Onko omatunto palanut pois?

kolahtaakokellään

Sanokaa minua viisammat joita on varmasti paljon. Onko narsistin omatunto
enää normaaleilla raiteilla, jos provosointi ja pahan levittäminen vahvistuttaa
sielunelämää. Tämä on täysin elämänlakien vastaista ja tuleekin mieleen välillä
asuuko ihmisessä joku toinen henki joka kaappaa omantunnon tuskan ja liottaa
mielen. Voiko tällainen ihminen tuntea Jumalaa, jos viha ja katkeruus täyttää mielen

Sitä mieltä ollaan, ettei narsisti ole tasapainossa itsensä kanssa ja imee hyvää energiaa muista
korvaten sen omalla negatiivisuudella. Kyllä ihmiset ovat erikoisia.

37

1624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahaa.kerrakseen

      Narsisti on pahuuden henkilöitymä maan päällä vailla omaatuntoa niin kuin me sen koemme ja ymmärrämme. Se on luonnonoikku josta kannattaa pysyä todella kaukana.

      • puistattaa

        Ja väittää, että suhteet yläkertaan on kunnossa, todellisuudessa pelkää vanhenemista ja kuolemaa yli kaiken. Suhdetta yläkertaan ei ole , sekin on valetta.


    • Jaa, vaikea tietää kenenkään omastatunnosta tarkalleen, kun ei sen toisen ajatuksia tiedä jos ei hän itse tuo niitä julki. Mutta sellainenkin sanonta on kuultu, että narsistillakin on omatunto, mutta se on käyttämätön.

      Piti hieman kurkistella josko aiheesta jotain löytyisi ja tämmösenkin ajatuksen ny tähän aiheeseen löysin, mikä on kyllä sivullisenkin ymmärettävissä

      "Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto",

      et ns. omastatunnosta viis, kunhan asiat sujuu niinkuin itse tahdon.

      Edelleen jäin miettimään, et tuskin kenenkään omatunto ihan puhdas on, sen olemassaolosta kyllä kielii syyllisyys, et kolkuttaa se varmasti joskus itsekullakin, ehkä narsistillakin, mut narsisti ny osaa kääntää sen syyllisyyden toisen ihmisen kannettavaksi.

      Ihan mielenkiintoinen aihe silloin tällöin pohdittavaksi. Tämmösenkin luin tän aiheen tiimoilta, kun täs aloituksessakin ny otettiin mukaan myös uskonnolinenkin näkökulma.

      http://veikkamattila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235797-kuinka-olet-valehdellut-omalletunnollesi

      Et tietyllä lailla voimme kuitenkin ensijaisesti jonkinlaista totuutta löytää tämänkin aiheen suhteen vain itsestämme, viittaahaan jo nimitys omatunto, johonkin joka ihmisessä joko on tai ei.

      Ehkä on, mutta sen äänen voi sammuttaa. Mut jotain osviittaa kaiketi sen toimivuudesta saa, jos sen äänen kuulee.

      Tämmöstä ny tuli tähän kohtaan.


    • Superego

      Lollolloo! Ei luonnevaurioinen tunne syyllisyyttä tai häpeää ja mikä tuo omatunto on? Normaaleilla ihmisillä yleensä on edes jonkinlainen moraalin taju.

    • joopajust

      Niin, ei narsistilla ole omaatuntoa, hänellä ei ole empatiaa, kaikki ne ovat vain ulkoa opittuja fraaseja, joita hän toistaa. Narsistilla on taito saada toinen syyllistymään kaikesta, ja uskomatonta on myös se, että toinen alkaa oikeasti syyllistymään. Ei narsisti ajattele muuta kuin omaa hyötyään, hän käyttää toista niin kauan kun tästä hyötyy ja sitten hän itse voi mennä eteenpäin, tuntematta mitään empatiaa, vaikka toiselta olisi mennyt kaikki. Vain hän on tärkein.

      • aikatylyä

        Juurikin noin toimivat nämä naimisissa olevat joukkoraiskaaja psykiatrian valeammattilaiset jotka seurailevat täältä netistä valikoimiaan uhreja. Itse ovat eronneet useasti ja hakeneet uusia uhreja kuvitellen kaikkien olevan täällä heitä viihdyttämässä. Rahastus ja uutta uhria etsimään.

        Olihan se hirveätä, kun kohtasivat ihmisen joka ei edes alunperin halunnut heidänlaistensa kanssa kohdata, mutta pakko oli lähteä nettikirjoittajaa seuraamaan ja narsistiksi nimittelemään. Kadehtia ihmisiä joilla on hyvä olla, heitä heidän oli pakkomielle vainota ja omat mielenterveysongelmat tavallaan ventovieraalle tyrkyttää. Voi voi olikohan tarkoitus tehdä itselle uusia potilaita. Aika kävi tylsäksi.

        Mutta juu ei empatiaa, syyllisteään ventovieraita sillä mitä itse on.

        Mitenkään ajattelematta ketään tiettyä parisuhteessaan epäonnistunutta uusia uhreja hakevaa narsistia, niin uuden kohteen pitäisi häntä ymmärtää, mutta uusi kohde pitäisi elää juuri siten miten hän itse on tottunut.

        Eroajat eivät kovin pitkälle hahmota ajatuksiaan, tosiasiassa he olivat se toinen osapuoli joka sekään ei kuunnellut toista. Mutta jos sopassa on lapsia tai muita kolmansia osapuolia joidenka mieli järkyttyy. No noi eroamisien jäljet me kannamme yhteiskunnassamme aika monisyisesti. Itselleni on tullut mieleeni sellainen, että siinä vanhemmat tavallaan antavat esimerkkiä mitenkä sitten lapsien on mahdollista vieläkin lyhyempiä parisuhteita harrastaa ja useampien ihmisten mieli pahoittaa. Eli tavallaan se perusturva, että siitä vastamäestäkin pysyy selviämään on hämärtynyt, kun voi aina pienenkin riidan sattuessa ilmoittaa toisen olevan narsisti joka ei palvellut häntä. Kun menemme aiheessa seuraaviin sukupolviin niin ilmeisesti silloin ei enää ole laisinkaan ihmisiä jotka olisivat lastensa turvana ja esimerkkinä, rikkinäisyys ikäänkuin lisääntyy sukupolvelta seuraavalle mentäessä. Sillä silloinhan on yhä useampia ihmisiä käytetty hetken huvituksena välittämättä seuraamuksista. En ihaile tätä narsistipsykiatriaa, se on mielisairasta.


    • kertomus

      Potifarin vaimosta on selkein narsismia kuvaava.

    • kolahtikovasti

      Narsismi on ristiriidassa hyvän omantunnon kanssa.
      Yleensä kaikki säännöt ovat muita varten.

    • sana

      Meissä kaikissa on sekä hyvä että paha puoli. Ihmisten on opittava toisten tuomitsemisten sijaan keskittymään oman itseensä ja tajuamaan, että samalla kun tuomitsemme toisen olemme tuominneet silloin jo itsemme. Koskaan ei pidä lähteä tekemään mitään johtopäätöksiä toisesta ihmisestä ja leimata häntä myrkylliseksi tai narsistiksi tmv, sillä emme tiedä tarkalleen toisen ihmisen elämästä ja sisimmästä lopulta kuin sen, minkä oma vääristynyt ajatuksemme meille haluaa kertoa. Kaikki narsisti höpötykset täälläkin ovat vain kirjoista ja julkaisuista ulkoa opittuja pakkomielteisiä ajatuksia. Lopulta hajoitatte vaan oman mielenne, perheenne, lähimmäisenne ja ette kykene enää itse kokemaan ja näkemään ja hyväksymään erilaisuutta. Leimakirveenne käy heti, kun ihminen ei ole teidän mieleen tai ette hyväksy häntä sellaisena kuin hän on. Tälläinen narsistipalsta on täydellistä sairautta luova ympäristö, jossa ei tarkoituskaan ole tervehtyä, päästä omista harhoista eroon, vaan jauhaa vuosi tolkulla omaa pahaa oloaan, kantaa kaunaisuutensa jonkun sijaiskärsijän niskaan. Kenellä se niin puhdas omatunto on, että voi täällä kysellä toisen omantunnon perään? Mitä väliä on jonkun toisen synneistä pitää huolta, kun ei omaa syntisäkkiäkään jakseta kantaa.

      • G087

        Millä perusteella syyllistät, että kaikkien täällä kirjoittavien ajatukset ovat vääristyneet? Tieteellisissä tutkimuksissa on tutkittu paljon narsistista luonnehäiriötä. Ihan ympäri maailman. Ja samat piirteet ovat havaittavissa kaikkialla. Ihan kuin yrittäisit korottaa itsesi Jumalaksi.


      • ovmnvkjj

        Mitätöintiä ja väheksymistä par excellanse! Olet tullut väärälle palstalle, koska ryhdyt rajoittamaan toisten sananvapautta. Täällä on tarkoitus keskustella aiheesta narsismi, ei suinkaan tukahduttaa sitä.


      • G087

        En kuvittele itseään Jumalaksi, ei ole sellaisia harhakäsityksiä. Eikö ole hyvä, että täällä kirjoitetaan myös faktaa, ettei mene pelkäksi mutuiluksi. Silloin palsta on pilalla.


      • vuosikymmenienkokemus

        Narsismi jota ei muutama vuosikymmen sitten
        osattu edes tunnistaa.
        Ilmiö on yhtä vanha kuin ihminenkin.
        Tuossa yllä on vuosituhansia vanha kertomuksesta
        Raamatusta narsistin tekemisestä.
        Vain uhri tuntee narsistin hänen tekemistensä
        kautta. Suurin osa ihmisistä ei tiedä näistä
        valheellisista ihmisistä mitään tai he näkevät
        sen hoviväkenä.


      • kieltämättä

        Monesti epäilee jopa itseään.
        Kuitenkin kirjalliset dokumentit
        ovat tallessa, joista voi tarkastaa
        vuosien aikana tapahtuneita asioita.


      • aikatylyä

        Jes ihanaa, että täällä on yksi joka tajuaa. Joku haluaa rahastaa toisten pahalla ololla ja heitä ei siksi auteta. Pitäisi olla joku joka viheltää tämän sairaan toisten syyllistämisleikin poikki. Tällä leikillä on tuhottu useita perheitä ja turhaan, sillä mikään ei ole sen kauniimpaa, kuin perhe joka löytää tiensä ongelmista onneen. Vuosien myrkyn kantaminen sairastuttaa ihmisiä, vaikka kuinka syyttäisi jotakuta muuta kuin itseä narsistiksi, niin se on juurikin toisinpäin. Ongelma ei poistu uusia uhreja hakemalla jos jälkeensä jättää rikki revittyjä uhreja.


      • poiuytrsdfg

        Miksi jonkun sanominen narsistiksi olisi sitä ettei hyväksy toista itsenään, eikö se voi olla yhtälailla sitä että hyväksyy jopa narsistin tai pykopaatin itsenään. Pitkälle vietyä suvaitsevaisuutta jota mä harjoitan erilaisissa ilmiöissä-
        Tätä pointtia ei tunnu täälläkään moni ymmärtävän. Mielestäni he ovat suvaisemattomia jotka pitävät sanaa narsisti tai psykopaatti itsestäänselvästi pilkkana. He eivät pysty katsomaan psykopaattia silmiin ja sanomaan ystävällisesti hänelle: "Mä tunnen sut ja näen sut noita-akkasein enkä mä ole edes paennut !" Mun mielestä toi on suurinta rakkautta ja kunnioitusta psykopaatille äidille.
        Mun mielestä se on syrjintää että pitää sanoja narsista ja psykopaatti pilkkasanoina, koska maailmassa on paljon narsisteja ja psykopaatteja ilmisiä. Ei heitä kuvaavien sanojen sovi olla pilkkasanoja vaan sanoja siinä missä muutkin.

        Mun mielestä narsisti ja psykopaatti-sanojen käyttäminen tai määritteleminen pilkkasanoiksi on epäeettistä


      • poiuytrsdfg

        Se vasta rumasti hajottaakin perheen joka kieltää sanomasta psykopaattia psykopaatiksi !!!
        Nimittäin psykopaatit ei tässä maailmassa heidän logiikallaan kulje vaikka he kuinka niin kuvittelisivat.
        Ovatko he niin suvaitsemattomia tai kenties henkisen vallan haluisia ?, etteivät he kestä sitä ajatusta että joku ei seuraa heidän ajatustaan ? Eli jo askeleen psykopaatistumaan päin itse koska toisen ajatus pitäisi saada oman mielivallan alle kulkemaan oman ajatuksen rataa mihin psykopaatti kokee pakkoa ?


      • poiuytrsdfg

        Mun terveudenhoitoalan tuttuni sanoi mulle nuorena kerran riidellessään kanssani: "Sinä käyttäydyt kuin autisti."
        Kerroin sitten vuosikymmeniä myöhemmin, että minähän olen, että ihan oikeassa hän oli. Ei koskaan kommentoinut aihetta sen koomin.


      • poiuytrsdfg

        Kuvitelkaa että tekisitte ton saman jollein psykopaatille.
        "Oot ihan kuin psykopaatti !!"
        "Mutta mähän oleeeeen !!!!"


      • poiuytrsdfg

        Mun järki sanoo ettei mitään ihmisryhmää kuvaava sana voi olla pilkkasana, ainakaan jos tarkoituksena on hyväksyä kaikki omana itsenään väittämättä heitä joksikin muunlaiseksi mitä he ei ole.
        Se oppi että älä koskaan paljasta psykopaatille tietäväsi hänen olevan psykopaatti mun mielestä pätee vain niin kauan kun ajattelee syrjivästi psykopaattia kohtaan


    • Hyi.hitto

      On se hyvä: että täällä on asiantuntijoita,
      Joilta löytyy viisas neuvo joka mtongelmaan.
      Oma mieli on tuuliajolla, mutta mitä siitä!
      Kyllä MINÄ tiedän.
      Tee kuten neuvon.
      Ja saat terveen paperit.

    • Utzipaata

      Jumalaa ei ole olemassa joten mietipäs siinä sitä vastausta kysymykseesi.

      • Mustanaukonsrk

        Ei ole Jumalaa siinä missä ei sieluakaan. Tai joku viisaampi voi toki kertoa missä sellainen sijaitsee. En usko narsistien olevan mitään henkisen polun kulkijoita, ainakaan aidosti. Ainakin minun tuntemani esittää hurskasta kristittyä, käy jopa kirkossa( ei kyllä ihan perinteinen suomalainen seurakunta) biletilaisuuksissa ja on toisinaan rukoilevinaan mutta silloinkin itsekkäästi, esittää toivomuslistansa samaan tapaan kuin lapset Joulupukille.


    • kaikillaihmisillä

      On omatunto myös pakanoilla on moraalinsa.
      Syyttävää omaatuntoa narsisti siirtää
      uhriinsa.

    • lightcommunication

      Vaikka Jumalaa ei olisi olemassa, jostakin se sydämen sivistys ja empatia kehittyy ihmisille,
      Sosiaalinen kanssakäyminen, avoimuus ja positiivisuus kasvattavat henkisesti suoraksi ja
      rehelliseksi koska palkinto tallentuu sydäntietoisuuteen. Yleensä pahasti pettynyt ihminen, narsisti, on kokemukseni mukaan epäonnistunut ja siksi introvertti ja sisäänpäin kääntynyt.
      On mahtailevia narsisteja ja lähes olemattomasta asiasta haavoittuvia. Tässä energiakentässä
      läheinen ihminen elää maanpäällistä helvettiä ja niin elää myös narsisti ja kärsii. Rakastuminen
      ja läheisriippuvaisuus introvertti narsistin ja empaatikon välillä on yleistä ja molemmat rappeutuvat ja kärsivät. Vaikka narsisti esittää omaa tetteriaan muille ja lavastaa valheilla omaa elämäänsä kevyemmäksi, kulisseissa alkaa valkenemaan persoonallisuuhäiriö. Narsisti ei koe olevansa sairas, vaikka herkät ihmiset välttelevät, kaikki on heidän omaa syytään. Haavoittuva narsisti on siksi hyvin itsekeskeinen ja epäluuloinen muille. Hän ei tarvitse suurta yleisöä, mitä suuret narsistit tarvitsevat, kuitenkin samaa kiistatonta kumppanien uskollisuutta ja ihailua. Haavoittuva narsisti vähättee toisia ja syyttää heitä, koska he eivät tunnista, kuinka arvokasta on narsistin seura, Persoonallisuuhäiriöön kuuluu mielen pirstoutuminen ja henkinen köyhtyminen.

    • sbgf

      Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt ovat täysin subjektiivisia käsitteitä vailla minkäänlaista tieteellistä pohjaa.tiede perustuu objektiivisiin testeihin.Se että jotain tutkitaan ei tee siitä tiedettä.Sillä että nimittää jotakuta narsistiksi tms. on yhtä paljon painoarvoa kuin jos nimittäisi jotakuta ilkeäksi tai itsekkääksi.

      • onvarmaankinvariaatioita

        Löytyi kuitenkin narsistien uhrien tekemä
        luettelo narsistien piirteistä.
        Taisi olla yli neljäkymmentä kohtaa.
        Luettelossa oli vain yksi kohta, joka ei
        osittain tai kokonaan vastannut narsistia.
        Se oli kohta, jossa sanottiin, että narsku
        on huono talouden pitäjä.
        Hänhän pyrki omimaan kaikki varat.


    • shitshitshit

      Samat ajatukset kuin sinulla, mutta ilman kysymysmerkkiä. Pahoja ihmisiä, kunnon kusipäitä on olemassa, ja jos niin haluaa, heitä voi kuvata vaikka riivatuiksi pikkupiruiksi. Positiivisesti ajattelevat, psykologit ja muut tieteilijät saavat vapaasti kertoa muuta, mutta kieroutuneiden tapausten kanssa tekemisiin joutuneet tietävät ilmiön. Narsisti elää ilkeydestä ja pahuudesta. Hän saa voimansa siitä, että onnistuu tekemään toisten elämän vaikeaksi. Tosin hän esittää olevan hyvä ihminen, eihän hommassa muuten mitään twistiä olisikaan.

      • aikatylyä

        Auts voi olla, että sinulla menee vielä pitkään tajuta hyvän ja pahan ero. Narsisti on ihminen joka puuttuu itselle tuntemattoman ihmisen elämään, eli juurikin ne sinun positiivisesti ajattelevat psykiatrian ammattilaiset, jotka muuten seurailevat jopa nettikirjoittajia oikeeseen elämään mielenterveysongelmiensa vuoksi ja nimittelevät seuraamiaan ihmisiä narsisteiksi. Yhden ex ammattilaisen lehtikirjoituksesta kerran muuten luin, että "valikoidun potilaan" ei kannata kertoa, että on ollut hetki elämässä, kun kaikki on ollut positiivista, sen mitätöiminen kuulemma kuuluu heidän toimintaohjelmaansa jotenkin. Tämä ihminen oli mennyt varoittamaan potilaitaan, ettei muille puhuisi, että on mennyt hyvin. Ja siis tämä ammattilainen jonka tekstit luin oli ehkä jo eläkkeellä,iäkkäämmän puoleinen ihminen, kertoi olevansa huojentunut, kun ei tarvinnut enää tehdä sitä minkä sääntöjen vuoksi ei kokenut olevan kenellekään hyväksi. Todella kaunis kirjoitus oli. Kertoi, kuinka ei voinut itse aivan hyvin työohjeitensa vuoksi, ei pahalla vaan asiallisesti.

        Ei ole ketään ulkopuolista narsistia, kaikki tuntemukset ovat ihmisellä itsellään, eikä kannata seurata toisten tekemisiä, vaan ja ainoastaan sitä omaa elämäänsä. Narsistipariskunnat jotka eivät saa apua ahdistelevat uusia uhreja vain siksi, että omassa mielikuvituksessaan heistä jotain luulevat. Ja koska he eivät aiemminkaan kyenneet ketään toista kuuntelemaan, niin todennäköisesti tulevat ottamaan niitä uusia kohteita useita. Siksi olisi syytä päästää nämä oikeat häiriökäyttäytyvät ihmiset terapiaan itsensä, eikä leikkimään ja elämään muiden puolesta terapeuttiroolileikkejään.


    • laumastapoikennut

      Sananlaskut:
      18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään; kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.

      • risti.riita

        Riidan haastaja on visssisti erotettava riidan esittelijästä. Ilmeisen hankalaa monille.


      • poiuytrsdfg

        Joo mulle on sanottu monet kerrat että munhan suusta se ääni tulee, tai outo kertomus.


      • poiuytdn

        Siis kun kerran muussa yhteydessä aikoja sitten jouduin pahoinpidellyksi niin naapuri valitti minusta koska olin huutanut. Selitin miksi, mutta naapuri jatkoi että valitus on minusta koska minun suustani se ääni on tullut.


    • Heiluri

      Raimo Mäkelän (raamattuopiston rehtori) narsismista kertovasta kirjasta Naamiona terve mieli on useita painoksia, jotka poikkeavat hieman sanamuodoiltaan. Yhdessä versiossa Mäkelä kirjoitti että Saatana on olemassaoleva ihminen.
      Muistan kun tuntui siltä että asia on juuri niin. Mikä voisi olla pahempaa kuin mitä ihmistä esittävä tekee ihmiselle? Tämä aukenee vain niille joille paha on kohdalle osunut.

      • poiuytrsdfg

        Aukenee kyllä suurinpiirtein mistä kirjoitat


    • NälkäinenÄmmä

      Ostin juuri makkaraperunat ja dillinger-pizzan. Aloitan pizzasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe