Väärä käsitys terävyydestä

Käyttäjä2

Tänään tuli postissa vihdoin uusi ja odotettu Penkkivalmisteinen (BenchMade jos jollekkin ei auennut). Taattua BenchMaden laatua totta kai, mutta taas kerran, uuden veitsen "terävyys" oli pettymys.

BenchMaden teriä on ympäri maailman kehuttu partaveitsen tetäviksi suoraan laatikosta. Ovatko ihmiset nykyään niin tumpeloita, että eivät osaa veitsiään terottaa? Kaikilla veitsitehtailla teroituksen hoitaa robotti/ihminen käyttäen sähkön voimalla pyörivää kiveä. Taktiikka on nopea ja halpa, mutta jälki on melko huonoa.

Terävä terä on koko matkalta samassa kulmassa, pelikiiltävä tai edes naarmuton sekä molemmin puoli yhtä pitkä. Itse en ole kuin alta 2 vuotta harjoitellut enimmäkseen puukkojen teroitusta teroittimella jossa jo valmiiksi oikeat kulmat (lansky controlled angle system), sekä käytän myös itse vyöstä tehtyä "stroppia". Näillä välineillä, noin päälle tunnissa sain uuteen BenchMadeen toimivan terän. Puolituntia kivillä ja päälle puolituntia stropilla. Enkä siis ole mikään ammattilainen tässä hommassa, asiaan perehtynyt harrastelia vain.

Vakio terä leikkasi kyllä paperia, ja puutakin vuoli, mutta oli täynnä pientä naarmua ja teroitus kulma oli aivan liian jyrkkä (ehkä jopa yli 30°). Lanskyllä laitoin 20° kulman terään, ja stroppailun jälkeen auringonvalossa kävin kahtomassa, ja kyllähän siitä aika lailla täydellinen peilipinta tuli. Nyt terä rupesikin jo leikkaamaan paperia ihan pystysuunnassakin, puusta lähtee kaunista lastua ja paremman puutteessa sillä parrankin ajaa. Ja kun on kerran kunnolla teroitettu, ei kauaa mene uudelleen stropilla pyyhkäistä taas teräväksi.

Mutta, koko kirjoituksen ideana on, että luulevatko ihmiset näitä tehtalla teroitettuja terä oikeasti teräviksi, kun ei ole paremmasta tietoa? Ulkomaalaisilla foorumeilla on porukkaa, jotka ovat keränneen monia kymmeniä BenchMadeja, ja ylistävät niitä teräviksi suoraan tehtaalta. Kyllä jos niin ahkerasti keräilee veitsiä, pitäisi ottaa selvää miten ne myös saa teräväksi. Yleinen harhaluulo on myös, että mitä kalliimpi veitsi, sitä terävämpi. Sinällään totta, kalliimmat veitset ovat tehty laadukkaammista matriaaleista, jotka saattaa saada hieman terävämmäksi kuin halvat. Mutta kunnon teroituksella euron Mora on parempi kuin 100€ eräpuukko joka on päässyt tylsymään.

Suositteldn kaikille, jotka eden muutaman laadukkaamman veitsen omistaa, teroitukseen perehtymistä. Onhan terävällä veitsellä helpompi ja mukavampi tehdä asioita. Kertokaa myös, miten teillä on teroitus hallussa, ja minkälaista veitsikokoelmaa löytyy!

3

1152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moralla

Kuinka kauan tuollainen partaveitsi kestää 20 asteen kulmalla. Jyrkempi kulma on jäykempi tosihommissa.

• Terävänä

Minä olen harvakseltaan keräillyt lähinnä kotimaisia puukkoja ja niiden ohessa muutaman kääntöveitsen. Pienin 13 cm ja suurin 31-35 cm. Tälle välille menee kaikki. Itse ostin tokmannilta vuolukiven, jolla olen pyrkinyt, jos tarvetta on ollut; teroittamaan puukon ja kaikki veitset. Vuolukiveen olen tottunut jo lapsena.

• Liippakivi

Liippakivi eikä vuolukivi. Meni vähän väärin, sori.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      51
      2337
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      94
      2048
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      93
      2025
    4. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1857
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1761
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      503
      1609
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      4
      1558
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      50
      1387
    9. Kemet lomautukset

Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      40
      1318
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      75
      1299
    Aihe