Kun asentaa keulapotkurin ja sille oman akun keulaan, voiko sen akun kytkeä rinnakkain veneen starttiakun kanssa? Lataantuu samalla kun starttiakkukin, muttei tarvitsisi törkeän paksuja kaapeleita. Onko tässä jotain riskejä tai ongelmia?
Akkujen rinnankytkentä?
6
656
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Keulapotkureista ei minkään valtakunnan kokemusta, mutta itse laittaisin erotusreleen väliin. Se kytkeytyy latausjännitteellä.
- Tyrnäväntorpedo
Voi kytkeä, mutta kaapeleiden tarvitsee olla "törkeän paksut" koska keulapotkuri ottaa virtaa silloin myös moottorin akusta. Sama pätee myös erotusreleen käyttöön koska jso keulapotkurin akku on tyhjä ja moottoriakku täynnp, virtaa menee alussa läpi paljon.
- Joakim1
No ei niiden tarvitse olla törkeän paksut. Kaapelin minimikoko tulee siitä, että ne kestävät suurimman virran, joka on odotettavissa. Siis eivät kuumennu niin, että niistä tulee tulipaloriski. Tämä raja ei ole "törkeän paksu".
Tällöin pitkillä kaapeleilla jännitehäviö tulee suurilla virroilla suureksi, mikä on oikeastaan hyvä juttu. Se painottaa keulapotkurikäytön sille tarkoitetusta akusta ja startauksen ja latauksen starttiakulle.
Kaapeliin voi laittaa sulakkeen, jolla varmistetaan, ettei ylisuuria virtoja mene kaapelissa esim. toisen akun hajoessa.
- ei.käytetäessä.rinnan
Kun kytket starttiakulta keulapotkurin akulle automaattisen latausreleen kautta, kaapelikoko määräytyy latausvirran mukaan. Keulapotkuria käytetään ainoastaan omalla keulassa olevalla akulla ja siinä kaapelit voivat vaivatta olla paksut koska ne ovat myös lyhyet.
Keulapotkuria käyttämällä voit purkaa vain sen oman akun, varsiainen starttiakku pysyy täydessä varauksessa.
Kun kone käy ja starttiakussa on riittävän korkea jännite, aletaan myös keulapotkurin akkua ladata automaattisesti.
Jos tarvitset lisätietoja, laita joku yhteystieto. - mutkikas.kokonaisuus
-"Kun asentaa keulapotkurin ja sille oman akun keulaan, voiko sen akun kytkeä rinnakkain veneen starttiakun kanssa? "
- Voi jos haluaa. Sulake välissä voi olla hyödyksi, ja jos jompikumpi akku menee oikosulkuun niin on ehkäpä jopa tarpeen lisävahinkojen välttämiseksi. Johtimissa syntyvä lämpöteho ilman sulakkeita on (delta_jännite)^2 / R, jossa delta_jännite on akkujen napajännitteiden erotus tarkasteluhetkellä (siis mahdollisesti lataus tai kuorma päällä) ja R akkujen välisten ja - kaapeleiden yhteenlaskettu resistanssi. Paksummalla kaapelilla kasvaa sekä kyseinen lämpöteho että lämmönkesto suunnilleen samassa suhteessa. Tosi suuressa kaapelikoossa lämmönsiirto eristeen läpi kasvaa hitaammin, mutta tuo efekti ei ole merkittävää luokkaa jos kaapelit on ns järkevää kokoa. R on kääntäen verrannollinen kaapelin poikkipintaan samalla materiaalilla ja suoraan verrannollinen kaapelin pituuteen.
Käytännössä siis kaapelikoko on tuon kannalta vapaavalintainen, kunhan ylisuuret kaapelit korvataan joko rinnakkaisilla keskikokoisilla tai muodoltaan litteillä kaapeleilla pyöreän sijasta.
Kaapeli koko määrätään siis sen mukaan paljonko virtaa halutaan kulkevan milläkin jännitteellä.
Keulapotkurin akun latausteho on U*I = jossa U on ladattavan akun napajännite latauksen aikana, ja I kaapeleiden virta. Niiden suhde ei ole R, eikä kyseistä jännitettä U pidä sotkea aiempaan termiin delta_jännite.
-"Lataantuu samalla kun starttiakkukin, muttei tarvitsisi törkeän paksuja kaapeleita. Onko tässä jotain riskejä tai ongelmia? "
- Riippuu siitä kuika pitkän aikaa latausta on käytettävissä.
Jos kaapelit ovat ohuet ja latausaika on lyhyt, ei keulapotkurin akku ehdi latautua sen aikana, vaikka starttiakku ehtii. Tällöin starttiakku purkautuu ja keulapotkurin akku latautuu myös latauksen päättymisen jälkeen, eli täydempi akku lataa hitaasti tyhjempää. Se on huono asia jos konetta ei sitten enää saakaan käyntiin. Toisaalta jos koneen saa silti käyntiin on se hyvä asia, koska ei tarvittu paksumpia pitkiä kaapeleita akkujen väliin keulapotkurin akun pitämiseksi latauksessa.
Mikäli ladataan koneen lisäksi vaikkapa aurinkopaneeleilla, ei ongelmaa ole, koska sen tuotto riittää estämään starttiakun tyhjenemisen, ts kaikki ekolatausvirta menee keulapotkurin akulle jos se on vajaa konetta sammutettaessa ja päivän paistaessa. Jos akut eivät ole täysiä auringon laskiessa, ei paneeli tietysti enää lataa, ja releen puuttuessa latausta siirtyy akusta toiseen.
Kokonaisuuteen siis vaikuttaa välillisesti (tyypillinen koneen käyttöaika) sekin onko kyse moottori- vai purjeveneestä, kuten yllä olevasta voinee päätellä.
Releitä voi haluttaessa käyttää, mikäli on tarkoituksenmukaista estää varauksen siirtyminen akusta toiseen. Kannattaa kuitenkin ensin miettiä onko se hyvä vai huono idea, eli estääkö sellainen keulapotkuriakun riittävän latautumisen vai starttiakun tyhjenemisen. Asia riippuu releen ohjauksesta, ja siihen on monia vaihtoehtoja, kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa. - Pöördis
Kiitoksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1363752
- 1151474
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2711340Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.691289Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr181164Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791101Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie451068IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku581044- 301036
- 56977