Yleismittari näyttää akun lepojännitteeksi 13,3V. Miten se voi olla noin paljon (ei ole ollut juuri latauksessa)? Mittarissa on tosin patteri vähissä, mutta eihän se tarvi paristoja jännitteen mittaamiseen, ainoastaan sen verran että saa numerot näkymään ruudulla? Mahtaako vika olla akussa vai mittarissa (uutta paristoa ei ole nyt saatavilla).
Ylijännite akussa?
9
10582
Vastaukset
- Normia
Akku taitaa olla kunnossa ehkä vähän matala jännite, vois olla 14,3 volttia ja kaikki ok. Jos on vaan 12 niin akku on ihan tyhjä.
- Semottismeillä
Ei hitto, ei akku lepotilassa mitään 14,3 V näytä. Täyden akun jännite on 12,72 V.
Latausjännite on väliltä 13,5 - 14,5 V ehjällä laturilla.
Jos juuri on ajanut paljon ja laturi kunnossa voi lepojännite hetkellisesti olla ajon jälkeen 13V pinnassa mutta että jonkin aikaa seisoneen akun jännite olisi 13,3V kuullostas epäuskottavalta varsinkin kun akku on kiinni jatkuvasti ja hävikkiä tapahtuu hiukan kokoajan. Joko tässä on mittari rikki tai sitten joku ylläpitolaturi lataa akkua kokoajan. - Akkuakku
Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.
- Pavariantti
Akkuakku kirjoitti:
Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.
Ainakin nuo halvat digi-yleismittarit vaativat sen 9V pariston, ei näy jännitettä ilman sitä, näyttö jää pimeäksi.
Enkä ihmettelisi vaikka vajaa mittarin patteri aiheuttaisi virheen jännitemittaukseen. Tai sitten vaan mittari on ns. täysin palvellut, eli elektroniikkaromukeräyskamaa ellei patterin vaihto auta virhenäyttöön.
Tarkistusmittaus toisella mittarilla, kuten edellä oikein kerrottiinkin niin luokkaa 12,5 - 12,7 on normaali täyden akun lepojännite. - lihamylly2
Akkuakku kirjoitti:
Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.
Akkuakku
Meillä kävi muutama vuosi sitten köpelösti. Säädin hajosi koska akkuun menevä kaapeli irtosi ja aiheutti sen että säätimeen (tai sen sisään) kohdistui paneeli jännite (17,9 V) joka rikkoi säätimen (jännitekesto vain 15 V). Tätä en huomannut (että säädin rikki) ja kytkin kaapelin takaisin säätimeen. No, tultiin satamaan ja muutama päivä myöhemmin tarkastin ja mittasin akun, mitä hittoa 17,3 V, ja nyt tulee se pontti; tuo sama ikkuna jonka pitäisi olla vihreä olikin valkoinen ! Luulen että ilmiö johtui ylijännitteestä mutta en tiedä varmasti ja siitä että akkunestettä "kiehui" pois. Yritän sanoa että sinulla voi olla sama juttu.
Jos sinulla akku lopettaa toimintansa ja siinä ei ole takuuta niin avaa se piruttain ja katso onko nestepinta liian alhainen. Luultavasti teippi pois ?
Meidän autolle kävi vähän samalla lailla. Akku (7 vuotta), aamulla vaimo meni töihin (pakkasta - 15) ja tuli illalla takaisin ja seuraavana päivänä startti ei inahtanutkaan vaikka auto seissyt lämpimässä tallissa koko yön. Ja tarkistusreikä näytti vihreää.
Nää akkujutut ovat joskus omituisia.
- vm41
Akuissakin voi olla eroavaisuuksia.
Parantaahan sikakin juoksu loppuaan kohden. - Joakim1
Halvoissa yleismittareissa voi olla useamman kymmenyksen virhe 12 V paikkeilla. Tyhjä patteri tuskin auttaa asiaa.
Lepojännite voi olla melko pitkään selvästi yli "normaalin" latauksen jäljiltä, jos mitään käyttöä ei ole. Hopea kalsiumissa normaali täysi voi olla ainakin 12,8 V. Olen mitannut useasti tarkalla mittarilla yli 13 V vuorokausien päästä latauksesta.
Laita muutamaksi minuutiksi ainakin 1 A kuorma ja mittaa uudestaan ilman kuormaa. - Akkuakku
No nyt se on uusilla paristoilla 12,58V. Eli varmaan tuo yleismittarin heikko paristo vaikutti asiaan.
- Reiska2K
Kyllä jotkut akut voivat uinua yli 13V jännitteellä. Minulla oli toissa talvena kahdessa tavallisessa 100Ah :n käyttöakussa 13,3 V kun jätin ne veneeseen ja kun kevättalvella kävin tarkastukäynnillä, niin siellä oli vielä 13,1 V.
Olin ostanut edellisenä keväänä uuden laturin koneeseen ja uuden elktroonisen jännitteen jakajan.
Vanhoilla kamppeilla siellä oli 12,8 V levossa. Akut ovat yhä huippukunnossa, joten ei niille ilmeisesti ole mitään tullut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733