Parisuhde ja perhe miehen ehdoilla?

Pähkäilevä

Olen miettinyt pääni puhki tilannettani ja päädyin tänne kyselemään mielipiteitä kun oma pääni alkaa olla melko sekaisin :D Olen ollut mieheni kanssa etäsuhteessa pari vuotta ja nyt olisi lasten hankinta ajankohtainen (ikäni alkaa tulla vastaan lastenhankinnassa). Ongelmana on, että mies ei halua muuttaa minun paikkakunnalleni ja minun tulisi muuttaa hänen luokseen. Muutto hänen luokseen on minulle todella hankalaa, koska en tunne ketään tältä uudelta paikkakunnalta. Lisäksi hänen asuinpaikkakuntansa on hyvin pieni maalaiskunta, jossa todella vähän mitään. Myös itse asuinpaikka on kaukana edes siitä kunnan pienestä keskustasta, kymmenien kilometrien päässä lähimmästä lähikaupasta eikä naapureitakaan juuri ole. Omaan kotikaupunkiini on matkaa useita satoja kilometrejä. Mies on sanonut, ettei aio koskaan muuttaa pois tämänhetkiseltä asuinpaikkakunnaltaan. Hän myös on paljon pois kotoa harrastustensa vuoksi eikä ole kotona viihtyvää tyyppiä. Rakastan miestä paljon ja eron ajatteleminenkin on hankalaa. Mutta muuttaessani hänen luokseen, joutuisin elämään hänen ehdoillaan (on kotona silloin kun hänestä tuntuu siltä ym). Pelkään myös lasten hankintaa uudelle paikkakunnalle ilman sosiaalista verkostoa ja tuttua ympäristöä. Mitä tekisit ollessasi vastaavassa tilanteessa?

19

699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmm

Jos lapsia ajot niin mieti etukäteen että pikkukunnalla sulla pitää olla auto jolla sitten kuskaat päiväkotiin ja kouluun. Eihän tuo kuvio mahdoton ole jos toista rakastaa. Enemmän sinulta sopeutumista. Mieti myös työmatka koska et ikuisuutta siellä kotona lasten kanssa ole, pääseekö sieltä töihin autolla kohtuumatka? Uusia ystäviä voi löytyä kunnasta. Mutta voihan sitä pitää vanhatkin ystävät ja kutsua kylään. =)

• apuva

No way, en todellakaan lähtisi. Ihan painajaista olisi muuttaa jonnekin keskelle ei mitään. Saisi mies jäädä ja katsoisin toisen lähempää.

"Rakastan miestä paljon ja eron ajatteleminenkin on hankalaa. "

Tuo pisti silmään. Miksiköhän sanot rakastavasi miestä, joka sanelee ehdot ja on kaavoihinsa kangistunut? Sinun tehtäväksi jäisi sopeutuminen ja joustaminen. Lasten kanssa olisit täydellisessä loukussa. Huh huh.

• Pähkäilevä

Totta, minua häiritseekin suunnattomasti miehen sanelemat ehdot.. Mietin vain, että jos hän lasten myötä muuttuisi joustavammaksi omista menoistaan ym. Lähemmäs kuntakeskusta hän voisi muuttaa joskus, ei kuitenkaan keskustaan koskaan eikä koskaan pois omalta paikkakunnaltaan.

• Kakkossmiess
        Pähkäilevä kirjoitti:

Totta, minua häiritseekin suunnattomasti miehen sanelemat ehdot.. Mietin vain, että jos hän lasten myötä muuttuisi joustavammaksi omista menoistaan ym. Lähemmäs kuntakeskusta hän voisi muuttaa joskus, ei kuitenkaan keskustaan koskaan eikä koskaan pois omalta paikkakunnaltaan.

Olet kuitenkin tiennyt ehdot jo pitkään. Minusta mies on reilu, kun on kertonut reilusti omat lähtökohtansa. Älä oleta, että lapset muuttavat kaiken.

Ehkä muutenkin kannattaisi asua yhdessä pari vuotta ennen kuin ryöstö lapsia tekemään. Vasta yhdessä asuessa se arki oikeasti aukenee.

• eijuueituueioo

No way täältäkin.

• Totuuden_siemen

Noup. Parisuhde on joustamista, molemmilta. Melkoinen jäärä ukko, jos ei voi edes ajatustasolla asua muualla, kun jossain korvessa. Sä olet sen kanssa loukussa siellä ikuisesti, jos sinne lähdet.

• flytta

Aloitus ei kerro kaikkia, asiaan vaikuttavia tekijöitä.
      Kummankin kolutus, ammatit, työt ja vaihtomahdollisuus, taloudellinen tilanne, tulevaisuuden suunnitelmat ja näkymät jne.

Jo ennen avioitumista meille oli selvää, että aloitamme elämämme hyvin pitkälti mieheni reunaehtojen puitteissa. Ratkaisevana tekijänä oli hänen työnsä. Missä, mitä, puitteet kuten työsuhdeasunto ja palkkaus.
      Minusta oli luonnollista, että muutimme paikkaunilta toisille mieheni työmahdollisuuksien mukaan.
      Kun odotin toista lastamme niin silloin aloin ehdottelemaan josko olisimme siinä kaupungissa hieman pitempään. Niin olimmekin. Asunto vaihtui useaan kertaan mutta nuorempikin lapsemme tavoitti yläasteiän ennen seuraavaa muutosta joka toteutui siinä muodossa, että mieheni ravasi viikot töidensä perässä ja me muut pysyimme samassa, pitkäaikaisessa osoitteessa.

Jos olisin kuvannut pelkistetysti alkutilanteemme niin olisin saattanut saada säälipisteitä mutta kokonaisuutta ajatellen ratkaisut olivat järkeviä vielä jälkeenkin päin tarkastellen.

• TotuusSattuuQC

"Kummankin kolutus, ammatit, työt ja vaihtomahdollisuus, taloudellinen tilanne, tulevaisuuden suunnitelmat ja näkymät jne."

No eiköhän tuossa tullut oleellisimmat. Mies tykkää asua maalla perämetsässä eikä tähän vaikuta mikään muu asia, ei puoliso, lapset, työ tai mikään muukaan.

• Kannattaisiko joka tapauksessa asua pari vuotta yhdessä ennen lastenhankintaa? Vasta pidempi yhdessäasuminen kertoo, miten se parisuhde tulee sujumaan.

Minusta mies on jämäkkä ja reilu, kun on kertonut selvästi etukäteen, millä reunaehdoilla yhteiselämä onnistuu.

• 7470

Ensimmäinen lauseesi sisältää perusviisauden!

Avioiduimme 1969 ja olimme ( minä olin ) päättäneet, että elelemme kahdestaan niin kauan, että varmistuu jatko sekä se, ettei meidän lastemme tarvitse varttua riitaisessa kodissa.
        Itselläni oli karmeat kokemukset.

Matkustelimme, elimme vilkasta sosiaalista elämää. Perustaloutemme varmistui yllätyksettömäksi.
        Ensimmäinen lapsemme syntyi syksyllä 1972.

Vaimoni olisi halunnut kirkkohäät mutta minä ilmoitin, etten ryhdy sulhaspelleksi.
        Toinen näkemysero koski lapsilukua. Olin itse 3 - 4 lapsen kannalla mutta toinen tenavamme oli niin työllistävä riiviö, että vaimoni ilmoitti lapsiluvun riittäväksi.
        Myöhemmin sanoi, että se työläs vaihe oli kuitenkin hyvin lyhyt ja nuoremman penskan riiviövaihe loppui ala-asteen toiselle luokalle.

• TotuusSattuuQC

"Minusta mies on jämäkkä ja reilu, kun on kertonut selvästi etukäteen, millä reunaehdoilla yhteiselämä onnistuu."

Se on kuitenkin eri asia kuin että tuleeko tuo aloituksen tehnyt nainen onnelliseksi noilla reunaehdoilla. Siitä kai oli nyt lähinnä kyse.
        Valinta kai sekin jos on valmis asettamaan juuri tietynlaisen elämän puolison edelle. Se kertoo selkeästi mitä pitää elämässä tärkeimpänä. Enkä nyt sano että ei saisi valita noin. Tetysti saa. Mutta se saa tuskin puolisoehdokkaan tuntemaan itsensä niin tärkeäski kuin toivoisi.

• TotuusSattuuQC kirjoitti:

"Minusta mies on jämäkkä ja reilu, kun on kertonut selvästi etukäteen, millä reunaehdoilla yhteiselämä onnistuu."

Se on kuitenkin eri asia kuin että tuleeko tuo aloituksen tehnyt nainen onnelliseksi noilla reunaehdoilla. Siitä kai oli nyt lähinnä kyse.
        Valinta kai sekin jos on valmis asettamaan juuri tietynlaisen elämän puolison edelle. Se kertoo selkeästi mitä pitää elämässä tärkeimpänä. Enkä nyt sano että ei saisi valita noin. Tetysti saa. Mutta se saa tuskin puolisoehdokkaan tuntemaan itsensä niin tärkeäski kuin toivoisi.

Totta. Tämä on parisuhteiden yksi perusongelmia. Jos toinen esimerkiksi harrastaa jotain intohimoisesti tai joutuu tekemään töitä paljon, voi toinen tulkita asian niin, että työ/harrastus on tärkeämpi kuin minä.

Siksi olen joskus täälläkin kehottanut ihmisiä , että jos on jokin tärkeä harrastus, että jatkaa sitä läpi seurusteluvaiheen alkuhuumankin, koska sen aloittaminen myöhemmin voidaan tulkita kiinnostuksen vähenemiseksi.

• tahrojapaperilla

"Minusta mies on jämäkkä ja reilu, kun on kertonut selvästi etukäteen, millä reunaehdoilla yhteiselämä onnistuu. "

Minusta mies taas on narsisti, joka ei ajattele yhtään ap.tä, pelkästään omaa napaansa ja viihtyvyyttään.

Ap: Itse en lähtisi johonkin hiton tuppukylään asumaan ja odottelemaan, josko mies sattuisi joskus poikkeamaan kotosalla. Sinulle sopivampi ja arvostavampi mies löytyy aivan varmasti lähempää. Yhteisesti sovituilla ehdoilla.

• tahrojapaperilla kirjoitti:

"Minusta mies on jämäkkä ja reilu, kun on kertonut selvästi etukäteen, millä reunaehdoilla yhteiselämä onnistuu. "

Minusta mies taas on narsisti, joka ei ajattele yhtään ap.tä, pelkästään omaa napaansa ja viihtyvyyttään.

Ap: Itse en lähtisi johonkin hiton tuppukylään asumaan ja odottelemaan, josko mies sattuisi joskus poikkeamaan kotosalla. Sinulle sopivampi ja arvostavampi mies löytyy aivan varmasti lähempää. Yhteisesti sovituilla ehdoilla.

No käsityksensä kullakin.

Itse olen ilmoittanutseurusteluni alkuvaiheessa esim, että lapsia en lisää enää tee. Jos se on narsismia, niin silloin olen narsisti.

• TotuusSattuuQC
        Yogamies kirjoitti:

Totta. Tämä on parisuhteiden yksi perusongelmia. Jos toinen esimerkiksi harrastaa jotain intohimoisesti tai joutuu tekemään töitä paljon, voi toinen tulkita asian niin, että työ/harrastus on tärkeämpi kuin minä.

Siksi olen joskus täälläkin kehottanut ihmisiä , että jos on jokin tärkeä harrastus, että jatkaa sitä läpi seurusteluvaiheen alkuhuumankin, koska sen aloittaminen myöhemmin voidaan tulkita kiinnostuksen vähenemiseksi.

"Tämä on parisuhteiden yksi perusongelmia. Jos toinen esimerkiksi harrastaa jotain intohimoisesti tai joutuu tekemään töitä paljon, voi toinen tulkita asian niin, että työ/harrastus on tärkeämpi kuin minä."

Minä näen että intohimoinenkin harrastaminen ei sinällään ole ongelma jos se ei ihan oikeasti mene aina ja joka kerta puolison edelle. Kyllä minusta jo se että asettaa välillä intohimoisen harrastuksen toiselle sijalle ja tekee jotain puolison kanssa sen sijaan, kertoo siitä että puoliso on tärkeä. Mutta jos se harrastus on aina se joka määrittää mitä tehdään ja milloin, kyllä se puoliso silloin on ihan oikeasti kakkonen eikä se ole enää vain pelkkä tunne.

• Minäsinähänmetehe

Aika hyvin tiedät tilanteen ja nyt on vain päätettävä mukaudutko toisen ehtoihin mukisematta vai toimitko omaksi parhaaksesi. Päätös on sinun ja siitä ei voi valittaa muuta kuin itselleen.

Minä vastaavassa tilanteessa en suinkaan muuttaisi yhtään minnekään. Miettisin ensin, mitä miehessä rakastan ja erityisesti mitä mies minussa rakastaa. Kuinka paljon mies haluaa minun ja yhteistä parasta, vai onko hänen parhaansa ja mieltymyksensä määräävä tekijä. Jos on, tuo tuskin muuttuu syntyipä lapsia yksi tai useampia.

Heppoiset on lähtökohdat mutta on niitäkin, jotka ovat vielä enemmän "rakastuneita" ja uskovat tämän "rakkauden" muuttavan esim. renttumiehen kunnolliseksi, näinhän ei tietenkään käy mutta jotkut nyt vain haluavat martyyrinosaan.

• TotuusSattuuQC

Juuri näin. Lisäksi pitää muistuttaa että biologisen kellon tikitys ei saisi olla syy tehdä ratkaisuja joita ei muissa oloissa tekisi.

• syyt-seuraukset

Biologisen kellon tikitys on ihan yhtä hyvä syy kuin mikä muu tahansa. Kunhan on tehnyt itselleen selväksi mitä sitten tuleman pitää. Resurssit on laskettu ja back up mummolassa varmisteltu yms. Mahdolliset tulevat suhteet tietysti valikoidaan sitten siitä lähtien lapsen ehdoilaa eikä romanttisten haihattelujan tai salamarakastumisten perusteella.

• TotuusSattuuQC
        syyt-seuraukset kirjoitti:

Biologisen kellon tikitys on ihan yhtä hyvä syy kuin mikä muu tahansa. Kunhan on tehnyt itselleen selväksi mitä sitten tuleman pitää. Resurssit on laskettu ja back up mummolassa varmisteltu yms. Mahdolliset tulevat suhteet tietysti valikoidaan sitten siitä lähtien lapsen ehdoilaa eikä romanttisten haihattelujan tai salamarakastumisten perusteella.

Tarkoitin sitä että biologisen kellon tikittäessä saattaa se todellisuudentaju hieman hämärtyä ja nähdä asiat eri tavalla kuin muuten näkisi. Eli siis tekee ratkaisuja jota normaalitilassa ei tekisi. Lähteä siis tekemään lapsia vaikka ihan ilman niitä tukiverkkoja tms.
        Toki se on biolginen kello on ihan hyvä syy tehdä ratkaisuja mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      43
      3712
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1819
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1182
    5. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    6. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      960
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      944
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      917
    9. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      790
    Aihe