Sanotko lahjalle - en ota

Outo.läheinen

Sisarukseni on lapseni kummi, joka täyttää 80 kohta. On antanut lapselleni yo-, valmistumis- ja häälahjan. Auttanut minua vuosikymmeniä sitten kun rahaa ei ollut. Kaiken kaikkiaan auttavainen ja ihana ihminen. Nyt päätimme kummilapsen kanssa antaa hänelle yhdessä hyvinvointipaketin. Tiedän että hän käy jalka- käsi- hierontahoidoissa. Hän oli kertonut toiselle sisarukselle, ettei saa laittaa mitään, joten soitin ja kerroin että haluamme antaa lahjan hänelle ihan sydämestämme ilman mitään vastavelvoitteita. En toki halua laittaa lahjaa, jota ei käytetä. Hän suuttui hillittömästi, mitään ette anna, En ota. Huusi kuin hyeena.
Periikö lapseni suvustani hulluuden vai mistä on kyse? Sekä lapseni että minä olemme taloudellisesti pärjääviä, ei varakkaita mutta kuitenkin. En minäkään lahjoja halua, mutta jos joku haluaa antaa jotain, mistä itsekin maksan, enkä tule kiitollisuudenvelkaan, otan vastaan. Mistä on kyse, pitääkö sukulaisesta huolestua?

14

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulluuttamonenmoista

Eiköhän omat geenisi ole puolet lähempänä sisaresi geenejä kuin lapsesi geenit? tosin jos sinullakin on todettu hulluutta niin silloin on sen siirtyminen lapsellesikin hyvin mahdollista. Sitä jäin miettimään jotta onko lainkaan kysymys hulluudesta, jos vaikka alzheimer on tekemässä tuloaan.

• ajattele.hiukan

Minäkin olen aikanani kieltänyt ostamasta syntymäpäivälahjoja itselleni ja läheiset olivat niin fiksuja etteivät sitten mitään hankkineet. Eiköhän se ole jokaisen oma asia jos lahjoja haluaa tai ei, olkoon tarkoitus antajalla kuinka kaunis hyvänsä. Ei tuossa hulluudesta ole kysymys, mutta lienet itse ollut se hullu kun olet lahjoja tyrkyttänyt vaikka olet tiennyt ettei toinen halua.

• Outo.läheinen

Hyvä hulluuttamonenmoista, Alzheimeria vähän itsekin mietin. On lapseton ihminen ja jäänyt leskeksi muutama vuosi sitten. Olisiko sittenkin iloinen jos vain laittaisin sen lahjakortin? Tietenkin nuukana ihmisenä harmittaa jos ei käyttäisi, mutta olisiko sittenkin niin että tykkäisi? Kieltäminen olisi vaan jotain läheisyyden torjumista...?

• ö-Öö

Muutamia kertoja juu

Aloin saamaan täysin paskoja joululahjoja. Suku osteli ostamisen pakosta, ei net mitään ajatelleet, kunhan on paketteja. Hö meitsi aikuinen, ois niinkuin tarpeellistakin tarveta ollut ja meitsi sai jotain kamalaa krääsää. Ilmoitin jatkossa paskat lahjat avaamattominan kirppikselle. Se siitä. Yhden kamalan kirjan myin jouluaattona tuperälle sukulaismiehelle, se oli hyä veto, ei tullut typeriä kirjoja enenpiä sen jälkeen.

Sitten oli yks ennakkoperintö, mistä kieltäydyin, Se olikin sitten isompi kaplakka. Vaan, ei ollut mun mielestä mun perintöjä, jakakoot perilliset keskenään. herätti pahaa verta, mutta toisaalta sain jonkinlaista respektiäkin.

En sitä tarkoita, arvostan juu kyllä lahjojakin. Mutta niissä pitää olla jotain ideaa, kaapintäytettä kaikkilla omasta takaata. Omien kokemusten takia, koitan edes vähän miettiä ja selvitellä asioita, jos nyt ite jostain syystä jollekulle jonkun lahjan hommaa. Noit loispummieläkeläiset hankalia, ei niille edes kannata ostaa enää mitään, kuolevat kuitenkin pian ja niitten rojut tulee sitten omiksi riesoiksi. Eli juu, mieluummin jotain lahjakorttia tai jotain elämystyyppistä, ei romua. Nuoret tarvii kaikenlaista kamaakin, hö ostin kummikakaroille valurautaiset paistinpannut, kun menivät yliopistoon :D

Toisekseen, aika usein laitan kirjoja. Se hyvä puoli, itellä laaja kirjasto. Kun tietää jotain lahjansaajan intresseistä, usein löytyy hyllystä jotain sopivaa. Just kakaroille joka toinen vuosi tunkenut kirjaa, milloin mistäkin aiheesta. Pitää vaan ensin ottaa selville, mikä kiinnostaa, mikä ei. Kirja iteasiassa aika hankalakin lahja. Olen kyllä itekin saanut kiintoisiakin kirjoja, mutta alkoi menemään liikaa kirjakerhokamaksi. siis kaikki hukkaostokset ilmaantui mun joululahjapaketteihin. Ei noin.

Mutta ju, kyllä lahjoista voi kieltäytyäkin, ihan reiluakin, mun mielestä. Viekööt minne haluavat tarpeettomat rojunsa, ei mun kirjahyllyyn tai kaappeihin. Jostain syystä, ei muuten tule mieleen, milloin viimeks saanut lahjoja, Jotkut koitti mulle aikanaan dupleekelloa, kehotin laittamaan rahat Mannerheimin lastensuojeluun, tahi Unisefiin. en tiedä, Unisefiltä tuli kiitostekstari.....

Kyse ei ylpäkkyydestä ,kyse järjen käytöstä.

=DW=

• kylmätotuus

Kunnioita läheisesi toivetta!

Ei se, että hän on kummilastaan ja sinua auttanut taloudellisesti vuosien kuluessa, oikeuta teitä kävelemään hänen toiveensa yli.

Hän ei koe, että olisitte hänelle kiitollisuudenvelassa.
      Tunne on vain sinulla ja lapsellasi.
      Yrittäkää päästä kiitollisuudenvelastanne irti!

• Onko lahjatarjous ainoa seikka miten olette olleet ylipäätään yhteydessä. Jaatteko arkea keskenänne?

• Minulla.on.oikeus

Sanon.
      Painokkaasti.
      Enemmän kuin kymmenen vuotta olen toitottanut,
      ei lahjoja, ei mitään, kortti korkeintaan, minulla on kaikkea,
      ensisijaisesti myös henki ja elämä.

Sitten on alkanut tulla ylläreitä. Prkle.

• Outo.läheinen

siilenämää, me sisarukset soittelemme toisillemme. Kummityttö laittaa joulukortit, ei muuten ole yhteydessä. Tietenkin silloin aikanaan kummitäti oli hänen juhlissaan, silloin kummisetäkin oli elossa. Nyt ei ole ollut mitään häpeningiä, mihin hän olisi kutsunut, eivätkä oikein keksi mitä muuten juttelisi, esim. puhelimessa.
      Soitin tästä eilen toiselle sisarukselle. Hän taas harmitteli että on 30 vuotta laittanut lahjoja, rahaa, kortteja kummilapselleen, ikinä ei ole mitään kiitosta, edes korttia tullut. Onpa ristiriitaista. Mutta oli mukava vaihdella mielipiteitä. Onneksi on muutakin elämää, jota nyt jatkan. Hesarin jälkeen pyöräilemään, huomenna sataa. Palaan taas tähän kun sisareni 90-vuotispäivä lähestyy, näyttää sen verran kärpältä että hyvinkin saattaa niitä viettää.

• Niin, aattelin vaan että jos ette ole muutoinkaan yhteyksissä hän ei perusta lahjoistannekaan.

• Olipa hyvä, että kysyitte, ottaako sankari lahjan vastaan. On ihmisiä, jotka osaavat vain antaa, eivät ottaa vastaan mitään. Olisiko siinä kyse vallasta, korostuneesta hallinnan tarpeesta ?
      Kiitollisuuden velka on velka sekin...

• Ei siinä mitään kiitollisdenvelkaa tarvita. Minä kulun niihin, jotka ei osaa ottaa, vaan mieluummin antavat.
        Minä ymmärrän se kasikymppisen tuskan, kun toiset hyvinvointilahjaa on hankkimassa. Siihen kuuluu kasvohoitoja, jalkahoitoja, hierontaa, varmaan taiteellinen runoesitys.
        Ei ihme, jos huutaa kun palosireeni.
        Naiset varsinkaan ei osaa ostaa käytännöllisiä lahjoja. Kun ne lähtee lahjanhankintaan, ne ottaa laupiaanringin pään päälle, ja hankkivat "ylihienoja" viemisiä, joista ei ole saajalle muuta kun harmia. Nimimerkki, "kokemusta on".
        Kadeksankymppisellä on jo kaikkea, nii lahjaksi ei muuta kun konjakkipllo, siitä lusikallinen iltaisin on hyväksi myös sellaiselle, joka ei alkoholia käytä.
        .Miehille riittää jaloviina, ei naisetkaa konjakin ja jaloviinan eroa huomaa, mutta ovat sen verran höppäniä että luulevat sen olevan hienompaa nauttia. Voi niille ostaa konjakkilasin mukaan.
        Miehet ei tartte, ne osaa juoda suoraan pullon suusta.
        Voin minä antaa muitakin lahjavinkkejä.

• k-kotton kirjoitti:

Ei siinä mitään kiitollisdenvelkaa tarvita. Minä kulun niihin, jotka ei osaa ottaa, vaan mieluummin antavat.
        Minä ymmärrän se kasikymppisen tuskan, kun toiset hyvinvointilahjaa on hankkimassa. Siihen kuuluu kasvohoitoja, jalkahoitoja, hierontaa, varmaan taiteellinen runoesitys.
        Ei ihme, jos huutaa kun palosireeni.
        Naiset varsinkaan ei osaa ostaa käytännöllisiä lahjoja. Kun ne lähtee lahjanhankintaan, ne ottaa laupiaanringin pään päälle, ja hankkivat "ylihienoja" viemisiä, joista ei ole saajalle muuta kun harmia. Nimimerkki, "kokemusta on".
        Kadeksankymppisellä on jo kaikkea, nii lahjaksi ei muuta kun konjakkipllo, siitä lusikallinen iltaisin on hyväksi myös sellaiselle, joka ei alkoholia käytä.
        .Miehille riittää jaloviina, ei naisetkaa konjakin ja jaloviinan eroa huomaa, mutta ovat sen verran höppäniä että luulevat sen olevan hienompaa nauttia. Voi niille ostaa konjakkilasin mukaan.
        Miehet ei tartte, ne osaa juoda suoraan pullon suusta.
        Voin minä antaa muitakin lahjavinkkejä.

Uskon kyllä, että on niitä, jotka luontojaan antavat, eivätkä tee siitä numeroa. Miehissä ehkä enemmän kuin naisissa...

Heh, taidat olla oikeassa, k-kotton, tuossa, että naiset pakkaavat antaa jonkinlaisia ylellisyys- tai hemmottelulahjoja. Kai sen takana on ajatus siitä, ettei toinen ole raatsinut niitä itselleen suoda... Minäkin sorruin kerran antamaan tutulle lahjakortin hierontaan ja kyllä meni vaikeaksi: hän joutui sovittelemaan omat menonsa, matkustamaan vaikeasti ja kun hän ei oikein osaa pitää aikatauluja minäkin jouduin pahaan välikäteen, jännittämään ehtiikö hän määrätyllä kellonlyömällä paikalle...

Konjakkipullo on minustakin hyvä lahja ikääntyneelle. Sydämen terveydeksi..))

• outo juttu kun pitää kysyä saako antaa lahjan
      lahjanhan saa antaa kysymättäkin
      itelle ei olis koskaan tullu mieleen kysyä
      ja se on sitten lahjansaajan oma asia mitä hän sillä lahjalla tekee
      vai tekeekö mitään.

• Bengalitikku

Tässä komppaan sua.
        Isäni oli sellainen: mulle ei sitten osteta mitään, koska en tarvitse, minulla on kaikkea. Arvaapa toteltiinko. No, ei tietenkään.
        Mutta hän oli mielissään kuitenkin, kun lahja oli käsissä. Sen näki. Silmistä.
        Mutta sivulauseissa: ette olisi saaneet...
        Kannattaa olla vähän kuuro ja huonomuistinen joskus.
        Isälläni ei ollut ruusuinen lapsuus eikä osa nuoruuttakaan (sota), joten harvassa lienevät olleet tuon ajan lahjat - jos ollenkaan.
        Mielestäni hän ansaitsi lahjat. Siksi komppaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2577
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2263
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      111
      1941
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1926
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1653
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      146
      1220
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      26
      1085
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      999
    Aihe