Tänään tuli postissa vihdoin uusi ja odotettu Penkkivalmisteinen (BenchMade jos jollekkin ei auennut). Taattua BenchMaden laatua totta kai, mutta taas kerran, uuden veitsen "terävyys" oli pettymys.
BenchMaden teriä on ympäri maailman kehuttu partaveitsen tetäviksi suoraan laatikosta. Ovatko ihmiset nykyään niin tumpeloita, että eivät osaa veitsiään terottaa? Kaikilla veitsitehtailla teroituksen hoitaa robotti/ihminen käyttäen sähkön voimalla pyörivää kiveä. Taktiikka on nopea ja halpa, mutta jälki on melko huonoa.
Terävä terä on koko matkalta samassa kulmassa, pelikiiltävä tai edes naarmuton sekä molemmin puoli yhtä pitkä. Itse en ole kuin alta 2 vuotta harjoitellut enimmäkseen puukkojen teroitusta teroittimella jossa jo valmiiksi oikeat kulmat (lansky controlled angle system), sekä käytän myös itse vyöstä tehtyä "stroppia". Näillä välineillä, noin päälle tunnissa sain uuteen BenchMadeen toimivan terän. Puolituntia kivillä ja päälle puolituntia stropilla. Enkä siis ole mikään ammattilainen tässä hommassa, asiaan perehtynyt harrastelia vain.
Vakio terä leikkasi kyllä paperia, ja puutakin vuoli, mutta oli täynnä pientä naarmua ja teroitus kulma oli aivan liian jyrkkä (ehkä jopa yli 30°). Lanskyllä laitoin 20° kulman terään, ja stroppailun jälkeen auringonvalossa kävin kahtomassa, ja kyllähän siitä aika lailla täydellinen peilipinta tuli. Nyt terä rupesikin jo leikkaamaan paperia ihan pystysuunnassakin, puusta lähtee kaunista lastua ja paremman puutteessa sillä parrankin ajaa. Ja kun on kerran kunnolla teroitettu, ei kauaa mene uudelleen stropilla pyyhkäistä taas teräväksi.
Mutta, koko kirjoituksen ideana on, että luulevatko ihmiset näitä tehtalla teroitettuja terä oikeasti teräviksi, kun ei ole paremmasta tietoa? Ulkomaalaisilla foorumeilla on porukkaa, jotka ovat keränneen monia kymmeniä BenchMadeja, ja ylistävät niitä teräviksi suoraan tehtaalta. Kyllä jos niin ahkerasti keräilee veitsiä, pitäisi ottaa selvää miten ne myös saa teräväksi. Yleinen harhaluulo on myös, että mitä kalliimpi veitsi, sitä terävämpi. Sinällään totta, kalliimmat veitset ovat tehty laadukkaammista matriaaleista, jotka saattaa saada hieman terävämmäksi kuin halvat. Mutta kunnon teroituksella euron Mora on parempi kuin 100€ eräpuukko joka on päässyt tylsymään.
Suositteldn kaikille, jotka eden muutaman laadukkaamman veitsen omistaa, teroitukseen perehtymistä. Onhan terävällä veitsellä helpompi ja mukavampi tehdä asioita. Kertokaa myös, miten teillä on teroitus hallussa, ja minkälaista veitsikokoelmaa löytyy!
Väärä käsitys terävyydestä
Käyttäjä2
3
1117
Vastaukset
- moralla
Kuinka kauan tuollainen partaveitsi kestää 20 asteen kulmalla. Jyrkempi kulma on jäykempi tosihommissa.
- Terävänä
Minä olen harvakseltaan keräillyt lähinnä kotimaisia puukkoja ja niiden ohessa muutaman kääntöveitsen. Pienin 13 cm ja suurin 31-35 cm. Tälle välille menee kaikki. Itse ostin tokmannilta vuolukiven, jolla olen pyrkinyt, jos tarvetta on ollut; teroittamaan puukon ja kaikki veitset. Vuolukiveen olen tottunut jo lapsena.
- Liippakivi
Liippakivi eikä vuolukivi. Meni vähän väärin, sori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1212779- 872451
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai651890- 1761830
- 561817
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1581596Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461586- 1231403
Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea
Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m3991337Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket281289