Ilmavoimat 100v Tikkakoskella YleAreenasta

Altocumulus

Ilmavoimien näytökset ovat muuuttuneet paljon 60-luvulta, jolloin olin niissä eka kertaa. Silloin ne olivat niukasti selostettuja ja tiukasti vartioituja kuvauskieltoineen jne. Mutta Mig 21 jytisi ja taivas repesi. Nyt oli Ylen ansiosta suora tv-lähetys kellon ympäri ja asiantuntevat sotilaat selostamassa.

Nyt sääkin (lähes poikkeuksellisesti) suosi näytöstä, tosin kovatuulisena historian esityksiin vaikuttaen.

Selostus siivilijuontajan ja ilmailijoiden tiimityönä onnistui erinomaisesti ja oli informoivaa . Erityisesti mieleen jäi historia-osion johdannosta Saikkonen ja HX-osiosta realiaikaisena täsmätietäjänä ja sympaattisena selostajakumppanina eversti Keränen. PV ei ole mitään tv-esiintyjien jälkijoukkoa!

Näytöksen kuvaus oli mielestäni korkeatasoista. Ohjaus oli koko ajan ajan tasalla kuin ennalta suunnitellusti, jopa Hawkin tapauksen yksityiskohtien esiintuonnissa (vierasesineet kiiotiellä). Koneet pysyivät ruudussa ja kohtalaisesti esitysten kokonaiskuuviokin hahmottui. Hävittäjien hidaslento-ominaisuuksien esittelyjä (mig21:n lumoaman 60-lukulaisen inhokki!) ei enää ollutkaan liikaa. Rafal osoitti parina lentämisen vaikuttavuuden, ja tässä kohtaa zoomausten rajaus välillä häiritsi.

Lähetyksen äänielämysten saldon pelasti Typhoon, jonka bassot pääsivät jopa verkkolähetyksessä läpi. Aiemmin äänet vienyt tuulikin taisi jo hieman vähetä tuolloin. Lentonäytösvideoiden toinen riesa, kuulutukset, ei ole televisioijan vika, mutta järjestäjä voisi ottaa tämän huomioon paikan päällä pienentämällä tehoja ja tihentämällä LAN-kaiuttimia. Rambona tallustellut Super Hornet luotti asekuormaan ja tuttuuteen eikä kehdannut peuhata.

Ylen kädenjälki -tai oikeastaan sormenjälki - tuli esiin taustakuvauksissa, jossa näkyi - lähikuvailun kaoottisuuden välttäen - yleisön runsaus ja - ikävä kyllä - palvelujonojen pituus. Viimeksi mainittu löydös yllätti, sillä jonottomuus nimenomaan luvattiin esitteessä, mutta toisaalta tilanne lohduttaa tv-katsojaksi jäänyttä.

Kokonaisuutena: Mig 21-tä vaille kympin 100-vuotisnäytös, huippu-hyvä tv-esitys, mahtavat selostajatiimit.

5

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostohousu

      Ihmetyttää kuitenkin ratavalvojan ja lennonjohdon yhteispeli. Heitä huoletti enemmän maksamattomat katsojat kuin lentoturvallisuus. Asiahan ilmeni siinä että nelostien takana paraatipaikalla olevia katsojia haluttiin siirrättää pois vain koska he eivät olleet lippua ostaneet. Sen sijaan hawkin rikkoutuneen renkaan ilmeisesti havaitsi vasta norran kuski, koska mitään ei tehty ennen sen laskua... Toki se kiitotie olisi varmasti putsattu ennen matkustajakonettakin.

      • Kentällä_kutsuvieraana

        Kyllä se hawkin rengasrikko huomattiin heti kun pilotti itse ilmoitti siitä radioon ja samantien lähti porukka siivoamaan kiitotietä. Paikalla lipusta maksamattomana mutta käsikapulan kanssa olleena tuon tiedän, mutta jos itse olit siellä nelostien takana niin ethän sieltä voinut sitä huomioida...


      • ihihi
        Kentällä_kutsuvieraana kirjoitti:

        Kyllä se hawkin rengasrikko huomattiin heti kun pilotti itse ilmoitti siitä radioon ja samantien lähti porukka siivoamaan kiitotietä. Paikalla lipusta maksamattomana mutta käsikapulan kanssa olleena tuon tiedän, mutta jos itse olit siellä nelostien takana niin ethän sieltä voinut sitä huomioida...

        Miksi ne kumikokkareet näkyy siellä norran laskussa?


    • Hienoahienoa

      nyt nuo lentokoneet voidaankin jo museoida tarpeettomina nykyajan pakolaiskilpailu-yhteiskunnassa.

    • näiseon

      Oltais säästyytty suurelta vi*******ta ja tilille jäänyt 112€ polttoainerahat jos olis jäänyt sohvalle katsomaan ja parempi mieli!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe