Miksi britannian autoteollisuus kuoli?

Mitenonnistuivat

Miten britit onnistuivat tappamaan lähes kokonaan autoteollisuuden 70-luvun lopulla ja 80-luvun alussa. Oliko ne autot oikeasti huonoja vai mikä siinä oli?

21

714

Vastaukset

  • Tehtaat olivat vanhanaikaisia autot tehtiin suurimmaksiosaksi käsin ja palkka oli huonoa. Työntekijät lakkoilivat ja saattoivat joskus jopa tahallaan sabotoida autoja. Jos britannian autoteollisuuden laatu pitäisi tiivistää yhteen autoon niin se olisi morris marina.

  • Nykyään siellä tehdään lukuisia eri merkkejä ja erikoisautoja ihan parhaasta päästä.
    Mitä merkitystä jostain 70-luvusta on nykyaikana?

    • ei englannissa ole muita omia kuin Morgan ja Aston Martin muut on saksa sheisseä


  • En nyt tehnyt mitään tutkimusta, mutta kuvittelisin, että Briteissä on Euroopan toiseksi monipuolisin ja laajin autoteollisuus Saksan perässä...
    Yhtä hyvin voisi kysyä mihin makkaran valmistus Suomessa kuoli.......

    • ei ole Espanjassa ja Ranskassa on isompi


  • Kysy kommareilta.

  • 60- luvulla Suomessa englantilaisia autoja myytiin eniten mm. Ford cortina taisi olla myydyin automalli jossain vaiheessa.
    Cortina olikin hyvä auto silloin, kuten myös Mini.
    Jotenkin 70- luvulla briteillä meni kaikki pieleen, eikä vain autoteollisuudessa.No musahommat sentään jotenkin hyvin onnistui.

  • 60-70 luvun Euroopassa tehtiin vain kahta laadukasta autoa, Volvo ja Mersu, eipä juuri muita. Japanista akoi tulla korkeaa teknistä laatua kohtuu hinnalla, Ruostesuojauksessa oli toivomisen varaa mutta tekniikka oli paljon edellä. Tuolloin Volkkarikin teki varsin alkeellisia autoja. Ranskalaiset olivat rapeita jo silloin ja aatteen miehet ajelivat ladoilla ja mosseilla.

  • Kaipaamaan ei jäänyt kukaan, kun vivat suohon työnneettiin!

  • -50 ja -60-luvuilla brittiautot ja traktorit olivat nykyaikaisia ja punnan kurssin takia edullisiakin. Tuotekehitys kuitenkin unohtui ja mallistot vanhenivat. Japanilaiset kopioivat brittiautojen parhaat osat ja kehittivät niitä edelleen. Samanaikaisesti jatkuva lakkoilu aiheutti laatuongelmia ja toimitusvaikeuksia. Tehtaat alkoivat olla todella vamhanaikaisia ja poliittinen päätös ohjasi tuotantoa. British Leylandin perustaminen ja kansallistaminen päällekkäisine toimintoineen ja tuotteineen vei viimeisenkin kannattavuuden eikä rahaa ollut enää tuotekehitykseen. Pikkuhiljaa kannattavat osat myytiin ja valot sammuivat aikoinaan niin suurissa tehtaissa.

  • Kunnes rautarouva Margaret tuli ja näytti ay-änkyröille kaapin paikan.

  • Fiat oli euroopan suurin autonvalmistaja 1970-luvulla. Se ohitti VW:n tuotantomäärässä v.1968. Fiatin useimmat mallit olivat edellä aikaansa. Monissa malleissa oli mm. levyjarrut joka pyörässä, 5-vaihdetta eteen jne. Sillä oli laaja mallisto pienistä kääpiöluokan kaupunkiautoista isoihin luxusautoihin ja nopeisiin urheiluautoihin.

    • Niin, 132-mallissakin oli takajarrujen paloihin yhdistetty eräänlaisella räikkäsäädöllä käsijarru, joten erityisiä käsijarrukenkiä ei tarvittu. Tosin siihen oli vaikeaa saada tehoa...


  • Kyllä Britanian autoteollisuuden ns. kansanautojen kohdalla tappoi autojen olematon laatu ja ammattiliikkeet lakkoilullaan ja muulla sabotoinnilla.
    Esim. Morris Marina ja Austin Allegro olivat aikamoisia keksintöjä. Moottorit ym. tekniikka kivikautista
    Esim. Fordit oli huomattavasti laadukkaampia, kuin perinteiset brittimerkit, Vauxhallit, Triumphit ymt.
    Marinastakin on tarinaa Hangon satamasta. Neliovinen Marina tuli laivasta ilman toisen puolen takaovea, takapenkille oli viskattu saman puolen etuovi. Toinen vastaava tapaus koski jarruja, edessä toisella puolen oli levyjarru ja toisella rumpujarru. Ammattiliikkeen änkyrät sabotoi ilmeisesti tarkoituksella tuotantoa.

    • Harvoin ammattiliikkeet syypäitä. Lakkoilu johtuu yleensä surkeista palkoista/työoloista muihin maan työpaikkoihin verrattuna, tai sitten maan hintataso on pahasti ajanut palkkojen yli. Tuo ensimmäinen on työnantajan syy, jälkimmäinen on hallituksen syy. Ei AY-liikkeitä tai työntekijöitä voi syyttää jos ei palkat riitä elämiseen.

      Esimerkiksi tämän päivän suurin ongelma EUssa on ilmastopolitiikan aiheuttamat korkeat kuluttajahinnat ja korkeat tuotantokustannukset. EUlla maailman tiukimpia ilmasto-ohjelmia ja se haittaa pahasti EUn kilpailukykyä. ETLAn mukaan pelkästään 2013-2020 aikavälillä EUn ilmastopolitiikka nostaa kuluttajahintoja ja tuotantokustannuksia Suomessa noin 3-4%. Seuraus tästä on että työttömyys lisääntyy 2-3% samalla aikavälillä ilmastopolitiikan takia. Ilman EUn ilmastopolitiikkaa, työllisyysaste olisi Suomessa helposti 2% korkeampi. Nyt tuotanto ulkoistetaan kehitysmaihin jotka saastuttavat vapaasti. Lopputulos on että länsimaiden talous menee heikompaan suuntaan, mutta päästöt jopa lisääntyy kun tuotanto siirtyy vapaasti saastuttaviin kehitysmaihin. Ei voi kuin ihmetellä sitä järjenpuutetta mitä näillä ilmastopolitiikan kannattajilla on.


  • Nykyään noin huonolaatuisia autoja tekee vain Tesla.

  • Entä jos haluan todella pahasti takavetoisen auton? Kaikki ralliautot rakennetaan ja siinä samalla romutetaaan esim. Volvoja viemällä voimansiirto,polta kumia etuvetoisella saat lähinnä säälin sisältäviä katseita. Rellu kai tehny takamoottorisen jossa tietty takapyörät sutii,oli kuulemma pärjännyt erittäin hyvin mutta eihän Suomen markkinoille tule kuin vajaa tehoisia etuvetoja ja kaikki johtuu vain ja ainoastaan mikä kuva maailmalle Suomesta annetaan. Myös ennen autot tuotiin mahdollisimman pienellä koneella että rahat riittää kansalla,nyt paino luokat tulee ja niin eikö Kardaania voi valmistaa kevyestä materiaalista kuten alan miehet tekee nelivetoihin?? Tympeitä pelejä uudet ja kaikki samannäköisiä ja samalta liukuhihnalta jopa kolme eri merkkiä ,,,pikkuautot.

    • Kardaani juputtaa aina. Ollut neljä kardaanivetoista ja Ford Scorpionista meni kardaani vaihtoon 80 000 km kohdalla eikä takuu korvannut. Toisenkin Fordin kardaanissa remonttia - jaa, mutta Opel Regordin taisikin toimia. Mersussa olisi pitänyt uusia, kun mittarissa oli 300 000 km.


  • Englantilaista työelämää kuvaa hierarkia ja jäykkyys. Siellä on edelleen voimakkaana luokkayhteiskunta jollaista ei Suomessa ole koskaan ollutkaan. Se vaikuttaa työpaikoilla siten että pomot sanovat mitä pitää tehdä ja työntekijät tekevät. Vaikka työntekijä käsittäisi että tekemällä kuten käsketään, seurauksena on vakava laatuvirhe ei työntekijä saa sitä sanoa. Seurauksena on paha välirikko pomoihin ja mahdollisesti potkut.

    Voimakas hierarkia johti siihen ettei mikään asia saanut mennä vääräntasoisen ihmisen kautta vaan kaikki asiat piti hoitaa oikealta komentotasolta, vähän kuten Suomen armeijassa edelleen.

    Jokainen täällä käsittää ettei sillä tavalla kehitetä nykyaikaisesti nopealiikkeisesti ja joustavasti teknologiatuotetta joka auto on. Autoala kehittyy nykyään valtavalla vauhdilla ja joka kuukausi asiat muuttuvat. Jäykkä byrokraattinen tehdas ei kykene toimimaan.

    • Yhdellä tutulla oli Vauxhal Viva. Pian nimeksi muuttui Vauxhal Vika. Ja sitten ne Lukaksen sähkölaitteet.... Sanotaan, että Lukas on hyvä apostoli, mutta ei siitä ole sähkömieheksi.


  • valitettavasti englantilaiset autot on aina olleet joko kalliita tai huonoja, useimmiten molempia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.