Hei!
Onko joku oppinut sujuvan kielitaidon omatoimisesti? Miten onnistuit siinä ja olisiko antaa vinkkejä opiskeluun huonolle kielipäälle? Olen kohta kolme vuotta yrittänyt harjoitella monenlaisilla konsteilla. Olen käyttänyt opetusohjelmia/sovelluksia, suomentanut biisien sanoja, kuunnellut Lontoon radiota ja lukenut enkun kielisiä uutisia. Worddivella "pysyvästi opittuja sanoja" on kertynyt päälle kahdentuhannen. Olen lisäksi pistänyt uusia sanoja muistiin ja päntännyt niitäkin itsekseni.
Kaikesta huolimatta englannintaitoni on edelleen huonoa. Keskustelu kielellä on todella tuskallista ja kuullunymmärtäminen vielä tuskallisempaa. Olen vaipunut epätoivoon ja välillä tuntuu, ettei kannata. Pää ei vain opi. Tekstistä saan vähän paremmin selvää ja selkoenglanti puheen ja tekstin muodossa on jo aika hyvin hanskassa. Silti, kolme vuotta ja näin vaatimaton oppiminen masentaa. Tutut sanat unohtuvat helposti. On myös todella masentavaa ja koen myös kateutta ihmisistä, jotka oppivat niin paljon helpommin. Mutta minun oppiminen. Kun ei niin ei!!
Vieläkö ois jotakin kokeilemisen arvoista metodia jota kannattaisi kokeilla? Onko joku huonolla kielipäällä oppinut jollain tyylillä puhumaan sujuvasti? Onko se edes mahdollista näin onnettomalla kielipäällä? Olen kuitenkin päättänyt yrittää ja jatkaa, vaikka siihen menisi kymmenen vuotta, tai koko elämä. Mutta, ymmärtänette kai, että alkaa jo turhauttaa. Tietenkin, koska lähestyn keski-ikää, teen raskasta väsyttävää vuorotyötä, sekä diagnosisoitu keskittymishäiriöni häiritsee oppimista. Seuraava metodi, jota olen suunnitellut kokeilevani, on että menen kesälomaksi yksin ulkomaille. Suunnittelin että menen kiertelemään kesälomaksi brittejä. Ajattelin oleskelavani eniten Lontoossa, koska eihän noista skoteista ja irlantilaisista saa mitään selvää. Voi olla toki että hävettää sielläkin oleskelu ja puhuminen tankeroenglannillani. Osaahan melkein kaikki ulkomaalaiset matkoillaan hyvin englantia. Vieläkö olisi jotain kokeilemisen arvoista tyyliä opiskella?
Englannin opiskelu omatoimisesti
6
1807
Vastaukset
- PuhumallaOppii
Keskustelemisessa ja puheentuottamisessa pointtina on se että uskaltaa aloittaa ajattelemisen sillä vieraalla kielellä. Esimerkiksi brittienglanti. Jos aina kääntää ja tulkkaa päässänsä edestakaisin suomen kielelle niin sekaisinhan siinä väkisinkin menee. Tuplatyö turhan takia. Mun valistunut arvailuni on se että pidät liikaa kiinni siitä suomenkielestä kun opettelet englannin kieltä. Keskittymishäiriö varmasti haittaa suomenkielisenkin oman puheen tuottamista. Joudut kenties etukäteen miettimään mitä sanot ihmisille ennen kuin puhut ja avaat suusi. Periaatteessa kun puhetta ja omaa äidinkieltäkin pitäisi tuottaa ilman mitään etukäteismiettimistä. Hieno homma että lähdet britteihin kokeilemaan kielitaitoasi. Siitä on iso apu kun juttelee paikallisten kanssa. Toki kirjakieltähän se ei ole vaan sitä käytännön praktiikkaa. Googlaa selaimeesi (chrome) sanat: google translate. Se pompauttaa selaimeen näkyville sanakirjan jota on todella helppo käyttää. Valitset Englanti-suomi. Paitsi että kääntää sanat, niin myös pitemmät lauseet ja värssyt suuntaan ja toiseen. Myös sanojen ja lauseiden ääntäminen oikeaoppisesti onnistuu. Helppoa kuin heinänteko. On myös mahdollisuus keskustella netissä. Ja sparrata itseänsä 24/7
Esimerkiksi Cambly. https://www.cambly.com/english?lang=en
Siihen kirjoittamiseen on oiva ilmainen työkalu: Cambridge English Write and Improve. https://writeandimprove.com/
Josko näistä tuli uusia ajatuksia pelikentälle. - Näinhän_se_on
Ilman muuta kaikki Britteihin tulleet turistit ja siirtolaiset osaavat täydellisesti englantia ja heillä on aito brittiläinen Received Pronunciation (RP).
- FMFM
Sujuvaa kielitaitoa ei yleensä opita omatoimisesti, kaikkein vähiten sujuvaa englantia Suomessa.
Muutaman vuoden oleskelu englanninkielisessä ympäristössä saattaisi auttaa, jos on motivoitunut oppimaan. Silloinkin opettaja, joka korjaa esim ääntämistä olisi hyvä olla.
Ehkä tyydyt englantiin, jolla tulee toimeen. Harva ulkomaalainen Lontoossakaan osaa sen paremmin. Ja ne, jotka osaavat, ovat saaneet perusteellista opetusta. - rohkeutta
"Sujuvaa kielitaitoa" et tule enää oppimaan, sen olisi pitänyt tapahtua jo ihan vauvaikäisestä alkaen englantia kuulemalla ja myöhemmin käyttämällä, ja silloinkin sulla suomalaisena ois täytynyt olla tosi hyvä kielipää. Kielitaitoasi voit toki kehittää. Rohkeasti vaan ulkomaille ja keskustelemaan, ihan yhtä tankeroa se englanti on valtaosalla muistakin turisteista.
- Huomautan_vain
Riippuu aivan siitä, mitä kukin tarkoittaa sujuvalla kielitaidolla. Sinä varmaan tarkoitat sellaista, ettei ihmistä erota puheesta sujuvasanaisesta natiivista. Minulle sujuva kielitaito tarkoittaa sitä, että kielellä tulee toimeen valtaosassa esiintulevia tilanteita.
Briteissäkin on murteita ja slangeja, joista ei maan toisessa osassa asuva natiivi saa juuri selvää. Lisäksi puhuttu ja kirjoitettu englanti poikkeavat enemmän toisistaan kuin puhuttu ja kirjoitettu suomi.
- turhaateoriakoulutusta
Kyllä olen en ole käynyt edes kansakoulua mutta olin merillä töissä jossa piti oppia englanti kielioppi ei ehkä ole hallussa mutta aina olen selvinnut mm kun suoritin amk tutkinnon piti tehdä lopputuö selitys englaniiksi vein näytille englanninkielen opettajalle sanoi ei hän ymmärrä tästä mitään kun ei tuntenut teknistä sanastoa kun kiersimme eurooppaa eräs kysyi montko vuotta olet lukenut enlantia sanoin en yhtään poikani oli käynyt lukion ja osasi selostaa vähemmän kuin minä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107141Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662116- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541126Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411061Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2891008