Ylijännite akussa?

Akkuakku

Yleismittari näyttää akun lepojännitteeksi 13,3V. Miten se voi olla noin paljon (ei ole ollut juuri latauksessa)? Mittarissa on tosin patteri vähissä, mutta eihän se tarvi paristoja jännitteen mittaamiseen, ainoastaan sen verran että saa numerot näkymään ruudulla? Mahtaako vika olla akussa vai mittarissa (uutta paristoa ei ole nyt saatavilla).

9

11377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normia

      Akku taitaa olla kunnossa ehkä vähän matala jännite, vois olla 14,3 volttia ja kaikki ok. Jos on vaan 12 niin akku on ihan tyhjä.

      • Semottismeillä

        Ei hitto, ei akku lepotilassa mitään 14,3 V näytä. Täyden akun jännite on 12,72 V.
        Latausjännite on väliltä 13,5 - 14,5 V ehjällä laturilla.
        Jos juuri on ajanut paljon ja laturi kunnossa voi lepojännite hetkellisesti olla ajon jälkeen 13V pinnassa mutta että jonkin aikaa seisoneen akun jännite olisi 13,3V kuullostas epäuskottavalta varsinkin kun akku on kiinni jatkuvasti ja hävikkiä tapahtuu hiukan kokoajan. Joko tässä on mittari rikki tai sitten joku ylläpitolaturi lataa akkua kokoajan.


      • Akkuakku

        Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.


      • Pavariantti
        Akkuakku kirjoitti:

        Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.

        Ainakin nuo halvat digi-yleismittarit vaativat sen 9V pariston, ei näy jännitettä ilman sitä, näyttö jää pimeäksi.
        Enkä ihmettelisi vaikka vajaa mittarin patteri aiheuttaisi virheen jännitemittaukseen. Tai sitten vaan mittari on ns. täysin palvellut, eli elektroniikkaromukeräyskamaa ellei patterin vaihto auta virhenäyttöön.
        Tarkistusmittaus toisella mittarilla, kuten edellä oikein kerrottiinkin niin luokkaa 12,5 - 12,7 on normaali täyden akun lepojännite.


      • lihamylly2
        Akkuakku kirjoitti:

        Joo, jännite mitattu irtiotetusta akusta (eli ei mitään kuormaa) suoraan navoista. Kyseessä on hopea-kalsium akku ja moottorilla ei oltu ajettu ennen mittausta 3 viikkoon. Akussa on sellainen tarkistusreikä jonka pitäisi näyttää vihreätä kun akku on kunnossa. Nyt vihreätä tuskin näkyy. Mitään käynnistysongelmia ei ole kuitenkaan.

        Akkuakku
        Meillä kävi muutama vuosi sitten köpelösti. Säädin hajosi koska akkuun menevä kaapeli irtosi ja aiheutti sen että säätimeen (tai sen sisään) kohdistui paneeli jännite (17,9 V) joka rikkoi säätimen (jännitekesto vain 15 V). Tätä en huomannut (että säädin rikki) ja kytkin kaapelin takaisin säätimeen. No, tultiin satamaan ja muutama päivä myöhemmin tarkastin ja mittasin akun, mitä hittoa 17,3 V, ja nyt tulee se pontti; tuo sama ikkuna jonka pitäisi olla vihreä olikin valkoinen ! Luulen että ilmiö johtui ylijännitteestä mutta en tiedä varmasti ja siitä että akkunestettä "kiehui" pois. Yritän sanoa että sinulla voi olla sama juttu.
        Jos sinulla akku lopettaa toimintansa ja siinä ei ole takuuta niin avaa se piruttain ja katso onko nestepinta liian alhainen. Luultavasti teippi pois ?
        Meidän autolle kävi vähän samalla lailla. Akku (7 vuotta), aamulla vaimo meni töihin (pakkasta - 15) ja tuli illalla takaisin ja seuraavana päivänä startti ei inahtanutkaan vaikka auto seissyt lämpimässä tallissa koko yön. Ja tarkistusreikä näytti vihreää.
        Nää akkujutut ovat joskus omituisia.


    • vm41

      Akuissakin voi olla eroavaisuuksia.
      Parantaahan sikakin juoksu loppuaan kohden.

    • Joakim1

      Halvoissa yleismittareissa voi olla useamman kymmenyksen virhe 12 V paikkeilla. Tyhjä patteri tuskin auttaa asiaa.

      Lepojännite voi olla melko pitkään selvästi yli "normaalin" latauksen jäljiltä, jos mitään käyttöä ei ole. Hopea kalsiumissa normaali täysi voi olla ainakin 12,8 V. Olen mitannut useasti tarkalla mittarilla yli 13 V vuorokausien päästä latauksesta.

      Laita muutamaksi minuutiksi ainakin 1 A kuorma ja mittaa uudestaan ilman kuormaa.

    • Akkuakku

      No nyt se on uusilla paristoilla 12,58V. Eli varmaan tuo yleismittarin heikko paristo vaikutti asiaan.

      • Reiska2K

        Kyllä jotkut akut voivat uinua yli 13V jännitteellä. Minulla oli toissa talvena kahdessa tavallisessa 100Ah :n käyttöakussa 13,3 V kun jätin ne veneeseen ja kun kevättalvella kävin tarkastukäynnillä, niin siellä oli vielä 13,1 V.
        Olin ostanut edellisenä keväänä uuden laturin koneeseen ja uuden elktroonisen jännitteen jakajan.
        Vanhoilla kamppeilla siellä oli 12,8 V levossa. Akut ovat yhä huippukunnossa, joten ei niille ilmeisesti ole mitään tullut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe