19-v äidiksi -> teiniäiti?

lustig

Minusta on tulossa äiti noin kaksi viikkoa ennen kuin täytän 20vuotta. 18-vuotiaanahan ihminen on täysi-ikäinen, aikuinen. Lasketaanko minut teiniäidiksi jos lapsi syntyy ennen kuin täytän 20?

22

3793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nti

aikuinen taiat olla:) mutta eihän numerot oikeastaan merkkaa mitään, jos käyttädyt kuin teini, olet teini!

• teini niin

kyllä sitten olet ns. teini äiti mutta eihän siinä mitään vikaa ole.eri asia on nämä 13-17 vuotiaat pikkutytöt jotka tekee lapsena lapsia.

• Jussi

Keskenkasvuiset tytöt synnyttävät aniharvoin. Lähes kaikki teiniäidit synnyttävät vasta täysi-ikäisinä tai lähes täysi-ikäisinä 17-19-vuotiaina nuorina naisina.

Tilastokeskus, Väestönmuutokset 2003

Elävänä syntyneet äidin iän mukaan vuonna 2003

13-vuotiaat synnyttivät 1 (yhden)lapsen
        14-vuotiaat synnyttivät 3 (kolme)lasta
        15-vuotiaat synnyttivät 18 lasta
        16-vuotiaat synnyttivät 68 lasta
        17-vuotiaat synnyttivät 218 lasta
        18-vuotiaat synnyttivät 449 lasta
        19-vuotiaat synnyttivät 873 lasta

Teiniäideille (13-19-vuotiaat) synnyttivät yhteensä vain 1630 lasta, joista vain 90 syntyi alle 17-vuotiaille. Vuonna 2003 syntyi elävänä yhteensä 56 630 lasta.

• mummi 37

tuntuu että 16v. odottava äiti on aikuisempi kun 20v vanhapiika.miettikää !!!!!
        itsellä 16,14, 4 ja 2 vuotiaat ja nyt mummiksi

• en ole samaa mieltä!

Kuule monen 20-30 vuotiaat ei osaa yhtä hyvin hoitaa lapsiansa, kuin noi 17 lapset jotka tekee lapsia!
        Itse olen aina ollut ikäistänä vanhempi. Iso siskoni on saanut esikoisensa 17- vuotiaana ja nyt siskoni on 35 vuotias ja siskon lapsi 18- vuotias ja hyvin kasvatettu!!
        Sinusta en sitten tiedä miten olet lapsesi kasvattanut??!!

• mie

Saat teini-äiti lippiksen ja pinssin!!

• kuule

et mielestäni kyl oo. Itse olin aikanaan 19v ku ekan sain ja 21v ku toisen, 29v kolmannen, 31v neljännen, 36v viidenen olenko suurperheelinen? veljeni avokki oli 16 juuri täyttäny ku sai ekan, se oli teini äiti veljeni oli tuolloin 19v eikä kukaan haukkunu teini isäx.

• 20v. aikuisena äidiksi

Et ole teiniäiti, olethan jo aikuinen. Teiniäiti on sellainen, joka saa lapsen itse ollessaan vielä teini-ikäinen.

• tyttönen vain

Sinäpä sen sanoit. Ja käsite "teini-ikäinen" tulee englannin kielen sanasta teenager, jossa taas teen -alkuliite tulee luvuista/i'istä 13-19 (thirteen -> nineteen).

Eli alkuperäisen merkityksen mukaan mtös 19-vuotias on teini-ikäinen, täysi-ikäisyydestä riippumatta. Mutta jokainen tuntuu käyttävän sitä sanaa nykyään niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, 11-vuotiaat teinit jne...

• yongmom

englanninkielen sanasta teenager. Sana Teenager tulee sanoista thirteen, fourteen, fifteen,....nineteen. Jos nyt kirjoitin ihan oikein. Mutta jokatapauksessa jos ollaan tarkkoja iät 13-19 on teini-ikä aikoja. Mutta 60-70 luvulla oli ihan tavallista saada lapsi 19 v. eikä kukaan sillon ainakaan nimitellyt teiniäidiksi. Eikä pitäis nytkään nimitellä ja ihmetellä.

• wse

Itse sain ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana, ja olin näin jälkeenpäin ajateltuna ihan lapsi. Samoin kuin toisen saadessani, 21v. =) Siitä huolimatta ollaan pärjätty oikein hyvin.

• äiti85

Ei mun mielestä teiniäiti on sellainen joka on saanu lapsen alle 18wee..

• miiimukka

et ole mun mielestä teiniäiti, ja oikeastaan mitä vikaa olisi teiniäidissä? :) 17 vuotiaskin voi lapsia tehdä, jos osaa kantaa vastuuta. aikuinen nainen sä olet!! :D tsemppiä kovasti tulevalle äitille!!

• ku ekan sain

enkä pitäny itteeni mitenkään teininä. toisen sain 21v, kolmannen 29v, neljännen 31v, viidennen 36v olenkohan suurperheen äippä? Veljeni avokki oli 16v ku sai ekan hän oli mun mielestä teiniäiti jos joku veljeni oli tuolloin 19v eikä häntä kukaan teini isäx haukkunu.

• ddhm

Teini on 13-19 vuotias, eli teknisesti ottaen olet teini, tämä ei ole mielipidekysymys. Teiniäiti-nimitys sisältää kuitenkin vähättelevän vivahteen, siksi en sitä sinusta käyttäisi.

• Teini äiti <3

En kerro ikääni koska minun mielestä kaikki saavat tehdä lapsen silloin kun ovat valmiita kantaa vastuun lapsesta.Voin sanoa että sain lapseni nuorempana kuin sinä.poikani on hyvin kasvanut ja on kehuja tullut vaikka olenkin nuori :)
      Joten jos sinua jokin haukkuu tai moittii niin älä ota itseesi vaan ajattele, että sinähän kasvatat hienon lapsen ja muiden mielipiteet ei siihen vaikuta!
      Onnea sinulle ja lapsellesi ja voikaa hyvin.
      T: 4kk. pojan äiti

• äiti-84

et ole teiniäiti ja se nimitys on muutenkin loukkaava nuoriäiti on paljon mukavampi ainakin itse ajattelen itseäni nuorena äitinä olin 17 kun poikani joonas syntyi täytin 18 kun joonas oli 2kk enkä missään vaiheessa ole itseäni teini äitinä pitänyt älä murehdi turhia

• Kehuja

Väkisinkin alkoi naurattaa. Sori. Tekstin alussa luulin että oolisit JO kasvattanut lapsesi aikuisikään. Mutta luettuani loppuun vasta tajusin että oletkin alkutaipaleella.
        Se on totta että jokainen saa tehdä lapsensa, silloin kun haluaa ja on valmis kantamaan vastuun toisen ihmisen tulevaisuudesta seuraavat 20 vuotta.
        Se on tosi ihanaa kun poika soittaa armeijasta ja kehuu, kuinka hyvin sä äiti oot osannu hänet kasvattaa. Samoin kun tyttö ystävän vanhemmat ylistävät hienoa vävy ehdokastaa jne..
        Sitten voi jo puhua tosi asioista. Mutta kyllä uskon että sullakin menee hienosti poikasi kanssa. Onnea tulevaisuudelle. T: 3:n pojan Äippä

• minä

Minä olin 19v kun sain lapseni ja en ole koskaan pitänyt itseäni teiniäitinä. Sanon mielummin nuori äiti olen :)
      Täytin kanssa pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen 20v :) Nuori äitin olen

• äiskä85

sain itse vauvani 19-vuotiaana, enkä ikinä ole pitänyt itseäni teiniäitinä!
      minusta alle 18 vuotiaat on teinejä...

meidän vauva oli suunniteltu ja toivottu lapsi. =)
      nyt hän on puolivuotias ja kaikki on mennyt ihanasti.
      ehdin valmistua ammattiin ennenkuin tyttömme syntyi ja ehdimme myös ostaa omakotitalon. mieheni käy töissä ja minä hoidan vauvaa kotona! elämä on ihanaa! =)

• pienen pojan äiti

Et minusta ole enä teini äiti jos et itseäsi teiniksi tunne... Mutta nuoreksi äiiksi sinut vielä lasketaan..Lasketaan kaikki ketä on synnyttänyt ennen ensisynnyttäjien keski-ikää mikä on muistaakseni 28...
      Poikani syntyi 8marraskuuta ja minä täyytin 20 28marraskuuta.. =)

• Anonyymi

Onko 19-vuotiaan äidin samanikäinen poikaystävä teini-isä?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      2040
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      20
      1854
    3. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1517
    4. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      206
      1416
    5. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1307
    6. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      28
      1266
    7. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      88
      1060
    8. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      26
      1053
    9. Aivottomat

Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie
      Kuhmo
      23
      847
    10. Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."

Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L
      Tv-sarjat
      21
      825
    Aihe