A1-kortilla kelkkaa/traktoria?

kmx-98

saaks kevarikortilla ajaa traktoria tai moottorikelkkaa, ku eiks mopoa ainaki saa ajaa. vai pitääks käydä erikseen se t-kortti vai mikä onkaan...

30

8225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo

      saa ajaa

    • Rookie

      Saa ajaa, ei kuitenkaan liikennetraktoria.

    • minni87

      ei saa ajaa. niihin on ihan omat kortit ja ne voi ajaa samalla kuin mopo.kortin. en tietenkään ole 100% varma.

    • jäpä

      Siis eiks mopo ja traktorikortti oo ihan eriasiat.... kelkkaa ja traktorii saa ajaa vain traktorikotrilla! siihen kevari liity yhtään mitenkään...

      • nezumi

        kyllä meille autokoulussa sanottiin että saa ajaa a1 kortilla myös kelkkaa! ota jäpä asiasta selvää ennenku avaat isoo turpaas ja puhut paskaa...


      • nezumillevittuileva

        Ei vittu jos joku laittaa tänne jotain ni äijä vaa heti alkaa vittuilee... Mee kotiis kasvamaa


    • vruum

      saa ajaa ainakin traktoria, varmistin autokoululta

    • omgnoob

      siis ns peltotraktoria saa ja moottorikelkkaa saa ajaa A1 kortilla.

    • Kalle

      Kevarikortilla,eli A1 kortilla saa ajaa molempia. Kevytmoottoripyörän ajamiseen oikeattava ajokortti (A1-luokka) oikeuttaa kuljettamaan myös M- ja T-luokan ajoneuvoja. Moottorikelkat kuuluvat T-luokaan, joten kevarikortilla saa ajaa moottorikelkkaa,sekä myös traktoria.

    • Tietäjä

      A1 eli kevari kortilla SAA ajaa traktoria, mutta ei tien päällä ja saa ajaa myös kelkkaa (varmistettu netistä ja autokoululta)

    • maunoko?

      Saa ajaa traktoria tienpäällä, jos se on rekisteröity maatalouskoneeksi.

      • Virallista tietoa

        Lainaus Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilta, http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat :

        "A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös AM- ja T-luokan ajoneuvoa. "

        Eli suomeksi: kevytmoottoripyörä-, moottoripyörä- tai henkilöautokortilla saa ajaa myös mopoa, mopomönkijää, mopoautoa, traktoria, traktorimönkijää, moottorikelkkaa ja tiettyjä moottorityökoneita - mutta ei liikennetraktoria. Liikennetraktori (LT-luokka, huippunopeus 50 km/h, ikäraja 18 v.) on eri asia kuin esim. metsä- ja peltotöissä käytettävät työtraktorit (T-luokka, huippunopeus 40 km/h, ikäraja 15 v.), joten A1-kortin haltija saa ajaa tavallisella työtraktorilla myös tien päällä.


      • Jutustelija1

        Niin eli A1 kortilla saa ajaa mopoa, traktoria, m-kelkkaa. Nuo liikenne traktorit on ihan oma lajinsa joita on vähän liiketeessä.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


      • AutokouluALFA
        Virallista tietoa kirjoitti:

        Lainaus Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilta, http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat :

        "A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös AM- ja T-luokan ajoneuvoa. "

        Eli suomeksi: kevytmoottoripyörä-, moottoripyörä- tai henkilöautokortilla saa ajaa myös mopoa, mopomönkijää, mopoautoa, traktoria, traktorimönkijää, moottorikelkkaa ja tiettyjä moottorityökoneita - mutta ei liikennetraktoria. Liikennetraktori (LT-luokka, huippunopeus 50 km/h, ikäraja 18 v.) on eri asia kuin esim. metsä- ja peltotöissä käytettävät työtraktorit (T-luokka, huippunopeus 40 km/h, ikäraja 15 v.), joten A1-kortin haltija saa ajaa tavallisella työtraktorilla myös tien päällä.

        Liikennetraktoriin tarvitsee olla ikää 15, ei 18... Nykyään pitää olla AM-121 kortti, jotta liikenetraktoria pääset ajamaan


    • markku20

      VITUN IDIOOTIT SII TEIÄ AAJOKORTIEN KÄÄNPUOLEL LUKEE MITÄ SAATTE AJAA VITUN NAKKIPÄÄT

      • Kevarivierahat

        Minun A1 kortin takana näkyy kaikki luokat ilman mitään merkintöjä...


      • Hemppaheinämies

        Ite oot idiootti! Minulla on ns. yhdistelmäajoneuvon kortti suomeksi rekkakortti. Kortin takapuolella T osio on tyhjä!
        Jos merkintöjen mukaan mennään, en saisi ajaa traktoria. Käytäntö on kuitenkin toisenlainen.


    • neekima

      Laitappa heti aluksi se caps look pois päältä. Tulee pian semmoinen vaikutelma, että keuhkoot jottaan.

      Siella (A1) ajokortin toisella puolella ei ole mitään merkintöjä T- ja M-luokkien kohdalla, joista voisi päätellä, että kyseisten luokkien ajoneuvoja saa kuljettaa.

      Lopeta se päteminen, jos et ole aivan täysin selvillä asioista, eiks jeh? :)

    • kylkyl3

      Hyvin sanottu :D:D:D:D

    • Jaakko_Kantokeula

      peeeeeeenixs

      • PuutteellinenAjokortti

        Hassua kun Suomessa ei saa ajaa kevaria B-ajokrtilla aikuinen ihminen.
        Olisi ilmastoteko kulkea kevarilla ainakin kesällä, ei tarttis ostaa kesäautoa.


      • Päästösäästöä

        Ajokorttidirektiivin mukaan jäsenvaltiot voivat omalla alueellaan hyväksyä seuraavat
        vastaavuudet: A1-luokan moottoripyöriä saa kuljettaa B-luokan ajokortilla. Tätä ei Suomessa ole otettu käyttöön.

        Ystävällisin terveisin

        Veijo Tuononen
        Erityisasiantuntija
        Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
        Vaatimustenmukaisuus, Henkilöluvat
        Tutkinnot ja ammattiliikenne yksikkö
        PL 320
        00101 Helsinki
        [email protected]


      • MielekäsIlmastoteko

        Haluaisin ostaa kesäkevarin 124 cm3 , mulla on autokorttiB.
        Olen 24 vuotta.
        En saa sillä ajaa kevaria, mutta 15 lapsi saa ajaa mopoautoa valtatiellä.
        Kaksipyöräinen on ilmastoteko, katso muun maailman liikenneruuhkia, jotka sulatetaan kevareilla ja skoottereilla.


      • Jutustelija1
        MielekäsIlmastoteko kirjoitti:

        Haluaisin ostaa kesäkevarin 124 cm3 , mulla on autokorttiB.
        Olen 24 vuotta.
        En saa sillä ajaa kevaria, mutta 15 lapsi saa ajaa mopoautoa valtatiellä.
        Kaksipyöräinen on ilmastoteko, katso muun maailman liikenneruuhkia, jotka sulatetaan kevareilla ja skoottereilla.

        Kyllä se originaali syy kaksipyöräilyyn oli suomessa ja on muualla vähävaraisuus, heti kun suomalaiset saivat vaurautta niin alkoi autojen yleistyminen ja vaikutti siihen sekin kun tuli mopoille kypäräpakko joka tappoi silloisen mopokulttuurin. Ja sitten on kanssa se että suomi on pohjoismaa jossa on tiet jäässä hieman useammin kuin etelässä ja kylmää.

        Ja onhan se niinkin että kilokyykyttäjä jolla on vain A-kortti saa ajaa Turbotetulla Hayabusalla 374km/h toki nopeusrajoitusta rikkoen mutta ei saa ajaa liikenteessä esim Lada Nivalla. Eli tässä on vähän niin kuin tällainen hölmöläisen piirileikki jossa molemmat pyörivät ympyrää potkien toisiaan perseelle.

        Eli motonisti ei saa ajaa autoa ja automaani ei saa ajaa prätkää.

        Ja voisi ottaa juu suomessa käyttöön tuon mistä Veijo puhui että saisi autoilijat ajaa kevaria.

        Voisi myös kehittää sellaisen että A-kortilla saisi ajaa myös mönkijöitä.


      • KevaritKesäautoiksi

        Matalaviritteinen kevari ja skootteri ovat parhaita ilmastotekoja.
        Kuten Intiassa ja Kiinassakin ja Euroopassa.
        Kyllä B-kortti 18 vuotiaalla on paree kuin
        mopokortti tai traktorikortti 15 vuotiaalla.


      • ABeCeDe

        Mitä noita ihmettelemään ajaa kaikki kortit kuten minä tein.


      • Jutustelija1
        ABeCeDe kirjoitti:

        Mitä noita ihmettelemään ajaa kaikki kortit kuten minä tein.

        Oikea asenne.


      • ToisinMaailmalla
        ABeCeDe kirjoitti:

        Mitä noita ihmettelemään ajaa kaikki kortit kuten minä tein.

        Kalliit oppirahat sait maksaa.


      • Anonyymi

        Pitääkö ostaa vanha kesäauto vai olisiko kevari paree ?
        Työmatka 10 km, bussit rivät kulje , homma kestää 2 kk.
        Mulla on B-autokortti, mutta kevaria ei saa sillä ajaa ???
        Ilmastoteko ???


      • Anonyymi

        15 vuotias saa ajaa talon korkuisella traktorilla valtatiellä ja kaupugissa.
        Mutta 18 vuotias ei saa ajaa B-autokortilla kevaria missään.
        Euroopassa on maakohtaiset eri säädökset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe