Muistatko vielä

lämpöinenkesäkuu

Mistä asioista kohistiin, silloin kun sinä a)synnyit?
b)aloitit koulunkäynnin?

26

592

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outokysymys

syntymästäni en muista mitään, muistan vasta kuusivuotiaasta lähtien asioita, silloin meidän perheessä kohistiin eniten kouluun menostani

• Ensimmäisiä muistoja on Kyllikki Saaren murha.
      Tultiin samoilta seuduilta Pohjois-Karjalaan joten asia kiinnosti kovasti vanhempiani.

• Kyllikki oli surmattu toukokuussa ja ruumiinsa löytyi suohaudasta pari päivää ennen syntymääni.
        Siitä kohistiin varmasti enemmän kuin jonkun tytönrääpäleen syntymästä.

• Ancie kirjoitti:

Kyllikki oli surmattu toukokuussa ja ruumiinsa löytyi suohaudasta pari päivää ennen syntymääni.
        Siitä kohistiin varmasti enemmän kuin jonkun tytönrääpäleen syntymästä.

Kyllikki Saaren murhasta kirjoitettiin paljon hänen kuolemansa jälkeen.
        Kävimme lomalla kotipuolessa ja siellä suohaudalla. En muista vuosilukua koska käytiin, se on mieliinpainuvin muisto sieltä.
        Nyt asia on taas tapetilla. Ihmettelen minäkin kohua jonka hänen kuolemansa aiheutti, vielä nytkin asiasta kirjoitellaan. On tyttöjä ja naisia surmattu paljon senkin jälkeen mutta ovat painuneet unohduksiin.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Kyllikki Saaren murhasta kirjoitettiin paljon hänen kuolemansa jälkeen.
        Kävimme lomalla kotipuolessa ja siellä suohaudalla. En muista vuosilukua koska käytiin, se on mieliinpainuvin muisto sieltä.
        Nyt asia on taas tapetilla. Ihmettelen minäkin kohua jonka hänen kuolemansa aiheutti, vielä nytkin asiasta kirjoitellaan. On tyttöjä ja naisia surmattu paljon senkin jälkeen mutta ovat painuneet unohduksiin.

Poliisi on julkistanut pitkään salatun tutkimusaineiston, osa aineistoa on luettavissa Ilta-Sanomien kokoamassa kahdeksanosaisessa sarjassa, kaksi osaa on ilmestynyt.

• Jälkeenpäin.tietoon

Armista tuli missi ja olympialaiset oli.

• Minusta varmaan on eniten kohistu silloin kun synnyin.
      En voisi kuvitellakaan muuta.

• Sukunsa.ansaittu

Sama täällä.
        Hullu tuli taloon, oli setäni sanonut, kun kotiuduin syntymä paikastani. Luultavasti kännissä, se setä. Se oli suvun ammattiominaisuus. Joillakin. Sodan käyneitä. Joillakin hermot heikoilla.
        Olin pitänyt hieman ääntä ekana iltana mutta sitten vaiennut seurakunnassa vaikka olinkin uros.
        Kaikki muu syntymästäni eteenpäin olkoon salassapito säännöksien alaisia.

• kylmätotuus

Ensimmäinen suuri tapahtuma, jonka muistan, oli Sputnik 1 tai Sputnik 2 ja sen lento. Sitä ihmettä seurattiin tiiviisti koko kyläyhteisössä, jossa asuin.

Vieläkin minulla on tarkka muistikuva tuosta illasta.
      Maassa oli jo lunta, pakkasta muutama aste ja taivas täysin pilvetön. Olosuhteet olivat siis täydelliset lennon seuraamiselle. Näimmekin tuon lentävän "tähden" aikamme odoteltuamme. Kyllä siinä ihmettelemistä riitti koko porukalle-varsinkin aikuisille.

Pari vuotta myöhemmin, silloisen median (radio) uutiskynnyksen ylitti surullinen uutinen, jossa kerrottiin pienen tytön paleltuneen kuoliaaksi järven jäälle.
      Uutinen kosketti minua syvästi ja itkin monta kertaa hänen kohtaloaan.
      Yksi merkittävä syy suruuni oli varmaan se, että hän oli ikäiseni lapsi.
      Vuosikymmenien jälkeenkin minusta tuntuu karmaisevalta, kun ajattelen asiaa.

• Heikunkeikku

Pitäisi googlata, että tietäisin mitä syntymävuotenani tapahtui. En jaksa nyh.
      Muistanhan minä paljon lapsuudesta, mutta en mitään sellaista tärkeää, jota yleisesti kansa kohahteli. Minä vaan piirtelin:) Ja pimpottelin ympäriämpäri.

Kun koulu alkoi ja menin ekana päivänä kouluun, niin olin kauhuissani, koska koulun piha oli NIIN suuri. Se suuruudellaan jotenkin pelotti.
      Koulu on edelleen pystyssä, vaikkei kylläkään kouluna. Mua on aina naurattanut se, että kun aikuisena oon koulun pihaa katsonut, niin se on NIIN pieni, että ihme kun oon sitä niin suurena pitänyt.

Perheen sisällä kohistiin kouluvuotena, kun koulussa pakotettiin syömään kaikki ruoka. Se loppui aika äkkiä, kun isä soitti keittäjälle ja sanoi, että jos Heikkua pakotetaan syömään, niin seuraava vaihe on se että hän Itse tulee paikalle.

Luojan kiitos se niin teki. Mun ei ikinä tarvinnut syödä kaikkia, ei edes lusikallisen vertaa ellen tahtonut.

• kylmätotuus

Enpä muista, että kukaan luokkatovereistani olisi nyrpistänyt nenäänsä ruualle, jota koulussa tarjottiin. Eivät köyhät tai rikkaatkaan.
        Ruoka-allergioitakaan ei kenelläkään ollut. Sehän olisi oikeasti ollut ainoa syy, mikä olisi antanut oikeuden kieltäytyä tarjotusta ruuasta.

Ruokajärjestäjät hakivat ruuan keittiöstä ja opettaja sen lautaselle laittoi. Oppilaalla oli oikeus määrätä annoksen suuruus ja hakea lisää, jos halusi.

Täällä maalla 1960-luvulla kouluruoka oli aivan tavallista perusruokaa. Etupäässä puuroja, vellejä, keittoja ja kuorittuina keitettyjä perunoita ruskean "liirumlaarum" kastikkeen kera.
        Voileivät ja ruokajuoman (yleensä maito) oppilaat toivat kotoaan.

Nälkä opetti syömään kaikkia ruokia, eikä nirsoilulle ollut sijaa.
        Siitä johtunee, että nykyäänkin osaan arvostaa suomalaista yksinkertaista ruokaa ja toivon, että lapsetkin maistavat ruokia edes lusikallisen verran.

Ennakkoluulot eivät ole hyväksi missään asioissa, eikä vanhempien pitäisi lastensa rajoitteita tukea, eikä niitä myöskään opettaa. Avoin mieli on uuden oppimisen edellytys.

• kylmätotuus kirjoitti:

Enpä muista, että kukaan luokkatovereistani olisi nyrpistänyt nenäänsä ruualle, jota koulussa tarjottiin. Eivät köyhät tai rikkaatkaan.
        Ruoka-allergioitakaan ei kenelläkään ollut. Sehän olisi oikeasti ollut ainoa syy, mikä olisi antanut oikeuden kieltäytyä tarjotusta ruuasta.

Ruokajärjestäjät hakivat ruuan keittiöstä ja opettaja sen lautaselle laittoi. Oppilaalla oli oikeus määrätä annoksen suuruus ja hakea lisää, jos halusi.

Täällä maalla 1960-luvulla kouluruoka oli aivan tavallista perusruokaa. Etupäässä puuroja, vellejä, keittoja ja kuorittuina keitettyjä perunoita ruskean "liirumlaarum" kastikkeen kera.
        Voileivät ja ruokajuoman (yleensä maito) oppilaat toivat kotoaan.

Nälkä opetti syömään kaikkia ruokia, eikä nirsoilulle ollut sijaa.
        Siitä johtunee, että nykyäänkin osaan arvostaa suomalaista yksinkertaista ruokaa ja toivon, että lapsetkin maistavat ruokia edes lusikallisen verran.

Ennakkoluulot eivät ole hyväksi missään asioissa, eikä vanhempien pitäisi lastensa rajoitteita tukea, eikä niitä myöskään opettaa. Avoin mieli on uuden oppimisen edellytys.

Ei ollut meidänkään kyläkoulussa kenelläkään sellaista pohattaa isänä, joka olisi lapsensa ruokailuun puuttunut.
        Ja jonka käskyjä opettaja olisi totellut, keittäjä ei ruokailuun puuttunut, muuten kuin tekemällä ruuan.
        Joku nirsoilija oli luokassa, vähän teki häijyä katsella, kun ei tahtonut läskinpalat alas mennä.
        Minä olen aina ollut hyvä syömään, ei ollut vaikeaa kouluruokailukaan.

• Ancie kirjoitti:

Ei ollut meidänkään kyläkoulussa kenelläkään sellaista pohattaa isänä, joka olisi lapsensa ruokailuun puuttunut.
        Ja jonka käskyjä opettaja olisi totellut, keittäjä ei ruokailuun puuttunut, muuten kuin tekemällä ruuan.
        Joku nirsoilija oli luokassa, vähän teki häijyä katsella, kun ei tahtonut läskinpalat alas mennä.
        Minä olen aina ollut hyvä syömään, ei ollut vaikeaa kouluruokailukaan.

Läskinpalat just.
        Niitä minun oli erikoislupa olla syömättä ja veripalttuja. Se oli siksi, ettei meillä kotonakaan syöty, eikä syötetty lapsillekaan sellaista paskaa.
        Läskihernesoppaakaan ei minun tarvinnut syödä ja voi miten monet olivat kateellisia siitä.
        Silloin minulle keittolan täti lämmitti edellisen päivän ruokaa, jos ei se ollut läskiä tai muuta paskaa. Muuten sitten jotain velliä.

Muuten tykkäsin kyllä yleensä keittolan tädin tekemistä ruuista.

• Tellukka kirjoitti:

Läskinpalat just.
        Niitä minun oli erikoislupa olla syömättä ja veripalttuja. Se oli siksi, ettei meillä kotonakaan syöty, eikä syötetty lapsillekaan sellaista paskaa.
        Läskihernesoppaakaan ei minun tarvinnut syödä ja voi miten monet olivat kateellisia siitä.
        Silloin minulle keittolan täti lämmitti edellisen päivän ruokaa, jos ei se ollut läskiä tai muuta paskaa. Muuten sitten jotain velliä.

Muuten tykkäsin kyllä yleensä keittolan tädin tekemistä ruuista.

Minä olin pienenä hyvinkin hanakka läskin perään, ilmankos keskivartaloni muistuttaa pallokalaa.
        Vyötäröstä ei tietoakaan.

• terapiantarpeessa

Luultavasti
      Kennedy murhattiin niihin aikoihin, veljensä myöhemmin. Sitten tuli Nixon ja watergate? mistä puhuttiin paljon. Suomessa oli vain yksi jumala, kekkonen.

Yellow Submarine, Beatles, pitkätukkaisia poikia Suomessakin, ihan naapurissa.
      Tiikkipuisesta telkkarista katsottiin ylen uutisia ja naapurilähiötä.
      Ekaluokalle menin kirkkaanvihreässä housupuvussa, punainen pikkureppu selässä
      En muista, mitä silloin maailmalla tapahtui, eka koulupäivä järkytti elämäni loppuiäksi,
      en ole vieläkään toipunut...

Olisi hauska muistella näitä ( jos muistaisi jotain ;)

• Syntymä-ajoistani ei ole paljoa muistikuvia.

• nytsetulee

Syntymäni aiheutti melkoisen kohinan ja uutisoinnin!

• EnOllutEsittelykpl

Mullakin verotarkastaja pyysi isältä selvitystä yksityisajojen km-määrästä, niinpä isä irrotti autosta taksin taksamittarin ja vei verotoimiston tiskille tutkittavaksi.

• fifty

Maaseudulla 50-luvun lopulla puhuttiin vielä Hota-pulverista, korvikkeesta ja kessun viljelystä, myös venäläiset kauppamiehet vilahteli puheissa ja tietysti mustalaiset sekä markkinat, mutta sotaan liittyvät tavallaan jätettiin pienten lasten ulottumattomiin tai kerrottiin vain selitykseksi.

• Äkkiä.piiloon

Mustalaisilla peloteltiin että vievät lapset mukaansa.

• SekinLapsi

Joo, mut koiran ne veivät....

• Bengalitikku

Synnyin kauan ja imukupilla tempaistiin tähän maailmaan pikkusairaalassa.
        Liekkö tuota laitosta olemassakaan?
        Koulun alkamisen muistan: sain punaisen olkalaukun ja kävelin sen kanssa kierroksia ulkona. Sain myös kellon. Äiti aiempina päivinä varoitti juoksemasta, mutta ruvellahan polvet olivat. Otettiin valokuva äidin tekemässä mekossa, nilkkasukissa ja hassuissa solkikengissä. Nailonrusetti hiussuihkulähteen koristeena ja otsatukka sentin pituinen. Mitä ympärillä tapahtui? Ei harmainta haisua. Yhtäkkiä olin "iso" tyttö, joka lähti kouluun.

• Kaipa ainakin meillä kotona kohistiin syntymästäni, itse en sitä tietenkään muista. En myöskään muista mitä asioita oli "pinnalla" silloin kun kouluun menin, mutta sen muistan miten minua harmitti kun en muistanut isän ammattia kun opettaja sitä kysyi. Jouduin menemään kouluun yksin ensimmäisenä koulupäivänä ja ilmoittautumaan opettajalle, joka sitten kyseli muutamia asioita, kuten syntymäaikaa, vanhempien nimiä ja tuota isän ammattia jota en muistanut.

• e.lä.mä

Kaksi vuotiaasta muistan tapahtumia, yhdyn edellisiin vanhoissa. Ei paljon positiivista ole koko Suomen ajoista 1947-1970.
      Köyhyys on suurin asia elämässä joka ei tuo onnea, mutta kun kaksi todella rakastavaista kohtaa on se sivu asia ja vielä kun muuttaa onnen maahan.

Koulun käynnistä muistan paljon, yhden pahan naisapinan opettajan kuoli melko nuorena viinaan.

Suomi on pieni maa, tai tavallaan kylä venäjän kupeessa jota nuollaan pelätään ja kiitetään.

• haahuilija

Vähän yli-ikäisenä kirjoitan:

Kun synnyin, oli yksi atomipommi jo pudotettu Japaniin. Liekö tieto siitä jo ehtinyt meidän kylälle? Sitten Japani sai uuden räiskyn amerikoista, atomipommi sekin. Näiden kahden pommin välissä ehdin minä syntyä, ja monta muutakin suomalaislasta joista sitten alkoi tämä vieläkin Suomen väestökäyrään vaikuttava suurten ikäluokkien syntyminen. Siis ekoja oltiin. Suurin osa sodassa olleista - tai ainakin meidän alueen miehet - oli kotiutettu syksyllä 1944. Ja tulosta alkoi syntyä. Ei ihan hohdokkain ajankohta syntymisen ihmeeseen, mutta olen pistänyt parastani!

Kun menin kouluun oli Suomessa ollut juuri olympialaiset ja Armi Kuusela oli valittu missiksi.

Jälkimmäisen ajan muistan, mutta syntymäni ajan juttuja tietenkään en.

• hytinäx1

A) jälestä päin olen isoveljeni kertomana saanut kuulla että äitini sai hermoromahduksen kun synnyin.
      B) silloin kotona kohistiin tulevasta maatalousnäyttelystä johon tulisi itse presidentti Urho Kekkonen paikan päälle vierailemaan .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      405
      8869
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3288
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1764
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1146
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1068
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1055
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1011
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      985
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      973
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65