Kokemuksia Yamahan kampiakselivioista

Juopunutiäkkäämpiteini

Paljon kuullut juttua ettei Yamahan kampiakselit kestä, jollain jotain tarkempaa tietoa onko kyse metallinkäsittelyprosessin laatuongelmista, kokoonpanomaahan liittyvistä tekijöistä, käytettyjen laakerien laadusta vai miksi juuri Yamahassa ne ei kestä. Moottorijobbareillakin Yamaha on selkeästi yliedustettuna "varaosaluovutustorsona" juuri ytimen eli kampiakselin katkeamisen johdosta. Asia olisi hyvä selvittää mistä oikein on kyse. Ottakaa mikä vain muu merkki, ettekä löydä kampiakseliin liittyvää laatuongelmaa. Kaikkia muita kuluviin juttuihin liittyviä löytyy mm. Hondan pakosarjakorroosia tosi vanhoissa koneissa, Suzukin perälaakerit niin vanhoissa ettei varaosiakaan enää saa vuosimallin takia jne. Vanhuus ja kuluminen selittää paljon, mutta ei jos 10 v vanhassa napsahtaa moottorin ehkä vahvin osa kuin Juustonaksu juhannusaattona juopuneen teinin suussa. En muista minkään muun merkin kohdalla (edes parsun) vastaavaa kestävyysongelmaa esiintyneen.

21

2660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunjokesämennyton..._

      Puhutaanpa välillä Evinrude e-tec ongelmista: huomattavan paljon rikkinäisiä EMM-bokseja, huonoja injektoreita, hajonneita startteja, kuolleita tunnistimia, jne jne. Lista on loputon.
      Kirsikkana kakussa: olematon huoltojen ja varaosien saatavuus.

      • Nappihuolto

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.


      • selfservice
        Nappihuolto kirjoitti:

        Eikö Etec ole se malli joka mainosten mukaan huoltaa itse itsensä? Eli paina vain nappia ja kone tulee kuntoon.

        Taisi olla, vaihtaa itse tulpat ja peräöljyt sunmuut. Näppärä vehje.


      • trumpetec

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.


      • Realistimereltä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Tuo on ehkä osuvin ja totudenmukaisin arvio asian konaiuudeta pitkään aikaa tällä palstalla, kiitos että toit sen esille.

        Kinuskikloonijammusedät jotka kannattaa kertakäyttökulttuuria ja aasialaista lapsityövoimaa ei välttämättä tykkää mutta heille kuitenkin tekee hyvää ymmärtää oman raivonsa rakenne. Eheytyminen alkaa ymmärryksestä.


      • kaxvaihdontimiäs

        Emm onhelppo itsekin vaihtaa ja osa nelikymppiseen vain pyöreesti puolitoista tonttua, ei tartte maksaa kalliista huollosta tässäkään huoltomiehelle


      • E-tecHörhötLiikkeellä
        trumpetec kirjoitti:

        Näillä palstoilla kannattaa aina muistaa, että ETEC on ehta Made in USA -tuote, joka on tehty juuri näissä pressanvaalit Trumpille kääntäneissä teollisissa osavaltioissa, oliko se nyt Michiganissa. Osittain ETEC-viha lienee ideologista virhepunaista raivoa Trumpia kohtaan , eikä niinkään perustu moottorin teknisiin ominaisuuksiin.

        Kolikon toinen puoli toki on, että jenkkiteknologiaa ei ylipäänsä pidetä yhtä viattomana kuin kaukoidän hikipajojen tekeleitä. Jenkkiteknologiaan vähän kuuluu muutamien tehtaan bugien oikominen mutta sitten padat toimivat maailman tappiin.

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...


      • ÄkäsekoitaFaktoja
        E-tecHörhötLiikkeellä kirjoitti:

        Jos tuote on p*ska niin mitä väliä sillä on tuleeko se jenkkilästä vai Kiinasta? P*skaa ei vain kannata ostaa. Nyt siitä saatiinkin väänettyä täällä ideologinen kysymys. Jenkkiläinen p*ska on siis aina parempaa kuin kiinalainen p*ska! Voi mitä p*skaa...

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.


      • hulluutta_ilmassa
        ÄkäsekoitaFaktoja kirjoitti:

        Ei, vaan että kiinalainen teollinen tuote on epäkelpo, ja amerikkalainen laadukas toimiva. Jos puhut lannotteidta, niin olet väärällä palstalla, mtk n edustaja. Kaikella muulla on väliä paitsi sinun veneilyn kokemuksella.

        Kannattaisi käydä aivo-otilla varmaankin jo.


    • hummat

      Yamahan laakeriviat johtuvat käyttäjän tietämättömyydestä.
      Laakereille menevät voitelukanavat venttiileineen ovat syytä pitää kunnossa.

      • toimittttaja

        Ahaa, eli kun kampiakseli alkaa vääntyä ylikuumenemisen yhteydessä niin kanavat menevät ehkä kiinni kokonaan, ja siitä seuraa se lopullinen katkeaminen. Ne sitten jotenkin painaa niitä kanavaputkia tai kouruja riippuen mallista. Vaikuttaa hyvälle teorialle. Mutta entä se kampiakselin laadunvalvonta; kellään mitään tietoa mikä täsmällinen tehdas ne toimittaa- Parsun, Seaking, Yamabisi, Seawalker, Sail, Lonchin ? missä kaupungissa Yamah toimittaja on kiinassa ?


      • Parsunparempi

        Niin siis Parsun se ei voi olla, koska niissä kyseistä ongelmaa ei ole. Mikä Yamahan toimittaja Kiinassa siis on ?


    • kukahttoniitävalajamissä

      Yamaha 2 hv n alumiinivalu kaasutinrunko on surkeaa tekoa. Kierteet menee lastuiksi kahden sormen vääntöliikkeellä ps kokemusta on

    • Kampiakselihörhö

      Hörhö avasi uuden ketjun keksimistään Yamahan kampiakseliongelmista joista ei kukaan muu olekaan kuullut mitään!

      • kampiakseliseivieläkehit

        Sitten kun kasvat aikuiseksi niin löydät niitä pilvin pimein. Takaisin xbox pelien ääreen, hus


    • Joakim1

      Mitkä Yamahan mallit kärsivät tästä ongelmasta? F350:n hajonneen vauhtipyörän rikkomista kampiakseleista olen lukenut, mutta noista kai vaihdettiin vauhtipyörät, jolloin ongelma poistui. Onko muitakin malleja?

    • Kskshsl

      Ei ole Yamaha enää entisensä, se on varma se. Pahoja laatuongelmia ja markkinaosuus tippuu koko ajan.

      • melkmikmuupaitsyamparsun

        Minun veneeseen ei tule ainoatakaan Yamahaa sen jälkeen kun olen vuosien varrella havahtunut mitä kampiakselivikoja niihin tulee. 80 luvun alun moottorissa sen voisi yamafanittaja tai joku hörhö yrittää selitellä vielä moottorin iästä johtuvaksi, mutta kun niitä on vielä 2000 luvun koneissakin niin kyseessä on selvästi vanha kunnon tyyppivika. Jos päädyn ostamaan veneprojektin ja siinä Yamaha, myynti-ilmoitus rompetorilla siitä julkaistaan jo ennen moottorin kiinnityspulttien aukaisua. Ihan sama kuka niitä tekee, parsun, nimetön chinafirma tai vaikka aito japanilainen tehdas. Katkennut kampiakseli on niin vakava vika perämoottorissa että sen korjaukseen ei moni ryhdy ja ne jotka ryhtyy, myy moottorin pois heti kattaakseeen mittavat korjauskulut. Autoissa vastaava vika johtaisi koko mootttorin vaihtoon, ei korjaukseen.


    • Yamahaf150
    • Jupper900

      Juu ei osaa Jamaha tehä kampiakseleta eikä venttiileitä. Itelläkin kohta tuhannen tuntia AJETTU F50 ja huonolla huollolla. Pojalla prätkä tonninen ja aina keula pystyssä ja rajotin paukuttaa. Eiköhän nuo paukuta niitä päivässä enempi ko muut vielä kun tekkeevät niitä tojotallekin joista en ikänä oo nähny rikkonaista aksilaa.

    • Vaihdetaan anoppi Lada 1200 kampiakseliin.
      Laakerivikaisetkin huomioidaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe