Keijunmekon kasvatus ja hoito

Tuleva_Puutarhuri

https://aijaa.com/vAHkKC Olen kasvattanut keijunmekkoa siemenestä ja ne ovat vasta tämän kokoisia... Kylvin joskus maaliskuun alussa muistaakseni. Ehtiikö näistä kasvamaan vielä tuuheita ja kukkivia? Ja kannattaako yhteen ruukkuun laittaa useampi taimi? Miten näitä kannattaa hoitaa? Kiitos jos viitsit auttaa! 😊

5

3849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullunaperennoihin

Hyviä alkujahan nuo ovat. Alku on mekoilla aina hidas, mutta sitten ryöhähtää... Samaan ruukkuun voi laittaa useampia. Kukinta alkanee heinäkuun puoleen väliin mennessä tuon kokoisilla taimilla. Sitä sitten riittääkin pitkälle syksyyn jopa marraskuun alkuun ja mekot vain komistuvat viikko viikolta. Varsinaiset kukat putoavat, mutta verholehdet(?) jäävät ja kukkapohjiin kehittyy siemenkotia etusormen pään kokoisia pallukoita. Ne voi kerätä talteen ja kun liikutellen kuuluu hentoista kilinää, siemenet ovat kypsyneet ja niistä saat ensi kesäksi taas uudet taimet-- yhdessä pallukassa voi olla helposti satakin siementä. Siementen itävyys säilyy muutaman vuoden. Keijunmekko on helppo kasvatettava, mutta yhtä se ei siedä, ei yhtään: seisovaa vettä, eli että sen juuristo jää ylen märäksi. Siis reikä astian pohjaan tai kunnon salaojitus. Talvetuskin voi onnistua.

• Anonyymi

Tarvitseeko siementen olla tummanruskeita/mustia että ne on kypsiä? Miten helposti siemenkodat ottaa itseensä pakkasesta? Kypsyykö siemenet vaikka siemenkotapallerot irrottaa kukasta?

• Tuleva_Puutarhuri

Kiitos todella paljon neuvoista.

• Tuleva_Puutarhuri

Laitoin mustaa multaa kun vaihdoin isompaan ruukkuun, onko se hyvää keijunmekolle?

• hullunaperennoihin

Olen istuttanut kesäkukkamultaan tai tavalliseen puutarhamultaan( Kekkilä, kai mustamultakin). Jos se kovin tiiviin näköistä voisi sora (kukka/hiekoitus) auttaa tai vermikuliitti tai perliitti, jotta kasvualusta olisi suht. ilmava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe