Elikkäs mulla on ollut viimeisen vuoden aikana vähän ongelmia syömisen kanssa. Bmi on laskenut 16,4:ään, mutten ole mielestäni mitenkään kauhean laiha. Olen kuitenkin alkanut vähän huolestua siitä että menkkoja ei ole näkynyt yli puoleen vuoteen. Tarkoittaako tämä että mulla on osteoporosis? Syön 3 kalsium tablettia päivässä, sillä pelkään juustoja tai muita maito tuotteita. En halua kertoa vanhemmille sillä tiedän heidän olevan jo nyt vähän huolissaan mun syömisistä. He ovat kyselleet mun syömisistä paljon lähiaikoina mutta oon aina kieltänyt kaiken, joten ne varmaan suuttuisi jos yhtäkkiä paljastaisinkin kaiken sen mistä oon valehdellu. Onko kuukautisten loppuminen oikeastaan edes vaarallista? Voinko vain ignoorata sen vai onko tämä vakavaa? :/
Menkat myöhässä 6kk
4
1127
Vastaukset
- anoreksia
Sun painoindeksi on alipainon puolella ,mutta sä et itse sitä nää koska sulle voi kehittyä anoreksia. Ja siltä toi sun toiminta vaikuttaa. Joten toi sun alipaino pitääkuukautiset pois. Ei kait niillä menkkojen puuttumisessa on haittaa. No älä sit ihmettele jos et tuu saamaan lapsia.
- Please
Sä oot alipainon puolella joten siitä se menkkojen puuttuminen varmaan johtuu... Jos sun vanhemmat on kunnollisia ja mukavia ihmisiä niin ei ne suutu jos sulla on sairaus....
- Anonyymi
Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.
Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.
Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
Iiris / Syömishäiriöliitto Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.
Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.
Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
Iiris / Syömishäiriöliitto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1244018Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3152063Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481811- 1061740
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21740IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391671Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4431526Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531272Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4431229