Akkujen muisti-ilmiö

eroaverkosta.be

Tulipa havaittua ilmiö, jossa pienellä paneelilla auton akkua ladatessa lataus jässähti parin päivän jälkeen 12 volttiin, eikä mennyt sen ylitse kirveelläkään. Myöskään ei invertteri suostunut pari päivää paneeliladatulla akulla lähtemään käyntiin ja tuntui kuin virtaa ei olisi kulkenut enää kumpaankaan suuntaan. Tietenkin heti olin valmis akkua syyttämään.

Akun kytkeminen auton generaattooriin paljasti syyn - akku oli pienen paneelin pienen latausvirran vuoksi jäänyt nalkkiin muisti-ilmiöön. Hitaasti auton generaattorilla alkoi ampit nousemaan ja pienen ajan kuluttua ampit palautui miltei normaaliksi latausampeiksi.

Mitä tästä opimme? Pienet latausvirrat sulfatoi nopsaan lyijyakut ja menee akut tilttiin. Pitäisi ehkä suunnitella systeemi, jossa hitaan paneelilatauksen päätteeksi akku vedetään auton generaattorilla täyteen kunnon ampeilla. Jos siis paneelit on pienet, kuten tällä hetkellä testaamme.

Tutkimus ja testaus asiassa jatkuu.

30

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2000a

      Paneelilatauksen päätteeksi mitään auton generaattoreita tarvita. Yleensä paneelit valitaan niin että tehot riittää eikä ajeta niitä akkuja liian tyhjäksi.. 1amp virralla ei paljon tapahdu.

      • eroaverkosta.be

        Eräissä testeissä on todettu, että pikaladatut lyijyakut kestää eniten syklejä. Sopivia pikalatureita ei juurikaan ole tarjolla tällä hetkellä (yli 20 amp). Pidän selvänä, että hidas lataaminen auringolla ei lyijyakun käyttöikää paranna.

        Suunnitteilla on pikalaturi autokäyttöön.

        Yksi vaihtoehto voi olla siirtyä lyijyakuista litium-akkuihin, joskin paloherkkyys mietityttää. Useita lentokoneonnettomuuksia tapahtunut viime vuosina, joissa syynä ollut litium-akkujen syttyminen.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Autoverstaalla sanottiin, että nykyakut kestävät hyvin, kunhan niitä ei päästä tyhjäksi. Näkyy tuo pätevän ainakin poikani auton akkuun, auto on -09 ja alkuperäinen akku pelaa ilman ongelmia.


    • Akku-Ankka

      Ei lyijyakuilla mitään "muisti"-ilmiötä ole.
      Lisää lataussäätimeen/kytkentään syväpurkauksenesto-toiminta.

    • pysynkylläverkossa.ok

      Aloittajalle: juota sille akulle runsaasti viinaa, sillä alkoholi edistää muistisairauden syntymistä -> akku unohtaa muisti-ilmiönsä.

      No mutta vakavasti - ei tässä mistään muisti-ilmiöstä ole kyse, vaan siitä että yrität täyttää pipetillä bensatynnyriä, ja tavaraa haihtuu harakoille avoimesta pöntöstä samaa tahtia kuin sinne saa hitaasti liruteltua.

      Jos pikkulaturi ei jaksa tuupata edes lataushäviöihin hukkuvaa virtaa niin onko joku ihme että ei tule täyteen?

      • eroaverkosta.be

        Kuten alkuviestissäni kerroin, pari päivää paneeliladattu akku ei saanut invertteriä lähtemään käyntiin. Laitoin akun auton generaattorin perään ja sielläkään ei virta alkanut heti kulkemaan normaalisti kuin vasta pienellä viiveellä - amppeja alkoi pikkuhiljaa lisääntyä mittariin nollasta alkaen - kyseessä akun sulfatoituminen eli muisti-ilmiö. Mietin, että kuinkahan paljon paneelikäytössä olleita akkuja menee vaihtoon samasta syystä.

        Vaihtoehtona tarjotuissa 3.7 - 4.2 voltin 18650 Litium-akuissa ei pitäisi olla muisti-ilmiötä mutta mietityttää laittaa sata kappaletta herkästi syttyviä pötköjä talon generaattorihuoneeseen.

        Litium-palo on räjähdysmäinen kun se alkaa, koska akuissa on kaikki tarvittava palamiseen vaikka veden alla. Sääli sinänsä - akut on pienikokoisia, edullisia ja nopeasti ladattavia pienilläkin paneeleilla.


    • eroaverkosta.be

      > Autoverstaalla sanottiin, että nykyakut kestävät hyvin, kunhan niitä ei päästä tyhjäksi.

      Auton akut on float-käyttöön tehty ja niitä ei saa päästää tyhjäksi. Joskushan niin käy kaikesta huolimatta. Paneeli- ja varavoimakäyttöön suositellaan deep cycle akkuja, jollaisia onkin seuraavaksi tulossa testikäyttöön Yaesu-merkkisenä.

      On vaikea sanoa toistaiseksi mikä tekee deep cycle akuista erilaisia mutta asia selvinnee tuotapikaa.

    • eroaverkosta.be

      Nyt on pikalaturin aivan ensimmäinen versio koekäytössä, jolla lähtee 9 amppia auton generaattorista kun ilman oli vain 3 amppia. Paukkulangoista tehdyt kevyet välikaapelit alkoi jo lämpiämään aika runsaasti.

      Periaatteessa pitäisi olla heti tarjolla 40 - 50 amppeeria autosta akkujen lataukseen - kiinnostaisi laittaa akku puolilleen vartin kahvitunnin kuluessa.

      Hyvälaatuisia kaapeleita ja kytkentöjä pakko käyttää tai muuten sulahtaa nopsaan. Seuraavaksi yritän tuplata ampit autosta.

    • Turhaketju

      Kannattaisikohan sinun nyt hiukan perehtyä akkutekniikkaan edes alkeiden osalta ennenkuin tulet tänne höpöttämään "muisti-ilmiöön nalkkiin jäämisestä" ja lyijyakun "lataamisesta puolilleen kahvipaussin aikana 50 ampilla", kun et näytä em. asioista ymmärtävän p*skaakaan.

      Vaihtoehtoisesti ketju on luotu puhtaasti trollaustarkoituksessa.

    • Aurinkosähkö-Bonk

      Älkää nyt viitsikö pilata näin hyvää (eli surkeaa) aurinkosähköpalstan aktivointialoitusta, tietenkin lyijyakuilla on muisti akkuveden ansiosta. Googlatkaapa kokeeksi "veden muisti"
      Tosin ilmiötä ei liene muut kuin aloittaja huomannut...

      • muistiaon

        Vedellä on tosiaan muisti, kun on pakkasta ja vesi on jäässä niin lämpimällä ilmalla se sulaa ja kun tulee taas pakkasta niin vesi muistaa että silloin ollaan jäässä ja näin vesi jäätyy.


    • eroaverkosta.be

      > ja lyijyakun "lataamisesta puolilleen kahvipaussin aikana 50 ampilla", kun et näytä em. asioista
      > ymmärtävän

      Kyllä asiasta on olemassa ihan tutkimustietoa: https://www.powerstream.com/SLA-fast-charge.htm

      Ote linkistä: "Using this algorithm for sealed lead acid batteries they showed that they can safely restore 50% of the charge in 20 minutes,"

      ja vielä: "In other words, fast charging will give you more cycles than staying below C/3!"

      Suositus lyijyakkujen lataamisesta maksimissaan kolmasosan virralla kapasiteettiin verrattuna ei ole oikea enää nykytiedon valossa. Muuta estettä ladata lyijyakkuja pikana eli jopa puolitoistakertaisilla ampeilla akun kapasiteettiin verrattuna ei ole kuin se, että sopivia pikalatureita ei ole saatavana.

      Kohta on kun sellainen rakennetaan. 20 - 40 amppia autosta. 22 ampin deep cycle akku puolilleen vartissa.

      Suurten virtojen käyttö lataukseen toki edellyttää äärimmäistä huolellisuutta ja hyviä komponentteja tai muuten nousee savu ja kipinät jostakin kohdasta.

      • eroaverkosta.be

        Ja paras ja turvallisin virtalähde yhden akun nopeaan lataukseen on kaksi tai kolme normaalimmalla virralla ladattua akkua. Olemme kehittäneet idean, jossa pikalatausasema koostuu suuresta määrästä normaalisti tai vähän normaalia nopeammin verkko- tai generaattorivirralla ladattuja lyijyakkuja.

        Niistä voi sitten imaista vaikka sadalla tai 150 amppeerilla asiakkaan akut täyteen kahvitunnin kuluessa muutamalla eurolla.


      • 2000a
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        Ja paras ja turvallisin virtalähde yhden akun nopeaan lataukseen on kaksi tai kolme normaalimmalla virralla ladattua akkua. Olemme kehittäneet idean, jossa pikalatausasema koostuu suuresta määrästä normaalisti tai vähän normaalia nopeammin verkko- tai generaattorivirralla ladattuja lyijyakkuja.

        Niistä voi sitten imaista vaikka sadalla tai 150 amppeerilla asiakkaan akut täyteen kahvitunnin kuluessa muutamalla eurolla.

        Ompa järkee ladata toista ja purkaa toista akkua. Jokainen lataussykli kuluttaa akkua. Akun sisäinen vastus määrää myös sen,ettei akku täyty järkevällä jännitteellä määräänsä nopeammin ja jos nostat jännitettä niin taas akku rasittuu ja lämpenee. Tyhjähkökin auton akku lataantuu nyky autossa niin pian kuin järkevästi voi,onhan niissä 100a virta jos vaan akku ottais vastaan


      • eroaverkosta.be

        Kyllä akku ottaa vastaan kaiken minkä sille kehtaa antaa. Tässä lataan mökkiakkua autosta 15 amppeerilla: https://postimg.cc/image/u1ie0s5u5/

        Tuossa setissä paukkuja 20 amppeeriin mutta lämpiää jo muuntajat ja johtimet aika lailla. Kulutus akusta on 10 amppeeria (pari kannettavaa tietokonetta, lamppu ja jotakin muuta pienempää) eli lataan nopeammin kuin kulutan akkua.

        Todennäköisesti ylivoimaisesti edullisimmat kesämökkisähköt. 60 amppeeria autosta akkuun puolen tunnin ajan ja 15 amppeeria kulutusta parin tunnin ajan. Autoon tarvitaan kaukokäynnistäjä.

        Tämä vaatii vielä kehittelyä mutta toimiva konsepti tuntuisi olevan. Suurten virtojen käsittelyssä oltava huolellinen (paukkulanka palaa poikki aika pienillä ampeilla).


      • eroaverkosta.be

        170 watin latausteho lämmitti 12 voltin johtimia aika kivasti vaikka olin laittanut tuplajohdot autolta muuntajille. Siihen väliin tarvitaan tomerat johtimet ennenkuin amppeja kokeillaan autosta enemmän ottaa ulos.

        Olettama on, että autosta pitäisi lopulta voida ottaa noin 100 amppia puolen tunnin ajan mökkiakun lataukseen (auton laturi auton oma akku).


    • nisupekka

      Virran yksikkö ei ole "amppi" tai "amppeeri", vaan ampeeri (A). Josko edes ihan perusasiat ensin hanskaan ja sitten vasta aletaan valistaa muita "tutkimustiedoilla", vai mitä?

      Onhan tämä sama eroaverk... tai siis HEHKUMATTI täällä ennenkin yrittänyt päteä

      • eroaverkosta.be

        Käytännön toiminnasta on tietenkin kyse. Asiat on käyty läpi teoreettisella tasolla, sekä kokeiltu ja testattu ennenkuin niistä aletaan puhumaan.

        Työn alla on pikalaturi autosta lataamiselle. Voi katsoa tarjolla olevaa valikoimaa akun lataamiselle, ja ne päättyvät pääsääntöisesti 20 amppiin verkosta ladattaessa - syy on valtavan kookas ja kallis muuntaja, mikä tarvitaan.

        Käytämme useita pienempiä ja huokeampia muuntajia rinnan ja otamme autosta ulos kaikki ampit, mitkä turvallisesti voi ottaa. Auto on tärkeä varavoiman lähde.

        Liittyen aloitukseen, niin akun vastaanottokyky parani jälleen hitaasti kohoten kun amppeja alettiin laittaa akkuun lisää. Tämä tukee käsitystä siitä, että aina tietyllä virralla ladattaessa akku alkaa muistaa, mikä kasvattaa sisäistä vastusta.

        Toisinaan voi olla hyvä laittaa vauhtia reippaasti akulle lisää sisään - se voi pidentää akun elinkaarta. Asia vaatisi parempaa tutkimustyötä.


      • 2000a

        Kuullostaa siltä kapasitori jätkältä


      • eroaverkosta.be

        Kapasitoribuusteri on työn alla, mutta eniten ja nopeimmin ja halvimmalla kunnon amppeja saa autosta akkuun.

        Tarvitaan autopikalaturi, koska auton lataussäädin ei anna peruskuormalle eli akulle kunnon amppeja edes tyhjälle akulle - muuntajalle antaa kymmeniä amppeja tyhjäkäynnilläkin.

        Mainittakoon muuten, että tätä palstaa seuraamalla on käynyt selväksi, että alan tietämys, kehitys ja osaaminen maassamme vaikuttaa olevan varsin vaatimattomalla tasolla - seurauksena on kalliit ja heikkotehoiset vaihtoehtoiset energiaratkaisut.


      • 2000a
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        Kapasitoribuusteri on työn alla, mutta eniten ja nopeimmin ja halvimmalla kunnon amppeja saa autosta akkuun.

        Tarvitaan autopikalaturi, koska auton lataussäädin ei anna peruskuormalle eli akulle kunnon amppeja edes tyhjälle akulle - muuntajalle antaa kymmeniä amppeja tyhjäkäynnilläkin.

        Mainittakoon muuten, että tätä palstaa seuraamalla on käynyt selväksi, että alan tietämys, kehitys ja osaaminen maassamme vaikuttaa olevan varsin vaatimattomalla tasolla - seurauksena on kalliit ja heikkotehoiset vaihtoehtoiset energiaratkaisut.

        Millaiset jännitteet mahtaa ladattavassa akussa olla latauksen aikana jos enempi sinne virtaa pusket kuin mitä auton jännitteensäädin reilu 14v. Laita nyt varoiksi joku suojapuku ja kypärä päähän


      • eroaverkosta.be

        Isommasta puolen kilowatin 24V muuntajasta otetaan pienemmille 10A muuntajille (käytännössä stoppasi 9 ampissa). Pienet muuntajat on säädetty 14 volttiin eli ei huolta ylilatauksesta. Pieniä muuntajia voi lopulta olla kymmenkunta rinnan.

        Tarvitaan vielä toinen ja ehkä kolmaskin puolen kilowatin muuntaja. Kokeilen ensin paljonko pieniä muuntajia yksi iso kestää perässään.


      • eroaverkosta.be

        Ja siis tuli samalla testatuksi se, että auton lataussäädin ei anna akun lataukseen suoraan kunnon amppeja. Paras lukema oli 6 amppia.

        Puolen kilowatin muuntajalle amppeja alkoi herumaan (johdot kuumina).


      • VALMIS

        Joo. Eiköhän tämä ketju ole jo tiensä päässä.
        Pelle on jo tunnistettu ja pelleksi entuudestaan tiedetty.


      • eroaverkosta.be

        Kokeile aluksi ottaa 15 amppia autostasi mökkiakun lataukseen. Tässä kuvassa niin juuri teen: https://postimg.cc/image/u1ie0s5u5/

        Seuraavaksi voi laskea montako aurinkopaneelia tarvitaan 15 amppiin ja paljonko kertyy hintaa. 15 amppia autosta ei suinkaan ole ylärajalla vaan toinen mokoma lähtee suunnilleen samalla rahalla.

        Mikäli tämä on mielestänne pelleilyä, niin silloin ei ole edullisen vaihtoehtoisen energian ja varavoiman asialla tai ei sellaista tarvitse.


      • liumjynht
        eroaverkosta.be kirjoitti:

        Ja siis tuli samalla testatuksi se, että auton lataussäädin ei anna akun lataukseen suoraan kunnon amppeja. Paras lukema oli 6 amppia.

        Puolen kilowatin muuntajalle amppeja alkoi herumaan (johdot kuumina).

        Selvähän se on että ei anna, sillä jos ampeereja halutaan niin jännitettä on nostettava reilusti.


    • Aurinkosähkö-lataamo

      Olen varma että tämä latausjuttu on aito koska tulenee suoraan lataamosta

    • 2000a

      Tämä kaveri muuttaa tehot lämmöksi ja kallista on bensiini 0,5kwh=. 2€ . 170€ paneeli antaa aurinkoisena kesäpäivänä 2kwh eli 20 aurinkoista päivää niin paneelin hinta kuoletettu autosähköön verrattuna,saati muut kulut päälle kun laturi kuumana puhisee ja akut kuukaudessa loppu.

      • amppeja.autosta

        Entä jos sattuisi tarvitsemaan 15 - 100A latausvoimaa juuri silloin kun ei olekaan aurinkoinen kesäpäivä? Auto seisoo tallissa tai pihassa ja hieno iso generaattori voisi tehdä sähköä milloin tahansa. Sähkön ulosotto vain puuttuu.

        Pikamuuntaja ja mökkiakku voi kulkea autossa mukana, jolloin mökkisähkön hinta sisältyykin autoilun kustannuksiin -> käytännössä ilmaista sähköä syntyy aina kun on liikenteessä ja käytetään auton ylikapasiteetti hyödyksi.

        Miljoonan auton autokannalla 50 amppia akkuun ajon aikana on puoli gigawattia tuotantokapasiteettia käyttöön. Puoli gigawattia on melkein ydinreaktori.


      • 2000a
        amppeja.autosta kirjoitti:

        Entä jos sattuisi tarvitsemaan 15 - 100A latausvoimaa juuri silloin kun ei olekaan aurinkoinen kesäpäivä? Auto seisoo tallissa tai pihassa ja hieno iso generaattori voisi tehdä sähköä milloin tahansa. Sähkön ulosotto vain puuttuu.

        Pikamuuntaja ja mökkiakku voi kulkea autossa mukana, jolloin mökkisähkön hinta sisältyykin autoilun kustannuksiin -> käytännössä ilmaista sähköä syntyy aina kun on liikenteessä ja käytetään auton ylikapasiteetti hyödyksi.

        Miljoonan auton autokannalla 50 amppia akkuun ajon aikana on puoli gigawattia tuotantokapasiteettia käyttöön. Puoli gigawattia on melkein ydinreaktori.

        Ei autoihin siksi asenneta huomiovaloja että ajovalopoltin on kallis,vaav että päästöt pienenisi ja kulutus. Jokainen kulutettu sähkö =lisää polttoainetta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe