Poika 2 v 3kk

Liinu

Poikamme sanoo noin 30 erillaista sanaa, nyt on tullut kahden kappaleen sanoja peräkanaan ihan vain muutamia, yksi kolmen sanankin, mutta muuten näyttää olevan että on vaikeaa oppia uutta sanaa. Tarviiko olla vielä huolestunut? Mistä yleensä puheenkehitys johtuu? Neuvolassa sanoivat, että pojilla yleensäkin motoriikka kehittyy hyvin aikaisten ja siitä johtuu puheenkehityksen viivästyminen.

9

8042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ä x2

      Mulla on poika 2v 2kk eikä sano vielä muutakun "äiti" ja "hauva" (ja hauvankin vain pyydettäessä ei esimerkiksi niin että näytän koiraamme tai koiran kuvaa ja kysyn että mikä tämä on? ei vastaa).
      Meillä neuvolassa tähän ei vielä puututtu, mutta 2,5 v joudutaan uusiks ja jos sitten ei tuu sanoja niin sit puheterapia jonoon.
      Motoriikka kehittyi aikaisin: kontaasi 7kk ja käveli 10kk juoksi 12kk...
      Pikkusisko (1v1kk) taas sanoo jo myös "äiti", "hauva", kiitos" (kiitos ei tosin tuu ihan sujuvasti) ja yrittää matkia perässä muitakin sanoja.
      Motoriikka tytölläkin kehittyi aikaisin: konttaus 6,5kk, kävely 10kk 1vko nyt melkein juoksee.

      pilailin joskus että meillä vauva (tyttö silloin alle puloivuotias) puhuu ennen kuin isoveli ja saas nähdä käykö nyt sitten todella niin!!

      • tiina

        Mulla on 3 poikaa joista vanhin oppi käveleen 1v,1kk ja puhui hyvin epäselvästi vielä 2-3 vuotiaana,4 vuotiaana osasi sitten jo kaikki kirjaimet sanoa ja muutenkin jo puhui selkeästi.Toinen poika lähti kävelemään vajaan 10kk ikäisenä ja muutenkin kehittyi motorisesti paljon aiemmin kuin vanhempi poika,mutta myös oppi puhumaan todella aikaisin ja vieläpä lausui sanat aivan oikein,esim r-kirjaimenkin osasi jo 2v sanoa.Nuorimmainen on nyt 1v8kk,oppi kävelemään 1v1kk,mutta myös puhuu jo 4:n sanan lauseita ja lausuu jo kaikki muut kirjaimet oikein paitsi r:n.Aika yksilöllistä varmaankin milloin lapset oppivat mitäkin ja perintötekijätkin saattavat vaikuttaa.


    • EI LAUSEITA

      Täällä on myös 2v 3kk vuotias joka sanoo vain sanoja mutta ei kokonaisia lauseita, olen sitä itsekkin miettinyt että joko hänen pitäisi osata lauseita. Neuvolassa eivät ole vielä moksiskaan. Olen kuullut että lapsi voi ruveta puhumaan vasta 3 tai 4 vuotiaana, joten en olisi sinunakaan kovin huolissasi.

      • äiti

        Jos lapsi oppii puhumaan 3 tai 4-vuotiaana, niin silloin kyllä puhutaan jo puheviivästymästä. Ystäväni tyttö alkoi puhumaan kahden sanan lauseita jo 1v7kk ja nyt vajaa 2-vuotiaana puhuu jo todella hyvin. Minä olen menossa poikani kanssa 2-vuotisneuvolaan ja aion kysyä, että onko normaalia, että hän ei vielä puhu edes kahden sanan lauseita. Sanoja kyllä tulee paljon ja ymmärtää puhetta. Mutta äidinvaisto sanoo,että jotain on vialla.


    • Ad-äiti

      Lapsesi puheenkehitys on 'ajallaan'.

      'Tarkistutimme' adoptiolapsemme kehitystason pieniin keskosiin erikoistuneella lastenneurologilla (yksityisellä puolella) kun lapsemme oli 1 v. 10 kk.

      Tämän lääkärin mukaan kaksivuotiaan tulee osata sanoa muutama sana, esim. 'äiti' ja 'auto'. Kolmivuotiaana lapsen tulee osata muodostaa lause. Kuulemma 'äiti anna auto' on riittävästi ja varsin yleinen 'lause'.

    • pikachu1983

      Poikamme täyttää kesäkuussa 3v. Hänelläkin on jonkin sortin puheen viivästys, sillä sanoja tulee jotain parikymmentä, eikä edes kokonaisia lauseita, vaan muutamia kahden sanan juttuja. Kirjaimet myös vaihtavat usein paikkaa. 2v-neuvolassa meitä kehotettiin menemään kaupungin puheterapiaan, jossa olemme nyt käyneet viime kesäkuusta asti 2-3 kertaa kuukaudessa. Ne terapiatunnit on leikkimistä ja kommunikointia ja ainakin meidän poika tykkää käydä siellä. Puheterapeutti kehuu aina kuinka poika kiinnostuu joka kerralla puhumisesta aina vaan enemmän. Hänellä vaan on ne omat keinot ilmaista itseään. Puheterapiaan meitä ei pakotettu, mutta näin siellä käydessä olen huomannut sen ihan hyväksi vaihtoehdoksi. 2v-neuvolassa en ollut edes yhtään huolissani, neuvolantädin sitä kysyessä ja sekös sitä kummastutti. Enkä oikeestaan ole vieläkään. Kaikki kehittyy ihan omaan tahtiin. Ehkä poika joku kaunis päivä alkaa puhumaan ihan tosissaan... Sulle, Liinu, jos huolestuttaa puheen viivästyminen, niin otapa yhteyttä puheterapiaan! Milloin poikasi oppi kävelemään? Mulle sanottiin joskus että yleensä lapsella viivästyy jompi kumpi, puhe tai kävely. Meillä lähettiin kävelemään vuoden ja kuukauden ikäisenä ja puhe on mitä on...

    • äätä83

      Mulla tyttö 10kk ja oppi kävelemään viikko ennen kuin täytti 10kk. Sanoja tulee jo jonkin verran, kuten äiti, kello ja lamppu. Eli melko nopeasti alkoi kehittyä. Ystävälläni 4,5v poika ja puhe on todella sekavaa, eli selvää siitä ottaa vain hänen äitinsä. Muutaman sanan tosin olen ymmärtänyt hänen "puheestaan", ystäväni ei ole asiasta ollenkaan huolissaan, neuvolastakin kun kehotettiin viemään puheterapiaan niin hän kieltäytyi siitä. Ystäväni ei vain tunnu hyväksyvän tätä "vikaa"...

      Kyllä terveellä järjellä pääsee jo aika pitkälle, eli jos 2v ei vielä puhu kunnolla, niin ei mitään hätää, mutta jos kohta eskariin menijä ei osaa puhua niin terapia tulis tarpeeseen...

      • näin on

        Näin on. En itsekään vielä hermostu kun 2v 3kk ikäinen poikani ei sano lauseita. Ymmärtää kyllä kaikki kun jotain pyytää häntä tekemään. Sanoja toki tulee jo paljonkin. Toivon toki että alkaisi puhumaan vuoden parin päästä. Mutta en vielä hermostu asiasta.


    • shine78

      meillä on kaksi poikaa. vanhempi, joka on nyt juuri täyttänyt 5v, oppi puhumaan n.2,5-vuotiaana sillain pikkuhiljaa. kuitenkin 3v neuvolassa todettiin, että puhe on ikämukaista, eli otti ikätoverinsa puolessa vuodessa kiinni. Ymmärsi puhetta kuitenkin hyvin jo aika pienenä.
      Tämä meidän nuorempi herra on aika lailla tasan 2,5v nyt ja puhetta ei juuri tule. tai tulee, mutta niin kertakaikkisen omilla sanoilla ja papatuksilla, että muut ei ymmärrä kuin omat vanhemmat. Meillä on neuvolassa puheenseuranta aika nyt piakkoin (niin kuin oli silloin aikanaan isommankin pojan kanssa), katotaan nyt sit mitä siellä sanovat. Tää pienempikin kyllä ymmärtää puhetta, sanat ja käsitteet sillä tavalla hallussa ihan hyvin. Uskon kuitenkin, että kyllä se tämäkin poika vielä kaverinsa kiinni kirii...kunhan nyt muilta puuhiltaan ehtii ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe