Väärä käsitys terävyydestä

Käyttäjä2

Tänään tuli postissa vihdoin uusi ja odotettu Penkkivalmisteinen (BenchMade jos jollekkin ei auennut). Taattua BenchMaden laatua totta kai, mutta taas kerran, uuden veitsen "terävyys" oli pettymys.

BenchMaden teriä on ympäri maailman kehuttu partaveitsen tetäviksi suoraan laatikosta. Ovatko ihmiset nykyään niin tumpeloita, että eivät osaa veitsiään terottaa? Kaikilla veitsitehtailla teroituksen hoitaa robotti/ihminen käyttäen sähkön voimalla pyörivää kiveä. Taktiikka on nopea ja halpa, mutta jälki on melko huonoa.

Terävä terä on koko matkalta samassa kulmassa, pelikiiltävä tai edes naarmuton sekä molemmin puoli yhtä pitkä. Itse en ole kuin alta 2 vuotta harjoitellut enimmäkseen puukkojen teroitusta teroittimella jossa jo valmiiksi oikeat kulmat (lansky controlled angle system), sekä käytän myös itse vyöstä tehtyä "stroppia". Näillä välineillä, noin päälle tunnissa sain uuteen BenchMadeen toimivan terän. Puolituntia kivillä ja päälle puolituntia stropilla. Enkä siis ole mikään ammattilainen tässä hommassa, asiaan perehtynyt harrastelia vain.

Vakio terä leikkasi kyllä paperia, ja puutakin vuoli, mutta oli täynnä pientä naarmua ja teroitus kulma oli aivan liian jyrkkä (ehkä jopa yli 30°). Lanskyllä laitoin 20° kulman terään, ja stroppailun jälkeen auringonvalossa kävin kahtomassa, ja kyllähän siitä aika lailla täydellinen peilipinta tuli. Nyt terä rupesikin jo leikkaamaan paperia ihan pystysuunnassakin, puusta lähtee kaunista lastua ja paremman puutteessa sillä parrankin ajaa. Ja kun on kerran kunnolla teroitettu, ei kauaa mene uudelleen stropilla pyyhkäistä taas teräväksi.

Mutta, koko kirjoituksen ideana on, että luulevatko ihmiset näitä tehtalla teroitettuja terä oikeasti teräviksi, kun ei ole paremmasta tietoa? Ulkomaalaisilla foorumeilla on porukkaa, jotka ovat keränneen monia kymmeniä BenchMadeja, ja ylistävät niitä teräviksi suoraan tehtaalta. Kyllä jos niin ahkerasti keräilee veitsiä, pitäisi ottaa selvää miten ne myös saa teräväksi. Yleinen harhaluulo on myös, että mitä kalliimpi veitsi, sitä terävämpi. Sinällään totta, kalliimmat veitset ovat tehty laadukkaammista matriaaleista, jotka saattaa saada hieman terävämmäksi kuin halvat. Mutta kunnon teroituksella euron Mora on parempi kuin 100€ eräpuukko joka on päässyt tylsymään.

Suositteldn kaikille, jotka eden muutaman laadukkaamman veitsen omistaa, teroitukseen perehtymistä. Onhan terävällä veitsellä helpompi ja mukavampi tehdä asioita. Kertokaa myös, miten teillä on teroitus hallussa, ja minkälaista veitsikokoelmaa löytyy!

3

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moralla

      Kuinka kauan tuollainen partaveitsi kestää 20 asteen kulmalla. Jyrkempi kulma on jäykempi tosihommissa.

    • Terävänä

      Minä olen harvakseltaan keräillyt lähinnä kotimaisia puukkoja ja niiden ohessa muutaman kääntöveitsen. Pienin 13 cm ja suurin 31-35 cm. Tälle välille menee kaikki. Itse ostin tokmannilta vuolukiven, jolla olen pyrkinyt, jos tarvetta on ollut; teroittamaan puukon ja kaikki veitset. Vuolukiveen olen tottunut jo lapsena.

    • Liippakivi

      Liippakivi eikä vuolukivi. Meni vähän väärin, sori.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe