Kaste evankeloinnin välineenä!!!!!!!!!!!!

MikesProphets

mielestäni kaste pitäisi liittää evankeliointiin ja se on nykypäivänä unohdettu. Pietarin toiminnassa kaste oli osa evankeliointia ja uskooontuloa. Helluntalaisuudessakin asia siirretän pitkän ajan päähän uskon ratkaisun merkiksi tai mennään nuoruudessa leirillä kasteelle yms. Mutta Raamatussa toimittiin toisin. Jos näin toimittaisiin, niin olisi koko sotku lapsikasteesta tai upotuskasteesta unohdettu heti uskoontulossa.

Ap. t. 2:38

Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 2:41

Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

1. Tiedätkö että olet syntinen ja joudut helvettiin ilman Jeesusta? 2. Haluatko ottaa Jeesuksen Herraksi ja syntiensovittajaksi vastaan henkilökohtaisesti ja tiedät ettei lapsikaste ketään pelasta tai kirkkoonkuuluuminen? 2. Hyvä sitten voin kastaa sinut Jeesuksen nimessä syntien anteeksiantamiseksi tänään. NÄIN pitäisi evankeliumi julistaa suurinpiirtein.. Voidaan unohtaa kaikki kättennostamiset merkiksi tai muut kaavat.


Koko evankelointikohta:

apt 2

21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,

23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.

24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.

25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.

26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;

27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.

28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.'

29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.

30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,

31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.

33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.

34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,

35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'

36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.


Mike-profeetta

92

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teoolooki

      "Jos näin toimittaisiin, niin olisi koko sotku lapsikasteesta tai upotuskasteesta unohdettu heti uskoontulossa."

      Helppo sanoa. Mutta jos noin yritettäisiin toimia, niin joka toinen rupeaisi selittämään, että onhan mut vauvana kastettu. Eikö se riitä? Enkö mä siinä saanut syntejä anteeksi? Perisyntiä ainakin? Ei kai sitä nyt tartte enää toistamiseen kastaa? Hetkinen, mun pitää käydä kysymässä meidän kirkkoherralta...

      Jospa juju on siinä, että kristittyjen pitää tehdä syvää teologiaa ja osoittaa, että lapsikaste on myöhäsyntyinen että mitään raamatullisia kasteeseen liitettyjä lupauksia ei voi liittää siihen. Ensimmäiset vauvakasteet ovat joskus läheltä vuotta 200, kun kirkollistumiskehitys alkoi rappeuttaa kristillisyyttä. Ei ole perisynnin syyllisyyttä, joka muka saataisiin anteeksi lapsikasteessa. Ikään pienet vauvat olisivat kadotettuja ainoastaan sen vuoksi, että ovat syntyneet. Koko perisyntiajatus kehitettiin viime kädessä vain selitykseksi sille, että miksi kirkko kastaa vauvoja. Tällaista pitää tuoda julki ja esittää perusteellisella tutkimuksella. Sitten voidaan päästä eteenpäin. Vanhat harhat tulee paljastaa. Eikö niin?

      • Pelkkälooki

        "kristittyjen pitää tehdä syvää teologiaa ja osoittaa, että lapsikaste on myöhäsyntyinen että mitään raamatullisia kasteeseen liitettyjä lupauksia ei voi liittää siihen"

        Sitä on yritetty suurella vimmalla jo pitemmän aikaa. Tuloksetta.


      • Teoolooki
        Pelkkälooki kirjoitti:

        "kristittyjen pitää tehdä syvää teologiaa ja osoittaa, että lapsikaste on myöhäsyntyinen että mitään raamatullisia kasteeseen liitettyjä lupauksia ei voi liittää siihen"

        Sitä on yritetty suurella vimmalla jo pitemmän aikaa. Tuloksetta.

        Odotahan kun päästään vauhtiin. Hellareilla on ollut paha tapa vähätellä tai jopa vastustaa akateemista teologiaa. Mutta suunta on muuttumassa. Just wait and see.


      • Teoolooki
        Teoolooki kirjoitti:

        Odotahan kun päästään vauhtiin. Hellareilla on ollut paha tapa vähätellä tai jopa vastustaa akateemista teologiaa. Mutta suunta on muuttumassa. Just wait and see.

        Perinteinen argumentointi on ollut heikkoa ja tuloksetonta, mutta uutta perspektiiviä tulee, koska maailmalla tehdään tasokasta baptistista teologiaa.


      • samaamieltä
        Teoolooki kirjoitti:

        Perinteinen argumentointi on ollut heikkoa ja tuloksetonta, mutta uutta perspektiiviä tulee, koska maailmalla tehdään tasokasta baptistista teologiaa.

        " Hellareilla on ollut paha tapa vähätellä tai jopa vastustaa akateemista teologiaa"

        Huomattu on!

        "Perinteinen argumentointi on ollut heikkoa ja tuloksetonta,"

        Aamen!!!


      • eiloogi
        samaamieltä kirjoitti:

        " Hellareilla on ollut paha tapa vähätellä tai jopa vastustaa akateemista teologiaa"

        Huomattu on!

        "Perinteinen argumentointi on ollut heikkoa ja tuloksetonta,"

        Aamen!!!

        Mutta akateemista teologiaa vastustetaan vain silloin, kun se poikkeaa Raamatun opetuksesta. Esim teologien kasteopetus on joskus aivan hakoteilla, kun nuo teologit uskovat lapsellisiin satuihin ja tekevät kasteesta itselleen epäjumalan. Esim tuo satu vauvojen uskosta on malliesimerkki siitä, miten totuutta väärennetään, jotta omalle teologiselle opetukselle saataisiin edes vähän pohjaa.

        Tuskin missään tieteenalassa on niin paljon väärennöksiä ja satuja kuin teologiassa.


      • näintoisaalta
        eiloogi kirjoitti:

        Mutta akateemista teologiaa vastustetaan vain silloin, kun se poikkeaa Raamatun opetuksesta. Esim teologien kasteopetus on joskus aivan hakoteilla, kun nuo teologit uskovat lapsellisiin satuihin ja tekevät kasteesta itselleen epäjumalan. Esim tuo satu vauvojen uskosta on malliesimerkki siitä, miten totuutta väärennetään, jotta omalle teologiselle opetukselle saataisiin edes vähän pohjaa.

        Tuskin missään tieteenalassa on niin paljon väärennöksiä ja satuja kuin teologiassa.

        Toisaalla ääripäässä ovat ne "teologit" jotka sivuuttavat koko Raamatun kasteopetuksen ja sen minkä merkityksen Raamattu antaa kasteelle. Kaste ei voi olla epäjumala, koska se on Jumalan väline saada ihminen luokseen, kuten Sanakin. Eikös olisi hullua väittää, että Raamattu on jollekin epäjumala... Se on totta, etä argumentoinnissa on vapaalla puolella paljon tekemistä.


      • Pelkkälooki
        näintoisaalta kirjoitti:

        Toisaalla ääripäässä ovat ne "teologit" jotka sivuuttavat koko Raamatun kasteopetuksen ja sen minkä merkityksen Raamattu antaa kasteelle. Kaste ei voi olla epäjumala, koska se on Jumalan väline saada ihminen luokseen, kuten Sanakin. Eikös olisi hullua väittää, että Raamattu on jollekin epäjumala... Se on totta, etä argumentoinnissa on vapaalla puolella paljon tekemistä.

        Hellarit vastustaa akateemista teologiaa juuri silloin kun se pysyy Raamatussa mutta poikkeaa heidän opistaan.


      • näinkäytännössä
        näintoisaalta kirjoitti:

        Toisaalla ääripäässä ovat ne "teologit" jotka sivuuttavat koko Raamatun kasteopetuksen ja sen minkä merkityksen Raamattu antaa kasteelle. Kaste ei voi olla epäjumala, koska se on Jumalan väline saada ihminen luokseen, kuten Sanakin. Eikös olisi hullua väittää, että Raamattu on jollekin epäjumala... Se on totta, etä argumentoinnissa on vapaalla puolella paljon tekemistä.

        "sen minkä merkityksen Raamattu antaa kasteelle"????
        Mutta kun lut kirkko keksii itse kasteelle taikauskoisia merkityksiä. Kasteesta tehdään Jumalan korvike.
        Esim tuo harhaoppi, että " se on Jumalan väline saada ihminen luokseen".

        Jumala ei tarvitse vettä vetääkseen ihmistä luokseen, vaan Hänen luokseen päästään uskomalla Jeesukseen: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut "
        Työttömille on sama ohje!

        "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä häntä vedä!" sanoi Jeesus.
        Ei auta vaikka vanhemmat yrittäisivät työntää vauvansa.


      • tämäonoikeaoppi
        näinkäytännössä kirjoitti:

        "sen minkä merkityksen Raamattu antaa kasteelle"????
        Mutta kun lut kirkko keksii itse kasteelle taikauskoisia merkityksiä. Kasteesta tehdään Jumalan korvike.
        Esim tuo harhaoppi, että " se on Jumalan väline saada ihminen luokseen".

        Jumala ei tarvitse vettä vetääkseen ihmistä luokseen, vaan Hänen luokseen päästään uskomalla Jeesukseen: "Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekeväiset ja raskautetut "
        Työttömille on sama ohje!

        "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä häntä vedä!" sanoi Jeesus.
        Ei auta vaikka vanhemmat yrittäisivät työntää vauvansa.

        Luterilainen kirkko ei keksi mitään, vaan kirkko opettaa sen mitä Raamattu opettaa kasteesta. Raamattuun perustuu opetus kasteesta Jumalan tekona, sehän siellä suoraan sanotaankin. Jumala toimii siten kuten on luvannut ja hyväksi nähnyt. Minä en päätä sitä miten Jumala toimii vaan Hän päättää se itse ja imoittaa sen Sanassaan. Jumalan luo päästään uskon ja kasteen kautta. Ei kaste ole Jumalan korvike vaan väylä jota pitkin Jumala toimii. Ei Raamattukaan ole Jumalan korvike, vaan väylä jota pitkin ihminen Jumasta voi saada tietää.

        Taikauskolla ei ole kasteen kanssa mitään tekemistä. Hellarit ja muut uudestikastajat sivuuttavat sen mitä Raamattu sanoo kasteesta.


      • Totuus.Sanassa
        tämäonoikeaoppi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko ei keksi mitään, vaan kirkko opettaa sen mitä Raamattu opettaa kasteesta. Raamattuun perustuu opetus kasteesta Jumalan tekona, sehän siellä suoraan sanotaankin. Jumala toimii siten kuten on luvannut ja hyväksi nähnyt. Minä en päätä sitä miten Jumala toimii vaan Hän päättää se itse ja imoittaa sen Sanassaan. Jumalan luo päästään uskon ja kasteen kautta. Ei kaste ole Jumalan korvike vaan väylä jota pitkin Jumala toimii. Ei Raamattukaan ole Jumalan korvike, vaan väylä jota pitkin ihminen Jumasta voi saada tietää.

        Taikauskolla ei ole kasteen kanssa mitään tekemistä. Hellarit ja muut uudestikastajat sivuuttavat sen mitä Raamattu sanoo kasteesta.

        "Hellarit vastustaa akateemista teologiaa juuri silloin kun se pysyy Raamatussa mutta poikkeaa heidän opistaan. "

        Näin tuppaa olemaan ja "näinkäytännössä" antoi siitä hyvän esimerkin. Aloittajan kommentti on hyvä. Eikä Pietari olisi käyttänyt kastetta evankelioinnin välineenä, jos se pelkkä ihmisen kuuliaisuusteko olisi, minkä aloittajakin selvästi hoksasi.


    • t.Sarjakakkija

      Misäs sellanen allaskaste olis mahollista saaha? Evankeloijaan sinne joku pieni YLLÄTYS!

      • Bio-kaste

        Hyvä idea. Jumalan luomaa ja biohajoavata se on kakkakin.


    • Teoolooki

      Hellarit ovat oikeassa siinä, että vauvakaste ei pelasta vauvaa, koska vauva ei ole kadotettu minkään kuvitellun perisynnin takia.

      He ovat oikeassa myös siinä, että sellainen, joka on tullut uskoon ja tunnustaa Jeesuksen ei enää pelastu kasteessa. Ei tarvitse toistamiseen pelastua. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan ihan yhtä hyvin kuin uskolla ja kasteellakin.

      Hellarit vain turhan usein antavat ymmärtää, että pelastus on yksin uskosta eikä kasteella tai tunnustuksella olisi mitään merkitystä. Kaste pelasti UT:n aikaan, kun se oli ensimmäinen tunnustautumiseen Jeesukseen ja vastaus Jumalan kutsuun. Tunnustuksella suulla tai kasteella on merkitystä pelastumiselle. Se sanotaan Raamatussa suoraan. Jos joku oli uskonut Pietarin helluntaisaarnan, mutta kävellyt pois ilman kastetta, ei hän olisi sillä "uskollaan" pelastunut.

      • Katalogi

        Ja luterilaiset on väärässä kun ne opettaa, että vauva on kadotettu, jos sitä ei kasteta. Ja että Jumalan armo on sillä tavalla muka sidottu vesikasteeseen niin että hän ei kerta kaikkiaan armahtaisi ketä tahansa, joku katuen tulee hänen tykönsä. Ja lutrut on väärässä myös sanoessaan hellareitten olevan väärässä.


      • tstststststst
        Katalogi kirjoitti:

        Ja luterilaiset on väärässä kun ne opettaa, että vauva on kadotettu, jos sitä ei kasteta. Ja että Jumalan armo on sillä tavalla muka sidottu vesikasteeseen niin että hän ei kerta kaikkiaan armahtaisi ketä tahansa, joku katuen tulee hänen tykönsä. Ja lutrut on väärässä myös sanoessaan hellareitten olevan väärässä.

        Aijaa siis tämä teolooki onkin JohnnyB/ Pohdiskelinvähän. Perisynti ei kylläkään ole mitään kuviteltua.


      • yksinusko

        Pelastus on yksin uskosta, kutenLutherkin opettaa. Kaste tulee sen jälkeen ikään kuin uskon tunnustamisena:
        Ap 16
        "30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        Kaste ennen uskoontuloa ei ole kristillinen kaste.


      • yksinarmo
        yksinusko kirjoitti:

        Pelastus on yksin uskosta, kutenLutherkin opettaa. Kaste tulee sen jälkeen ikään kuin uskon tunnustamisena:
        Ap 16
        "30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        Kaste ennen uskoontuloa ei ole kristillinen kaste.

        Raamattu ei opeta missään että kaste on tunnustus. Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden, kuten Lutherkin opetti. Kasteesta ja uskosta pelastumista ei voi erottaa toisistaan.


      • dfghjk
        yksinarmo kirjoitti:

        Raamattu ei opeta missään että kaste on tunnustus. Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden, kuten Lutherkin opetti. Kasteesta ja uskosta pelastumista ei voi erottaa toisistaan.

        Raamattu ei opeta, että pelastus on yksin uskosta.


      • yksinuskosta
        dfghjk kirjoitti:

        Raamattu ei opeta, että pelastus on yksin uskosta.

        Onkohan sinun ymmärryksessäsi jotain vikaa?

        "31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        "Armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA"!!!!


      • yksiarmo
        yksinuskosta kirjoitti:

        Onkohan sinun ymmärryksessäsi jotain vikaa?

        "31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        "Armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA"!!!!

        Yksin Kristus pelastaa, joten usko ja kaste pelastavat. Yksin Armosta!


      • dfghjk
        yksinuskosta kirjoitti:

        Onkohan sinun ymmärryksessäsi jotain vikaa?

        "31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

        "Armosta te olette pelastetut, USKON KAUTTA"!!!!

        Pelastuuko uskolla, jos kieltää Jeesuksen? Pelastuiko Juudas Iskariot? Hänhän kyllä uskoi Jeesukseen. Miksi Jeesus sanoi: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Miksi nämä on kirjoitettu: "usko ilman tekoja on voimaton"; ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta". Olisiko Paavali pelastunut, jos olisi sanonut Ananiakselle, että en minä taida sitä kastetta ottaa. Tai jos joku olisi uskonut Pietarin saarnan helluntaina, mutta mennyt pois ottamatta kastetta, olisiko hänen uskonsa riittänyt? Jne jne jne.

        Oletko käsitettä synekdokee? Se on Raamatustakin löytyvä kielellinen ilmaisu, joka tarkoittaa sitä, että mainitsemalla kokonaisuuden yksi osa viitataan koko kokonaisuuteen. Kun pyydetään isältä tyttären kättä, tarkoitetaan koko tytärtä. Kun sanotaan, että tinanapit tulevat, tarkoitetaan poliiseja. Per NENÄ tarkoittaa per henkilö.

        Raamatusta löytyy pelastuksen kokonaisuus, johon kuuluu eri osia: Jumalan Sanan kuuleminen ja uskominen, kääntyminen, tunnustus, kaste....

        Kun sanotaan "vesikin pelastaa kasteena" viitataan koko kokonaisuuteen, vaikka kaikkia osia ei mainita. Pelkkä veden valuttaminen ei pelasta.

        Samoin kun Jeesus sanoi: "parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä", niin se ei tarkoita, että ei tarvittaisi uskoa ja Jeesuksen tunnustamista ikään kuin Jeesus esimerkiksi ei kieltäisi sitä, joka hänet kieltää.

        Pietari kirjoittaa: "olette uudestisyntyneet, ...Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta". Se pitää lukea muun ilmoituksen valossa. Pelkkä latinaksi messuissa puhuttu Sana ei auttanut keskiajalla, vaikka niin kuviteltiin. Eikä pelkkä kuultu sana muutenkaan uudestisynnytä. Pitää ottaa vastaan se sana, kääntyä, uskoa, tunnustaa ja ottaa kaste.

        Kun Paavali sanoi vanginvartijalle: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi", hän viittasi pelastuksen kokonaisuuteen: siihen kuuluvat esimerkiksi kaste ja parannuskin. Pitää uskoa Jumalaa eikä vain uskoa Jumalaan. "Riivaajatkin uskovat ja vapisevat."

        Täytyy lukea Raamatun kokonaisilmoitus eikä vain perustaa oppiaan yksittäisen kontekstistaan irrotetun jakeen varaan. Katoliset menivät pieleen tässä, kun rupesivat korostamaan vesikastetta ja kastamaan vauvojakin ikään sillä olisi heille jotain merkitystä. Luther taas meni pieleen omalla tavallaan.


      • uskovain
        dfghjk kirjoitti:

        Pelastuuko uskolla, jos kieltää Jeesuksen? Pelastuiko Juudas Iskariot? Hänhän kyllä uskoi Jeesukseen. Miksi Jeesus sanoi: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Miksi nämä on kirjoitettu: "usko ilman tekoja on voimaton"; ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta". Olisiko Paavali pelastunut, jos olisi sanonut Ananiakselle, että en minä taida sitä kastetta ottaa. Tai jos joku olisi uskonut Pietarin saarnan helluntaina, mutta mennyt pois ottamatta kastetta, olisiko hänen uskonsa riittänyt? Jne jne jne.

        Oletko käsitettä synekdokee? Se on Raamatustakin löytyvä kielellinen ilmaisu, joka tarkoittaa sitä, että mainitsemalla kokonaisuuden yksi osa viitataan koko kokonaisuuteen. Kun pyydetään isältä tyttären kättä, tarkoitetaan koko tytärtä. Kun sanotaan, että tinanapit tulevat, tarkoitetaan poliiseja. Per NENÄ tarkoittaa per henkilö.

        Raamatusta löytyy pelastuksen kokonaisuus, johon kuuluu eri osia: Jumalan Sanan kuuleminen ja uskominen, kääntyminen, tunnustus, kaste....

        Kun sanotaan "vesikin pelastaa kasteena" viitataan koko kokonaisuuteen, vaikka kaikkia osia ei mainita. Pelkkä veden valuttaminen ei pelasta.

        Samoin kun Jeesus sanoi: "parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä", niin se ei tarkoita, että ei tarvittaisi uskoa ja Jeesuksen tunnustamista ikään kuin Jeesus esimerkiksi ei kieltäisi sitä, joka hänet kieltää.

        Pietari kirjoittaa: "olette uudestisyntyneet, ...Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta". Se pitää lukea muun ilmoituksen valossa. Pelkkä latinaksi messuissa puhuttu Sana ei auttanut keskiajalla, vaikka niin kuviteltiin. Eikä pelkkä kuultu sana muutenkaan uudestisynnytä. Pitää ottaa vastaan se sana, kääntyä, uskoa, tunnustaa ja ottaa kaste.

        Kun Paavali sanoi vanginvartijalle: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi", hän viittasi pelastuksen kokonaisuuteen: siihen kuuluvat esimerkiksi kaste ja parannuskin. Pitää uskoa Jumalaa eikä vain uskoa Jumalaan. "Riivaajatkin uskovat ja vapisevat."

        Täytyy lukea Raamatun kokonaisilmoitus eikä vain perustaa oppiaan yksittäisen kontekstistaan irrotetun jakeen varaan. Katoliset menivät pieleen tässä, kun rupesivat korostamaan vesikastetta ja kastamaan vauvojakin ikään sillä olisi heille jotain merkitystä. Luther taas meni pieleen omalla tavallaan.

        Meillä ihmisillä on taipumus tehdä joka asiasta kaavamaisia luetteloita ja oppirakennelmia, myös uskon asioissa, joita noudattamalla pelastuu. Ikään kuin Jumala olisi riippuvainen rituaaleista.Noilla seremonioilla korostetaan vain kirkkolaitosta eikä Jumalaa. Kirkot haluaisivat monopolisoida Jumalan.
        Kuitenkin kaikkivaltias Jumala toimii tavalla ja toisella, "Henki on se, joka eläväksi tekee". Jumala näkee ihmisen sydämeen.
        Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä pois, sanoi Jeesus.

        Mutta kukaan ei voi tulla Jeesuksen tykö, ellei usko, että Jeesus pelastaa.


      • Kristus.pelastaa
        uskovain kirjoitti:

        Meillä ihmisillä on taipumus tehdä joka asiasta kaavamaisia luetteloita ja oppirakennelmia, myös uskon asioissa, joita noudattamalla pelastuu. Ikään kuin Jumala olisi riippuvainen rituaaleista.Noilla seremonioilla korostetaan vain kirkkolaitosta eikä Jumalaa. Kirkot haluaisivat monopolisoida Jumalan.
        Kuitenkin kaikkivaltias Jumala toimii tavalla ja toisella, "Henki on se, joka eläväksi tekee". Jumala näkee ihmisen sydämeen.
        Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä pois, sanoi Jeesus.

        Mutta kukaan ei voi tulla Jeesuksen tykö, ellei usko, että Jeesus pelastaa.

        Näin on, Jumala toimi eri tavoin ja usko Jeesukseen on ehto Jeesuksen tykö tulemiseen. Minusta sinänsä kirkko tai seurakunta ei yritä monopolisoida Jumalaa, vaan kaikki toteuttavat parhaan ymmärryksensä mukaan Jeesuksen lähetyskäskyä, kastavat ja jakavat ehtoollista. Tuntuu että jehovilla ja mormoneilla on sitten se monopolisoinnin tarve. Ja katolisillakin toki jossakin määrin...


    • Kiitetään.Jumalaa

      Mike profeetan sanoma on hyvää. Kaste kuuluu evankeliomisen yhteyteen.
      Samaa opettaa
      http://www.Jeesus-on-Herra.com/kaste/

      Luin että Turussa pitävät kastetilaisuuden 30.6.2018. Sen otsikko oli, "Myöhästyneet kasteelle".

    • Kastettu.Jeesukseen
      • oikeajärjestys

        Evankeliumihan on hyvä sanoma Jeesuksesta, joten se ei tarvitse kastetta, vaan sitä JULISTETAAN!!ja siihen pitää uskoa.
        Room 1
        15. omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
        16. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta"!

        Vanhurskas siis elää uskosta eikä kasteesta!
        Kaste tulee vasta sen jälkeen, kun ihminen on uskonut evankeliumin.


      • näinsemeneehei
        oikeajärjestys kirjoitti:

        Evankeliumihan on hyvä sanoma Jeesuksesta, joten se ei tarvitse kastetta, vaan sitä JULISTETAAN!!ja siihen pitää uskoa.
        Room 1
        15. omasta puolestani minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia.
        16. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta"!

        Vanhurskas siis elää uskosta eikä kasteesta!
        Kaste tulee vasta sen jälkeen, kun ihminen on uskonut evankeliumin.

        Evankeliumi ei tavitse kastetta vaan ihminen tarvitsee, uskon lisäksi. Uskoa ja katetta ei laiteta koskaan vastakkain.


      • samaamieltä
        näinsemeneehei kirjoitti:

        Evankeliumi ei tavitse kastetta vaan ihminen tarvitsee, uskon lisäksi. Uskoa ja katetta ei laiteta koskaan vastakkain.

        Raamatussa ainakaan ei uskoa ja kastetta kukaan missään laita vastakkain, ikään kuin kamppailemaan toisiaan vastaan. Ne kuuluvat erottamattomasti yhteen.


      • uskovienkaste
        näinsemeneehei kirjoitti:

        Evankeliumi ei tavitse kastetta vaan ihminen tarvitsee, uskon lisäksi. Uskoa ja katetta ei laiteta koskaan vastakkain.

        Mitähän yrität sanoa:". Uskoa ja katetta ei laiteta koskaan vastakkain. "????

        Tuohan osoittaa sen, että kaste ilman henkilökohtaista uskoa on teatteria!
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"!!!


      • armoasuurta
        uskovienkaste kirjoitti:

        Mitähän yrität sanoa:". Uskoa ja katetta ei laiteta koskaan vastakkain. "????

        Tuohan osoittaa sen, että kaste ilman henkilökohtaista uskoa on teatteria!
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"!!!

        Siinä sanottiin ettei uskoa ja kastetta voi laittaa vatakkin kuten sinä teet, koska ne yhdessä pelastavat ihimisen. Koska kasteessa Jumala ottaa omakseen, se ei ole teatteria, vaikka kastetava ei uskoisi. Joka usko ja kastetaan pelastuu, eli kaste ja usko molemmat tarvitaan.


      • uskomatonta
        armoasuurta kirjoitti:

        Siinä sanottiin ettei uskoa ja kastetta voi laittaa vatakkin kuten sinä teet, koska ne yhdessä pelastavat ihimisen. Koska kasteessa Jumala ottaa omakseen, se ei ole teatteria, vaikka kastetava ei uskoisi. Joka usko ja kastetaan pelastuu, eli kaste ja usko molemmat tarvitaan.

        Oh hoh:
        " kasteessa Jumala ottaa omakseen, se ei ole teatteria, vaikka kastetava ei uskoisi."

        Voiko joku olla vielä noin sokea??? Raamattuhan vakuuttaa: ILMAN USKOA ON MAHDOTON OLLA OTOLLINEN" ja " joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa..."

        On joillakin usko veden taikavoimaan valtava!


      • oletuskomaton
        uskomatonta kirjoitti:

        Oh hoh:
        " kasteessa Jumala ottaa omakseen, se ei ole teatteria, vaikka kastetava ei uskoisi."

        Voiko joku olla vielä noin sokea??? Raamattuhan vakuuttaa: ILMAN USKOA ON MAHDOTON OLLA OTOLLINEN" ja " joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa..."

        On joillakin usko veden taikavoimaan valtava!

        Raamatussa kasteen merkitys on se, etä Jumala ottaa omakseen. Jos kastettava ei usko, niin hän ei ole Jumalan oma ellei tee parannusta. Se on totta, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle. Kuten tuli ilmi, kaste ja usko kuuluvat yhteen, sillä uskova kastettu pelastuu. Molemmat tarvitaan.

        Eihän siunaaminenkaan ole Jumalan puolelta teatteria vaikka siunattava pyytäisi siunausta eikä itse usko. Ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja veren vakkei uskoisi. Ei ihmisen epäusko muuta Jumalan tekoja ja lupauksia miksikään.

        Sinulla tuntuu olevan uskoa vedentaikavoimaan. Kukaan kristitty ei sellaiseen usko.

        Lue Raamattua niin kasteasiakin selviää, etkä ole aina laittamassa kastetta uskon vastakohdaksi kun itsekin siteerasit Raamatusta kohdan jossa Jeesus laittoi ne yhteen.


      • tststststststst
        oletuskomaton kirjoitti:

        Raamatussa kasteen merkitys on se, etä Jumala ottaa omakseen. Jos kastettava ei usko, niin hän ei ole Jumalan oma ellei tee parannusta. Se on totta, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle. Kuten tuli ilmi, kaste ja usko kuuluvat yhteen, sillä uskova kastettu pelastuu. Molemmat tarvitaan.

        Eihän siunaaminenkaan ole Jumalan puolelta teatteria vaikka siunattava pyytäisi siunausta eikä itse usko. Ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja veren vakkei uskoisi. Ei ihmisen epäusko muuta Jumalan tekoja ja lupauksia miksikään.

        Sinulla tuntuu olevan uskoa vedentaikavoimaan. Kukaan kristitty ei sellaiseen usko.

        Lue Raamattua niin kasteasiakin selviää, etkä ole aina laittamassa kastetta uskon vastakohdaksi kun itsekin siteerasit Raamatusta kohdan jossa Jeesus laittoi ne yhteen.

        "Lue Raamattua niin kasteasiakin selviää"

        Siinä tuli hyvä vinkki! Loppuu tuon uudestikastajan puhe tuosta veden taikavoimasta kun ymmärtää Jumalan Sanaa. Siellä se yrittää kaivaa kohtia, joita ei itsekään usko, kuten tuo Mark.16:16


      • eihyvänenaikamillaista
        tststststststst kirjoitti:

        "Lue Raamattua niin kasteasiakin selviää"

        Siinä tuli hyvä vinkki! Loppuu tuon uudestikastajan puhe tuosta veden taikavoimasta kun ymmärtää Jumalan Sanaa. Siellä se yrittää kaivaa kohtia, joita ei itsekään usko, kuten tuo Mark.16:16

        Mitä sinä muka ymmärrät Jumalan Sanasta kun et tajua pennin vertaa mitä on uudestisyntymä ja uskoontuleminen, ehtoollinen on teille ihmissyöntiä ja syntien anteeksisyömistä ja juomista hooh mikä sokeus !!

        eiköhän liene kyse tuomioksensa syömisestä jos ei ole uskova ja kuitenkin on muka ehtoollista ottamassa voi kauhea kamaluus mikä umpisokeus.


      • huhhuhhuh
        oletuskomaton kirjoitti:

        Raamatussa kasteen merkitys on se, etä Jumala ottaa omakseen. Jos kastettava ei usko, niin hän ei ole Jumalan oma ellei tee parannusta. Se on totta, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle. Kuten tuli ilmi, kaste ja usko kuuluvat yhteen, sillä uskova kastettu pelastuu. Molemmat tarvitaan.

        Eihän siunaaminenkaan ole Jumalan puolelta teatteria vaikka siunattava pyytäisi siunausta eikä itse usko. Ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja veren vakkei uskoisi. Ei ihmisen epäusko muuta Jumalan tekoja ja lupauksia miksikään.

        Sinulla tuntuu olevan uskoa vedentaikavoimaan. Kukaan kristitty ei sellaiseen usko.

        Lue Raamattua niin kasteasiakin selviää, etkä ole aina laittamassa kastetta uskon vastakohdaksi kun itsekin siteerasit Raamatusta kohdan jossa Jeesus laittoi ne yhteen.

        No nyt meni kyllä selitykset harakoille:
        " Jos kastettava ei usko, niin hän ei ole Jumalan oma"??? Ja edellä tuo pelle vakuutti, että " kasteessa Jumala ottaa omakseen"!!!!

        Tuollaistako se teidän vesijumalanne työ onkin?

        Noin ristiriitaista sanan selitystä harvoin saa kuulla. Onko tuo ehtoolinenkin häneltä täysin pimennossa:
        " Ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja veren vaikkei uskoisi."" Tuollaista se on se materiaalin palvonta.

        Raamattu kuitenkin sanoo: Joka syö tätä leipää ja.... SYÖ TÄTÄ TUOMIOKSENSA"!!!!

        Samoin pakollinen vauvakaste muuttuu tuomioksi, kun se thdään vastoin kastettavan tahtoa.


      • otetuskomaton
        huhhuhhuh kirjoitti:

        No nyt meni kyllä selitykset harakoille:
        " Jos kastettava ei usko, niin hän ei ole Jumalan oma"??? Ja edellä tuo pelle vakuutti, että " kasteessa Jumala ottaa omakseen"!!!!

        Tuollaistako se teidän vesijumalanne työ onkin?

        Noin ristiriitaista sanan selitystä harvoin saa kuulla. Onko tuo ehtoolinenkin häneltä täysin pimennossa:
        " Ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja veren vaikkei uskoisi."" Tuollaista se on se materiaalin palvonta.

        Raamattu kuitenkin sanoo: Joka syö tätä leipää ja.... SYÖ TÄTÄ TUOMIOKSENSA"!!!!

        Samoin pakollinen vauvakaste muuttuu tuomioksi, kun se thdään vastoin kastettavan tahtoa.

        Onkohan tuon uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -tollin aivot totaalisen sulaneet kun se ei ymmärrä edes persuasioita. Kasteessa Jumala ottaa omakseen. Sielllä ihminen pysyy uskon kautta, joten jos epäuskoinen ihminen kastetaan, niin hänen on tehtävä parennus ollakseen Jumalan oma, koska siihen tarvitaan sekä kaste että usko. Molemmat. Ja ne kuulut yhteen. Tajusitko?

        Nimenomaan, se joka nauttii ehtoollista ilman ukoa, nauttii sen turmioksiin mutta SILTI siinä saa Kristuksen ruumiin ja veren!! Niistä vain ei ole hyötyä jos ei usko.

        Sinähän sitä et tiedäd haluaako se vauva kasteen vai ei. Muuttuukohan vauvan siunaaminenkin turmioksi kun se tehdään ilman tämän tahtoa? Jos ihminen ei usko, kaste ei pelasta, muta jos ihminen uskoo, niin saatu kaste pelastaa.


      • voisokeutta
        otetuskomaton kirjoitti:

        Onkohan tuon uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -tollin aivot totaalisen sulaneet kun se ei ymmärrä edes persuasioita. Kasteessa Jumala ottaa omakseen. Sielllä ihminen pysyy uskon kautta, joten jos epäuskoinen ihminen kastetaan, niin hänen on tehtävä parennus ollakseen Jumalan oma, koska siihen tarvitaan sekä kaste että usko. Molemmat. Ja ne kuulut yhteen. Tajusitko?

        Nimenomaan, se joka nauttii ehtoollista ilman ukoa, nauttii sen turmioksiin mutta SILTI siinä saa Kristuksen ruumiin ja veren!! Niistä vain ei ole hyötyä jos ei usko.

        Sinähän sitä et tiedäd haluaako se vauva kasteen vai ei. Muuttuukohan vauvan siunaaminenkin turmioksi kun se tehdään ilman tämän tahtoa? Jos ihminen ei usko, kaste ei pelasta, muta jos ihminen uskoo, niin saatu kaste pelastaa.

        Hih, tuossa mäkyy tuon kääkän sokeus! Raamatun mukaan ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja verenm mutta ei tuo sokea kääkkä sitä usko. Raamatun mukaan ehtoollinen vietetään syntien anteeksiantamiseksi. Sitäkään se ei usko. Molemmat asiat sanotaan suoraan Raamatussa. Sen sihaan se hössötää jotakin ihimissyönnistä! Mitä tuokin sokea vabhusmistään uskoontulosta tai uudestisyntymisesät tietää kun ei usko mitä Raamatussa Jumala siitä ilmoittaa, hoo mikä seokeus!

        Milloinhan nuo uudestikastajat uskovat mitä Raamattu sanoo????


      • sitäpäsitä
        voisokeutta kirjoitti:

        Hih, tuossa mäkyy tuon kääkän sokeus! Raamatun mukaan ehtoollisessa saa Kristuksen ruumiin ja verenm mutta ei tuo sokea kääkkä sitä usko. Raamatun mukaan ehtoollinen vietetään syntien anteeksiantamiseksi. Sitäkään se ei usko. Molemmat asiat sanotaan suoraan Raamatussa. Sen sihaan se hössötää jotakin ihimissyönnistä! Mitä tuokin sokea vabhusmistään uskoontulosta tai uudestisyntymisesät tietää kun ei usko mitä Raamatussa Jumala siitä ilmoittaa, hoo mikä seokeus!

        Milloinhan nuo uudestikastajat uskovat mitä Raamattu sanoo????

        Ja lisäksi tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa todistaa vain palvovansa vesijumalaa, joka ei kykene edes lahjoittamaan uskoa... No hänen oma jumalansa on mikä on, meidän kristittyjen Jumala tomii niitä kanavia pitkin mitä on luvannut. Ja me uskomme sen emmekä etsi muita kanavia ai pelastusreittejä kuin se minkä Jumala on Sanassaan antanut. Hän toimii Sanassaan ja näkyvällä tavalla kasteessa ja ehtoollisessa.


      • miettikääpätätä
        sitäpäsitä kirjoitti:

        Ja lisäksi tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa todistaa vain palvovansa vesijumalaa, joka ei kykene edes lahjoittamaan uskoa... No hänen oma jumalansa on mikä on, meidän kristittyjen Jumala tomii niitä kanavia pitkin mitä on luvannut. Ja me uskomme sen emmekä etsi muita kanavia ai pelastusreittejä kuin se minkä Jumala on Sanassaan antanut. Hän toimii Sanassaan ja näkyvällä tavalla kasteessa ja ehtoollisessa.

        "Se, joka syö ja juo ajattelematta, että KYSYMYS ON Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Tuon mukaan siis nuo symboliuskovat nautivat ehtoollisen turmiokseen siinä missä epäuskoiset ylipäätään.


      • parennus
        otetuskomaton kirjoitti:

        Onkohan tuon uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -tollin aivot totaalisen sulaneet kun se ei ymmärrä edes persuasioita. Kasteessa Jumala ottaa omakseen. Sielllä ihminen pysyy uskon kautta, joten jos epäuskoinen ihminen kastetaan, niin hänen on tehtävä parennus ollakseen Jumalan oma, koska siihen tarvitaan sekä kaste että usko. Molemmat. Ja ne kuulut yhteen. Tajusitko?

        Nimenomaan, se joka nauttii ehtoollista ilman ukoa, nauttii sen turmioksiin mutta SILTI siinä saa Kristuksen ruumiin ja veren!! Niistä vain ei ole hyötyä jos ei usko.

        Sinähän sitä et tiedäd haluaako se vauva kasteen vai ei. Muuttuukohan vauvan siunaaminenkin turmioksi kun se tehdään ilman tämän tahtoa? Jos ihminen ei usko, kaste ei pelasta, muta jos ihminen uskoo, niin saatu kaste pelastaa.

        Ja sekoilu jatkuu:
        " Kasteessa Jumala ottaa omakseen. Sielllä ihminen pysyy uskon kautta, joten jos epäuskoinen ihminen kastetaan, niin hänen on tehtävä parennus ollakseen Jumalan oma,"

        Huh huh!! Ensin kastettu ihminen on Jumalan oma ja sitten ei olekkaan, vaan hänen on tehtävä parannus!!! Miksihän se teidän vesijumalanne ei lahjoitakkaan kastetuille uskoa???
        On teillä heikko Jumala joka tarvitsee vanhempien tekoja jotta vauva olisi hänen omansa. Missä vaiheessa Jumala hylkää tuon kastetun ja ottaa sen uskon pois?

        En todella ymmärrä tuollaisia "persuasioita", koska en kuulu "persujen puolueeseen", mutta heille sopii varmaan tuollainen sekoilu. Kannattaisi varmaan mennä selostamaan noin sekavaa oppia Halla-aholle.

        Aina nuo trollit alkavat sähläämään vauvojen siunaamisella, kun eivät keksi muuta puolustusta harhaopilleen. Ei teidän ole pakko siunata vauvoja, jos se on noin vaikeaa. Se ei pelasta vauvaa, kuten te väitätte taikaveden tekevän.


      • thdään
        parennus kirjoitti:

        Ja sekoilu jatkuu:
        " Kasteessa Jumala ottaa omakseen. Sielllä ihminen pysyy uskon kautta, joten jos epäuskoinen ihminen kastetaan, niin hänen on tehtävä parennus ollakseen Jumalan oma,"

        Huh huh!! Ensin kastettu ihminen on Jumalan oma ja sitten ei olekkaan, vaan hänen on tehtävä parannus!!! Miksihän se teidän vesijumalanne ei lahjoitakkaan kastetuille uskoa???
        On teillä heikko Jumala joka tarvitsee vanhempien tekoja jotta vauva olisi hänen omansa. Missä vaiheessa Jumala hylkää tuon kastetun ja ottaa sen uskon pois?

        En todella ymmärrä tuollaisia "persuasioita", koska en kuulu "persujen puolueeseen", mutta heille sopii varmaan tuollainen sekoilu. Kannattaisi varmaan mennä selostamaan noin sekavaa oppia Halla-aholle.

        Aina nuo trollit alkavat sähläämään vauvojen siunaamisella, kun eivät keksi muuta puolustusta harhaopilleen. Ei teidän ole pakko siunata vauvoja, jos se on noin vaikeaa. Se ei pelasta vauvaa, kuten te väitätte taikaveden tekevän.

        Huh, huh, taas tuon uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjän sekoilu jakuu:

        "Miksihän se teidän vesijumalanne ei lahjoitakkaan kastetuille uskoa??"

        Ei se sinun vesijumalasi mitään uskoa lahoita!!! Sehän oli kyvytön siihen!

        Jos puhutaan Raamatun Jumalasta, niin Hän ilmoituksnsa mukaan ottaa ihmisen omakseen kasteessa. Uskohan on jokapäiväistä parannuksen tekoa, mutta kaste on yksi ja riittää loppuelämän. Pelastukseen tarvitaan usko ja kaste. Vanhempien teoista Raamattu ei puhu mitään.

        Et todellakaan tajua yhtään peusasiaa Raamatusta. Mutta voisi kysyä Halla-aholle sitä sinun taikavettäsi ja vesijumalaasi, Raamatusta et näköjään mutään ymmärrä

        Mikseihän ukastaaty kysy vauvalta että haluaako tämä siunauksen? Vauvoja ei ole pakko siunata mutta me haluamme heidän parastaan. Teillä tuntuu olevan vaikeaa tuo vauvan kastaminen, joten parempi jättää se kristityille. Siunaus ei pelasta mutta kaste pelastaa.


      • Totuus.Jumalan.Sanassa
        thdään kirjoitti:

        Huh, huh, taas tuon uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjän sekoilu jakuu:

        "Miksihän se teidän vesijumalanne ei lahjoitakkaan kastetuille uskoa??"

        Ei se sinun vesijumalasi mitään uskoa lahoita!!! Sehän oli kyvytön siihen!

        Jos puhutaan Raamatun Jumalasta, niin Hän ilmoituksnsa mukaan ottaa ihmisen omakseen kasteessa. Uskohan on jokapäiväistä parannuksen tekoa, mutta kaste on yksi ja riittää loppuelämän. Pelastukseen tarvitaan usko ja kaste. Vanhempien teoista Raamattu ei puhu mitään.

        Et todellakaan tajua yhtään peusasiaa Raamatusta. Mutta voisi kysyä Halla-aholle sitä sinun taikavettäsi ja vesijumalaasi, Raamatusta et näköjään mutään ymmärrä

        Mikseihän ukastaaty kysy vauvalta että haluaako tämä siunauksen? Vauvoja ei ole pakko siunata mutta me haluamme heidän parastaan. Teillä tuntuu olevan vaikeaa tuo vauvan kastaminen, joten parempi jättää se kristityille. Siunaus ei pelasta mutta kaste pelastaa.

        Minusta kysymys siitä, kuinka Jeesuksen luo päästään - Sanan opetuksen mukaan siis kasteen ja uskon kautta - on niin perusasia kuin olla voi mutta näköjään tuolle parennukselle se on sekavaa ja epämääräistä. Voisi tosiaan se Raamatun opiskelu auttaa.


      • kuneikelpaa
        Totuus.Jumalan.Sanassa kirjoitti:

        Minusta kysymys siitä, kuinka Jeesuksen luo päästään - Sanan opetuksen mukaan siis kasteen ja uskon kautta - on niin perusasia kuin olla voi mutta näköjään tuolle parennukselle se on sekavaa ja epämääräistä. Voisi tosiaan se Raamatun opiskelu auttaa.

        Voisi voisi, mutta kun tuolle inttäjä-eksyttäjälle ei Raamatun Sana kelpaa. Vain taikaveisiä ja vesijumalia ja milloin mitäkin se jauhaa. Raamatun Sana ei hänelle kelpaa, kyllä se on nähty. Sikäli rohkeaa häneltä myöntää, ettei ymmärrä perusasioita, mutta turha sitä on vinkua kun ei Raamatun Sana kelpaa.


      • onlahoa
        Totuus.Jumalan.Sanassa kirjoitti:

        Minusta kysymys siitä, kuinka Jeesuksen luo päästään - Sanan opetuksen mukaan siis kasteen ja uskon kautta - on niin perusasia kuin olla voi mutta näköjään tuolle parennukselle se on sekavaa ja epämääräistä. Voisi tosiaan se Raamatun opiskelu auttaa.

        Taasko tuo lukihäiriöinen trolli alkaa sekoilemaan? Nyt "persuasiat" muuttuivat peusasiaksi: Sellaista se politiikka on.
        Mutta tuo on oleellinen kysymys: "Minusta kysymys siitä, kuinka Jeesuksen luo päästään"

        Ja kun tuo trolli ei sitä vielä tiedä, niin minäpä autan.
        Jeesus sanoi: "TULKAA minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut..."

        SIIS TULKAA,, eikä niin, että kantakaa vauvanne väkisin!!!

        On tainnut trollin usko ja tietämys lahota:

        "Ei se sinun vesijumalasi mitään uskoa lahoita"


      • thdään
        onlahoa kirjoitti:

        Taasko tuo lukihäiriöinen trolli alkaa sekoilemaan? Nyt "persuasiat" muuttuivat peusasiaksi: Sellaista se politiikka on.
        Mutta tuo on oleellinen kysymys: "Minusta kysymys siitä, kuinka Jeesuksen luo päästään"

        Ja kun tuo trolli ei sitä vielä tiedä, niin minäpä autan.
        Jeesus sanoi: "TULKAA minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut..."

        SIIS TULKAA,, eikä niin, että kantakaa vauvanne väkisin!!!

        On tainnut trollin usko ja tietämys lahota:

        "Ei se sinun vesijumalasi mitään uskoa lahoita"

        Mikseihän tuo sairas trolli osaa edes kirjoittaa??? Mikä on thdään???

        Jeesuksen luo tulemisesta on tässä hyvä kohta:

        "EI KUKAAN voi tulla minun luokseni, ELLEI Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Jumala vetää evankeliumin Sanan kautta ihmistä luokseen. Ja kasteessa pääsemme Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta osalliseksi. Jeesuksen luo viedään sellainen, joka ei itse sinne pääse. Näin toimittiin Raamatussakin.

        On tainnut tuon lahopään usko olla jo aika heikolla kun pitää vesijumalaa huutaa avuksi!

        Kaiken kukkuraksi tuo trolli sanoi kertovansa MITEN ihminen Jeesuksen luo pääsee, MUTTA EI KERTONUTKAAN vaan siteerasi kohdan jossa Jeesus KEHOTTI tulemaan luokseen. Hänellä jäi kertomatta se, MITEN sinne tullaan. Hih, ei tuo pelle sitä tiedä!! :D No, minä voin auttaa tuota säälittävää märisijää:

        Jeesuksen luo tullaan uskon ja kasteen kautta:

        "Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista"

        " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva"

        Siinäpä se tuli kerrottua. Toivottavasti kuuntelee viisaampiaan eikä sitä vesijumalaansa!


      • tststststststst
        thdään kirjoitti:

        Mikseihän tuo sairas trolli osaa edes kirjoittaa??? Mikä on thdään???

        Jeesuksen luo tulemisesta on tässä hyvä kohta:

        "EI KUKAAN voi tulla minun luokseni, ELLEI Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Jumala vetää evankeliumin Sanan kautta ihmistä luokseen. Ja kasteessa pääsemme Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta osalliseksi. Jeesuksen luo viedään sellainen, joka ei itse sinne pääse. Näin toimittiin Raamatussakin.

        On tainnut tuon lahopään usko olla jo aika heikolla kun pitää vesijumalaa huutaa avuksi!

        Kaiken kukkuraksi tuo trolli sanoi kertovansa MITEN ihminen Jeesuksen luo pääsee, MUTTA EI KERTONUTKAAN vaan siteerasi kohdan jossa Jeesus KEHOTTI tulemaan luokseen. Hänellä jäi kertomatta se, MITEN sinne tullaan. Hih, ei tuo pelle sitä tiedä!! :D No, minä voin auttaa tuota säälittävää märisijää:

        Jeesuksen luo tullaan uskon ja kasteen kautta:

        "Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista"

        " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva"

        Siinäpä se tuli kerrottua. Toivottavasti kuuntelee viisaampiaan eikä sitä vesijumalaansa!

        "Hänellä jäi kertomatta se, MITEN sinne tullaan. Hih, ei tuo pelle sitä tiedä!"

        Sinäpä sen tiivistit.


      • persuasioita
        thdään kirjoitti:

        Mikseihän tuo sairas trolli osaa edes kirjoittaa??? Mikä on thdään???

        Jeesuksen luo tulemisesta on tässä hyvä kohta:

        "EI KUKAAN voi tulla minun luokseni, ELLEI Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Jumala vetää evankeliumin Sanan kautta ihmistä luokseen. Ja kasteessa pääsemme Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta osalliseksi. Jeesuksen luo viedään sellainen, joka ei itse sinne pääse. Näin toimittiin Raamatussakin.

        On tainnut tuon lahopään usko olla jo aika heikolla kun pitää vesijumalaa huutaa avuksi!

        Kaiken kukkuraksi tuo trolli sanoi kertovansa MITEN ihminen Jeesuksen luo pääsee, MUTTA EI KERTONUTKAAN vaan siteerasi kohdan jossa Jeesus KEHOTTI tulemaan luokseen. Hänellä jäi kertomatta se, MITEN sinne tullaan. Hih, ei tuo pelle sitä tiedä!! :D No, minä voin auttaa tuota säälittävää märisijää:

        Jeesuksen luo tullaan uskon ja kasteen kautta:

        "Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista"

        " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva"

        Siinäpä se tuli kerrottua. Toivottavasti kuuntelee viisaampiaan eikä sitä vesijumalaansa!

        "EI KUKAAN voi tulla minun luokseni, ELLEI Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Pitäisiköhän tuohon lisätä, että " myös sillä tavalla, että vanhemmat yrittävät työntää vauvansa ahtaan portin läpi?"


      • thdään
        persuasioita kirjoitti:

        "EI KUKAAN voi tulla minun luokseni, ELLEI Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Pitäisiköhän tuohon lisätä, että " myös sillä tavalla, että vanhemmat yrittävät työntää vauvansa ahtaan portin läpi?"

        Ei tarvitse lisätä mitään Raamatun Sanaan. Mutta kova hinku uudestikastajilla tuntuu olevan sitä tehdä. Kukaan ei voi tulla Jumalan luo ellei Jumala vedä.


    • kastehoopoudesta

      vauvan kasteella ei ole minkäänlaista merkitystä kohteelle.

      pappi saa nisua ja verottaja uuden jäsenen, mitään muuta ei tapahdu siinä taikaseremoniassa.

      koko touhu on naurettavaa pelleilyä vakavalla asialla. ja tuohon miljoonat suomalaisetkin uskovat, aikuisetkin ihmiset vaikka eivät muuten tiedä höykäsen pöläystä evankeliumin olemuksesta.

      voi mikä pimeyden määrä.

      tänäkin juhannuksena ne miljoonat kirjmon kastetut retuaa rällää ja huoraa sen kun kerkiää ja ovat mukamas Jeesuksen seuraajia ja todistajia huh, mitä he todistavat, vain sen, että heissä ei ole pienintäkään merkkiä Raamatunmukaisesta uskovasta.

      • käkätikääk

        Vauvan kasteella on se merkitys, minkä Raamattu kasteelle antaa. Ikä ei siihen vaikuta.

        Uudestikasteella ei ole mtään merkitystä kohteelle vaan siinä vain lahkoseät kerää rahaa ja valtaa ja se lienee perimmäinen syy näille ukasteille. Ei nuo lahkolaiset tajua hölkäsen pöläystä evankeliumista. Voi pimeyden määrä.

        Tuskimpa ne Jeesuksen seuraajat retuaa ja huoraa vaan ihan muut... Suomessahan on paljon Jeesuksen oiksi kastettuja mutta ilman Häntä eläviä, jolloin ovat kadotuksen tielllä.

        Noissa kääkn kirjoituksissa en näe pienintkäkään merkkiä Raamatunnmukaisesta uskovasa aan kaikki Raamatun perusasiat kielletään.


      • eiomenakauasputoa
        käkätikääk kirjoitti:

        Vauvan kasteella on se merkitys, minkä Raamattu kasteelle antaa. Ikä ei siihen vaikuta.

        Uudestikasteella ei ole mtään merkitystä kohteelle vaan siinä vain lahkoseät kerää rahaa ja valtaa ja se lienee perimmäinen syy näille ukasteille. Ei nuo lahkolaiset tajua hölkäsen pöläystä evankeliumista. Voi pimeyden määrä.

        Tuskimpa ne Jeesuksen seuraajat retuaa ja huoraa vaan ihan muut... Suomessahan on paljon Jeesuksen oiksi kastettuja mutta ilman Häntä eläviä, jolloin ovat kadotuksen tielllä.

        Noissa kääkn kirjoituksissa en näe pienintkäkään merkkiä Raamatunnmukaisesta uskovasa aan kaikki Raamatun perusasiat kielletään.

        Sanopa muuta. Lisäksi Kristuksen asettama kaste on tuolle vanhukselle vain "taikaseremonia" joten jokainen voi tehä johtopäätökset hänen "uskostaan". Onneksi hän silti myöntää Jeesuksen olevan vakava asia!


    • taivastaeinäkyvissä

      Hedberin porukka todistaa väkevästi ainoasta asiastaan eli vauvan kasteesta.

      mitään muuta heillä ei ole.

      • sitäeinäkyvissäkääkällä

        Ei taida Hedberin porukkaa tällä olla vaan parhamit täällä todistaa uudestikastesymboliuskosaan Ei niillä mitään oikeaa usko ole. Uskoa korkeintaan uudestiaksteeseen. Jeesustahan kaikki ei edes pidä Jumalana!

        Sillä ei ole väliä onko kastettu vauvana vai aukisena kunhan on kastettu ja uskossa Jeesukseen.


      • armoasuurta
        sitäeinäkyvissäkääkällä kirjoitti:

        Ei taida Hedberin porukkaa tällä olla vaan parhamit täällä todistaa uudestikastesymboliuskosaan Ei niillä mitään oikeaa usko ole. Uskoa korkeintaan uudestiaksteeseen. Jeesustahan kaikki ei edes pidä Jumalana!

        Sillä ei ole väliä onko kastettu vauvana vai aukisena kunhan on kastettu ja uskossa Jeesukseen.

        Ei täällä vauvan kasteesta puhu muut kuin nuo kasteenuusijat. Kristityt puhuvat kasteesta kuten Raamattukin. Mitään tarkentavia termejä siihen ei tarvita.


      • näinonjapysyy
        armoasuurta kirjoitti:

        Ei täällä vauvan kasteesta puhu muut kuin nuo kasteenuusijat. Kristityt puhuvat kasteesta kuten Raamattukin. Mitään tarkentavia termejä siihen ei tarvita.

        Raamatussa ei ollutkaan vielä ainuttakaan luterilaista ei sleytä eikä körttejä lestoista puhumattakaan.

        silloin oli käytössä vain uskoontulleen kastaminen ei mitään muuta sekottajaa ollut omia sekotuksiaan tarjoamassa, kuten on nyt asia.

        siksi ei tarvittu tarkentavia termejä, mutta n yt tarvitaan ja todella Isolla kirjaimella ja terveellä julistuksella.

        joka USKOO ja kastetaan, se lainen pelastuu , oikean opinjärjestyksen puolesta.


      • yksikasteriittää
        näinonjapysyy kirjoitti:

        Raamatussa ei ollutkaan vielä ainuttakaan luterilaista ei sleytä eikä körttejä lestoista puhumattakaan.

        silloin oli käytössä vain uskoontulleen kastaminen ei mitään muuta sekottajaa ollut omia sekotuksiaan tarjoamassa, kuten on nyt asia.

        siksi ei tarvittu tarkentavia termejä, mutta n yt tarvitaan ja todella Isolla kirjaimella ja terveellä julistuksella.

        joka USKOO ja kastetaan, se lainen pelastuu , oikean opinjärjestyksen puolesta.

        Raamatussa ei ollut ainuttaakaan baptistia ja hellaria tai vapaakirkkolaista tai uudestikastajaa.

        Mistään "uskoon tulleen kasteista" ei Raamattu puhu, eikä koko termiä ole Raamatussa. Siksi ei tarvi mitään lisätermejä tuo kaste. Kaste on kaste. Jeesus ei käskenyt erikseen kastaa uskoontulleita tai uskovia.

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mikä tarkoittaa sitä että pelastukseen tarvitaan usko ja kaste. Konjunktio "ja" ei kuvaa aikaa. Toisaalla Jeesus käskee tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla.


      • uudestiakste
        sitäeinäkyvissäkääkällä kirjoitti:

        Ei taida Hedberin porukkaa tällä olla vaan parhamit täällä todistaa uudestikastesymboliuskosaan Ei niillä mitään oikeaa usko ole. Uskoa korkeintaan uudestiaksteeseen. Jeesustahan kaikki ei edes pidä Jumalana!

        Sillä ei ole väliä onko kastettu vauvana vai aukisena kunhan on kastettu ja uskossa Jeesukseen.

        Sitkeästi tuo lukihäiriöinen riehuu täällä . Kuluukohan hänen juhannuksensa palstalla päivystämiseen?
        "vai aukisena"
        " korkeintaan uudestiaksteeseen "


      • thdään
        uudestiakste kirjoitti:

        Sitkeästi tuo lukihäiriöinen riehuu täällä . Kuluukohan hänen juhannuksensa palstalla päivystämiseen?
        "vai aukisena"
        " korkeintaan uudestiaksteeseen "

        Sitkeästi tuo sairas uudestikastajatrolli märisee täällä.Toivottavasti ei koko kjuhannusta täällä sentään vietä

        "thdään"
        "niskelenkki"
        "mormoonit"
        "satu-olento"

        Milloin tuo pelle opettelee oikeinkirjoitusta???


      • drbdfhdfhds
        uudestiakste kirjoitti:

        Sitkeästi tuo lukihäiriöinen riehuu täällä . Kuluukohan hänen juhannuksensa palstalla päivystämiseen?
        "vai aukisena"
        " korkeintaan uudestiaksteeseen "

        Ei lukihäiriöille mitään voi, mutta kun sillä sillä on selviä asiavirheitä, joita se toistaa vuodesta toiseen vaikka hänelle ovat viisaammat selittäneet missä hän menee pieleen. "kastamalla ja opettamalla". Pöh.


      • omenaeikauasputoa
        drbdfhdfhds kirjoitti:

        Ei lukihäiriöille mitään voi, mutta kun sillä sillä on selviä asiavirheitä, joita se toistaa vuodesta toiseen vaikka hänelle ovat viisaammat selittäneet missä hän menee pieleen. "kastamalla ja opettamalla". Pöh.

        Totta! Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tekee asiavirheitä koko ajan! Tuossakin ylempänä hän halusi muuttaa Raamattua, mikä on tyypillistä hänelle. Onneksi täällä viisammat ovat häntä opastaneet Raamatun jakeiden kanssa.

        Jeesus käski tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kristityn vastaus tähän on "yes, sir!". Uudestikastajan vastaus: "pöh". Kertoo kaiken.


      • tstststststs
        omenaeikauasputoa kirjoitti:

        Totta! Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tekee asiavirheitä koko ajan! Tuossakin ylempänä hän halusi muuttaa Raamattua, mikä on tyypillistä hänelle. Onneksi täällä viisammat ovat häntä opastaneet Raamatun jakeiden kanssa.

        Jeesus käski tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla. Kristityn vastaus tähän on "yes, sir!". Uudestikastajan vastaus: "pöh". Kertoo kaiken.

        "Toivottavasti ei koko juhannusta täällä sentään vietä"

        Niinpä! Joulun pyhät hän päivysti täällä ja koko ajan

        Minusta tup pöh kuvaa aika hyvin tosiaan ukastajien asennetta Jeesuksen ohjeisiin. No, se on heidän tyylinsä.


    • näinonjapysyy

      Raamattua on hieno lukea kun lutteri oli vielä pois pelistä paaveineen ja jesuiittoineen, samoin kaikki kirkon hörhöharhat kastekirjoineen ja naurettavine selityksineen!

      Että pitää olla ihmispolon yksinkertainen taavi kun jaksaa uudestikasteesta jankata vuosikaudet, vaikka mitään sellaista ei ole olemassakaan, on vain uskoontulleen kaste joka esimerkki näkyy vain ja ainoastaan Apostolien antamasta esimerkistä, he sentään tajusivat mitä Jeesus opasti, eikä ketään kastettu ilman että oma usko ensin tuli ilmi ja esiin.

      Jeesus itse antoi mallin, jonka sekin nämä kirkonkiillottajat vääntävät kaikelle mahdolliselle mutkalle.
      koko kirkko on läpimätä, mutta se ei haittaa mitään näille jotka ovat myyneet itsensä sen puolustamiselle ja lutterin hörhöopeille vauvojen uskoista ja vesien ihmevoimista joista Raamattu ei tiedä mitään.
      Varmaan jo Paavalin aikana tämä kastekolmikko olisi neuvonut häntä ja vänkännyt vauvojen uskoista ja kastamisista, hätäkasteestakin he olisivat Paavalia neuvoneet ja kehottaneet ilkkuen tekemään parannusta Jeesuksen seuraamisesta!

      • käkätikääk

        Raamattu oin hieno kirja niin kauan kuin nup parhamit ja baltasaret sun muut pysytteli pois vankäämästä ja Raamatun kasteoppia muuttamasta

        Pitää olla tosiaan yksinkertainen kun jaksaa jostakin uudestikasteesta vänkätä kun Raamatussa kastetiin vain kerran ja yksi kaste riittää, eikä mistään uudestikasteesta puhuta mstään. Kasteelle annetaan selvä merkitys mutta se kielletään kokonaan.

        Jeesus ei itse saanut kristillistä kastetta vaan Johanneksen kasteen joka on kai esimerkkinä noille lahkokellarin pelleille kun ne ei tieidä että Jeesus asetti uuden liiton kasteen joka on eri kuin Johanneksen kaste. Mutta ei se noitai haittaa tuokin saastainen kääkkä on myynyt itsensä noille saduille jossa pelastutaan ilman uskoa ja ihminen on synnitön ja ties mitä kaikkea mistä Raamattu ei tunne ei pätkääkään!!

        Kyllä pitää paljon noiden sananselitteäjiä korjailla Jeesusta ja Paavalija ja Pietari että savat oman oppinsa sopimaan Raamatuun. Varvaam voisivat kertoa Jeesukselle ettei niitä opetuslapsia pitänytkään tehdä kastamalla ja opettamalla haha sitähän tuo kääkän määkiminen on!

        Vesien ihmevoimiasta ne puhuu mutta eivät usko sitä kun Raamattu opettaa että vesi pelastaa kasteena vaan kaiken keinoin koitetaank iletää selvä Raamatun sana

        Eikä missään löydy apostolien esimeerkkiä pitää vauvoille siunaustilaisuuksia mutta se ei noita lahkokellarin pellejä paljon hetkauta!


    • eihyvänenaika

      Mutta on tästä kastekolmikosta kuitenkin vielä toivoa, kunhan kasvavat aikuiseksi ja tulevat omakohtaiseen uskoon, silloin heidänkin silmänsä avautuvat kuin kissanpojalla, ja löytävät ruokakupin ihan itse, ilman lutterin oppaita.

      Nyt he jankuttavat mm," Se on Jumalan teko että uskotte Häneen jne "!

      edes tuota kohtaa he eivät ole oppineet oikein lukemaan, no ei tietenkään kun isätkään eivät ole oppineen vielä viidessäsadassa vuodessa, Jukolan veljeksetkin oppivat tavaamaan lyhyemmässä ajassa sentään.

      • eihyänenaikatuotakääkkää

        Tuollakin isstaalla kääkkällä saataaa olla toivoa jos tulee uskoon ja ottaa Jumalan Sanan todesta eikä koko ajan väännä ja käännä sitä sitten parhamin suuntaan.

        Niin, eikä tuo kääkkä usko että usko on Jumalan tekoka ja lahja vaan ihan ihmisen päätös ja tuotakaan kohtaa se ei lue vaan heitäää sen sinne kastealtaan pohjalle. Mutta se että kaste pelastaa mikä sanotaan suoraa ei kepaa noilla viisisataa vuotta täällä pelleille kastealtaan kiillottajille kun Jumlaan Sana ei kelpaa niin se ei kelpaa. Noiden lahkojen historia on lyhyt kun vertaa Kristuksen seurakuntaan


    • jetj

      Se on ihan sama montako pulloa viinaa tuo saastainen kääkkä hakee kun Jumlaan Sanassa ei ole uudestikastetta vaan yksi kaste ja Kristuksen lähetyskäksy jonka mukaan mennään mutta ei se kelpaa noille leikkiuskoville

    • hwrqq

      Pitää toivoa että kääkkä tulisi uskoon ja näkemään totuuden etikä turvautuisi noidin synnittömyysoppeihin joita ei Raamattu tunne

    • jeztj

      Onneksi on Raamatun selvä sana eikä tarvi noiden uudestikastekiihkoilioiden huuhaasatuja paljon kuunnella kun Jumalan ilmoitus on selvä kasteen kohdalla. Sehän sanoo että kaste pelastaa, hui! eipä kelpaa tuo kastealtaankiillottajille. Nuokin kaiken maailman parhamit yrittää vaan saada ihmisiä pois Jeesuksen luota kun opetetaan että ei me mitään syntiisä olla ihan ilman Jeesuta mennnään hyi olkoon mitä oppia!

    • eihyvääpäivää

      Miten nuo parhamin sodomialeikit voi olla rakkaampia noille pelleille eikä Jeesuken opetus kiinnosta?

    • geqg

      Pitää olla ihmisen hölmö jos ei näe ettei yhtään ihmistä kastettu Suomen rajojen sisäpuolella, Miksi apostolien esimerkki tuossa asiassa kelpaa`?

    • j4tj

      Mies se on kun apostolit ei totettu noiden kasteallashuuhaariikkine mukaan Jeesusta niin ajatteleeko ne ettei niidenkään tarvi totella?

    • hähhw

      Miksi apostolien esimerkki siitä ettei edes alle 12 vuotiaita lapsia kastettu kelpaa? Apostolithan kastoi vain aikuisia eikö tämä kelpaa vai miksi batasaaren selitykset on muka parempia hän?

    • gwg

      Jeesus antoi mallin kävellä vetten päällä mutte miksei yksikään kastealtaankiillottaja kävele vetten päällä eikö Jeesuksen esimerkki kelpaa?

    • hähmitäeikuulu

      Miksei ukastajat ota Johannekselta kasteta kuten Jeesus, missä on Jeesuksen mallin seuraaminen häh?

    • siisvoihyvääpäivää

      Miksei se Raamattu puhu misätän uskoontulleitten kasteesta kun nuo kastealtaan kiillottjat siitä höpisee kai rahanahneiden setien takia Jeesus ei moisesta puhut

      • päiväävaan

        Menisit kirjoitustaidon kurssille, etkä nolaisi itseäsi täällä. Tuollainen sekoilu ei anna oikein hyvää kuvaa itsestäsi.


      • hyvvääpäeivöö
        päiväävaan kirjoitti:

        Menisit kirjoitustaidon kurssille, etkä nolaisi itseäsi täällä. Tuollainen sekoilu ei anna oikein hyvää kuvaa itsestäsi.

        Suosittelen ihan samaa sinulle, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa! Oppisit edes käyttämään väliviivaa oikein!


    • sairasta

      Siis tuokin kaljaa kittaava vanha kääkkä on myynyt ittensä noille ukastajien opeille ei Raamattu niitä tunne pätkän vertaa. Tuo koko parhamin poppoo on niin läpimätä kuin olla ja voi ja sedät istuu linnassa milloin mistäkin syystä. Ja keräävät rahaa noilla omilla opeillaan, niin sairasta!

    • gwwr

      Niin ja uuuuu vedessä on kuulemma taikaa noiden parhamilaisten mielestä. Siis taikaan kaikki perustuu siis Jumalan sana hylätään ja taikaa vaan tilalle ja taikavedet on tietysti niitä mitä se kääkkä sieltä virosta kantaa ja sedät sulkee silmänsä ei hyvää päivää mitä saastaa koko poppoo

    • wrh

      Varmaan noiden parhamin hörhöoppien kannattjien pitäis tehdä uus Raamatun käännös niin ku jotku on jo tehnykin jossa JEesuksen jumaluus kielletään. Sittenvain muuttamaan opetuksia kasteesta ja tilelle vaan ihmevesiä e hyvää päivää noita selittelijöitä! Ja vauvan uskoa vastustetaan aikkei yhtään Raamatun kohtaa oteta tueksi ja sitten kehitellään uusia pelastusreittjä ei hyvää päiää. No Jeesus ei kelpaa noille parhameille

    • kqhq

      Pitäiskö noiden kastealtaankiillottajien ruveta vain opettamaan ettei mitään JEesusta tarvita ehkä niin on heille parempi.

      • sanopamuuta

        Jeesus saoi että uskova kastetu pelastuu mutta noiden mukaan voi pelasua ilman uskoa ja kastettakin, ihan vaan kun on oikein hyvä ihminne. Siinäpä sitä on tietä kerrakseen. Apostoleille olis kauhistus tuomonen opetus.


    • geqg

      Aina yksi parhami Jeesuksen voittaa vain miten se meni noilla luulouskovilla?

    • uudestikasteelle

      Juhannuksen kunniaksi voi mennä uudestikasteelle ja siitä löytyy lisää vinkkejä tuolta:

      http://www.Jeesus-on-Herra.com/kaste/

      Huomenna mennään uudestikasteelle, uudestikasteelle, uudestikasteelle...

    • huutakeelissee

      oho ihan samanlainen kuhina syntyi kun pitkällä kepillä sohaisin ampiaispesää pihanperällä !!
      siellähän olikin kokonainen kastekiihkoarmeija räpätyksestä päätellen, olisko ihan kolmen polven porukka heiluttamassa kastekirjaa ja huutamassa kuin muinoin Paavalin puheen päälle !

      " ja he huusivat mitä kukin noin kolme hetkeä...suuri on Efesolaisten Artemis ", eikä monikaan tiennyt miksi oli tullut huutamaan joukon jatkoksi hehe. !

      • hehehih

        Oho tuo uudestikastekiivalilija ei olekaan vielä lähtenyt juhannuksen viettoon vaan jatkaa ulinaansa. Pitäskö setien kasteopetuksen nyt korvata Raamattu hehe?

        Se on vähän kun yksi kristitty sanoo että yksi kaste riitää hänelle niin on heti viisi uudestiakstajaa hyökkäämässä kimppuun. hehe


    • suurionkastekiihko

      vauvatuskoo- porukan tekstejä lukiessa tulee mieleen, että siellä on nautittu muutakin kuin kirkollista suosiota hehe !!

      joko on katkismuskin hukassa tai ainakin laiturin nokassa hoohoo.

      kirjoitusvireitäkin on kuin rottia kaatopaikalla.

      • jågw

        voipelasyuailmansukoakin -setien tektejä kahtoessaan tuntuu että on alpitettu juhannhus jo kenties siellä virossa mistä kääkkä juomansa hakee. Ei kamala mikä saastanen kastekiihkoinen kääkkä!


    • kirjoitusvireitäkin

      Paljonkkohan seädät maksaa kääkälle kun se täällä hirnuu heheh eiku kiillottamaan sitä allasta jos sinne joku tippuis uudestaan

    • jospasesiitä

      oho jopas on todella alamittaista porukkaa niin käytöstavoiltaan kuin teksteiltäänkin!

      noo, odotellaan aikuisuuden ja terveen opin saapumista sinne osastolle.

      • g34

        Papan aikuiseksi kasvamista odotellaan edelleen. Sen saastaset käytöstavat tietää kaikki


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe