kukkia kun näin kuivaa.
ollut paljon työtä kastella nurmikkoja ja
17
311
Vastaukset
- fifty
Vedät vaan tekonurmen päälle ja muovikukat ruukkuihin reunoille, kestää koko kesän yhtä tuoreena kastelematta.
Ei ole ollut paljon työtä kastella nurmikkoa, kun ei ole ollut vettä millä kastella nurmikkoa. Nippa nappa saanut tomaatit, kurkut, kasvimaan ja ne kukat pidettyä hengissä. Vaan ne sitten kasvavatkin normikesää paremmin, kun aurinkoa riittää.
- Bengalitikku
Linnuille olen kaatanut vettä: mustarastas, räkätti, kirjosieppo, västäräkki, tiainen ja sinitiainen ovat käyneet juomassa. Välillä harmittaa, kun ne peseytyvät laakeassa vadissa ja sitten vedet ovat "pihalla". Pyllerö hiiri on käynyt myös. En tykkää.
Bengalitikku kirjoitti:
Linnuille olen kaatanut vettä: mustarastas, räkätti, kirjosieppo, västäräkki, tiainen ja sinitiainen ovat käyneet juomassa. Välillä harmittaa, kun ne peseytyvät laakeassa vadissa ja sitten vedet ovat "pihalla". Pyllerö hiiri on käynyt myös. En tykkää.
Tuossa nurmikolla aamuisin mustarastaat etsivät matoja? Niin kuivaa, että liekö madotkaan enää hengissä, ainakaan pintamaassa. Tänä aamuna oikein rotta kipitti viime kesänä tekemieni portaiden alle. Vaikka luonnon ja eläinten ystävä olenkin, rotista en oikein tykkää;(
- RealistiN
entinenmiäs kirjoitti:
Tuossa nurmikolla aamuisin mustarastaat etsivät matoja? Niin kuivaa, että liekö madotkaan enää hengissä, ainakaan pintamaassa. Tänä aamuna oikein rotta kipitti viime kesänä tekemieni portaiden alle. Vaikka luonnon ja eläinten ystävä olenkin, rotista en oikein tykkää;(
Oletko varma että oli rotta? Ojamyyrät ovat kuulemma lähteneet liikkeelle, kun niiden omasta pihasta on vedet loppuneet.
Nyt taitaa olla luontokappaleiden juottaminen paljon tärkeämpää kuin niiden syöttäminen normaali talvena.
Tuolla pihassa pieni sadettaja hiljalleen sadettaa ohutta sumusadetta ympäri vuorokauden kunnes taivas taas alkaa hoitaa hommansa. - kontiainen
RealistiN kirjoitti:
Oletko varma että oli rotta? Ojamyyrät ovat kuulemma lähteneet liikkeelle, kun niiden omasta pihasta on vedet loppuneet.
Nyt taitaa olla luontokappaleiden juottaminen paljon tärkeämpää kuin niiden syöttäminen normaali talvena.
Tuolla pihassa pieni sadettaja hiljalleen sadettaa ohutta sumusadetta ympäri vuorokauden kunnes taivas taas alkaa hoitaa hommansa.Myyrät eivät juuri tule rakennuksiin. Ojamyyrä- nimistä lajia ei ole, on vain ns. peltomyyrä sekä kontiainen. Kontiainen on rauhoitettu eläin. Kun myyrät alkavat tehdä johonkin peltoalueelle käytäviään, tulevat sinne pian näkyville myös ne multakasat ja vaikka itse myyrää ei ollenkaan näkisi, pystyy siitä multakasasta aika luotettavasti päättelemään, onko kyseessä kumpi laji.
- RealistiN
kontiainen kirjoitti:
Myyrät eivät juuri tule rakennuksiin. Ojamyyrä- nimistä lajia ei ole, on vain ns. peltomyyrä sekä kontiainen. Kontiainen on rauhoitettu eläin. Kun myyrät alkavat tehdä johonkin peltoalueelle käytäviään, tulevat sinne pian näkyville myös ne multakasat ja vaikka itse myyrää ei ollenkaan näkisi, pystyy siitä multakasasta aika luotettavasti päättelemään, onko kyseessä kumpi laji.
No joo, ojamyyrä taitaa olla vähän vanha nimi, vesimyyräksi sitä taidetaan nykyään kutsua. Erehdyttävästi muistuttaa rottaa, hännästä kait parhaiten erottaa nopean viuhahtajan, rotallahan se on suomuinen. "Vesimyyrää tavataan kuitenkin myös niityiltä, pelloilta ja puutarhoista" https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesimyyrä
- Bengalitikku
Vesimyyrä kait voi lillua järvessäkin. Syökö lumpeita tai ulpukoita, kenties ölliäisiä siellä?
Unohdin kertoa, että yhtenä päivänä orava jo isohkon poikasen kanssa oli juomassa. Dokattuaan riittävästi poikanen pomppi ja pyöri ja teki kuperkeikkoja nurtsilla. Ilosta? Vai kirpuista? Harmittaa, kun en ottanut videota. - kontiainen
Bengalitikku kirjoitti:
Vesimyyrä kait voi lillua järvessäkin. Syökö lumpeita tai ulpukoita, kenties ölliäisiä siellä?
Unohdin kertoa, että yhtenä päivänä orava jo isohkon poikasen kanssa oli juomassa. Dokattuaan riittävästi poikanen pomppi ja pyöri ja teki kuperkeikkoja nurtsilla. Ilosta? Vai kirpuista? Harmittaa, kun en ottanut videota.Oliko se varmasti ihan vaan vettä se juotava? Olen nimittäin nähnyt sellaistakin, että pikkulinnulle on onnistuttu juottamaan tilkka vanhasta kompassista otettua pirtua. Linnun lento muuttui ihan sekavaksi ryntäilyksi ja päätyi mereen ja kuolemaan, sääli. En ollut tuon hulluuden tekijänä, mutta näkijänä kyllä. Viinanhimo teettää kaikenlaista, siksihän se kompassi avattiin, itse olin tuolloin ehkä kahdeksanvee.
Olen myös pitänyt vesiastiaa pihalla, mutta vain kerran olen nähnyt oravan tapailevan vettä, en ole lintuja nähnyt juomassa vaikka niitä runsaasti täällä oleilee. Teenkö jotain väärin vai ovatko linnut tottuneet saamaan vettä helposti jostain muualta? Lähimpien matalien järvien rannoille tästä on linnuntietä noin 400 metriä, meren rantaan hieman vähemmän. Tuntuisi että juomareissu poikasiaan huoltavalle pikkulinnulle noinkin etäälle vaikka pari kertaa päivässä olisi liikaa aikaa ja voimia vievä ponnistus, mutta miten lienee.
Ymmärtääkseni toisinaan vesimyyräksi kutsuttu otus on rotta, ei varsinaisesti myyrä ensinkään? - miksijankutat
kontiainen kirjoitti:
Oliko se varmasti ihan vaan vettä se juotava? Olen nimittäin nähnyt sellaistakin, että pikkulinnulle on onnistuttu juottamaan tilkka vanhasta kompassista otettua pirtua. Linnun lento muuttui ihan sekavaksi ryntäilyksi ja päätyi mereen ja kuolemaan, sääli. En ollut tuon hulluuden tekijänä, mutta näkijänä kyllä. Viinanhimo teettää kaikenlaista, siksihän se kompassi avattiin, itse olin tuolloin ehkä kahdeksanvee.
Olen myös pitänyt vesiastiaa pihalla, mutta vain kerran olen nähnyt oravan tapailevan vettä, en ole lintuja nähnyt juomassa vaikka niitä runsaasti täällä oleilee. Teenkö jotain väärin vai ovatko linnut tottuneet saamaan vettä helposti jostain muualta? Lähimpien matalien järvien rannoille tästä on linnuntietä noin 400 metriä, meren rantaan hieman vähemmän. Tuntuisi että juomareissu poikasiaan huoltavalle pikkulinnulle noinkin etäälle vaikka pari kertaa päivässä olisi liikaa aikaa ja voimia vievä ponnistus, mutta miten lienee.
Ymmärtääkseni toisinaan vesimyyräksi kutsuttu otus on rotta, ei varsinaisesti myyrä ensinkään?Vesimyyrä
Arvicola amphibius
Lahko: Jyrsijät – Rodentia
Heimo: Myyrät – Cricetidae
Samannäköisiä lajeja: Piisami, Rotta
Koko: Suurin myyrämme (jyrsijälaji, jonka lajinimessä sana myyrä). Kallo n. 4 cm, pää ja ruumis 12–23 cm, häntä 5–14 cm (yli puolet pään ja ruumiin yhteispituudesta), paino 60–280 g (voi olla jopa 320 g).
Yleiskuvaus: Pyöreähkö ruumis, lyhyet jalat. Väri vaihtelee paljon, voi olla harmaahko, punertava, tummanruskea tai miltei musta, vatsapuoli tavallisesti vaaleampi. Pyöreähkö pää ja kuono, pienet silmät, korvat pään sivuilla taaksepäin suuntautuneet. Pitkä, karvainen häntä. Rotan kokoinen mutta yleensä tummempi, ruumis pyöreämpi ja häntä karvaisempi. Paljon piisamia pienempi. En myös kastele nurmikkoa kalliilla kaupungin vedellä - perivät vielä jätevesimaksunkin siitä. Kukat ja tuottavat kasvit vaan kastelen. Nurmikon leikkauksen olen harventanut . Leikkaan ennen ilmoitettua sadetta.
- Bengalitikku
miksijankutat kirjoitti:
Vesimyyrä
Arvicola amphibius
Lahko: Jyrsijät – Rodentia
Heimo: Myyrät – Cricetidae
Samannäköisiä lajeja: Piisami, Rotta
Koko: Suurin myyrämme (jyrsijälaji, jonka lajinimessä sana myyrä). Kallo n. 4 cm, pää ja ruumis 12–23 cm, häntä 5–14 cm (yli puolet pään ja ruumiin yhteispituudesta), paino 60–280 g (voi olla jopa 320 g).
Yleiskuvaus: Pyöreähkö ruumis, lyhyet jalat. Väri vaihtelee paljon, voi olla harmaahko, punertava, tummanruskea tai miltei musta, vatsapuoli tavallisesti vaaleampi. Pyöreähkö pää ja kuono, pienet silmät, korvat pään sivuilla taaksepäin suuntautuneet. Pitkä, karvainen häntä. Rotan kokoinen mutta yleensä tummempi, ruumis pyöreämpi ja häntä karvaisempi. Paljon piisamia pienempi.Tummahkoja ne näkemäni vesimyyrät ovat olleet.
Sitten en mä eläimille voisi alkomahoolia.
Vaahteramäen Eemelissä kanat söivät jotain kirsikkamäskiä ja niiltä meni taju. Virkosivat. Fiktiota?
Mulla on kaksi vesipistettä, mitä täydennän. Perennoja en kastele. Kesäkukille vain himpsasen verran laitan. Kannattaa laittaa kukkapenkin reunaan varjoisaan paikkaan. Olen nähnyt ampiaisenkin käyvän ruukussa juomassa.
Olen kastellut kyllä .
Salaattia, tilliä ja persiljaa, olen nostanut vanhasta kaivosta vettä.
Pihassa, kun sadevesi loppui, olen ottanut hanavettä kukille.
Pari kippoa on vettä ulkona, en tiedä kuka tarvitsee, siinä on. Mutta järvi on tuossa , että luulen, jotta vettä riittää eläimille.
Ihanaa mustarastaan laulua kuuntelin illalla.- enkasteleihanturhaa
En ole kastellut nurmikoita ja muitakaan kasveja, koska aivan turhaa puuhaa. Nurmikko ei kuole vedenpuutteeseen, alkaa kyllä vihertämään heti, kun sataa vettä. Perunaa kasvamassa kasvimaassa ja peruna ei tarvitse vettä muuten kuin keittäessä.
Tosin kokeilussa on "tynnyriperunaa" kolme siemenperunaa kasvamassa autonrenkaissa, niitä olen kastellut 20:1 vesi/virtsaseoksella kerran viikossa. https://aijaa.com/wwtEsh https://aijaa.com/WkGqjq - hytinäx1
Täällä on kastelukielto , jo toinen vuosi perättäin, nurmikoille. Juomavettä ei saa käyttää ollenkaan esim. jalkapallokenttien kasteluun, talon pintojen pesuun tai mihinkään muuhunkaan isompaan kohteeseen. Alkaa olla jo kriittinen tämä kuivuus varsinkin viljelijöille, lihakarja-, maidontuottajille ym.
Paikallislehdessä oli kirjoitus nuorten innovaatio kilpailusta ja voittajana oli nuori mies alle parikymppinen joka oli keksinyt uuden meriveden puhdistajan juomavedeksi. Toivottavasti hän saisi EU:lta, kunnalta ja yrittäjiltä tukea tähän keksintöönsä jotta sitä voisi alkaa käytännössä kokeilemaan. Sillä merivettä täällä kyllä riittäisi... - pesusieniimi
Otin porakaivosta kasteluvettä pensaita varten ensin astioihin ehkä 140 litraa ja sitten laitoin letkun lorottamaan talon lähettyvillä kasvan kahden noin 7 metrisen pihlajan juurelle. Tiedän että pumppu työntää vettä hieman vaille 40 litran minuuttivauhdilla, annoin lorottaa ainakin viisi- kuusi minuuttia. kaikki vesi imeytyi maahan tasan sitä mukaa kuin sitä letkusta tuli, pienintäkään lammikkoa ei ehtinyt syntyä. Ja olen sentään ko. paikalle vienyt vettä aiemminkin tämän kuivan kauden aikana, kyllä on maaperä superkuivaa nyt!
Eilen illalla ylisillä nukutti hyvin kun vesi ropisi peltikattoon. Aamulla uomasin, että laiturin sohvan pehmusteetkin olivat saaneet osansa, no, kesä kastelemansa kuivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2942553- 195954
- 54738
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti119672- 49562
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?14496- 49493
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?52484- 55465
Auto katolleen Huhtalantiellä
Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit11450