Irtisanoutuminen kamalasta työstä?!

Kärsivähoitsu

Moi. Tarvitsen neuvoa.
Olen lähihoitaja joka on työskennellyt ihanassa työpaikassa sijaisena jo vuosia.
Nyt etsin kesätyöksi vähän haastavampaa ja enemmän toimenpiteitä sisältävää työtä ja löysinkin.
Ajattelin että sijaistaisin kesän osastolla ja syksyllä palaisin samaan vanhaan työpaikkaan.
Sain kesätyöt osastolta ja sopimus kirjoitettiin elokuun loppuun saakka. Määräaikainen sijainen siis.
Opin työt nopeasti, ja potilaat ovat ihania.
Saan myös tehdä paljon asioita.
Nyt kuitenkin pari viikkoa siellä työskenneltyäni joudun myöntämään itselleni etten tykkää siellä olla.. ei johdu työtehtävistä eikä potilaista.
Ilmapiiri on huono, tunnen itseni todella ulkopuoliseksi, esimies on ilkeä minua kohtaan. Joka päivä mietin vain että kumpa huomenna ei tarvitsisi mennä sinne töihin ja päivät matelee hitaasti.
Tänäänkin jouduin lukittautumaan vessaan itkemään kun olin käynyt esimiehelle viemässä yhden päivän (eli vaan yhen päivän oon poissa!!!!) sairaslomatodistuksen ja hän käyttäytyi todella ilkeästi ja kun selitin miksi sain päivän sairasloman (selkä paskana) ja kun en antanut periksi että tulisin silti saikullani töihin, loppujen lopuksi hän vain tuhahti ja ei vastannut mitään, kääntyi tietokoneellensa. Poistuin hänen huoneestaan ihan kysymysmerkkinä..
Teen edelleen välillä sijaisuuksia vanhassa työpaikassani ja iloitsen aina kun tiedän että mulla on työvuoro siellä ja että nään kaikki työkaverit ja potilaat.. sinne on niin mukava mennä. Ja se pomo ihan loistava..

Juttu olisi nyt tämmöinen että sieltä saisin ihan jokapäiväistä työtä niinkuin olen pari vuottakin saanut ennen tätä kesätyötäni.
Haluaisin takaisin vanhaan työpaikkaani ja lähteä kesätyöpaikasta, mutta pystynkö irtisanomaan itseni kun olen vain muutaman kuukauden töissä..
Esimiehelleni en haluaisi asiasta jutella, suuttuu varmaan entisestään.. hänen pomolleen ehkä uskaltaisinkin, joka siis minut myös haastatteli työhön ja teki sopparin..
Mitä mun kannattaa tehdä? Miten saan sopimuksen purettua? Vai joudunko kärvistelemään kesän tuolla..

13

3161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärsivähoitsu

Niin ja unohtui mainita.. myös muut työkaverit ovat ilkeähköjä (ei kaikki myös niitä ihania löytyy) ja syrjivät meitä sijaisia.. en tykkää yhtään olla siellä :(

• EiKannata__

Älä tee minkäänlaisia sijaisuuksia (minkään alan) äläkä lyhytaikaista määräaikaisuuksia ellet ole ansiosidonnaisella ja tarvitset sen takia jonkun lyhyen pätkän tai olet vielä nuori ja asut vanhempiesi luona.

Joka kerta kun haet töitä sinulta kysytään, että miksi et ole saanut muuta kuin lyhytaikaista pätkätyötä ja sijaisuuksia ja annetaan ymmärtää, että syy on yksinomaan sinussa, että sinä se vasta huono olet kun et ole saanut kuin sijaisuuksia tai lyhytaikaista pätkää. Lisäksi palkkasi on huonompi etkä pysty elämään etkä suunnittelemaan elämääsi pidemmälle. Et saa minkäänlaista lainaa mistään mihinkään ikinä ja olet heti taas kohta toimeentulotukiasiakas. Lisäksi tulosi vyörytetään edellisiltä kuukausilta etkä näin ollen voi tuhlata rahojasi vaan aina pitäisi pistää jemmaan jonkun verran. Ennen pitkää olet velkaantunut ja se, joka viime kädessä joutuu maksumieheksi toimeentulo yms. tukien muodossa on Kela ja sossu eli veronmaksajat.

Sitten tiedoksi vielä, kannattaa piilomainostaa noita sijaisuuksia ja muutaman kuukauden pätkiä vielä vanhempien luona asuville eikä yksinasuville, perheellisille yms. joiden pitäisi kyetä selviytymään taloudellisesti itsenäisesti, elättänään itsensä ja perheensä.

• Kärsivähoitsu
        EiKannata__ kirjoitti:

Älä tee minkäänlaisia sijaisuuksia (minkään alan) äläkä lyhytaikaista määräaikaisuuksia ellet ole ansiosidonnaisella ja tarvitset sen takia jonkun lyhyen pätkän tai olet vielä nuori ja asut vanhempiesi luona.

Joka kerta kun haet töitä sinulta kysytään, että miksi et ole saanut muuta kuin lyhytaikaista pätkätyötä ja sijaisuuksia ja annetaan ymmärtää, että syy on yksinomaan sinussa, että sinä se vasta huono olet kun et ole saanut kuin sijaisuuksia tai lyhytaikaista pätkää. Lisäksi palkkasi on huonompi etkä pysty elämään etkä suunnittelemaan elämääsi pidemmälle. Et saa minkäänlaista lainaa mistään mihinkään ikinä ja olet heti taas kohta toimeentulotukiasiakas. Lisäksi tulosi vyörytetään edellisiltä kuukausilta etkä näin ollen voi tuhlata rahojasi vaan aina pitäisi pistää jemmaan jonkun verran. Ennen pitkää olet velkaantunut ja se, joka viime kädessä joutuu maksumieheksi toimeentulo yms. tukien muodossa on Kela ja sossu eli veronmaksajat.

Sitten tiedoksi vielä, kannattaa piilomainostaa noita sijaisuuksia ja muutaman kuukauden pätkiä vielä vanhempien luona asuville eikä yksinasuville, perheellisille yms. joiden pitäisi kyetä selviytymään taloudellisesti itsenäisesti, elättänään itsensä ja perheensä.

Ömm saan sijaisena yhtä hyvää palkkaa kuin vakkarina. Lomapäivätkin kerääntyy ja kokemuslisä. :)
        Mulla siis pitkiä sijaisuuksia ollut, tää ”kesätyö” on nyt eka lyhyt sijaisuus kun halusin vaan kokeilla jotain uutta! Joka osoittautui huonoks hommaks sit..
        Toimeentuloasiakas? =D
        Kai tiedät että hoitsupuolelta työt ei tuollain vain lopu.
        Mä kykenen elättämään itteni ja mieheni ja vauvani ja koirani vaikka oon tehny vaan sijaisuutta. Ja kerinny viettää lomaa jne! ;)

Kysymys kuulukin nyt näin että miten pääsen eroon kesän työsopparista?! Ja pääsen pois osastolta?
        Voiko määräaikaissijaisuudesta irtisanoutua? Vaikka sopimus on vain pari kk.
        Vai? Koeajasta oon lukenu mut tietääkseni mul ei oo semmosta.. :/
        Sanoin kyllä ennen kun alotin työt tuolla että päivääkään en tuollaisessa työpaikassa ole töitä tehnyt. Mutta tykkäsin työstä ja hommista ja potilaista.
        Ainoo ongelma tässä nyt on ilmapiiri, se että oikeesti löydän itteni vessasta itkemästä, stressaan miten selviydyn sillain etten joudu kohtaamaan esimiestäni ym.
        Stressi on kamala, miten mielytän työkavereita.. kaiken lisäks oon raskaana ja tuollainen stressi ei tosiaan oo hyväks.
        Hormonit voi toki olla osasyy siihen että reagoin näin..
        Mut mun ja vauvan hyvinvoinnin edistämiseks toi työpaikka ei oo hyvä.
        Iltasinkin valitan vaan miehelleni kuinka en vaan tahdo mennä sinne työpaikalle.. ja onnesta hihkuen saavun vanhalle työpaikalle. Sniif.
        AUTTAKAA! :(

• Hankalaa

Mene juttelemaan esimiehes pomolle?

• selllvöä

Voit lähteä.Sanot vaan ettet sopeutunut sinne ja pomo päästää.(itse tein näin).Toinen mahdollisuus että otat saikkua ja lomailet ja lähdet sitten uuteen työhön.

• Kärsivähoitsu

Niin, ajattelin jos vaan käyn sanomassa tälle esimiehen pomolle joka piti mulle joskus keväällä työhaastattelun (jossa kerroin etten päivääkään oo tuolla osastolla töitä tehnyt niin en voi tietää tykkäänkö vaiko en) ettei oo mun juttu ja että mulla ois pidempiaikainen sijaisuus tarjolla muualla..
        Onkohan ok? Mahtavatkohan päästää mut pois? Tää lista mun varmaan tarvii ainakin loppuun tehdä.. saatika jos ei löydä mun tilalle työntekijää nyt kesäksi? Sit ehkä en pääse pois? Äähh vaikeeta :(
        Mut toisaalta, onks se myöskään työnantajalta kauheen fiksua pakolla pitää siellä työntekijää, ei varmaan työntekijän motivaatio ja panos oo kauhean korkea jos pakotettuna joutuu jäämään.
        Pelottaa että tää esimies sanoo mulle taas jotenkin todella ilkeästi kun kuulee tästä, oon tosi itkuherkkä hormoneitten ym takia nyt :D

• etoleorja

Sinähän et ole mikään orja. Voit lähteä ihan milloin itse haluat. Sanot vaan jonain päivänä esimiehelle, että tämä oli nyt tässä ja ja lähdet kotiin, etkä enää palaa. Parempi konsti on kuitenkin se, että yrität sopia työnantajan kanssa määräajan lyhentämisestä eli työsuhteen päättymisestä sovittua aiemmin. Jos työnantaja on haluton sopimaan, niin purat sopimuksesi eli lähdet saman tien.

• Kärsivähoitsu

Voiko sen noin vain purkaa? Aattelin huomenna mennä juttelemaan pomolle ettei oo mun juttu ja oon saamassa pidempiaikaista työtä. Toivottavasti päästävät mut pois!!!!

• et_ole_kenenkään_orja

Kyllä voi. Mutta kysy ensin pomoltasi, että voisitteko sopia, että määräaikainen työsopimuksesi päättyy esim. 2 viikon päästä, jolloin tilallesi ehditään etsiä uusi työntekijä. Jos se ei käy, niin pura työsopimuksesi eli kerro, että lähdet lopullisesti työvuoron päätyttyä etkä siis enää tule töihin ikinä.

Vaikka purulle ei olekaan ns. laillista syytä, niin et menetä kuin lomarahan, joka on tosi vaatimaton kiky-supistusten takia. Lopputilissä maksetaan lomakorvaus pitämättömistä vuosilomapäivistä. Katso työsopimuksestasi, mitä olet sopinut lopputilin maksupäivästä. Se saattaa olla vasta kunnan seuraavana palkanmaksupäivänä.

• Kärsivähoitsu

Mut eikö oo laitonta tuollain vain lähteä töistä ja olla tulematta? Tai no ei jos en töihin mene niin potkut siitä vaan tulee :D ei mitään muuta kai. Ettei ne haasta mua oikeuteen siitä että oon allekirjottanu olevani töissä elokuun loppuun asti ja sitten ookkaan x)
        Toisaalta huojentavaa kuulla että mulla on mahdollisuuksia päästä pois<3
        Vanhassa ihanassa työpaikassani teen nytkin kokoajan vuoroja, käy raskaaksi tuplavuorot mutta en halua kieltäytyä tuosta ihanasta työpaikasta. Pääsis pois tuolta kamalasta, ihan yks työ riittäis nyt hyvin :D

• voihyvääpäivää

Työnantaja ja työntekijä voivat aivan laillisesti sopia määräajan lyhentämisestä elikkä työsuhteen päättymisestä sovittua aiemmin. Mene puhumaan esimiehesi kanssa.

Jos olet liittynyt liittoon, niin soita jommankumman työpaikan luottamusmiehelle, niin hän kertoo, että määräaikaisen sopimuksen päättymisajan aikaistamisesta sopiminen on ihan laillista ja aika yleistäkin.

• konsu
        Kärsivähoitsu kirjoitti:

Mut eikö oo laitonta tuollain vain lähteä töistä ja olla tulematta? Tai no ei jos en töihin mene niin potkut siitä vaan tulee :D ei mitään muuta kai. Ettei ne haasta mua oikeuteen siitä että oon allekirjottanu olevani töissä elokuun loppuun asti ja sitten ookkaan x)
        Toisaalta huojentavaa kuulla että mulla on mahdollisuuksia päästä pois<3
        Vanhassa ihanassa työpaikassani teen nytkin kokoajan vuoroja, käy raskaaksi tuplavuorot mutta en halua kieltäytyä tuosta ihanasta työpaikasta. Pääsis pois tuolta kamalasta, ihan yks työ riittäis nyt hyvin :D

Kukaan ei sua haasta oikeuteen, jos purat työsopimuksesi. Työsopimuslain mukaan työntekijä on velvollinen korvaamaan työnantajalle tulleen vahingon, jos purkaa työsopimuksensa ilman perustetta. Korvattavaksi voi tulla ne kustannukset, jotka työnantajalle tulee uuden työntekijän etsimisestä. Kysyn vaan, että paljonko maksaa panna ilmoitus nettiin ja vastaan, että ei paljon mitään. Lisäksi työnantajan pitää perustella kustannukset esittämässään laskussa ja kaiken lisäksi työntekijä voi vähentää maksamansa summan seuraavassa veroilmoituksessa.

Pahin seuraus on se, että työttömyyskorvaukseen tulee 90 päivän karenssi lopettamispäivästä lukien, mutta sinähän et ole jäämässä työttömäksi.

Mutta siis noudata saamiasi neuvoja ja mene puhumaan esimiehen kanssa ja esitä loppumisajaksi semmoista, että työnantaja ehtii etsiä uuden työntekijän sinun tilalle.

• Kärsivähoitsu
        konsu kirjoitti:

Kukaan ei sua haasta oikeuteen, jos purat työsopimuksesi. Työsopimuslain mukaan työntekijä on velvollinen korvaamaan työnantajalle tulleen vahingon, jos purkaa työsopimuksensa ilman perustetta. Korvattavaksi voi tulla ne kustannukset, jotka työnantajalle tulee uuden työntekijän etsimisestä. Kysyn vaan, että paljonko maksaa panna ilmoitus nettiin ja vastaan, että ei paljon mitään. Lisäksi työnantajan pitää perustella kustannukset esittämässään laskussa ja kaiken lisäksi työntekijä voi vähentää maksamansa summan seuraavassa veroilmoituksessa.

Pahin seuraus on se, että työttömyyskorvaukseen tulee 90 päivän karenssi lopettamispäivästä lukien, mutta sinähän et ole jäämässä työttömäksi.

Mutta siis noudata saamiasi neuvoja ja mene puhumaan esimiehen kanssa ja esitä loppumisajaksi semmoista, että työnantaja ehtii etsiä uuden työntekijän sinun tilalle.

Juu. Kiitoksia vinkeistä <3 helpotus suuri. Huomenna meen jutulle iik!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe