Kaikkihan osaavat siivota ... ?

opiskeleen?

Onko siivousalan opiskelu ajan tuhlausta? Kyllä/ei, miksi?

20

2327

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siistis

Palkassa opiskelu ei näy, mutta toki siitä on muuten hyötyä, ei tarvitse olla niin sormi suussa ja työhön tulee mielekkyyttä opiskelujen myötä. Pääsee ehkä myös "parempiin" hommiin kun on opiskellut.

• kiinnostunut

Mikä olisi se "parempi" homma? Kumpaa arvostatte enemmän hotellisiivoojaa vai sairaalasiivoojaa? Onko rappusiivouksella mitään "arvoa" muiden silmissä?

• siistis
        kiinnostunut kirjoitti:

Mikä olisi se "parempi" homma? Kumpaa arvostatte enemmän hotellisiivoojaa vai sairaalasiivoojaa? Onko rappusiivouksella mitään "arvoa" muiden silmissä?

Onhan se tietysti mielipidekysymys, mikä on parempaa. En tarkoittanut millaisen kohteen siivoojaa eniten arvostetaan (sekin tosin olisi mielenkiintoista tietää), vaan mikä siivoojan itsensä mielestä on parempaa työtä. Usein parhaaksi mielletään se että saa olla aamulla/päivällä työssä koko päivän samassa kohteessa, työaika on mitoitettu reiluksi, saa vaikuttaa omaan työhönsä, päättää mitä milloinkin tekee, on ehkä nokkamiehenä muille siivoojille.

Rappusiivous on monen mielestä raskasta, mutta rappujakin on erilaisia. Itse pidän siitä, koska työaikaa ei ole määritelty niin tarkasti (saa mennä milloin haluaa, kunhan ei yöllä) ja aika harvoin on valittavia asukkaita. Pidän myös siitä että on useita kohteita, vaikka toisaalta siirtyminen kohteesta toiseen rassaakin. Erilaiset kohteet tuovat vaihtelua, ja päivät eivät ole ihan niin samanlaisia, kun joka kohdetta ei siivota joka päivä.

Hotellisiivoojia itse arvostan siinä mielessä, että tiedän heillä olevan kiireistä ja siivous on todella tarkkaa. Ja valittavia asiakkaita taitaa löytyä! Toisaalta saa ehkä käyttää kielitaitoa ja näkee erilaisia ihmisiä enemmän kuin muualla. Itse olen tähän mennessä kuitenkin kaihtanut hotellisiivousta juuri tuon kiireen takia, olen kuullut että millään ei ehdi tehdä mitoituksen mukaan. Palkkahan on kyllä hivenen parempi kuin ns. tavallisessa siivouksessa, mutta ehkä se hyöty kuluu juuri siihen että aika ei riitä. Ja esimiehet eivät maksa ylimääräisestä...

• Luuttu
        siistis kirjoitti:

Onhan se tietysti mielipidekysymys, mikä on parempaa. En tarkoittanut millaisen kohteen siivoojaa eniten arvostetaan (sekin tosin olisi mielenkiintoista tietää), vaan mikä siivoojan itsensä mielestä on parempaa työtä. Usein parhaaksi mielletään se että saa olla aamulla/päivällä työssä koko päivän samassa kohteessa, työaika on mitoitettu reiluksi, saa vaikuttaa omaan työhönsä, päättää mitä milloinkin tekee, on ehkä nokkamiehenä muille siivoojille.

Rappusiivous on monen mielestä raskasta, mutta rappujakin on erilaisia. Itse pidän siitä, koska työaikaa ei ole määritelty niin tarkasti (saa mennä milloin haluaa, kunhan ei yöllä) ja aika harvoin on valittavia asukkaita. Pidän myös siitä että on useita kohteita, vaikka toisaalta siirtyminen kohteesta toiseen rassaakin. Erilaiset kohteet tuovat vaihtelua, ja päivät eivät ole ihan niin samanlaisia, kun joka kohdetta ei siivota joka päivä.

Hotellisiivoojia itse arvostan siinä mielessä, että tiedän heillä olevan kiireistä ja siivous on todella tarkkaa. Ja valittavia asiakkaita taitaa löytyä! Toisaalta saa ehkä käyttää kielitaitoa ja näkee erilaisia ihmisiä enemmän kuin muualla. Itse olen tähän mennessä kuitenkin kaihtanut hotellisiivousta juuri tuon kiireen takia, olen kuullut että millään ei ehdi tehdä mitoituksen mukaan. Palkkahan on kyllä hivenen parempi kuin ns. tavallisessa siivouksessa, mutta ehkä se hyöty kuluu juuri siihen että aika ei riitä. Ja esimiehet eivät maksa ylimääräisestä...

Toi olikin mielenkiintoista lukea rappusiivouksesta, koska mulle se on ollut aina ajatuksenakin aivan hirvittävää. En ole ajatallut asiaa koskaan tuolta kantilta.

Itse olen sairaalassa töissä, muuta siivoustyötä en ole koskaan ammatikseni tehnytkään. Välillä mietin työpaikan vaihtoa, mutta jotenkin tuntuu, että muilla työpaikoilla palkat ovat surkeatakin surkeammat. Olisi kiva löytää sellainen työpaikka, jossa voisi kouluttautua oppisopimuksella tai muutoin työnantajan toimesta, jolloin opiskelukin olisi motivoituneempaa kun voisi oppeja siirtää heti käytäntöön. Ei vaan taida olla paljon noita koulutusvaihtoehtoja, siivoustyönohjaaja tai sitten teknikko/restonomi.

• työnohj.

kaikki ei todellakaan osaa siivota.Koulutuksesta on se hyöty että oppii oikeat menetelmät, työasennot, aineiden käytön ym.Kyllähän se jonkin verran palkkaankin vaikuttaa jos on koulutettu.Ei esim. puhdastilasiivoukseen voi ketä vaan laittaa, siihen koulutetaan ja on tarkkaa työtä.Sääli vaan kun näitä restonomeja ja muita valmistuu niin huonosti on tavallinen siivous opiskeltu.

• näkkäri

Ei koulutus vaikuta palkkaan mitenkään. Sama minimipalkka on molemmilla, koulutetuilla sekä kouluttamattomilla. Se on sitten eri asia miten osaa palkkansa neuvotella.

• ???

Voisitko tarkentaa viimeistä lausettasi, en oikein ymmärtänyt. Tarkoititko, että restonomeilla ei ole tarvittavia käytännöntaitoja siivouksesta? Onko puhdistuspalveluihin erikoistuneista restomoneista ylipäätänsä mihinkään?

• työnohj.
        näkkäri kirjoitti:

Ei koulutus vaikuta palkkaan mitenkään. Sama minimipalkka on molemmilla, koulutetuilla sekä kouluttamattomilla. Se on sitten eri asia miten osaa palkkansa neuvotella.

tämä näkkäri on töissä. Kyllä meillä ainakin palkka on eri koulutetulla.Meillä maksetaan opiskelijoille, jotka tekevät osa-aikatyötä, 6,70/h. Harmi, en voi laittaa tähän firman nimeä.

• työnohj.
        ??? kirjoitti:

Voisitko tarkentaa viimeistä lausettasi, en oikein ymmärtänyt. Tarkoititko, että restonomeilla ei ole tarvittavia käytännöntaitoja siivouksesta? Onko puhdistuspalveluihin erikoistuneista restomoneista ylipäätänsä mihinkään?

en yleistäisi mutta tiedän tapauksen eräässä firmassa, otettiin juuri valmistunut eikä osannut suoraan sanottuna siivota.Kun asiasta kyseltiin niin ei ollut kuulemma opetettu.Tiedä sitten oliko puhetta vaan.

• Hanski67

ei ainakaan siivoojan koulutus palkkaan vaikuta.
        Saman saat,ku sellanen joka ei osaa pätkääkään siivota vaikka kokemusta saattaakin olla 10v.
        Eriasia on jos pääset töiden ohjaajaksi tai johtajaksi niin sit on isompi palkka.

• Moppix

Samaa voisi kysyä IT alan ihmisiltä , onko koulutus kannattavaa.
      Asiaansa osaamattoman on vaikeampi saada työtä kuin koulutetun ,sama pätee joka alalla.
      Itsellä pari tutkintoa takana varsinaista palkan lisää ei koulutuksesta ole tullut.
      Mahdollista on päästä esimies töihin kun on paperit taskussa ja se taas vaikuttaa palkkaukseen.
      Tätä koulutus asiaa kannattaa kysyä työnantajilta , kumman siis palkkaavat mielummin.
      Itse työntekijälle koulutus antaa käytännön opetusta joka taas näkyy jaksamisessa kun osaa ei tarvitse hosua.
      Sekä säästää opastuksen tarvetta joka vie aikaa ja rahaa.
      Restonoomin papereilla en kävisi edes tavalliseksi siivoojaksi,koulutus on niin kattava että esimieheksi niillä papereilla pitäisi tähdätä.

• häiriintyny ämmä

mä en ainakaan mihinkään lähtis siivousta opiskeleeen.sitä työtä saa kyllä ilman mitään tutkintookin melkein mistä vain.ainakin kaikista yksityisistä siivousfirmoista.ainoa vaatimus niillä on, että osaa puhua suomee.työn oppii tehdessä,aluksi parin kanssa.aika äkkiä ne kaikki oleelliset asiat siivoamisesta oppii, mä en kyllä kävis sen takia mitään 3 vuotista koulua.ala on aliarvostettua ja palkkaus huono jne, niin mä en ainakaan kokis mielkkääni et pitäs vielä lähteä sitä opiskeleen. ainoo et jos tosiaan lukee pomoksi asti tai jotain...ei sen puoleen, etteikö siitä koulusta hyötyä olis,onhan niitäkin paikkoja jotka vaativat tutkintoa,mutta tuskin siitä enempää paljon liksaa saa.tutkintolisä ainakin meillä valtiolla on joku 20-30 kuukaudessa...niin itse en ole käynyt koulua,ja hyvin oon pärjänny töissä vaikken mikään hirvea alan asiantuntija ole.tietysti tässä 4 vuoden aikana on kerinny tuleen kokemusta jo ihan tarpeeksi, et se melkeen vastaa kun olisin koulun käyny.

• Moppix

saatta se olla niinkin, hyvä häiriintynyt ämmä,1800e kuukaudessa siivoustyöstä kannustaa minua jatkamaan vielä koulutusta eteenpäin.
        Mutta kukin tyylillään...

• Kiinnostunut
        Moppix kirjoitti:

saatta se olla niinkin, hyvä häiriintynyt ämmä,1800e kuukaudessa siivoustyöstä kannustaa minua jatkamaan vielä koulutusta eteenpäin.
        Mutta kukin tyylillään...

hyvältä. Kerrohan mitä olet opiskellut. Itselläni on meinaan koulutus mielessä, ja haluaisin kuulla millaisia koulutuksia muilla on.

• Moppix
        Kiinnostunut kirjoitti:

hyvältä. Kerrohan mitä olet opiskellut. Itselläni on meinaan koulutus mielessä, ja haluaisin kuulla millaisia koulutuksia muilla on.

Kysele tuolta tarjontaa, työkkärin kautta saat helpostikkin oppisopimuspaikan , siis firmat ottaa kun tietää että olet oppisopimuskoululainen.
        Sekä aika ajoin esim.. kaupungilla on hakuja oppisopimuksesta ja kun pääset "remmiin" niin pyri jatkamaan työn ohessa työnantaja joustaa aina jos olet itse innostunut ja motivoitunut.
        Kun koulut on käyty joku perustutkinto alla ja esim työnopastajan koulutús(saatta olla ettei sitä enään vaadita ennen restonoomi tutkintoa) jatkat restonoomiksi sillä paperilla on turha enään jäädä siivoomaan saat valmiudet työnjohtoon.
        Kysy vaan sitkeesti niitä paikkoja on aina koita työkkärin kautta ensin, älä jätä mahdollisuutta käyttämättä.
        Tiedän yksityisä jotka palkkavat papereilla ihmisiä ja niiden kk ansiot alkaa 2:sella.
        Ei tyhmä ole se joka ei opiskele vaan se joka ei vaadi koulutusta palkatessaan.
        Onnea matkaan.

• Hanski67

sellasiakin joilla kokemusta vaikka muille jakaa,mutta jotka eivät osaa siivota ja koneita oikein käyttää.
        Materiaalit siinä helposti pilaa jos siivoo miten sattuu.

• suitsait

kannata kouluttautua, ne jo suunnitellaan niin että halpa ja kouluttamaton voi tehdä, mutta jos neuvottelee sopimuksia tai opastaa asiakasta jolla ei ole ajantasaista tietoa niin tarvii olla mm. ne aine-, materiaali- , mitoitus- ja muut kustannusasiat hallussa. ja pomona taas lennät paikkaamaan poissaolijat eli teet enemmän kuin varsinainen siivooja että sopimus pysyy. ja huom. milloin tulee ne itsestään putsaantuvat materiaalit?! - no ehkä siihen menee vielä aikaa..

• ARGH!

Kannattaa opiskella niin osaa sittn tehdä työnsä oikein. Ärsyttää tyypit jotka ovat kokemuksella oppineet?? ja tekevät kaiken päin peetä, pilaavat pinnat ja terveytensä... tai ainakin 90% kouluttamattomista jos ei ihan yleistäisi. tiedän useita siivoojia jotka olleet vuosikausia kokemuksella töissä ja kyllä tekevät näennäissiistiä ja tuhlaavat aineita, vettä itseään... ja sitten väittävät ettei kannata kouluttautua koska he tekee ihan hyvin ja oikein. esim. pesevät altaat raakalla pesuaineella=ei liuoksella. tai pesevät wc-pytyn näin: ensin harjataan ja sitten lopuksi kun on vedetty niin laitetaan pesuaine että tulee hyvä tuoksu!

meillä(terveydenhuoltoalan laitos,lähtöpalkka kk n.1370e, siihen lisät yms.) ei pääse töihin ilman laitoshuoltajan ammattitutkintoa jonka voi muuten hankkia näppärästi työn ohessa, näyttötutkintoja suorittamalla. tai mennä päiväkurssille kestää noin reilun puoli vuotta.

• siistis

...mutta opiskelijoitakin on monenlaisia! Itse olin siivousalan kurssilla erään työkaverini kanssa, ja siellä piti oppia/kerrata esim. oikea annostelu. Ajattelin että nytköhän kaveri oppisi vihdoin olemaan lotraamatta aineita, mutta eikös vain edelleenkin lykännyt wc:n pesuainetta suoraan pullosta laimentamattomana... Koulutuskaan ei auta kaikille, vaikka teoriassa tietäisikin asiat. Käytännössä moni tekee vain niin kuin on aina tehnyt.

Kumma muutenkin (juutun nyt vähän sivuseikkaan) miten vähintäänkin yhdeksän kymmenestä yliannostelee pesuaineet sekä käyttää samaa pyyhettä pytystä pöydille, vähintäänkin yhtä ja samaa pyyhettä wc:ssä sekä pytylle että altaille/muille pinnoille! Siitä saa olla koko ajan sanomassa, ja olenkin saanut vähän niuhon maineen, mutta minusta tuo on käsittämätöntä. Itselleni ainakin kerrottiin heti ensimmäisenä päivänä minkä värinen pyyhe on millekin pinnalle. Ilmeisesti ollaan vain niin välinpitämättömiä!

• Samaa mieltä kanssasi
        siistis kirjoitti:

...mutta opiskelijoitakin on monenlaisia! Itse olin siivousalan kurssilla erään työkaverini kanssa, ja siellä piti oppia/kerrata esim. oikea annostelu. Ajattelin että nytköhän kaveri oppisi vihdoin olemaan lotraamatta aineita, mutta eikös vain edelleenkin lykännyt wc:n pesuainetta suoraan pullosta laimentamattomana... Koulutuskaan ei auta kaikille, vaikka teoriassa tietäisikin asiat. Käytännössä moni tekee vain niin kuin on aina tehnyt.

Kumma muutenkin (juutun nyt vähän sivuseikkaan) miten vähintäänkin yhdeksän kymmenestä yliannostelee pesuaineet sekä käyttää samaa pyyhettä pytystä pöydille, vähintäänkin yhtä ja samaa pyyhettä wc:ssä sekä pytylle että altaille/muille pinnoille! Siitä saa olla koko ajan sanomassa, ja olenkin saanut vähän niuhon maineen, mutta minusta tuo on käsittämätöntä. Itselleni ainakin kerrottiin heti ensimmäisenä päivänä minkä värinen pyyhe on millekin pinnalle. Ilmeisesti ollaan vain niin välinpitämättömiä!

Joo, toi aseptisuus on kyllä yllättävän monella pitkäankin alalla olleella aivan hakusessa. Ei ajatella pätkääkään sitä miten ja MIKSI siivous tehdään "niin vaikeesti" kuin se OIKEIN tehdään. Minulle esimerkiksi eräs entinen työkaveri sanoi kun yritin kertoa hänelle vessan siivouksesta: "kyllä siivouksesta saa ihan niin vaikeaa kun haluaa". Tämäkin henkilö oli käynyt laitoshuoltaja linjan. Hyvin on oppi mennyt perille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe