväisin veneen kuivuttua auringossa paikannut lasikuituspakkelilla. Omassa veneessä on lasikuitu ja kaksikomponenttimaali. Ensin hionta, sitten puhdistetaan liittimellä, sitten kerros 2-komponenttiepoksipohjamaalia, spakkeli, hionta, uusi kerros spakkelia, hionta tasaiseksi, muutama kerros 2-komponenttiepoksipohjamaslia välihiontoineen ja päälle muutama kerros 2-komponenttiuretaanimaalia välihiontoineen. Tarvitset tölkin lasikuitukitiä ja kumilastoja, nitriilikumihanskat, muutaman pensselin ja ehkä sienenkin jos haluat kiiltävää ja muutamaan kolhuun menee pönikkä kumpaakin maaliakovettiminen.

Sitten on näitä jotka roiskasee vanhalla pensselillä tahran miranolia, kaipa sekin toimii
Ilmoita
Ehkäpä paremman lopputuksen ja helpommalla saat, kun paikkaat kohdat Hempelin epoxy fillerillä. Puhdista paikat rasvanpoistoaineella, karhenna pinta, pese makealla vedellä ja anna kuivua. Kuivaan ja puhtaseen pintaa levität tarvittavan määrän epoxy filler-kittiä. Tämä on jo itsestään vedenpitävää, eli voi jättää hiomisen jälkeen silleenkin. Pintamaalaus lähinnä visuaalisista syistä.
1 VASTAUS:
Noin se käy epoxy fillerillä toinen tuote esimerkiksi plastic paddingin valmistama gelcoat filler hoitaa asian samankaltaisesti.
+Lisää kommentti
Jos et pysyvästi säilytä venettä vedessä, ei kolhuille ole pakko tehdä mitään. Mikäli veneen pohjaa ei ole suojattu millään kosteussululla (kuten luultavasti ei ole), voit aivan hyvin halutessasi täyttää kolhut polyesterikitillä. Toki voit käyttää epoksiakin, mutta luultavasti veneesi on kuitenkin valmistettu polyesterihartsista...
1 VASTAUS:
On useampikin syy käyttää nimenomaan epoksifilleriä, vaikka vene onkin polyesterihartsilaminaatista tehty.
Polyesterikitti sisältää jo valmiiksi kovetteen, vain kiihdytin puuttuu. Siitä seuraa että aine jämähtää aikanaan purkkiin ihan itsekseen, vaikkei kiihdytintä sinne edes lisätä. Epoksifilleri siis toimii käyttökuntoisena purkissa pitempään seuraavia kertoja varten, koska se on kaksikomponentti tuote, eli kovete on erikseen.
Epoksifilleri tarttuu vanhaan polyesteri laminaattiin huomattavasti paremmin kuin polyesterifilleri. Jälkimmäinen voi pahimmillaan irrota itsekseen jolloin työn joutuu turhaan uusimaan. Edellinen toimii riittävän lujasti jopa kuitukerrosten välissä, joten sitä voi käyttää myös isompien kolhujen paikkausten yhteydessä, joissa tarvitaan myös kuitujen laminointia. Se siis toimii suuren tiheyden lujana väliaineenakin, toki on siihen tarkoitukseen turhankin painavaa ja kallista jos kyse olisi isommista laminointitöistä, mutta pikkukorjauksissa aine on hyvinkin tarkoituksenmukaista myös tuossa käytössä, mitä polyesterifilleri ei todellakaan ole.
+Lisää kommentti
Uuno____ on oikeassa. Ensimmäinen kommentoija antoi turhankin hankalan ohjeen.
Epoksihartsia ei varmasti käytetä soutuveneissä, vaan polyesterihartsia. Mutta pieniin korjauksiin ihan kumpaa vaan. Ja pikkukolhut vaan täytteellä kuntoon.
1 VASTAUS:
Pikkukolhuja on tuossa mielessä juuri ensimmäisen postauksen tilanteet, ei enää sellaiset joissa vaikkapa kynän saa työnnettyä reiästä läpi. Niitä voi korjata silti epoksifillerillä, kunhan sen lisäksi laminoi vaikkapa sisäpuolelle tarvittavan kuitumäärän. Polyesterifilleri ei siihen omatoimisesti tehtynä ainakaan sovellu, ja toisinaan menee pieleen ammattilaisiltakin.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pienten kolhujen paikkaus lasikuituveneessä

Hei!

Uudehkon lasikuituisen soutuveneeni pohjaan on ilmestynyt pari pientä, n. peukalonkynnen kokoista kolhua, joissa kova pintarakenne on rikki ja lasikuitu näkyvissä.
Osaisiko joku neuvoa, kuinka nämä pikkukolhut kannattaa paikata, jotta vesi ei pääsisi alkamaan tehdä tuhojaan veneen rungossa?
Kyseessä ei ole abs-muovinen vene.

Suuret kiitokset asiantuntevista neuvoista jo etukäteen!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta