Starttimoottori ei kestä kuin vuoden

Hiacenstartti

Osaako kukaan kertoa millä starttimoottorin saisi kestämään kauemmin kuin yhden veneilykauden. Moottorina on Toyotan L2 moottori eli marinoitu hiacen moottori, 2.4 litran diesel.
Startti alkaa ensin nikolletelemaan kun moottori on lämmin. Kylmänä ja kuumana käynnistyy ongelmitta mutta jos moottorin lämpötila on 40-60 astetta niin solenoidi kyllä lyö mutta starttimoottori ei pyöri. Uusi startti toimii korkeintaan kaksi vuotta eli nyt kolmas startti menossa.
Muuten ei ole mitään ongelmia ollut moottorin tai apulaitteiden kanssa.

20

2329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Jos minulla olisi tuollainen ongelma, niin selvittäisin miksi startti lakkaa toimimasta. Ilman sitä tietoa on aika mahdotonta keksiä millä startin saisi kestämään pitempään.
      Jos sitten paljastuu, että kyse on vaikkapa materiaalien kestosta, niin katso löytyykö kyseiseen koneeseen venekäöyttöön tarkoitettua starttia.

    • Läski

      Oletko avannut starttia ja katsonut mikä on vialla?
      Monesti ruoste iskee sisuksiin.

    • MitaanTietamaton

      Neljän Hiacen kanssa ei ole startin kanssa ollut ongelmaa, joten peruskonseptin luulisi olevan kunnossa. Enkä keksi, miten startin toiminta olisi riippuvainen moottorin lämpötilasta. Hankaluuksia oli pikku-Yanmarin kanssa, jossa solenoidi toimi aina, mutta starttasi ehkä vasta kolmannella yrityksellä. Tuosta pääsi irti putsaamalla solenoidin hetkeksi aikaa. Koska solenoidin virta kiersi virtalukon ja starttinapin kautta, niin lopulta vedin paksumman johdon pääkatkaisijalta releen kautta suoraan solenoidille sekä virtalukolta ja starttinapilta tulevan virran ohjaamaan relettä. Tuon jälkeen ei muistaakseni pulmaa ollut.

    • Yanmarilla

      Alkuperäinen kestää paremmin kuin missälie vinkuintiassa tehdyt, on vaan niin kallis, että usein ostetään se tarvikestartti.

    • Hiacenstartti

      Kiitoksia vinkistä MitaanTietamaton, vika saattaisi hyvinkin olla tuo eli ei kun johtoja ja relettä laittamaan.

      • Tyrnäväntorpedo

        Vastuksen vähentäminen on ihan hyvä ajatus, mutta jos se on siitä kiinni, niin olet vaihtanut ehjät startit uusiin. Seuraava kysymys on tietenkin ,miksi se uusi lähtee huonoilla johdoilla pyörittämään, mutta vanha ei?
        Triviaalivastaus olisi, että startin liittimet ovat hapettuneet ja pelkästään irrottaminen ja kiinnittäminen riittäisi...


      • MitaanTietamaton
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Vastuksen vähentäminen on ihan hyvä ajatus, mutta jos se on siitä kiinni, niin olet vaihtanut ehjät startit uusiin. Seuraava kysymys on tietenkin ,miksi se uusi lähtee huonoilla johdoilla pyörittämään, mutta vanha ei?
        Triviaalivastaus olisi, että startin liittimet ovat hapettuneet ja pelkästään irrottaminen ja kiinnittäminen riittäisi...

        Kun Yanmarin solenoidi oli auki, niin siellä oli kuparirengas, joka iskeytyi kahden navan väliin. Meillä tuo rengas oli mustunut. Oma epäilys oli, että pitkä ohut johto virtakytkimen ja starttinapin kautta söi solenidin tehoa niin paljon, että kytkentä jäi löyhäksi ja kipinöinti aiheutti kontaktipintoihin eristeen. Arvelin, jotta joka käynnistyksellä renkaan oli tarkoitus pyörähtää hivenen, jolloin jonain kertana löytyi kytkennästä puhtaampaa pintaa.

        Kaveri sorvasi solenoidiin uutta osaa, jotta saatiin se takaisin kasaan. Ei muistaakseni ollut tarkoitettu purettavaksi tai sitten muuten osaamattomina hajoitettiin se.

        Ulkoiset liittimet toki huollettiin kaikki ennen solenodin purkua.


      • rahikainen.sama.vika
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Kun Yanmarin solenoidi oli auki, niin siellä oli kuparirengas, joka iskeytyi kahden navan väliin. Meillä tuo rengas oli mustunut. Oma epäilys oli, että pitkä ohut johto virtakytkimen ja starttinapin kautta söi solenidin tehoa niin paljon, että kytkentä jäi löyhäksi ja kipinöinti aiheutti kontaktipintoihin eristeen. Arvelin, jotta joka käynnistyksellä renkaan oli tarkoitus pyörähtää hivenen, jolloin jonain kertana löytyi kytkennästä puhtaampaa pintaa.

        Kaveri sorvasi solenoidiin uutta osaa, jotta saatiin se takaisin kasaan. Ei muistaakseni ollut tarkoitettu purettavaksi tai sitten muuten osaamattomina hajoitettiin se.

        Ulkoiset liittimet toki huollettiin kaikki ennen solenodin purkua.

        Sama vika oli minullakin aikoja sitten pikku Yanmarissa. Oikeastaan ainoa vika, mitä siinä sen kymmenen vuoden aikana esiintyi, tai seuraavallakaan omistajalla. Solenoidia ei tosiaan ollut tehty avattavaksi, mutta askartelemalla sen prässätyn peltipurkin sai auki ja kontaktipinnat viilattua. Johtojen ja ehkä varsinkin virtalukon muodostama liika vastus kuulostaa hyvin todennäköiseltä alkusyyltä. Puoli kesää muuten meni ennenkuin viitsin sen solenoidin avaamiseen ryhtyä, YSE8 käynnistyi niin vaivattomasti käsin.


    • pidä.taukooo

      Pakkoko sitä on vuoden verran jurruttaa?

    • lisätietoja

      Kun starttaat, kauanko kestää moottorin käynnistyminen?

    • Hiacenstartti

      Niissä starteissa jotka olen purkanut on solenoidien kontaktipinnat ollee heikossa hapessa. Ensimmäiseen vaihdoin tarvikekontaktipalat mutta ne kestivät vain hetken. Itse epäilen, ainakin tässä vaiheessa että ongelma on juurikin se että herätejohto on liian ohut ja tästä syystä ei vedä pintoja kunnolla yhteen joten "palavat" huonoiksi nopeasti. Ajan kanssa selviää onko vika siinä...

    • 2_akkua

      Latasin akun täyteen älylaturilla jonka jälkeen yritin startata, mutta akusta kuului pieni räpsäys ja sen jälkeen virtaa ei tullut lainkaan vaikka yleismittari näytti siellä olevan 13V. Otin akkukengät irti ja kiinnitin ne uudestaa, jonka jälkeen virtaa tuli ja soitin radiota ja käytin valoja. Seuraavana pivänä yritin taas startata tällä akulla ja kuului taas räpsäys jonka jälkeen ei tullut taaskaan virtaa. Kytkimen takana olevalla toisella samanlaisella rinnakkaisella akullani moottori starttaa ihan normaalisti. Mikä mahtaa olla vika?

      • Seen_it_itekin

        Jos herra "2_akkua" tarkoittaa oikeasti että virtaa ei tule, vaikka jännite on (heti latauksen jäljiltä) 13V, niin sehän tarkoittaa, joko, että A) Tämä akku on melkein sökö, tai B), että vaihtokytkimen ko. haara ei yhdistä kunnolla.

        Toi "testi", että valot tai radio toimii jonkun hetken, ei kerro akun kunnosta paljonkaan.

        Luepa täältä nuo sadat akkuun liittyvät tarinat, niin olet taas taitavampi.


      • Kerpele

        Onkohan siellä sähköliitännät varmaan oikein? Menikö joku sulake? Pyöriikö moottori normaalisti, kun se starttaa? Onko öljyä tarpeeksi koneessa? Onko öljynpaine normaali?


    • YpjOnPerseestäp

      Bensamoottorista kerran hajosi pari starttia, kun olin sytytysennakon laittanut liian aikaiselle. En tiedä, voiko dieselin ennakko tehdä saman.

      • Ei_niin

        Dieselissä ei ole sytytystä, sytytys tapahtuu puristuspaineen avulla.


      • Koliuuuyjk
        Ei_niin kirjoitti:

        Dieselissä ei ole sytytystä, sytytys tapahtuu puristuspaineen avulla.

        Kuitenkin monissa diiseleissä voidaan säätää ruiskutushetkeä. Vaikuttaa käynnistymiseen.


      • Vai-Niin
        Ei_niin kirjoitti:

        Dieselissä ei ole sytytystä, sytytys tapahtuu puristuspaineen avulla.

        Ei diesel polttoaine syty paineesta, sitä se kestää lähes rajattomasti.


    • Anonyymi

      Johdot olivat liian ohuet, eli ei ole ollut mitään starttiongelmia sen jälkeen kun vaihdoin akulta releen kautta kontaktorille menevän johdon paksummiksi.

      Kiitoksia vinkistä.

      • Anonyymi

        Oli mukavaa lukea lopputulema, vaikka näin vuosien jälkeenkin.
        Kunpa muutkin kävisivät päivittämässä miten kävi kun asiaa on monen henkilön kanssa pyöritelty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2234
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      171
      1965
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1904
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1614
    5. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1469
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      189
      1460
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1211
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      31
      1064
    9. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1053
    10. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      72
      1021
    Aihe