Elikkäs mulla on ollut viimeisen vuoden aikana vähän ongelmia syömisen kanssa. Bmi on laskenut 16,4:ään, mutten ole mielestäni mitenkään kauhean laiha. Olen kuitenkin alkanut vähän huolestua siitä että menkkoja ei ole näkynyt yli puoleen vuoteen. Tarkoittaako tämä että mulla on osteoporosis? Syön 3 kalsium tablettia päivässä, sillä pelkään juustoja tai muita maito tuotteita. En halua kertoa vanhemmille sillä tiedän heidän olevan jo nyt vähän huolissaan mun syömisistä. He ovat kyselleet mun syömisistä paljon lähiaikoina mutta oon aina kieltänyt kaiken, joten ne varmaan suuttuisi jos yhtäkkiä paljastaisinkin kaiken sen mistä oon valehdellu. Onko kuukautisten loppuminen oikeastaan edes vaarallista? Voinko vain ignoorata sen vai onko tämä vakavaa? :/
Menkat myöhässä 6kk
4
1153
Vastaukset
- anoreksia
Sun painoindeksi on alipainon puolella ,mutta sä et itse sitä nää koska sulle voi kehittyä anoreksia. Ja siltä toi sun toiminta vaikuttaa. Joten toi sun alipaino pitääkuukautiset pois. Ei kait niillä menkkojen puuttumisessa on haittaa. No älä sit ihmettele jos et tuu saamaan lapsia.
- Please
Sä oot alipainon puolella joten siitä se menkkojen puuttuminen varmaan johtuu... Jos sun vanhemmat on kunnollisia ja mukavia ihmisiä niin ei ne suutu jos sulla on sairaus....
- Anonyymi
Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.
Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.
Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
Iiris / Syömishäiriöliitto Kuukautiskierron häiriöiden tai loppumisen taustalla voivat vaikuttaa monet asiat, myös mainitsemasi painon lasku. Kuukautisten loppumiseen tulee aina suhtautua vakavasti, sillä kyseessä on naisen keholle luontainen toiminto. Kuukautisten poisjäänti syömishäiriön yhteydessä voi vakavimmillaan aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Kuukautisiin liittyvät pulmat ovat yleisiä syömishäiriöön sairastuneilla ja näistä olisi hyvä keskustella läheisen tai ammattilaisen kanssa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos kuukautisten puheeksi ottaminen läheisen tai terkkarin kanssa tuntuu vaikealta, nololta tai pelottavalta, suosittelen aluksi keskustelemaan asiasta esimerkiksi erilaisissa chat- tai puhelinpalveluissa.
Syömishäiriöliitto tarjoaa anonyymeja chat-alustoja sekä tukipuhelimen, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä. Toimintaan osallistuminen ei vaadi diagnoosia, vaan oma kiinnostus tai kysymys esim. syömiseen, liikuntaan tai kehoon riittää. Lisäksi paikallisyhdistyksillä ja SYLI-keskuksilla on paikallisesti järjestettyä vertais- ja tukitoimintaa.
Lisätietoa toiminnasta löytyy https://syomishairioliitto.fi/
Iiris / Syömishäiriöliitto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262316Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee232006Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051414- 761259
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351126Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71038- 641006
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10914- 102857
Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.69850