Läheisriippuvaisuus - kokemuksia

Hei pitkästä aikaa!

Itse olen omakohtaisesti kokenut olleeni koko elämäni lapsuudesta nelikymppiseksi asti läheisriippuvainen. Epävakaa isä (turvallinen äiti, joka oli kaikkeni), petturi ensirakkaus ja päätökseni erota ensimmäisestä avioliitosta plus ensimmäinen suhteeni sen jälkeen.

Sitten tapahtui "ihme" nykyisen puolisoni muodossa. Pitkiä eroja (kuukausiakin) työnsä vuoksi aikanaan, mutta 21 vuotta olen ollut vapaa siitä piinallisesta ja levottomasta olosta - osaan olla yksin tarvittaessa ja tarvitsen omaa tilaa paljon - ja nautin!

Se minusta...

Kertokaapa onko minulla kohtalotovereita?

Oiikein mukavaa kesää kaikille!

23

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfihimsf

      - isäni kuoli 43-vuotiaana, äitini jäi 36-vuotiaana kahdeksan alaikäisen yksinhuoltajaksi -tavallinen esimerkki sodanjälkeisestä maasta,jossa nainen alistettu lapsentekokoneeksi.
      Asuntona homeinen vanha kesämökki - ihan epäinhimilliset olot jaksamisvaikeuksineen -äitikin syöpäpotilas. Paljon oli juoppoja siihenkin aikaan - reuhuivat välillä puukkojen ja pyssyjensä kanssa kylillä - kroonisen rahapulansa kera kun oli työttömyyttä eikä ihmisillä työtä.
      Joutui elämään jatkuvassa pelossa ja epävarmuudessa kun ei ollu välillä ruokaa eikä mitään huolta huomisesta osalla ihmisistä -- lapset joutuivat olemaan vanhempiensa hoitajiakin - ei ollut turvallisia aikuisia paljonkaan kuten ei nykyäänkään kun viina ja eri aineet vie aikuisiakin katastrofeista seuraaviin välillä. Turvattomuutta paljon nykymaailmassakin niin vanhoilla kuin nuorillakin köyhyyden ohella.

      • aluksi-tämä

        Ette sitten ole eläneet sitä "Kekkosen aikaa" jossa kaikilla oli töitä joita 70 palstalaiset kaipaavat, kun Sipilä ja Orpo pistävät kaikki sinne "omaan taskuunsa" tai vievät rahansa ulkomaille.


      • Olen sanaton ...


    • Eipä ole minulla tietoa moisesta.
      Palstalla on kyllä toisinaan eräs.
      Hänen ongelmansa on Rulla-tuoli.
      Ottimet sitä on tuossa tuolissakin.
      Jospa ne liittyvät samaan ongelmaan?

      H.

      • Sisäpiirin juttu kai? Kysyn vain, jos ottimet - missä salaatti?


      • transpositio kirjoitti:

        Sisäpiirin juttu kai? Kysyn vain, jos ottimet - missä salaatti?

        Omat ottimesi ovat kiinni ranteissasi.

        H.


    • Riippuvuuttako

      Nukuin kumppanin vieressä, hän suuteli ja himosi. Itse en yhtään, mutta olin kuitenkin siinä. Ei pysty enää seksiin, mutta suutelee kiihkeästi. Inhottaa. Haluan vain kaveruutta, arjen elämää, huumoria, menoja sinne tänne. Muistan kun hänet tapasin ihan hajonneena, tarvitsin, kun joku pitäisi sylissä. Ketään muutakaan en tahdo. Yksin en voisi olla.

      • Heikunkeikku

        "Riippuvuuttako"
        Vähä oli haikeaa luettavaa.
        Toivottavasti se arjen elämä sujuu. Ja huumori.

        Ei kait tarvitsisi sentään Inhota, jos kuitenkin joku pitää vapaaehtoisesti sylissä ja pussailee. Ja koska et muutakaan tahdo. Nakkaa inhot roskakoriin.


    • Kunhan ei minussa kukaan riippuisi.

      • Riippuvuuttako

        Etkäkö sinä kenessäkään? Lienet vahva!


      • Riippuvuuttako kirjoitti:

        Etkäkö sinä kenessäkään? Lienet vahva!

        En riipu kenessäkään, sitä jää tyhjän päälle, mikäli/kun se toinen poistuu.
        Ihmisen pitää seistä omilla jaloillaan, eikä riippua toisten varassa.
        Lähellä voi ja pitääkin olla, se on selvää, mutta ei elää toisessa riippuen.


    • onneksi en oo läheisriippuvainen
      tunne kyllä yhden erittäin hyvin
      ja hänellä pitää olla aina joku johonka takertua
      ja tällä takertumisella hän karkoittaa ihmiset ympäriltään
      ja se on sellanen juttu tälläisella läheisriippuvaisella
      että kun yksi tulee niin toinen jää
      mutta aina pitää olla joku
      hänen parisuhteensakkin kaatuu aina siihen että vastapuoli ahdistuu
      myöskin aikuistuvan tyttärensäkin hän on karkoittanut riippuvuudellaan.

      • Outoa kyllä - riippuvuudestani huolimatta minä olin aina se, joka lopetin suhteen/avioliiton. Jokin "vastapuoli" minussa aina lopulta toimi. Olikohan vuosi sitten, kun olisin kelvannut "sarjarakastaja" -nimityksen alle, kun aina kuitenkin piti olla joku. Nauratti tuo nimitys, joka peittää alleen sielun särön.
        Onneksi poikani ei ole samankaltainen, vaikka minun kanssani elänyt kaksin 8-17v.


    • Minulla on ollut ylikehittynyt vastuuntunto. Juontaa lapsuudesta, jouduin ottamaan vastuuta heti kun kynnelle kykenin.
      Jotenkin tunsin nuorempana että arvoni ihmisenä oli ansaittava kovalla työllä ja auttamisella.
      Uskoisin olleeni läheisriippuvainen, sellaiseksi tulee jos elää vaikean lapsuuden.
      Paranin siitä vaivasta ihan ilman apua, olin kyllä omaishoitaja miehelleni mutta en uhrautuja.
      Vuosien mittaan kasvoin itsenäiseksi, opin myös turvaamaan selustani, nyt on hyvä, on kaveri mutta olemme itsenäisiä ihmisiä molemmat, ei olla riippakivenä toisillemme.

      • Heikunkeikku

        "mielikki.mummo"
        Sinä kirjoitustesi perusteella vaikutat hyvin tasapainoiselta ihmiseltä.
        Tiedät mitä tahdot ja uskon, että olet itsenäinen nainen.
        Kiva on sun kirjoituksia lukea. Aina asiaa, koskaan ei lässytäläälää:)


    • Heikunkeikku

      Mukavaa kesää myös sinulle aloittaja.
      Ja kiitos sinun toivotuksista. Otan sen vastaan:)

      Alku hankalaa, lopussa kiitos seisoo. Sopinee sinulle.
      Se sinun "ihmeesi" taisi olla se, että tapasit Oikean ihmisen.
      Niin-niin läheisriippuvainen et sitten ollut, vaan ehkä olosuhteiden "uhri".
      Melkein voisin sanoa, että rohkea oot ollut ja tehnyt oikeita ratkaisuja.
      Sen vaikutelman kirjoituksesta sain.
      21 vuotta jo ollut vapaa ja nautit. Mitähän tuohon nyt sanoisi, vaikkapa niin, että hieno juttu. Onnea.

      Itse en ole läheisyysriippuvainen. Pitkässä avioliitossa oli läheisyyttä viimesen päälle, mutta välillä olimme omien touhujemme kimpussa. Aivan koko aikaa en kykenisi olla toisen kyljessä. Oma aika on tärkeää.

      • Sinua lainaten...mitä voisin sanoa -KIITOS!


    • Ei-riippakiviä

      Elämän aikana pari kertaa on joku rakki roikkunut lahkeessa, onkohan ne olleet läheisriippuvaisia koiria. Peruskilttejä kuitenkin kun lahkeet jäivät ehyeksi.
      Ihmissuhteissani olen panostanut mutta en ole alkanut riippuvaiseksi, väljyyttä pitää aina jättää sen verran, ettei kukaan ahdistu. Enkä ole huomannut vastapuolienkaan ryhtyneen niin ripustautuneeksi, että se olisi haitannut parisuhdetta. Tai sitten he ovat piilottaneet sen "hämärän" puolensa vaikka tunteitaan ovat aidosti näyttäneet.
      Pari mustasukkaista on osunut. Outoa sinällään, että eron jälkeen ovat "löytäneet" uuden kumppanin hyvinkin vikkelästi.

    • vfihimsf

      - en ole ihmisiin takertuja - vaikka elo koskaan helppo ollut sille parikiloisena räättinä sntyneelle mikä pienenä olin. Minäkin pidän Mielikkimummosta - selkeä suorasanainen pohjalaisnainen -
      ilman kieroutta. Slle ei voi mitään että ikäääntyminen raskaassa työssä on tuonut kaikenmaailman kremmppoja ja välillä vammojakin vv-suhtessa eläneelle - olen iloinen että vaikeuksista huolimatta lapseni ovat hyvinkin toimeliaita ja itsenäisiä ihmisiä
      . takiaispalloksi nimittely on aika loukkaavaa - iumisten tarpeista ja tunteista lähtevää
      - negatiiviset asiatkin inhonkin saattelemana julkituotuja.

    • Siiri.S

      Olisko tilaa vielä yhdelle mukavalle?
      Olen vasta tutustelemassa tänne suomi24:n varsin värikkäisiin keskusteluaiheisiin ja ryhmiin.
      Läheisriippuvuus, toivon ettei minusta löydy mutta en tiedä huomasko sitä itse kaikkia vikojaan.
      Luin "Riippuvuuttako" kirjoituksen, paljonkin yhteneväisyyksiä minun parisuhteeseeni verraten.
      En halua olla yksin, parisuhteeni on enemmän kaveruutta ja yhteisiä harrasteita.
      Olemme 60 tuntumassa molemmat. Ei ole helppoa enää ajatella elämää täysin uusiin puihin, että eroaisi jne. Näin on turvallista mutta ei kai sittenkin riippuvaa?

    • haluis-vieläki-olla-

      Meikä oli puolisooni läheisriippuvainen,
      me molemmat olimme toisistamme riipuvaisia , kunnes kuolema erotti,
      olimme aina toistemme kainalossa kun ja jos vapaa aikaa oli,

    • Siiri.S

      Mikäs sen ihanampaa kuin että kaksi ihmistä on toisilleen kaikki kaikessa, kainalossa ja lähellä. Surullista kun toinen viereltä lähtee, muistot lämmittää ja lohduttaa sinua varmaan.
      Oma liittoni on pitkä. Matkaan mahtuu monenlaista vasta- ja myötämäkeä, jossain vaiheessa mietin jopa eroa mutta tässä vaan yhä mennään ja ikäännytään yhdessä.
      Kun on paljon yhteistä elämää eletty, tuntuu että vaikkei liekit roihua niin hiillos lämmittää .

    • Pitää olla joku lähellä, että voisi olla läheisriippuvainen. Ja ei ole ketään niin lähellä.

      Lapsuudessani en ole koskaan tullut hylätyksi, siitä se kait juontaa juurensa. Tunsin, että minua rakastetaan ja olen läheisilleni tosi tärkeä.
      Jos lapsena joutuu hylätyksi niin sitä pelkää koko elämänsä, että hylätään taas.

      Monesti olen tullut hylätyksi, totaalisesti ja lopullisesti, mutta siihen olen oppinut suhtautumaan, aikuisena kokemani hylkäämiset eivät ole tulleet rasitteiksi. Hylkääminen kuuluu elämään niin kuin kaikki muukin, ei tarvitse pelätä etukäteen, Elämä ei ole yhdestä ihmissuhteesta koskaan kiinni, vaan elämässä paljon itselleni tärkeä asioita ja ihmisiä ja ennen kaikkea elämällä on tarkoitus.
      Perheen vanhimpana lapsena olen aina joutunut huolehtimaan pienemmistä, ja hoivavietti on kyllä saanut elämässäni täyden tyydytykse, eli osaan olla hoivattavanakin.


      Ajattelen, että kaikissa toimivissa parisuhteissa on ripaus läheisriippuvuutta. Molemmilla on selvä käsitys siitä, kuka olen ja mitkä ovat omat tarpeet ja ennen kaikkea tuntee tunteensa ja osaa käsitellä niitä.

      Riippuvuus kuin riippuvuus aiheuttaa ahdistusta ja ainakin se rasittaa elämää.
      Kuvittelen, että mustasukkaisuus ja läheisriippuvuus kulkevat jotenkin käsi kädessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe