Hautapaikka

Sukuhutkija

Iin hautausmaalla Kruunusaaressa on vanha hauta jossa rautakehikko, ei nimeä. Kaksi niitinkantaa jäljellä ristissä, ovatko nimilapusta vai katolisesta rististä?
Kuka oli vainaja ja mihin viittaa tuollainen hauta? Venäjällä ainakin samantyylisiä, lieneekö ollut Saksassakin ennen?
Itse veikkaisin 1870-luvulla varsin iäkkäänä kuollutta roomalaiskatolista ikäneitoa. Ei minulla mitään todisteita asialle ole, sattui vain tulemaan mieleen.
Joku jolla on tietoa joko kyseisestä haudasta tai 1800-luvun katolisista hautauskäytänteistä, voisi valaista asiaa. Kerron sitten, kuka oli epäilemäni vainaja ja missä elänyt. Elämäntyöstä ei minulla ole aavistustakaan, se ei selviä kirkonkirjoista. Arvostettu henkilö hän kuitenkin on ollut.
Kruunusaaren hautausmaa on otettu käyttöön noin 1810. Missä oli aiempi Iin hautausmaa ja onko siellä mitään muistokiviä tms?

17

1620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sukuhutkija

Ei sitten muka kukaan tiedä? Maailmalla aina mainostettu Oululainen Ossaaminen levinnyt Iihin asti?
      Eikä edes mitään kirjanpitoa ole olemassa noinkaan uudelta ajalta? U-s-k-o-m-a-t-o-n-t-a-!

• Sukuhutkija

Perehtyminen historiaopukseen kertoi, että edellinen hautausmaa oli kirkon ympärillä. Ja alla. Sitä ennen on haudattu ainakin Haminaan, mutta en viitsinyt kaivaa vuosilukuja ja -satoja kirjasta.
        Vaan sitä 1800 -luvulla tehtyä hautamuistomerkkiäkö ei muka tiedetä, kenen se on? Minä uskon tietäväni, mutta todisteet ovat heppoisenlaiset...

• kjggff

Nykyaikana syövät, kasvaimet, sydämen rytmihäiriöt, dementia, ahdistus ja itsemurhat ovat lisääntyneet. Syynä tähän kilpavarustelu: teollisen luokan tuulimyllypuistot, 4g-, sähkömagneettinen ja kaikkien langattomien ja kännyköiden yms. laitteiden säteily. Aina vain hullummaksi menee!

Pysäyttäkää tuulimyllyt! Ei kukaan jatkossa muuta tuulimyllypitäjään. Ne todetaan elolliselle vaarallisiksi laitteiksi. Kaikki sen tietää!

• Alkuperäinen

Penskana siellä käytiin. Tarina kertoo, että se on noidan hauta. Siis ennen vanhaan joitain ihmisiä pidettiin noitana. Häkki estää kuoleman jälkeisten henkien elämöinnin.

• Sukuhutkija

Kerropa siitä noidasta! Kuka, milloin, mitä noitunut, mistä lisätietoja?
        Minulla on haju, että olisi ollut ns parempiosainen tai muuten arvostettu henkilö mutta ei ainakaan akstiivisesti paha. Mahdollisesti jotenkin liittynyt ns vääräuskoisuuteen tai toiseen uskonsuuntaan.

• Alkuperäinen
        Sukuhutkija kirjoitti:

Kerropa siitä noidasta! Kuka, milloin, mitä noitunut, mistä lisätietoja?
        Minulla on haju, että olisi ollut ns parempiosainen tai muuten arvostettu henkilö mutta ei ainakaan akstiivisesti paha. Mahdollisesti jotenkin liittynyt ns vääräuskoisuuteen tai toiseen uskonsuuntaan.

En tiedä noidasta sen enempää, kuka oli ja miksi häntä oli noitana pidetty. Itseäni kiinnostais tietää myös.

• Holy_Grail_and_Tombstone

Sukuhutkijalle tiedoksi, että alkaa pian loppumaan pilvipalveluista tietokanta elikkä gigabitit ja maapallolta viljelysmaa, jos meinatan kaikki ihmishistorian aikana palvontamenoin haudatut
      ihmispolot rekisteröidä kirkkojen ja minareettien tietokantaan ja saattaa pehmeään maahan kahden metrin syvyyteen viimeiseen lepoon.
      Itse olisin enempi Egyptiläisaten faaraoiden hautaustavan kannalla tai toveriemme Vladimir iljanovits Uljanovin ja Josif Vissarionovitš Džugašvilin maalisten jäännösten säilyttämistekniikan puolella.
      Tietenkään niin suurreelista hautaustapaa ei rahvaalle pystyisi suosittelemaan kuin faaraot ja kuuluisat kommissaarit, mutta ehkäpä 10 x 10 metriä pienoispyramidi/-mausoleumi voisi olla ihan jees.
      Myös kenraali Francon maalisten jäännösten vaatimaton tyyssija, Santa Cruz del Valle de los Caídos,
      olisi toimiva ja suuria massoja tukeva hautausratkaisu, niin ja käytännöllinen.
      Itse kruunusaaren mystisestä ja ihmismieltä kiehtovasta haudasta rautakehikkoineen ja kaksiniittisine risteineen, minulla ei ole tietoa höykäsenpöläystäkään, vaikka laajakaistakuituverkkoa en itselle kokonaisedulliseen hintaan hankkinutkaan.
      Ja taitaapa olla sellainen tunne, että kuolen ennen sitä, kun tieto mysteerivainajasta minut saavuttaa,
      mutta taitaa jäädä muitakin mysteereitä ratkaisematta kuin vain tämä sangen tärkeä hautapaikka,
      esim. liikakansoitus, nälänhätä tai ilmasonmuutos ja saastuminen.........sodista nyt puhumattakaan.

• haudankaivajanpojanpoika

Oletkos pölijä vai etkö muuten tykkää hautaamisesta?
        Mitä sulle yleensäkkään kuuluu vaikkapa sukututkijoidentekemä tärkeä työ?
        Voisitko rauhoittua?

• Lääkärisetä
        haudankaivajanpojanpoika kirjoitti:

Oletkos pölijä vai etkö muuten tykkää hautaamisesta?
        Mitä sulle yleensäkkään kuuluu vaikkapa sukututkijoidentekemä tärkeä työ?
        Voisitko rauhoittua?

Lääkkeet sillä vain jäi taaskin ottamatta...

• Paikallinen

Oiskohan keisarin upseeri tai muu venäläinen merkkimies. Niillähän on tapana aidata hauta.
      Ei haudattua täällä enää kukaan muista.

• Sukuhutkija

On mahdollista, jotakin sellaista minäkin ensin arvailin. Vaan mitenhän olisi ulkomailta tullutta arvostetumpaa sukua oleva iäkäs katolinen vanhapiika? Sopisiko kuvioon vai ei?

• Sepeoikeastiseppoehkä

Siis tämähän on ihan huhupuhetta, mutta yleensä luotettavista lähteistä oon kuullut, että ihan Presleyn Elkku olis haudattu tähän hautaan.
      Elkkuhan lavasti kuolemansa ja menehtyi vasta 1991 tukehduttuaan häränkielipaistoksenpalaseen eräässä länsi-Mexikon pikkukylässä.
      Älyttömän lihavan Elvis Aronin roppa kuljetettiin DC9:llä airport Oulusaloon ja veljeksetKova toimitti hautaan yön pimeydessä 4.8-91.
      Mestarin testamentin mukaan asiasta ei ole hiiskuttu ja hyvä näin.
      Voin paljastaa tämän keissin tässä palstalla, koska toimin lapiomiehenä tilaisuudessa ja Pricilla ei koskaan lähettänyt lupaamansa 500 dollarin palkkiota, jotka lupasi!
      Siksi tämä on huhupuhetta, koska Pricilla sanoi että Elkku on arkussa ja olihan se saatanan painava!

• PekkaPäivärinta

Ahaa! Eikös tämä mainittu herra pyörinyt Koskinemellä Michael Jacksonin kans? Siksi siis halusi haudatuksi Kruunusaaren multiin!
      R.I.P. Kuningas :(:(

• Anonyymi

Kirjoittanut nimim. Alkuperäinen:

Tämä on jo pari vuotta vanha ketju, mutta palasin lukemaan onko aiheeseen tullut uutta tietoa 😊 eipä näy mitään uutta kyseisestä Iin haudasta, mutta tällaisen tarinan löysin erään toisen seurakunnan hautausmaan haudasta:

” Vanhalla puolella sijaitsee mm. paikallisen ns. kansanparantajan hauta, joka on ketjuilla aidattu. Vanhan tarun mukaan vainaja tulisi kummittelemaan, mikäli ketjut poistettaisiin.”
      https://www.hollolanseurakunta.fi/hautausmaat/padasjoen-hautausmaa

Tämäkin viittaisi siihen, että joskus historiassa näitä ”noitia”, kansanparantajia on pyritty pitämään aisoissa kuoleman jälkeen haudan aitaamisella.

Mielenkiintoista tämä hautojen historia 😊

• Anonyymi

Ketjuahan tuolla haudalla ei ole, vaan rautahäkki. Ne kaikki näkemäni ketjuhaudat ovat olleet ns parempiosaisten haudoilla. Poppamiehet yms piti kansanperinteen mukaan haudata arkussa mahalleen, etteivät tule kummittelemaan.
        Hailuodon Hanhisessa Äijänkankaalla oli esi-isäni hauta 1760 -luvulta. Oli perimätiedon mukaan vähän jotakin poppamiestaitojakin, ei valitettavasti ole periytynyt ainakaan minulle. Hautapaikka löytyi paikkakuntalaisten ohjeen mukaiselta paikalta vielä noin vuonna 1980, mutta ei enää tällä vuosituhannella. Oli aurattu metsäaurauksella täysin hukkaan.
        Näin sitä historiaa ja kansanperinnettä Suomessa viljellään. Ja sitten käydään ulkomailla katsomassa samoja asioita, joista siellä huolehditaan ja saadaan turisteilta rahat pois.
        Suomaalaiset ovat todella juntteja, siitä ei pääse mihinkään!

• Anonyymi

Eikös tuossa ylhäällä nimenomaan lue, Elkkuhan siellä on ikiunessa!

• Anonyymi

Vein tänään kukkia Elviksen haudalle Iin Kruunusaareen.
      Tippa tuli silmään miettiessä, minkä supernovan maailma menetti siellä Meksikon tragediassa.
      Kevyet mullat Elvis Aron.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe