Menkat myöhässä 6kk

Luna254

Elikkäs mulla on ollut viimeisen vuoden aikana vähän ongelmia syömisen kanssa. Bmi on laskenut 16,4:ään, mutten ole mielestäni mitenkään kauhean laiha. Olen kuitenkin alkanut vähän huolestua siitä että menkkoja ei ole näkynyt yli puoleen vuoteen. Tarkoittaako tämä että mulla on osteoporosis? Syön 3 kalsium tablettia päivässä, sillä pelkään juustoja tai muita maito tuotteita. En halua kertoa vanhemmille sillä tiedän heidän olevan jo nyt vähän huolissaan mun syömisistä. He ovat kyselleet mun syömisistä paljon lähiaikoina mutta oon aina kieltänyt kaiken, joten ne varmaan suuttuisi jos yhtäkkiä paljastaisinkin kaiken sen mistä oon valehdellu. Onko kuukautisten loppuminen oikeastaan edes vaarallista? Voinko vain ignoorata sen vai onko tämä vakavaa? :/

4

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anoreksia

      Sun painoindeksi on alipainon puolella ,mutta sä et itse sitä nää koska sulle voi kehittyä anoreksia. Ja siltä toi sun toiminta vaikuttaa. Joten toi sun alipaino pitääkuukautiset pois. Ei kait niillä menkkojen puuttumisessa on haittaa. No älä sit ihmettele jos et tuu saamaan lapsia.

    • Please

      Sä oot alipainon puolella joten siitä se menkkojen puuttuminen varmaan johtuu... Jos sun vanhemmat on kunnollisia ja mukavia ihmisiä niin ei ne suutu jos sulla on sairaus....

    • Anonyymi

      Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.

      Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.

      Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
      Iiris / Syömishäiriöliitto

    • Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.

      Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.

      Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
      Iiris / Syömishäiriöliitto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe