Miksi britannian autoteollisuus kuoli?

Mitenonnistuivat

Miten britit onnistuivat tappamaan lähes kokonaan autoteollisuuden 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa. Oliko ne autot oikeasti huonoja vai mikä siinä oli?

46

2698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Britishleyland

      Tehtaat olivat vanhanaikaisia autot tehtiin suurimmaksiosaksi käsin ja palkka oli huonoa. Työntekijät lakkoilivat ja saattoivat joskus jopa tahallaan sabotoida autoja. Jos britannian autoteollisuuden laatu pitäisi tiivistää yhteen autoon niin se olisi morris marina.

      • Anonyymi

        Niin.Mutta miks palkat oli huonoja ?


      • Anonyymi

        Suurin syy brittien autoteollisuuden kaatumiseen oli ammattiyhdistysliike.
        AY järjesti lakkoja pysäytti tuotannot kuukauksisksi.
        Töissä ollessaan sabotoivat tuotteita.
        Vähän kuin satamatyöliset Suomessa.


    • olipaKerranJihuu

      Nykyään siellä tehdään lukuisia eri merkkejä ja erikoisautoja ihan parhaasta päästä.
      Mitä merkitystä jostain 70-luvusta on nykyaikana?

      • asfa789

        ei englannissa ole muita omia kuin Morgan ja Aston Martin muut on saksa sheisseä


      • Anonyymi
        asfa789 kirjoitti:

        ei englannissa ole muita omia kuin Morgan ja Aston Martin muut on saksa sheisseä

        onhan siellä ollut paljon autoja.-
        Rootes- - hillman ja joku muu
        Morris (garage)
        Austin
        Sunbeam
        Rolls ja Bentley
        Jaguar


    • 00cars

      En nyt tehnyt mitään tutkimusta, mutta kuvittelisin, että Briteissä on Euroopan toiseksi monipuolisin ja laajin autoteollisuus Saksan perässä...
      Yhtä hyvin voisi kysyä mihin makkaran valmistus Suomessa kuoli.......

      • asfa789

        ei ole Espanjassa ja Ranskassa on isompi


    • tdr5e55

      Kysy kommareilta.

      • Anonyymi

        Onkos kommareita muuallakin,Ranskassa ?


    • Toledo

      60- luvulla Suomessa englantilaisia autoja myytiin eniten mm. Ford cortina taisi olla myydyin automalli jossain vaiheessa.
      Cortina olikin hyvä auto silloin, kuten myös Mini.
      Jotenkin 70- luvulla briteillä meni kaikki pieleen, eikä vain autoteollisuudessa.No musahommat sentään jotenkin hyvin onnistui.

      • Anonyymi

        Suomessa puuta osataan tuottaa ja viedä.Ettei nyt Orpo veis duunareilta omakotitalot.


    • analisaattori

      60-70 luvun Euroopassa tehtiin vain kahta laadukasta autoa, Volvo ja Mersu, eipä juuri muita. Japanista akoi tulla korkeaa teknistä laatua kohtuu hinnalla, Ruostesuojauksessa oli toivomisen varaa mutta tekniikka oli paljon edellä. Tuolloin Volkkarikin teki varsin alkeellisia autoja. Ranskalaiset olivat rapeita jo silloin ja aatteen miehet ajelivat ladoilla ja mosseilla.

      • Anonyymi

        Nyt pätkii tojopapan muisti

        Japanilaiset oli silloin lähinnä Ladan kilpailijoita, ne tunnettiin ohutpeltisinä ja ruostuvina mutta halpoina. Monelle Lada oli poliittisesti vaikea asia ja japsit sitten olivat se pikkuporvarillisempi itäauto. Mitään teknisesti pätevää noissa ei ollut: perus takavetoisia saippualaatikoita

        Elettiin 80-90 lukua kun noiden tuotannossa otettiin laatuharppaus. Sen jälkeen...hinnat nousivat ja euroautojen laatu parani. Jopa ranskikset lakkasivat ruostumasta. Ikävä kyllä japanilaiset ei


    • brithumor

      Kaipaamaan ei jäänyt kukaan, kun vivat suohon työnneettiin!

    • jd551

      -50 ja -60-luvuilla brittiautot ja traktorit olivat nykyaikaisia ja punnan kurssin takia edullisiakin. Tuotekehitys kuitenkin unohtui ja mallistot vanhenivat. Japanilaiset kopioivat brittiautojen parhaat osat ja kehittivät niitä edelleen. Samanaikaisesti jatkuva lakkoilu aiheutti laatuongelmia ja toimitusvaikeuksia. Tehtaat alkoivat olla todella vamhanaikaisia ja poliittinen päätös ohjasi tuotantoa. British Leylandin perustaminen ja kansallistaminen päällekkäisine toimintoineen ja tuotteineen vei viimeisenkin kannattavuuden eikä rahaa ollut enää tuotekehitykseen. Pikkuhiljaa kannattavat osat myytiin ja valot sammuivat aikoinaan niin suurissa tehtaissa.

    • siperiaopetti

      Kunnes rautarouva Margaret tuli ja näytti ay-änkyröille kaapin paikan.

      • Anonyymi

        Pitäs Suomessakin olla joku Sauli Suuri, joka näyttäis ay-änkyröille kaapin paikan.


      • Anonyymi

        Joo rautarouva näytti kaapin paikan => autoteollisuus kuoli. Samoin kävi hiiliteollisuudelle. Mahtoi olla tyytyväinen?


    • Euroopan_automyynti

      Fiat oli euroopan suurin autonvalmistaja 1970-luvulla. Se ohitti VW:n tuotantomäärässä v.1968. Fiatin useimmat mallit olivat edellä aikaansa. Monissa malleissa oli mm. levyjarrut joka pyörässä, 5-vaihdetta eteen jne. Sillä oli laaja mallisto pienistä kääpiöluokan kaupunkiautoista isoihin luxusautoihin ja nopeisiin urheiluautoihin.

      • teecee

        Niin, 132-mallissakin oli takajarrujen paloihin yhdistetty eräänlaisella räikkäsäädöllä käsijarru, joten erityisiä käsijarrukenkiä ei tarvittu. Tosin siihen oli vaikeaa saada tehoa...


      • Anonyymi

        Levyjarrut takapyörissä on ollut mainoskikka. Ne ruostuvat herkemmin kuin rumpujarrut.


    • ammattiliikkeet_syynä

      Kyllä Britanian autoteollisuuden ns. kansanautojen kohdalla tappoi autojen olematon laatu ja ammattiliikkeet lakkoilullaan ja muulla sabotoinnilla.
      Esim. Morris Marina ja Austin Allegro olivat aikamoisia keksintöjä. Moottorit ym. tekniikka kivikautista
      Esim. Fordit oli huomattavasti laadukkaampia, kuin perinteiset brittimerkit, Vauxhallit, Triumphit ymt.
      Marinastakin on tarinaa Hangon satamasta. Neliovinen Marina tuli laivasta ilman toisen puolen takaovea, takapenkille oli viskattu saman puolen etuovi. Toinen vastaava tapaus koski jarruja, edessä toisella puolen oli levyjarru ja toisella rumpujarru. Ammattiliikkeen änkyrät sabotoi ilmeisesti tarkoituksella tuotantoa.

      • 7654654754

        Harvoin ammattiliikkeet syypäitä. Lakkoilu johtuu yleensä surkeista palkoista/työoloista muihin maan työpaikkoihin verrattuna, tai sitten maan hintataso on pahasti ajanut palkkojen yli. Tuo ensimmäinen on työnantajan syy, jälkimmäinen on hallituksen syy. Ei AY-liikkeitä tai työntekijöitä voi syyttää jos ei palkat riitä elämiseen.

        Esimerkiksi tämän päivän suurin ongelma EUssa on ilmastopolitiikan aiheuttamat korkeat kuluttajahinnat ja korkeat tuotantokustannukset. EUlla maailman tiukimpia ilmasto-ohjelmia ja se haittaa pahasti EUn kilpailukykyä. ETLAn mukaan pelkästään 2013-2020 aikavälillä EUn ilmastopolitiikka nostaa kuluttajahintoja ja tuotantokustannuksia Suomessa noin 3-4%. Seuraus tästä on että työttömyys lisääntyy 2-3% samalla aikavälillä ilmastopolitiikan takia. Ilman EUn ilmastopolitiikkaa, työllisyysaste olisi Suomessa helposti 2% korkeampi. Nyt tuotanto ulkoistetaan kehitysmaihin jotka saastuttavat vapaasti. Lopputulos on että länsimaiden talous menee heikompaan suuntaan, mutta päästöt jopa lisääntyy kun tuotanto siirtyy vapaasti saastuttaviin kehitysmaihin. Ei voi kuin ihmetellä sitä järjenpuutetta mitä näillä ilmastopolitiikan kannattajilla on.


      • Anonyymi
        7654654754 kirjoitti:

        Harvoin ammattiliikkeet syypäitä. Lakkoilu johtuu yleensä surkeista palkoista/työoloista muihin maan työpaikkoihin verrattuna, tai sitten maan hintataso on pahasti ajanut palkkojen yli. Tuo ensimmäinen on työnantajan syy, jälkimmäinen on hallituksen syy. Ei AY-liikkeitä tai työntekijöitä voi syyttää jos ei palkat riitä elämiseen.

        Esimerkiksi tämän päivän suurin ongelma EUssa on ilmastopolitiikan aiheuttamat korkeat kuluttajahinnat ja korkeat tuotantokustannukset. EUlla maailman tiukimpia ilmasto-ohjelmia ja se haittaa pahasti EUn kilpailukykyä. ETLAn mukaan pelkästään 2013-2020 aikavälillä EUn ilmastopolitiikka nostaa kuluttajahintoja ja tuotantokustannuksia Suomessa noin 3-4%. Seuraus tästä on että työttömyys lisääntyy 2-3% samalla aikavälillä ilmastopolitiikan takia. Ilman EUn ilmastopolitiikkaa, työllisyysaste olisi Suomessa helposti 2% korkeampi. Nyt tuotanto ulkoistetaan kehitysmaihin jotka saastuttavat vapaasti. Lopputulos on että länsimaiden talous menee heikompaan suuntaan, mutta päästöt jopa lisääntyy kun tuotanto siirtyy vapaasti saastuttaviin kehitysmaihin. Ei voi kuin ihmetellä sitä järjenpuutetta mitä näillä ilmastopolitiikan kannattajilla on.

        Tuo ilmastopolitiikka on alkujaan DDR:ssä keksitty tapa rapauttaa länsimainen yhteiskunta ja se toimii yhä nykyisinkin loistavasti sisäisten vihollistemme voimin. Syylliseksi ja saasteeksi valehdellaan hitusen kasvanutta CO2 -pitoisuutta ilmastossa. Todellinen syy on Auringon hivenen lisääntynyt lämpövaikutus, joka on todettu muuallakin koko tässä aurinkokunnassa, mm Marsissa. Merien pieni lämpeneminen vapauttaa niistä mm CO2:ta eli syyn ja seurauksen DDR:läinen viheraate valehtelee fysiikan faktat väärin päin ja sisäiset vihollisemme peesaavat papukaijoina perässä. Saman näette jokainen kotonanne: Pankaapas kattilaan kylmää vettä ja kattila lämpiämään niin näette, että ennen kiehumista alkaa vedestä nousta pieniä kuplia. Ne kuplat ovat veteen liuenneita kaasuja, pääasiassa typpeä, happea ja CO2:ta. Kylmä vesi pystyy liuottamaan itseensä kaasuja enemmän kuin lämmin.
        Tästä huolimatta DDR:n oppeja papupaijoina huutelevat sisäiset vihollisemme eivät anna fysiikan faktojen pilata propagandaansa.

        PS. Olen kuullut väitettävän, ettei kouluissa saa enää opettaa kasvien tarvitsevan kasvaakseen hiilidioksidia. Pitääkö väite paikkaansa vai ei?

        Nykyinen ilman CO2 -pitoisuus on vain hivenen suurempi kuin millä nykykasvit tulevat toimeen. Hyvin kauan sitten pitoisuus on ollut paljonkin suurempi ja sitä perua ovat mm kiviiilet.


    • mikimaus2246

      Nykyään noin huonolaatuisia autoja tekee vain Tesla.

    • suunnanvaihdos

      Entä jos haluan todella pahasti takavetoisen auton? Kaikki ralliautot rakennetaan ja siinä samalla romutetaaan esim. Volvoja viemällä voimansiirto,polta kumia etuvetoisella saat lähinnä säälin sisältäviä katseita. Rellu kai tehny takamoottorisen jossa tietty takapyörät sutii,oli kuulemma pärjännyt erittäin hyvin mutta eihän Suomen markkinoille tule kuin vajaa tehoisia etuvetoja ja kaikki johtuu vain ja ainoastaan mikä kuva maailmalle Suomesta annetaan. Myös ennen autot tuotiin mahdollisimman pienellä koneella että rahat riittää kansalla,nyt paino luokat tulee ja niin eikö Kardaania voi valmistaa kevyestä materiaalista kuten alan miehet tekee nelivetoihin?? Tympeitä pelejä uudet ja kaikki samannäköisiä ja samalta liukuhihnalta jopa kolme eri merkkiä ,,,pikkuautot.

      • Pitkäakseli

        Kardaani juputtaa aina. Ollut neljä kardaanivetoista ja Ford Scorpionista meni kardaani vaihtoon 80 000 km kohdalla eikä takuu korvannut. Toisenkin Fordin kardaanissa remonttia - jaa, mutta Opel Regordin taisikin toimia. Mersussa olisi pitänyt uusia, kun mittarissa oli 300 000 km.


    • autoala

      Englantilaista työelämää kuvaa hierarkia ja jäykkyys. Siellä on edelleen voimakkaana luokkayhteiskunta jollaista ei Suomessa ole koskaan ollutkaan. Se vaikuttaa työpaikoilla siten että pomot sanovat mitä pitää tehdä ja työntekijät tekevät. Vaikka työntekijä käsittäisi että tekemällä kuten käsketään, seurauksena on vakava laatuvirhe ei työntekijä saa sitä sanoa. Seurauksena on paha välirikko pomoihin ja mahdollisesti potkut.

      Voimakas hierarkia johti siihen ettei mikään asia saanut mennä vääräntasoisen ihmisen kautta vaan kaikki asiat piti hoitaa oikealta komentotasolta, vähän kuten Suomen armeijassa edelleen.

      Jokainen täällä käsittää ettei sillä tavalla kehitetä nykyaikaisesti nopealiikkeisesti ja joustavasti teknologiatuotetta joka auto on. Autoala kehittyy nykyään valtavalla vauhdilla ja joka kuukausi asiat muuttuvat. Jäykkä byrokraattinen tehdas ei kykene toimimaan.

      • Ymmyrkäinen

        Yhdellä tutulla oli Vauxhal Viva. Pian nimeksi muuttui Vauxhal Vika. Ja sitten ne Lukaksen sähkölaitteet.... Sanotaan, että Lukas on hyvä apostoli, mutta ei siitä ole sähkömieheksi.


      • Anonyymi
        Ymmyrkäinen kirjoitti:

        Yhdellä tutulla oli Vauxhal Viva. Pian nimeksi muuttui Vauxhal Vika. Ja sitten ne Lukaksen sähkölaitteet.... Sanotaan, että Lukas on hyvä apostoli, mutta ei siitä ole sähkömieheksi.

        Muistan että nimi muuttui englanniksi lausuttuna Vauxhall Vaiva


      • Anonyymi
        Ymmyrkäinen kirjoitti:

        Yhdellä tutulla oli Vauxhal Viva. Pian nimeksi muuttui Vauxhal Vika. Ja sitten ne Lukaksen sähkölaitteet.... Sanotaan, että Lukas on hyvä apostoli, mutta ei siitä ole sähkömieheksi.

        Kuulemma se oli Lucas joka keksi ensimmäiseksi pimeyden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma se oli Lucas joka keksi ensimmäiseksi pimeyden

        Lucas keksi auton, jolla ei voinut ajaa kolaria. Kun autoa ei saa liikkeelle ei sillä kolariakaan ajeta.


    • Anonyymi

      valitettavasti englantilaiset autot on aina olleet joko kalliita tai huonoja, useimmiten molempia.

    • Anonyymi

      EIKÖ NE HÄVINNY JO 90-L ALKUUN TULLESSA

    • Anonyymi

      Vauxhall Viva, Morris Marina ja englannin Ford Escort ei olleet hyvässä huudossa. Cortina taisi myydä aikanaan hyvin -ainakin se tähtiperä ja sen seuraaja ennenkuin Taunus tuli tilalle.

    • Anonyymi

      Englanti ja iso-Britannia on aina loistanut merkeillään autourheilun parissa ja on siellä tehty muutamia oikeita helmiäkin.
      Jaguar XJ220 oli vielä 90-luvulla maailman nopein auto ja sen jälkeen tuli McLaren.
      Autourheilussa Jaguarilla hieno historia kuin myös Aston Martinilla.
      Jaguar XJR-9 Le Mans
      https://www.youtube.com/watch?v=877l3z7J6zM

      Suurin osa ralli ja F1 talleista on aina toiminut Englannissa ja toimivat vieläkin.

    • Anonyymi

      Clarksonin dokumentti kertoo kaiken:
      https://www.youtube.com/watch?v=b9ztUlve9jc

    • Anonyymi

      ite arvostan brittiautoista oma top20 kautta aikojen nyt jo lakkautettuja
      1. vauxhall victor
      2. vauxhall velox
      3. ford zephyr
      4. ford zodiac
      5. ford cortina gt
      6. ford cortina
      7. ford escort twincam
      8. ford escort rs1600
      9. ford zephyr
      10. ford transit mk1 lasketaanko britteihin
      11. ford transit mk2
      12. ford capri
      13. rover 2000
      14. rover 3500
      15. rover 820
      16. rover 800
      17. rover 820
      18. rolls royce
      19. ford transit mk1
      20. ford transit mk2

    • Anonyymi

      EIKS ENGLANTILAISIA AUTOJA MYYTY SUOMESSAKIN VIELÄ 90-2000 L TAITTESSA

    • Anonyymi

      Lucas, pimeyden ruhtinas.
      Enpä kyllä kehuisi Suomenkaan teollisuutta, valtion johdolla siitä ei tullut mitään (kuvaputkitehdas) ja yksityiset yritykset ahnehtivat vain voittoja omistajille kaiken muun kustannuksella, joten menestyvä Nokiakin saatiin toheloitua pois kärkipaikoilta.
      Sodan jälkeen totuttiin tekemään vaan neuvostoliitto -laatua, mutta se ei kelvannut länsimaihin, luonnollisestikaan, mutta ihan kuin laiskuuttaan ei panostettu länsimaisen laatutason saavuttamiseksi penniäkään rahaa.
      Onko suomalaisista vieläkään minkään tekijöiksi?

      • Anonyymi

        No nythän kotimarkkinat säilytettiin ostamattomiksi ja niinpä firmoja menee ennätysmäärin konkurssiin ja työpaikat siis entisestään vähenee. Lama on tapahtunut tosiasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nythän kotimarkkinat säilytettiin ostamattomiksi ja niinpä firmoja menee ennätysmäärin konkurssiin ja työpaikat siis entisestään vähenee. Lama on tapahtunut tosiasia.

        Siitä saamme kiittää Pesuja ja Kokoomusta.


    • Anonyymi

      Leylandin tehtaalla annettiin työntekijälle kultakello palkinnoksi ansiokkaasta palvelusta.Hän oli ollut yhtäjaksoisesti puolituntia työpisteellään.

      • Anonyymi

        Kerro toki mistä olet tuon tiedon lukenut.


    • Anonyymi

      Eikös Nissan kuitenkin opettanut Britit tekemään ihan kelpo autoja? Juuri tänään näin viimeksi ensimmäisen korin Primeran liikenteessä. Itselläkin ollut Briteissä tehty K11 Micra.
      Toyotallakin ainakin ollut Briteissä tuotantoa, nykytilannetta en tiedä, taisi Ranskaan mennä jotain Toyotan tuotantoa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      7330
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      5286
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      57
      2979
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2463
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1488
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      192
      1359
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1083
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      311
      1020
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      226
      963
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      896
    Aihe